Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.

Viestit - Nelsson

Sivuja: [1] 2 3 ... 19
1
Roolipelit / Vs: Eeppinen tehtävä [ideariihi]
« : Kesäkuu 27, 2015, 13:34:24 »
Puolijumalan vapauttaminen haudasta, johon hänet on ikuisiksi ajoiksi lukittu...

Kokonaisen mantereen kansojen käännytys uuteen uskoon.

Portaalin aukaiseminen. Mistä minne ja miksi pelin mukaan.

Teknologisen artefaktan voimien aukaiseminen (fantasia-scifi rajapintoja)

Aidon ja täydellisen rakkauden löytäminen.


2
Roolipelit / Vs: Kehutaan toisten hahmoja
« : Toukokuu 22, 2015, 13:43:44 »
Haa! Hyvä ketju! :)

Kharon

Nekromantikon ja kokin yhdistelmä, joka yllätti kerta toisensa jälkeen aromaattisilla keitoksillaan. Kuolleista nousseet Hofat myös hiljalleen typerehtyivät ja menettivät hyödyllisyytensä, joko jäivät jälkeen tai tarkoituksella poistettiin käytöstä mereen upottamalla tai hautaamalla. Aina silloin tällöin pelin edetessä vanhat rikkonaiset Hofat yllättivät kaivautumalla takaisin ylös tai kävelemällä meren pohjaa pitkin rantaan.

Krei

Peliporukan nuorin pelaaja teki Heimot-peliin palkkasoturin, joka ratkaisi tilanteet kylmällä väkivallalla. Tavallaan normaali väkivalta-ratkaisu muuttui kiinnostavaksi, kun muu peliryhmä suhtautui ylimääräiseen väkivaltaan kauhunsekaisesti reagoimalla. "Krei! Ei!" ***KRUTS**** "EEi! Miksi?!" Krein kunniaksi on toki sanottava, että hän myös pelasti muun sinisilmäisen porukan myös monesta hankalasta paikasta. Muuankin aseistettujen rikollisten keskittymästä päästiin siten, että muu porukka piileskeli tyhjillä käytävillä ja kuunteli Krein toimintaa lähiympäristössä. Puhuttaessa tilanteesta jälkeenpäin Krei oli useimmiten tyytyväinen ja hyvätuulinen, jos vähän hikinen.

Sargeth

Tavallisesta pojasta kasvanut pahan magian ruumiillistuma. Mustakäsi, joka vastuksista huolimatta aina jotenkin kiemurteli henkiin ja askeleen edelle. Muuttui fyysisestä olennosta yksi kuolema kerrallaan metatason magian sekasotkuksi. Jokainen henkiin herääminen oli edellistä eeppisempi. Ensimmäisellä kerralla vältti kuoleman muuttumalla puolittain magiaksi, toisella kerralla kuoli, mutta kuolinpaikasta tuli demonistien pyhiinvaelluskohde. Osa Sargethin paikalla olleesta hengestä sitoutui paikalla luotuun savipatsaaseen, ja pakeni tuhonsekaisessa identiteettikriisissä ja päätyi lopulta Sahen-maagien käsiin. Tuhottiin jälleen, sata vuotta myöhemmin ympäri maailmaa hävitetyt ja silputut hengen rippeet heräsivät eloon eri puolilla maailmaa ihmisten unissa. Ihmiset kerääntyivät yhteen, ja syntyi taas.. uudelleen...

Vapaakauppias Thuld

Kerran pelastettu EPH ilmaantuu myöhemmin peleihin pelaajahahmona aina silloin kun menee huonosti. Ajoitus ja oma alus kuin Han Sololla. Vapauden perikuva, joka teki aina niinkuin lystäsi maailmantilanteesta toiseen.

3
Roolipelit / Vs: Aloittelijalle sopivia roolipelejä?
« : Toukokuu 19, 2015, 02:09:37 »
Bliaron julkaistiin vasta ilmaisena pdf:nä. Testatkaa ihmeessä. Jos kirja kiinnostaa, niitä saa ostettua Northern Realmsilta, tai voi lainata isompien kaupunkien kirjastoista.

Genre on selkeästi fantasiaa, ja systeemi on todella yksinkertainen. Magiasysteemissä on enempi syvyyttä ja sitä kautta monimutkaisempi, mutta sitä voi (ja on syytä) pelinjohtajana soveltaa ihan vapaasti tarinaan sopivaksi.

