Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.

Viestit - Nelsson

Sivuja: [1] 2 3 ... 19
1
Northern Realms / Vs: Palautteen keräystä 2016 / Bliaron
« : Tammikuu 15, 2016, 15:12:25 »
Tämä oli sellaista palautetta, mitä kaipasinkin, kiitos siitä.

Samoista asioista ollaan keskusteltu: pelin pääjuonesta, millainen tai millaisia kiinnostavia fantasiatarinoita on pelattavana, maailma-osion rakenteesta, laajuudesta ja mielekkyydestä, pelaajien "tehtävästä" ja tehtävän tarpeellisuudesta ja turhasta ja ei-turhasta fantasiajargonista.

En osaa ainakaan vielä kommentoida enempää. Olisi hyvä saada lisää palautetta vielä.

Asiaan liittymättä - Perintö viittaa siihen, että magia palaa takaisin maailmaan muinaisen Kalthan-kansan ajoilta. Magia = Kalthanien perintö. Tuo ei ihan varmasti aukea lukijalle kovin helposti.

2
Roolipelit / Vs: Ilmaisia karttoja
« : Tammikuu 14, 2016, 17:03:56 »
Nää on hienoja. HIENOJA!

3
Roolipelit / Vs: Kommentteja uudesta AyselChima-mekaniikastani?
« : Tammikuu 14, 2016, 17:01:17 »
Minusta systeemin pohjalla oleva idea on loistava, eli tavoitteena on yksinkertainen mekaniikka, jossa moraali vaikuttaa merkittävästi hahmon toimintakykyyn. Erityisesti juuri tuollaisissa henkeä uhkaavissa tilanteissa, kuten taistelemisessa moraali on mielestäni mielenkiintoinen pelattava asia, mutta myös taistelusimulaation kannalta merkittävä ja mielekäs asia.

Ihan täpöllä en tekstin pohjalta ymmärtänyt miten tuo systeemi toimii:
- Miten esimerkiksi tason 1 onnistuminen eroaa tason 3 onnistumisesta? Pohjalla oleva ongelma on kai se, että onnistumisen tai epäonnistumisen suurutta on vaikea arvioida luvulla, jos luvuille ei ole sovittu mitä ne tarkoittavat. Toisaalta pelaamisen kannalta sillä ei ole välttämättä merkitystä, jos pelinjohtaja osaa mielessään arvioida onnistumisien ja epäonnistumisien suuruutta.
- Miten luokitellaan lievät ja keskisuuret ja pahat vammat? Saako esimerkiksi tason 2 onnistumisella tehtyä keskisuuren vamman, jos panssaria ei oteta huomioon?
- Miten noi arvot yli neljän menikään? Heitetään useampaa noppaa? Eroavatko nopat jotenkin toisistaan vai ovatko onnistumiset molemmilla nopilla samanarvoisia?

Moraali on minusta ihan käyttökelpoinen sana ja vakiintunut englannista lähtöisin oleva väännös, että morale kääntyy moraali. Ei haittaa minua. Toki jos julkaisua hakee, niin ehkä voi miettiä olisiko jotain parempaa käännöstä. Taistelutahto - eh?

Teimme joskus Bliaronia varten mahdollisimman paljon systeemin yksinkertaistusta. Se ei välttämättä ole fiksua, mutta vilkaise toki esimerkkinä sekin läpi. Moraalisääntöjä ei ole, mut muuta sit löytyy. Noppabalanssi on matematiikan puolesta tarkasti laskettu, mutta pelitestaus kai sen lopullisen silauksen antaa. Kompromisseja myös pelibalanssissa on tehty sen vuoksi, että systeemi pysyisi yksinkertaisena. Yksi mistä Bliaronia on aiheestakin kritisoitu, on taistelemisen keskeisyys mekaanikassa, vaikka pelissä taistelu ei ole aina keskeinen asia. Systeemissäsi on sama asia, että suuri osa keskittyy taistelemisen ympärille - onko tämä tarkoituksellista ja tietoista?

