Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.

Viestit - Nelsson

Sivuja: [1] 2 3 ... 18
1
Uutiset / Bliaronin reittiopas julkaistu!
« : tänään kello 12:20:06 »
Bliaronin reittiopas on erityisesti pelinjohtajille suunnattu työkalu, josta voi ammentaa ideoita seikkailuihin! Kartasta voi etsiä seikkailuja joko alueen perusteella tai tutkia symboleilla merkittyjä erilaisia teemoja. Merkittävä osa seikkailuideoista pohjautuu alkuperäiseen Bliaron - Kalthanien perintö -roolipeliin, mutta ideoita on kehitetty tätä työkalua varten huomattavasti pidemmälle. Osa materiaalista on täysin uutta, ja pohjautuu julkaisemattomaan materiaaliin.

http://northernrealms.net/?page_id=613

2
Northern Realms / Vs: [Bliaron] Bliaronin reittiopas
« : tänään kello 12:19:36 »
Juuri ja juuri ehdittiin ennen Ropeconin alkua! :D

"Bliaronin reittiopas on erityisesti pelinjohtajille suunnattu työkalu, josta voi ammentaa ideoita seikkailuihin! Kartasta voi etsiä seikkailuja joko alueen perusteella tai tutkia symboleilla merkittyjä erilaisia teemoja. Merkittävä osa seikkailuideoista pohjautuu alkuperäiseen Bliaron - Kalthanien perintö -roolipeliin, mutta ideoita on kehitetty tätä työkalua varten huomattavasti pidemmälle. Osa materiaalista on täysin uutta, ja pohjautuu julkaisemattomaan materiaaliin."

http://northernrealms.net/?page_id=613

3
Northern Realms / Vs: [Bliaron] Bliaronin reittiopas
« : Heinäkuu 25, 2016, 23:26:56 »
Ensimmäinen testattava versio valmis. Lisää tulossa... Tiivistetysti kyse on siis Bliaronin peruskirjan maailmasta kirjoitettuna paikka paikalta auki konkreettisiksi tarinaideoiksi.

Ps. Screenshotit vahvasti WIP

http://northernrealms.net/images/kartta_screenshot.png
http://northernrealms.net/images/kartta_screenshot2.png

4
Northern Realms / [Bliaron] Bliaronin reittiopas
« : Heinäkuu 24, 2016, 01:43:24 »
Tähän aiheeseen keskustelu reittioppasta.. ja:

Haetaan enintään kolmea roolipelaavaa henkilöä katsomaan läpi Bliaronin sähköinen, interaktiivinen, tarinakoukkujen kartta.

 Mitä saamme sinulta?
 - Lyhyen muutaman virkkeen palautteen kartan ensivaikutelmista, mikä on hyvää ja auttaa roolipelaamista ja minkä voisi tehdä paremmin. 

Mitä sinä saat meiltä?
 - Pääsyn karttaan ennen muita.

5
Pelilauta.fi / Poistaisitteko Ars Magica -foorumin?
« : Kesäkuu 23, 2016, 19:35:57 »
Moi,

Voisitteko poistaa Ars Magica Turku -pelille tarkoitetun foorumin? Peli on loppunut/kuollut jo aikaa sitten.

6
Ilmoitustaulu / Vs: Kuusikeijun osto- ja myyntilistat
« : Kesäkuu 23, 2016, 19:33:47 »
Hmm. Mitä kohteliammin huomautan, että Sonatan Hehkulla ja Bliaronilla ei ole mitään tekemistä D&D:n kanssa. :)



7
Northern Realms / [Bliaron 2nd ed] Julkinen kehityskeskustelu
« : Huhtikuu 15, 2016, 16:43:39 »
Avataanpa keskustelu Bliaronin uudelleen synnyttämiselle, että kehitys on alusta asti näkyvämpää skenelle. Lisenssi on Northernrealmsin (CC-BY-NC-SA), eli kannustamme kehittämään ja jakamaan matskua, mutta kaupalliset oikeudet on NR:llä.

Nyt ollaan kehityksessä brainstorm-vaiheessa. Mitään mitä tässä keskustelussa puhutaan ei voida pitää lopullisena pelin fokuksena, vaan kyse on enemmänkin konseptin hahmottelusta. Mitään lopullista päätöstä pelin toteutuksesta tai julkaisemisesta ei olla tehty.

Idiksenä olisi keskiaikafantasian sijaan liittää peli maailman syntymisen aikaan, ja hakea inspiraatiota sekä maapallon synnyn historiasta, että erilaisista luomismyyteistä. Periaatteessa voitaisiin ajatella, että peli keskittyisi Kalthanien aikaan. Maailmassa olisi ehkä vedenpaisumus, ja eliöstö ja kasvisto koostuisi olennoista, jotka ovat fantasialla parannettuja versioita maan olennoista permikaudelta liitukauteen.

Pelimekaniikka olisi matemaatisilta säännöiltään supernopeaa, mutta vahvasti kerronnallista, ja pelinjohtajan ja pelaajien improvisaatiokykyyn pohjautuvaa. Magiasysteemin taustalle tulee jäsennelty ja kategorioihin luokiteltu järjestelmä, joka pohjautuu eri loitsujen yhdistämiselle. Lähinnä tämä tarkoittaa, että on erilaisia kontrolloitavia perusvoimia, joita voidaan yhdistää erilaisiksi yhdistelmävoimiksi. Systeemi tulee sisältämään huomattavasti erilaisia loitsuyhdistelmiä, joista selitetään kirjassa ehkä yleisimpiä, mutta jokaista erilaista yhdistelymahdollisuutta ei tulla tarkasti avaamaan, vaan pyritään yksinkertaistamaan säännöt ja magian teoria ohjenuoriksi, joiden pohjalta pelissä sovelletaan.