Ja ennen kaikkea, tälle systeemille on tuki, eli autetaan ja selvennetään, jos vaan uskaltaa kysyä.

http://frozen.northernrealms.net/Bliaron/bliaron_150dpi_kirjamerkattu.pdf

edit + mumbo jumbo: Näin kyseisen pelin pääsuunnittelijana olen aika jäävi arvostelemaan mikä oikeasti olisi paras aloittelijoille sopiva fantasiapeli. Eri fantasiapeleillä on kuitenkin hyvin erilaisia lähestymisiä itse fantasiagenreä kohtaan. Halutaanko "high fantasya" vai "low fantasya", eli paljon lohikäärmeitä, ihmeellisiä rotuja ja taikuutta vai tavallisempaa pelimaailmaa, jossa taikuus on harvinaista ja ihmiset ainoa älyllinen rotu. Jos tiedät tarkemmin mitä haluat, voit saada ehkä parempia vastauksia.

mumbo jumbo 2: Myös pelimekaniikkoja on laidasta laitaan. Monet isommat systeemit (D&D, Runequest, Ars Magica...) ovat hioutuneet edikkojen ja ison tuotannon myötä tasapainoisiksi ja varmoiksi mekaniikaltaan. Valtava osa peleistä kuitenkin sortuu samalla mielestäni turhaan monimutkaisuuteen säännöissä. Jos yksinkertainen säännöstö on juttu, fantasian saralta nousee nyt heti mieleen myös Ironspinen Generian Legendat. Sami Koposen Pyöreän pöydän ritarit on vielä ehkä yksinkertaisempi, ehkä vielä enemmän ensimmäiseksi roolipeliksi soveltuva. Tässäkin nyt se, että mitä te säännöstöltä oikeastaan haette? Miten te pelaatte?

mumbo jumbo 3: Kokeilin vasta Ars Magican 5. edikkaa. Itselle ei ihan täydellinen match, mutta jos tykkää monimutkaisista autistisen tarkoista säännöistä, syvästä magiahöpöhöpöstä ja keskiajasta, niin tämä toimii. Mutta ihan rehellisesti, en suosittele ekaksi, enkä tokaksi pelisysteemiksi.

4
Uutiset / Vs: Heimot pdf-versio nyt ILMAISEKSI!
« : Toukokuu 11, 2015, 23:19:54 »
Nonii, jopas jotakin. Pelaamisen kannalta kirja on kyllä arvonsa väärti, mut nyt voi selata yhtäaikaa tablettia ja kirjaa nii mikäs sen mukavampaa.

Mikähän on seuraava askel sitten. NR:n suuressa komiteassa on jo heitelty ehdotuksia.

5
Ajattelen itse, että pelisysteemin ainutvertaisuus kiinnostaa enimmäkseen pelisuunnittelijoita, kriitikkoja ja roolipeliaktiiveja. Kuluttajia on muitakin. Juurikin komediasarjoja, tusinapokkareita, saippuasarjoja ym. tehdään jatkuvasti kaupallisessa mielessä, ja niillä tehdään rahaa, vaikka ne eivät varsinaisesti oivalla mitään uutta. Tietenkin kilpailua on tuollaisella tusinatavaralla enemmän, ja siksi voi pienjulkaisijalla olla fiksua tehdä jotain oikeasti massasta erottuvaa. Kuinka monta Babylon viitosta tarvitaan, se on arvokysymys, mut kyllä Babylon 5 - THE COMEBACK AGAIN varmaankin edelleen kantaisi jotain markkina-arvoa.

6
Northern Realms / Bliaron Q&A (2015)
« : Toukokuu 10, 2015, 14:27:39 »
Tässä muutamia tähän mennessä tulleita kysymyksiä ja vastaukset muotoiltuna uudelleen. Lisää kysymyksiä otetaan vastaan!

1. Keitä Bliaronissa pelataan?

Pelissä pelataan maageja, jotka tutkivat ja jäsentävät ympäröivää maailmaa omien havaintojensa perusteella. Haasteena ovat useat magian käyttöä rajoittavat organisaatiot, Sahenit, ja erilaiset yksipuoliset näkemykset magian "oikeasta" käytöstä.