Ja juu tsemppiä, kiitos kun jaoit kehityksessä olevaa systeemiä!

4
Northern Realms / Palautteen keräystä 2016 / Bliaron
« : Tammikuu 14, 2016, 16:10:40 »
Hyvä roolipelikansa!

Bliaronin ilmaisjulkaisun myötä ja laajan kirjastosaatuvuuden vuoksikin suhteellisen laajalla yleisöllä on ollut mahdollisuus tutustua NR:n jo hiljalleen ikääntyvään ensijulkaisuun. Peliä hiottiin aikoinaan pitkään ja hartaasti, pohdittiin heikkouksia ja vahvuuksia, mutta lopulta päätettiin, että kirja vain tehdään valmiiksi ja julkaistaan.

Julkaisua ennen ja jälkeen olemme saaneet kaikenlaista palautetta pelistä, mm.
- Kiva tää magiasysteemi!
- Oli helppo ymmärtää säännöt!
- Oli vaikeasti kirjoitetut säännöt.
- Törkeästi ylihinnoiltu kirja.
- Kiva maailma, voisin pelata.
- Ei roolipelejä kannata julkaista, ei ainakaan fantasiaa, koska fantasiapelejä on niin paljon
- Taasko yksi D&D-klooni? Onhan näitä nähty.
- Miten tämä peli erottuu joukosta? Mitä uutta tämä peli tuo roolipeli- ja fantasiarintamalle? Mielestäni tätä ei kannata julkaista, koska tällaisia pelejä on jo.

Nyt jälkeenpäin, jos Bliaronia ajattelee fantasiapelinä, niin haluaisin kuulla mikä Bliaronissa on sisällöllisesti hyvää tai huonoa? Jos pelistä tehtäisi uusi laitos tai tehtäisi vain täysin uusi fantasiapeli, niin mitä siinä olisi hyvä olla? Vastauksia voi minun puolestani käyttää muutkin pelikehittäjät hyvän fantasiapelin rakentamiseen.

Arvostan ja otan vastaan kaikenlaista palautetta. Kaiken ei-rakentavan palautteen, pätemisen ja vittuilun voi kuitenkin työntää jo ennalta pyllyyn.

5
Roolipelit / Vs: Ropetupa
« : Syyskuu 17, 2015, 20:26:46 »
Jea! Kulttitupa  ;D

Ei vaan, ei oo kovin montaa videokanavaa roolipeleistä olemassa. Miskalla on laadukas jorinakanava, mutta muiden olemassaolosta en juuri tiedä (ei sillä, en tällä hetkellä juuri muuta seuraakaan kuin pelilautaa).

Jonira, Jorina, heh, sanaleikki.

6
Uutiset / Vs: Traconin epävirallinen ropeillallinen 2015
« : Syyskuu 08, 2015, 02:01:28 »
En ollut Traconissa ylipäätään, koska "oikeat" työt ja niihin liittyvät harrastukset vie kovasti aikaa, ja ei ole ollut nyt senkään vuoksi mitään isompaa mahdollisuutta olla pelilautaa laajemmin skenessä mukana. Jonkin verran olisi kiinnostusta olla mukana, tuppaa vaan juuri nyt elämä ohjaamaan muualle. Ehkä ensi vuonna?

7
Northern Realms / Vs: [Grim Harvest] Mistä on kysymys?
« : Syyskuu 08, 2015, 01:57:06 »
Hauska juttu. Katselin vanhoja kirjoitelmia. Peli olis tavallaan valmis, tekstissä vähän hiomista ja kuvitusta kuntoon... Tästä on kaksikin eri versiota: 1) originaali Grim Harvest, joka on nykyaikaisempi Grim-maailma, jonka teemat rakentuvat helvetin ja taivaan väliselle kylmälle sodalle ja 2) Grim Noir, joka on Grim Harvest vahvasti 1950-luvun Film Noir henkeen.