2. Mitä erityistä Bliaronissa on verrattuna muihin fantasiapeleihin?

Bliaronin fantasia-asetelmassa sekoittuu antiikin ajan yhteiskuntajärjestys, ihmisen muinaishistorialliset ajat ja eksoottiset luontoympäristöt. Historiallinen aika- ja kehityskausi ja kulttuuriympäristö on käsittääkseni yhdistelmänä tähän päivään mennessä ainutlaatuinen.
 
Toinen massasta erottava asia on nopeakäyttöinen ja joustava magiajärjestelmä. Pohjalla on vahva tarinankerrontaa ja eläytymisroolipeliä tukeva mytologinen pohja. Systeemi on uniikki yhdistelmä nopeutta ja vahvaa mytologiaa.

3. Miksi niin hankala nimi?

Se oli alussa ja se jäi. Pelin alkuperäinen nimi oli "Vaeltavat Klaanit", mutta toisaalta sekään ei tukenut pelin keskiössä olevaa magiapelaamista. Pseudofantasianimi ei ohjaa pelaamaan väkisin mitään tietynlaista - se on hyvä juttu, mutta toisaalta ei kerro pelistä yhtään mitään. Ei minulla ole oikein hyvää vastausta tähän kysymykseen.

4. Onko Bliaron OSR-peli? Onko kyseessä D&D -kopio? Ars Magica -kopio?

Bliaron on selkeästi fantasiapeli, ja lainaa paljon sitä edeltäviltä genren tuotoksilta. OSR-termiä on käytetty vähän eri tavoin eri yhteyksissä, joten en osaa suoraan vastata onko kyseessä OSR vai ei. Peli ei kuitenkaan ole itse kehitetty D&D -kopio, eikä Ars Magica -kopio. Kukaan pelin kehittäjistä ei ollut pelannut D&D:tä eikä Ars Magicaa ennen kuin pelin kehitys oli hyvin pitkällä. Erilaisia pelisäännöstöjä tutkittiin ennen Bliaronin sääntöjärjestelmän kehitystä, joten siinä tuli tutuksi D&D:n ja Ars Magican lisäksi myös monet Forge-pelit ja esim. White Wolfin pelit. Julkaistu pelijärjestelmä on omaa tuotosta, jota varten kuitenkin on tehty reilusti taustatyötä roolipelien historiasta ja erilaisista pelijärjestelmistä.

Magian mytologia on samoin oman tutkimuksen ja luovuuden tulosta. Mytologia pohjautuu ihmisen historiaan, alkukantaisiin uskontoihin ja mytologioihin. Bliaronissa oletetaan myös, että magia on dualistisesti yhtäaikaa sekä ennustettava tieteellinen voima, että arvaamaton selittämätön ilmiö. Toisaalta voidaan ajatella, että Bliaronin maailmassa ovat voimassa omat fysiikan säännöt, joita maailmassa elävät eivät vielä ymmärrä täysin.

5. Asteikolla 1-10 kuinka eeppinen peli Bliaron on?

Bliaron on asetelma, jossa voi pelata kaikkia näitä tasoja, ja on hyvin mahdollista, että peli etenee kampanjan kuluessa tasolta 1 tasolle 10. On tyypillistä, että pelin alussa hahmot eivät ymmärrä magiasta paljoakaan, mutta loppupuolella tunnetun magian rajat rikotaan niin överisti, että maailma menee tavalla tai toisella rikki. Voidaan sanoa ehkä, että pelissä luodaan hyvällä alustuksella äärimmäisen eeppisiä tarinoita.
 
6. Miksi peli on niin kallis?

Ei se ole kallis. Se on ilmainen. Painettu kirjakin on nyt saatavilla paljon halvemmalla kuin julkaisuaikaan. Silloinkin kirjan hinta oli linjassa muiden vastaavien pelien hintojen kanssa. Hintaa selittävät myös korkeat tuotantoarvot fyysisen painoksen suhteen – kotimainen painotyö, kovakantisuus, laadukas sitominen, laadukas paperi ja se, että kuvitusta on paljon. Pienessä painoksessa lisäksi kappalehinta nousee korkeaksi, mutta suomalaisia roolipelejä harvoin ostetaan niin paljoa, että olisi järkevää painaa valtavia painoksia.
 