Harmi vaan että kehitys on ollut jo pitkään jäissä. Pitääpä potkia poikia tekemään tämä valmiiksi.

8
Roolipelit / Vs: Mitä kannattaa julkaista?
« : Syyskuu 07, 2015, 23:53:23 »
Sam!:n pointti, että palautetta ei kannata odottaa, on totta, mutta en ihan täysillä käsitä mikä kohta julkaisemisessa itsessään on palkitsevaa. Ehkä tämä on henkilökohtainen preferenssi, että tykkää luoda nimenomaan fluffisisältöä, mutta tekstin hiominen, taitto ja tuotanto ylipäätään ei ole mitenkään erityisen kiinnostavaa. Se muuttuu kiinnostavaksi vasta sitten, kun ajattelee, että hyvällä ulosannilla saa ehkä oikeasti välitettyä hyviä ajatuksia.

Ilkka, Maguksen artikkeleita varmaankin kannatti julkaista, kyllä niitä luettiin. Ainakin henkilökohtaisesti luin kyllä. Esimerkiksi taloudelliselta kannalta tosin ei ollut varmasti mitään järkeä. :)

edit: jatkan edelliseen viestiini...

Ehkä juuri tuo palautteen puuttuminen, tai sen vähäisyys, on iso syy, miksi julkaisemisen sisällöllistä arvoa on vaikea nähdä. Palautetta saa lähinnä pelaajilta tapahtumien kautta, jolloin palaute tulee melko valikoidulta joukolta, eikä se näin ollen edusta lukijakuntaa. Työmäärä suhteessa saatuun palautteeseen on varsin pieni. Se että kuulee jonkun kertovan pelikokemuksestaan tai lukee pelistä tehdyn arvostelun on paljon motivoivampaa ja kiinnostavampaa palautetta kuin myytyjen kirjojen määrän tai nettisivujen latauslukujen tuijottelu.

Tässä suuresti arvostan esim. roolipelitiedotuksen työtä, ja kaikenlaisia indiejulkaisuja (SVLzine!), jotka kokoavat useiden kirjoittajien juttuja yhteen, ja saattavat näin niitä muiden saataville. Suomessa on kuitenkin vielä varmasti paljon roolipeliporukoita, jotka eivät ota osaa mihinkään isompiin nettikirjoituksiin eivätkä käy aktiivisesti kaikissa vuosittaisissa coneissa. Kiinnostavaa kuitenkin, onko esim. Traconin roolipelitoiminta piristänyt oikeasti kotimaista skeneä, pelataanko Suomessa enemmän? Pelataanko useammanlaisia pelejä (onkohan se edes tarkoitus?) ja ollaanko enemmän yhteydessä toisiin roolipelaajiin?

Haluaisin nimenomaan keskustelua, ideoiden vaihtoa jostain fiktiivisestä maailmasta. Ja haluaisin, että ideoiden vaihtoon osallistuisi enemmän ihmisiä. Olen mietiskellyt, että voisiko olla jokin yhteinen vapaan lisenssin roolipelimaailma, jonka kehittämiseen kuka tahansa voisi osallistua... Bliaronhan tavallaan on päänavaus tällä alueella, mutta edustaa vielä suhteellisen pientä porukkaa, ja ehkä Bliaron on niin pitkälle valmiiksi kehitelty ympäristö, ettei sen kehittämiseen ole kiinnostusta. Sitä ei ts. koeta omaksi, eikä tarvikaan kokea. Pitäisi ehkä olla jokin neuraali pelikenttä, aloittaa tyhjästä ja koota sitten ideoita? Onkohan Suomessa ylipäätään porukkaa, jotta tällainen yhteinen pelimaailma voitaisiin rakentaa. Haaveeni olisi, että Suomesta löytyisi vähintään yksi tämän tyyppinen fantasiamaailma, yksi scifimaailma, ja ehkä muitakin... Jotta ideat eivät liikaa kolisisi, niin ehkä metatasolla kyse voisi olla jonkinsorttisesta multiversumista, jonka sisällä voisi pelata useissa eri todellisuuksissa...

9
Roolipelit / Vs: Mitä kannattaa julkaista?
« : Heinäkuu 18, 2015, 15:55:15 »
Julkaisemisen tavoitteiden määrittely on ihan perhanan vaikeaa. Lähinnä haen kuitenkin keskustelua siitä mitä pelilaudan skene odottaa julkaisuilta. Joku laajempikin selvitys roolipelaajilta olisi kiinnostava, että mihin tällä hetkellä yleisön kiinnostus suuntautuu. Toki julkaisija voi siihen vaikuttaa mistä yleisö kiinnostuu, voisiko sitä pitää jopa jonkinlaisena velvollisuutena... että julkaisija toimii jonkinlaisena suunnannäyttäjänä skenelle. Se kuitenkin edellyttää lähtökohtaisesti sitä että yleisö ylipäätään tutustuu julkaisun sisältöön. En ole julkaisemassa mitään tämän keskustelun pohjalta, mutta kiinnostaa vain että mitä muut pelilautalaiset aiheesta ajattelevat.

10
Roolipelit / Mitä kannattaa julkaista?
« : Heinäkuu 17, 2015, 19:34:52 »
Saisinkohan tämän ketjun kautta selviteltyä ajatuksiani aiheesta...

On tullut monesti mietittyä kriteerejä, jotka tekevät jostain roolipelituotteesta julkaisemisen arvoisen. Mitä kannattaa julkaista? Vaaditaanko jokaiselta ropetuotteelta uusia oivalluksia, jotain ennennäkemätöntä? Onko riittävää, jos rakentaa jonkin vanhan uudella tavalla? Entä jos kaikki materiaali on jo sinällään vanhaa, mutta julkaisun kautta materiaali saavuttaa ihmisiä, joille asia on uusi? Kuinka korkealle rima ylipäätään nostetaan - onko parempi julkaista puolivalmiita ehkä viallisiakin pelejä, kun vaihtoehtona on jättää julkaisematta sekin materiaali, joka olisi kiinnostavaa ja toimisi.

Roolipelikehityksessä itselleni kyse on luovuudesta ja mielikuvituksesta, uusien asioiden kehittelystä.. Fiktiosta ja fantasiasta enemmän kuin upeista pelimekaanisista tai pelillisistä ominaisuuksista. Roolipelimaailmat ovat jotenkin tutumpi media kuin kertomakirjallisuus, ja tavallaan myös laajempi siinä mielessä, että kyse on infrastruktuurin kehittelystä tarinoille. Hyvä taustamaailma päästää mielikuvituksen jotenkin hyperajolle, ja tarinanpätkiä, asioita mitä olisi voinut pelimaailmassa olla, syntyy paljon ja itsestään. Samalla näiden tarinoiden, ja toisaalta taustamaailman rakenteen, kautta tulee peilattua koko nykymaailmaa. Toisaalta tulee pohdittua omaa elämänkokemusta, mutta myös muita maailman ihmeellisiä asioita.

Julkaisujen suhteen taas miettii, että mikä tästä tuotetusta materiaalista on hyödyllistä lukijoille. Toisaalta itse lukiessaan muiden julkaisuja tajuaa, miten suuren arvon antaa asioille, joissa on käytetty mielikuvitusta, vaikka kaikki ei olisikaan niin siloteltua tai edes uniikkia.

Mitä te muut ajattelette? Milloin kannattaa julkaista? Mitä haluaisitte, että julkaistaisi? Mihin olette valmiita käyttämään rahaa, ja kuinka paljon?