7. Miten näitä loitsuja yhdistellään?
 
Mekaanisesti laskemalla loitsujen vaikutukset yhteen, mutta kiinnostavinta on yleensä keksiä improvisoimalla mitä tapahtuu. Kirja antaa taustan magian periaatteille ja sellaisen lähtö- ja vertailutason, mistä on hyvä mennä omalla luovuudella pidemmälle. Systeemiä kannattaa rikkoa rohkeasti.
 
8. Eihän tämä ole yhtään tasapainossa! Miksi ette tasapainottaneet tätä kunnolla?
 
Tarkoitat varmaankin taistelumekaniikkaa? Ei sen olekaan tarkoitus olla täysin tasapainossa. Taistelumekaanisesti tavoitteena on, että miekka tappaa, mutta magia on vielä vahvempaa. Roolipelaamisella, eläytymisellä ja luovuudella keksii kuitenkin keinoja, miten ei välttämättä tarvitse tapella ylivoimaa vastaan tai alistua täysin magian epäreiluuksille.

9. Keitä ne on ne Kalthanit? Miksi ne on niin iso juttu?

Kalthanit olivat muinaiskansa, joka hallitsi magian käytön. Kalthanien ympärillä pyörii iso myytti heidän ylivertaisuudesta ja suvereenista magian hallinnasta. Totuus voi kuitenkin olla toinen - aika kultaa muistot. Tähän on olemassa hieman julkaisematonta lisämateriaalia, mutta jokainen peliporukka määritelköön oman todellisuutensa. Kalthanien Perintö viittaa Bliaronin nykyajan magiaan.

7
Jos ymmärrän Burgerin logiikan oikein, niin voisi kai yhtälailla sanoa, että maailma ei tarvi yhtään uutta komediasarjaa, fantasiakirjaa tai seikkailuelokuvaa. Missä menee se raja, että fantasiakirjallisuudesta tulee tusinafantasiaa, ja komediasarjasta tulee taas uus frendit -kopio? Ja miksi se on huono asia, että tehdään pelejä, jotka ehkä kopioivat, mutta luovat uudelleen vanhat asiat? Ja onko jotenkin väärin nauttia tusinatavarasta?

8
Uutiset / Vs: Bliaron - ilmaiseksi
« : Toukokuu 09, 2015, 20:44:07 »
Niin olisi mielenkiintoista tietää. En odota kauhean isoja myyntejä, mutta mistäs sitä tietää, jos joku tätä kautta innostuu pelistä. Minua kiinnostaa erityisesti, että pelataanko Bliaronia enemmän ilmaisen pdf:n jälkeen. Olemme istuneet alkuperäisen julkaisun jälkeenkin monta iltaa Bliaronin magiafluffista jutellen, pelanneet monta kampanjaa ja kirjoittaneet materiaalia magian metafysiikan tarkentamiseksi, mikä puolestaan on laajentanut koko pelimaailman sisältöä. Toivoisi, että näistä hyvistä peleistä ja oivalluksista hyötyisi mahdollisimman moni muukin.

9
Uutiset / Bliaron - ilmaiseksi
« : Toukokuu 08, 2015, 15:59:02 »

10
Ars Magica Turku / Vs: [1250 Kesä] Seikkailu: Rantojen leikit
« : Huhtikuu 21, 2015, 11:30:11 »
Agnus

Vesi työnsi Agnusta ylös, ja voima auttoi häntä kiipeämään avannosta ylös. Myös Iisakki mutisi hiljaa vanhalta kuulostavia suomalaisia sanoja, osittain samoja kuin Agnus, mutta monet sanat olivat Agnukselle täysin tuntemattomia. Jäinen vesi nosti Agnuksen lopulta kokonaan pehmeästi jäälle pystyyn, ja sen jälkeen se pakeni hallitusti takaisin avantoon vieden mukanaan myös kaiken kosteuden. Agnuksen iho oli kylmä, mutta vaatteet lämmittivät nopeasti olon siedettäväksi, jopa mukavaksi.

"Phoika! Sinä olet laulhaja! Voi Iisakki senthään miten tässä näin kävi!", vanha mies huusi innostuneesti värisevällä äänellään. "Laulaja! Väinämöinen! Mage cum Donum! Sinushta tulee mage ordinis tironis! Oppilas! Uskhomatontha!"