11
Roolipelit / Vs: Eeppinen tehtävä [ideariihi]
« : Kesäkuu 27, 2015, 13:34:24 »
Puolijumalan vapauttaminen haudasta, johon hänet on ikuisiksi ajoiksi lukittu...

Kokonaisen mantereen kansojen käännytys uuteen uskoon.

Portaalin aukaiseminen. Mistä minne ja miksi pelin mukaan.

Teknologisen artefaktan voimien aukaiseminen (fantasia-scifi rajapintoja)

Aidon ja täydellisen rakkauden löytäminen.


12
Roolipelit / Vs: Kehutaan toisten hahmoja
« : Toukokuu 22, 2015, 13:43:44 »
Haa! Hyvä ketju! :)

Kharon

Nekromantikon ja kokin yhdistelmä, joka yllätti kerta toisensa jälkeen aromaattisilla keitoksillaan. Kuolleista nousseet Hofat myös hiljalleen typerehtyivät ja menettivät hyödyllisyytensä, joko jäivät jälkeen tai tarkoituksella poistettiin käytöstä mereen upottamalla tai hautaamalla. Aina silloin tällöin pelin edetessä vanhat rikkonaiset Hofat yllättivät kaivautumalla takaisin ylös tai kävelemällä meren pohjaa pitkin rantaan.

Krei

Peliporukan nuorin pelaaja teki Heimot-peliin palkkasoturin, joka ratkaisi tilanteet kylmällä väkivallalla. Tavallaan normaali väkivalta-ratkaisu muuttui kiinnostavaksi, kun muu peliryhmä suhtautui ylimääräiseen väkivaltaan kauhunsekaisesti reagoimalla. "Krei! Ei!" ***KRUTS**** "EEi! Miksi?!" Krein kunniaksi on toki sanottava, että hän myös pelasti muun sinisilmäisen porukan myös monesta hankalasta paikasta. Muuankin aseistettujen rikollisten keskittymästä päästiin siten, että muu porukka piileskeli tyhjillä käytävillä ja kuunteli Krein toimintaa lähiympäristössä. Puhuttaessa tilanteesta jälkeenpäin Krei oli useimmiten tyytyväinen ja hyvätuulinen, jos vähän hikinen.

Sargeth

Tavallisesta pojasta kasvanut pahan magian ruumiillistuma. Mustakäsi, joka vastuksista huolimatta aina jotenkin kiemurteli henkiin ja askeleen edelle. Muuttui fyysisestä olennosta yksi kuolema kerrallaan metatason magian sekasotkuksi. Jokainen henkiin herääminen oli edellistä eeppisempi. Ensimmäisellä kerralla vältti kuoleman muuttumalla puolittain magiaksi, toisella kerralla kuoli, mutta kuolinpaikasta tuli demonistien pyhiinvaelluskohde. Osa Sargethin paikalla olleesta hengestä sitoutui paikalla luotuun savipatsaaseen, ja pakeni tuhonsekaisessa identiteettikriisissä ja päätyi lopulta Sahen-maagien käsiin. Tuhottiin jälleen, sata vuotta myöhemmin ympäri maailmaa hävitetyt ja silputut hengen rippeet heräsivät eloon eri puolilla maailmaa ihmisten unissa. Ihmiset kerääntyivät yhteen, ja syntyi taas.. uudelleen...

Vapaakauppias Thuld

Kerran pelastettu EPH ilmaantuu myöhemmin peleihin pelaajahahmona aina silloin kun menee huonosti. Ajoitus ja oma alus kuin Han Sololla. Vapauden perikuva, joka teki aina niinkuin lystäsi maailmantilanteesta toiseen.

13
Roolipelit / Vs: Aloittelijalle sopivia roolipelejä?
« : Toukokuu 19, 2015, 02:09:37 »
Bliaron julkaistiin vasta ilmaisena pdf:nä. Testatkaa ihmeessä. Jos kirja kiinnostaa, niitä saa ostettua Northern Realmsilta, tai voi lainata isompien kaupunkien kirjastoista.