ReAq molemmat loitsut. Iisakin ja Agnuksen keskuste

Maimu

Hedelmä näytti herkulliselta, joskin melko oudolta ja eläimelliseltä, ja kiipeäminen alas yhdellä kädellä todellakin tuntui mahdottomalta. Ehkä pudottamalla hedelmän alas kiipeäminen vähän helpottuisi, mutta pehmeä ja kypsä hedelmä varmaankin menisi murskaksi pudotessaan. Hedelmän muoto muuttui myös silmissä, välillä se oli koiran pää, sitten se muuttui suden hampaaksi ja välillä se näytti ihan kuin koiranpennun pyöreältä korvalta. Missään vaiheessa hedelmä ei kuitenkaan näyttänyt erityisen myrkylliseltä, vaan päinvastoin hedelmä oli varmaankin melko herkullinen ja makea.

Oli tavallaan outoa, että hedelmä muutti muotoaan, mutta toisaalta niin kaikki muukin saarella tuntui koko ajan muovautuvan sen mukaan, mikä tuntui kullakin hetkellä sopivalta. Maimun omat ajatukset eivät sinällään saaneet asioita muuttumaan, mutta saarella näytti vallitsevan sellainen mystinen yhtenäisyys, jonka ansiosta mikään saarella ei toiminut tavalliseen tapaan. Jopa saaren mittasuutteet muuttuivat riippuen siitä, mistä suunnasta saarta katsoi. Korkealta palmusta näytti, että valtava hauki oli riippumatossaan juuri palmun alapuolella, vaikka alhaalta katsoen oli varmasti pidempi matka riippumatolle. Samaten matka saaren keskellä olevan metsän läpi näytti aluksi pitkältä, mutta kun matkaa lähti kulkemaan, huomasikin, että matka taittui muutamalla askeleella. Yhteyksiä ja kummallisuuksia oli niin paljon, että Maimu saattaisi pystyä käyttämään näitä ehkä jotenkin hyväksensä.

11
Roolipelit / Vs: Aloittelijalle sopivia roolipelejä?
« : Huhtikuu 15, 2015, 01:10:32 »
Sonatan hehku, ja sen vielä ilmestymättömät jatkot. Ei täysimittainen peli, mutta sisältää kaiken tarvittavan ainakin yhteen seikkailuun.

12
Roolipelit / Vs: Pelikerta kolmella virkkkeellä
« : Huhtikuu 06, 2015, 18:02:40 »
Ars Magica 5. laitos

Myyttisen keskiajan Pohjois-Italiassa keijumaagien joukko pakeni palavasta kovenantistaan Venetsiaan, jossa liittyivät serkkunsa huonossa jamassa olevaan kovenanttiin. Tulevien vuosien aikana Venetsian kovenantti vahvistui poliittisten salamurhien ja uusien myyttisten löytöjen avulla, mutta kovenantin vanhimman maagin pelastusreissu koitui äkilliseksi epäreiluksi kuolemaksi kahdelle ystävälle, jotka sinkoutuvat mystisesti antiikin Roomaan ja muuttuvat kellariaaveiksi. Laboratoriossa maagit kehittivät uusia loitsuja, ja tekivät mahtavia maagisia läpimurtoja aina silloin, kun eivät olleet harjoittamassa irtosuhteita palvelusväen kanssa ja synnyttämässä kissanpentuja terassin alla.

13
Ars Magica Turku / Vs: [1250 Kesä] Seikkailu: Rantojen leikit
« : Maaliskuu 27, 2015, 20:44:40 »
Agnus

Iisakki mutisi kalevalaiseen loitsumittaan muutamia vanhan kansan sanoja, mutta loitsiminen keskeytyi, kun huomasi Agnuksen suun toistavan runomitan sanoja. Agnus huomasi itsekin, että pärskiessään oli vain keskittynyt Iisakkiin ja puukarahkasta kiinni pitämiseen, ja sanat olivat ikäänkuin tarttuneet hänen suulleen Iisakin puheen rytmistä. Jääkylmä vesi ympärillä muutti virtausta sanojen mukaan. Iisakin kasvoilla oli järkyttynyt ilme.

Agnus voi taikoa spontaanisti.

Maimu

Kiipeäminen puunlatvaan vaati paljon ponnisteluja, mutta lopulta Maimu ylsi kurkottamaan hedelmään, joka muistutti vahvasti koiran päätä. Läheltä hän näki kaikki yksityiskohdat paljon paremmin. Hedelmä irtosi puusta helposti, Maimun pitäessä itseään toisella kädellä, jaloillaan ja vartalolla kiinni puussa. Miten nyt sitten alas? Alas oli aivan liian pitkä matka.

Alhaalla näkyi saari kokonaisuudessaan. Hiekkarannat reunustivat trooppista saarta ja ravut, kotilot ja muut saaren asukkaat olivat nyt kääntyneet kohti Maimua. Suuri Lahna (eli hauki) oli Maimun alapuolella, eikä ollut vielä huomannut Maimua, mutta muut rannan asukkaat kihisivät innosta. "Hullu poika! Sinähän tiput sieltä!" ne huusivat yhteen ääneen.

14
Roolipelit / Vs: Ropetupa
« : Maaliskuu 20, 2015, 00:17:23 »
Käytän ite aika paljon soundcloudia, youtubea ja jamendoa, kun etsin teostovapaata musaa.

15
Roolipelit / Vs: Liika eläytyminen roolipeleissä/pelityylit
« : Maaliskuu 18, 2015, 14:30:01 »
Ainakin peliporukassa muuten vallitsevat roolit ja statukset vaikuttavat siihen, miten hahmoa on mahdollista pelata, miten hahmon pelaaminen otetaan vastaan jne. Hassu juttu on se, että jos näyttäytyy heikkona, niin ihmiset kohtelevat yleisesti ottaen huonosti ja päinvastoin. Uskoisin, että se on isolta osin tiedostamatonta laumakäyttäytymistä. Hyvässä luottamuksellisessa ilmapiirissä saattaa roolien rikkominen onnistua, jos sille tietoisesti annetaan roolipelin aikana tilaisuus. Toisaalta uudessa peliporukassa on aina tilaisuus luoda itsellensä uusi rooli, enkä tarkoita hahmoa, vaan sitä, että oletko peliporukan hiljainen kuuntelija vai autoritäärinen johtaja.

Itse eläydyn usein vahvasti hahmoihin, ja olen tottunut rakentamaan hahmoja vahvasti - oli sitten kyse hiljaisista tai äänekkäistä hahmoista. Huomaan kuitenkin monesti kuuntelevani ja keskittyväni muiden sanomisiin niin paljon, etten saa välttämättä ehdi keskittyä omaan hahmooni kunnolla. Varsinkin ongelma on, jos haluan pelata vahvaa johtajahahmoa, mutta olla pelaajana muita pelaajia kohtaan huomaavainen. Hahmo usein värittyy omalla statuksella ja roolilla peliporukassa. Rauhallisesti odottamalla vuoroa on vaikea saada puheenvuoroa, ja kun huomion kohteeksi pääsee, ei ole henkisesti latautunut tykittämään sillä mallilla mitä hahmon pelaaminen vaatisi. Lopputuloksena on heikko, ujo yritys näyttää olevansa kovis, ja kun ei ole uskottava, niin lauma vastaa luonnostaan heikkoa hahmoa potkimalla.

Tullakseen kuulluksi pitää joskus käyttää kyynärpäitä ja olla itseriittoinen ja röyhkeä. Tämä on kauhean primitiivistä, ja koen aina tilanteessa kuin tilanteessa huonoa omaatuntoa, kun teen tämän tietoisesti. Tilanne laukeaa kuitenkin usein kivasti, jos porukassa on riittävän kypsiä ja itsevarmoja ihmisiä, mutta usein vahvojen egojen kohtaaminen synnyttää myös konflikteja. Jos kyynärpäillä ja apinakäyttäytymisellä annettu viesti ("kuulkaa minua!") ymmärretään, niin jokainen voi ottaa askeleen taaksepäin, kuunnella ja miettiä mitä muut oikein koittavat sanoa.

Pelin sisällön kannalta eläytyminen hahmoon on todella iso asia minulle. Ratkaisut siinä miten juoni oikeastaan pelataan ovat toissijaisia asioita. Turhaudun jos muut pelaajat eivät pelaa roolia, vaan pyrkivät ratkaisemaan tilanteen siten kuin heistä pelaajina tuntuu fiksuimmalta. Toisaalta hyvät juonet, pelimaailmat, kiinnostavat olennot, scifiteknologiat ja maagiset outoudet ja niiden selitykset kutkuttavat myös itsessään. Parasta olisikin, jos haasteita ja ratkaisuja päästäisi etsimään nimenomaan hahmojen kautta.

Sivuja: [1] 2 3 ... 19