Genre on selkeästi fantasiaa, ja systeemi on todella yksinkertainen. Magiasysteemissä on enempi syvyyttä ja sitä kautta monimutkaisempi, mutta sitä voi (ja on syytä) pelinjohtajana soveltaa ihan vapaasti tarinaan sopivaksi.

Ja ennen kaikkea, tälle systeemille on tuki, eli autetaan ja selvennetään, jos vaan uskaltaa kysyä.

http://frozen.northernrealms.net/Bliaron/bliaron_150dpi_kirjamerkattu.pdf

edit + mumbo jumbo: Näin kyseisen pelin pääsuunnittelijana olen aika jäävi arvostelemaan mikä oikeasti olisi paras aloittelijoille sopiva fantasiapeli. Eri fantasiapeleillä on kuitenkin hyvin erilaisia lähestymisiä itse fantasiagenreä kohtaan. Halutaanko "high fantasya" vai "low fantasya", eli paljon lohikäärmeitä, ihmeellisiä rotuja ja taikuutta vai tavallisempaa pelimaailmaa, jossa taikuus on harvinaista ja ihmiset ainoa älyllinen rotu. Jos tiedät tarkemmin mitä haluat, voit saada ehkä parempia vastauksia.

mumbo jumbo 2: Myös pelimekaniikkoja on laidasta laitaan. Monet isommat systeemit (D&D, Runequest, Ars Magica...) ovat hioutuneet edikkojen ja ison tuotannon myötä tasapainoisiksi ja varmoiksi mekaniikaltaan. Valtava osa peleistä kuitenkin sortuu samalla mielestäni turhaan monimutkaisuuteen säännöissä. Jos yksinkertainen säännöstö on juttu, fantasian saralta nousee nyt heti mieleen myös Ironspinen Generian Legendat. Sami Koposen Pyöreän pöydän ritarit on vielä ehkä yksinkertaisempi, ehkä vielä enemmän ensimmäiseksi roolipeliksi soveltuva. Tässäkin nyt se, että mitä te säännöstöltä oikeastaan haette? Miten te pelaatte?

mumbo jumbo 3: Kokeilin vasta Ars Magican 5. edikkaa. Itselle ei ihan täydellinen match, mutta jos tykkää monimutkaisista autistisen tarkoista säännöistä, syvästä magiahöpöhöpöstä ja keskiajasta, niin tämä toimii. Mutta ihan rehellisesti, en suosittele ekaksi, enkä tokaksi pelisysteemiksi.

14
Uutiset / Vs: Heimot pdf-versio nyt ILMAISEKSI!
« : Toukokuu 11, 2015, 23:19:54 »
Nonii, jopas jotakin. Pelaamisen kannalta kirja on kyllä arvonsa väärti, mut nyt voi selata yhtäaikaa tablettia ja kirjaa nii mikäs sen mukavampaa.

Mikähän on seuraava askel sitten. NR:n suuressa komiteassa on jo heitelty ehdotuksia.

15
Ajattelen itse, että pelisysteemin ainutvertaisuus kiinnostaa enimmäkseen pelisuunnittelijoita, kriitikkoja ja roolipeliaktiiveja. Kuluttajia on muitakin. Juurikin komediasarjoja, tusinapokkareita, saippuasarjoja ym. tehdään jatkuvasti kaupallisessa mielessä, ja niillä tehdään rahaa, vaikka ne eivät varsinaisesti oivalla mitään uutta. Tietenkin kilpailua on tuollaisella tusinatavaralla enemmän, ja siksi voi pienjulkaisijalla olla fiksua tehdä jotain oikeasti massasta erottuvaa. Kuinka monta Babylon viitosta tarvitaan, se on arvokysymys, mut kyllä Babylon 5 - THE COMEBACK AGAIN varmaankin edelleen kantaisi jotain markkina-arvoa.

Sivuja: [1] 2 3 ... 19