Sana on vapaa sekä NR:n tyypeille, että kaikille muille.

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/

8
Northern Realms / Vs: [Bliaron] Linkkejä inspiroiviin kuviin
« : Huhtikuu 07, 2016, 21:33:30 »
Noh jaa, en ole vielä kovin hyvä tässä, mutta... julkaisemisen arvoista  ;D
3d Danak
https://youtu.be/D4nEBccig_g

9
Roolipelit / Vs: Lähistö ja Bliaron sopivat yhteen
« : Huhtikuu 02, 2016, 01:50:16 »
Jopas nyt. Todellakin. Sinällään ei ole ihme, eikä vahinko, että genren teokset muistuttavat toisiaan, mutta nämä sopivat yhteen harvinaisen hyvin CC-lisensointia myöten. Eeppisen taikuuden ystävänä olisi kiinnostavaa löytää pelissä yhteys näiden (ja muiden) maailmojen välillä - onko välillä merta vai tapahtuuko matkustaminen ulottuvuuksien läpi? Ovatko nämä maailmat pallolla laisinkaan?

Ainakin Bliaronin magiasysteemin jatkokehityksessä on viime aikoina keskitytty tutkimaan miten systeemi ja magian säännöt ja fysiikan lait voivat muuttua pelin sisällä. Mikä fantastinen asia voisi selittää sen, että maailmat ovat erilaisia? Yleensä en pidä systeemihyppelystä, koska sen perusteltut ovat monesti ontuvia, ja systeemit usein mallintavat maailmaa liiankin eri tavoin. Hahmoihin voi olla vaikea eläytyä kun maailma toimii täysin eri säännöillä. Tai genre muuttuu liikaa ja liian yllättäin. Kuitenkin joskus hyvin alustettuna se voisi olla hauskaa, ja tässä near-bliaron -siirtymässä on potentiaalia jo siksi kun yhtäläisyksiä löytyy näinkin paljon!

10
Ironspine / Vs: Seikkailuita, skenarioita ja muuta materiaalia
« : Maaliskuu 22, 2016, 02:44:24 »
Tää on niin hyvä kyllä. Hyvin sopii matskuksi taas kunhan Heimot-kampanja taas jatkuu...

11
Roolipelit / Vs: Kysyntää maailmanlähdeteoksille?
« : Maaliskuu 22, 2016, 02:37:25 »
Suomenkielisten fantasiaroolipelien markkinat ovat pienet, ja maailmakirjojen markkinat vielä pienemmät, mutta kannustaisin silti julkaisuun. Taloudellisesti pienin riski on tietty pdf-julkaisussa, mutta eihän se samalta tunnu kuin painettu teos. Oman kokemukseni pohjalta voittoa/elantoa kannattaa tavoitella lopulta jostain muualta kuin suomiroolipelien myynnistä.

Julkaisimme jokin aika sitten Bliaronin Creative Commons -lisenssillä. Yksi ajatus taustalla oli ruokkia suomalaista fantasiapelaamista antamalla käyttöön materiaalia, jota voi käyttää omissa peleissä osana, tai jonka päälle voi rakentaa omia ideoita tekijänoikeuksia loukkaamatta. Monet pelit ja pelimaailmat tuntuvat olevan tekijöille hyvin henkilökohtaisia, ja niistä tulee tekijöille ja lukijoille niin pyhiä että niitä ei voi muokata tai niitä ei voi edelleen kehittää kukaan muu kuin pelimaailman alkuperäinen kehittäjä. Jos CC-ideologia nappaa, niin anna palaa!

Jos julkaisemisella on tavoitteena ensisijaisesti ruokkia ropekulttuuria ilman isoa markkinointia tai taloudellista satsausta, CC-lisensointi ja pdf-julkaisu voisi tosiaan olla hyvä yhdistelmä. Haluaisin kovasti keskustelua suomalaisten fantsuropekehittäjien välille, vähintään siksi että otettaisi oppia toisiltamme - tähän CC antaa hyvän mahdollisuiden, että voi kylmästi varastaa hyvät ideat ja kehittää niitä edelleen, kunhan lähteet on mainittu. Onko maailma rakentunut alunperin jollekin muulle pelijärjestelmälle - kannattaako ja voiko rakentaa maailman osaksi sitä?

12
Selailin taas mitä pelilaudalta on jäänyt huomaamatta. Taidan olla myöhässä, mutta kiinnostaa!

13
Northern Realms / Vs: Palautteen keräystä 2016 / Bliaron
« : Tammikuu 15, 2016, 15:12:25 »
Tämä oli sellaista palautetta, mitä kaipasinkin, kiitos siitä.

Samoista asioista ollaan keskusteltu: pelin pääjuonesta, millainen tai millaisia kiinnostavia fantasiatarinoita on pelattavana, maailma-osion rakenteesta, laajuudesta ja mielekkyydestä, pelaajien "tehtävästä" ja tehtävän tarpeellisuudesta ja turhasta ja ei-turhasta fantasiajargonista.

En osaa ainakaan vielä kommentoida enempää. Olisi hyvä saada lisää palautetta vielä.

Asiaan liittymättä - Perintö viittaa siihen, että magia palaa takaisin maailmaan muinaisen Kalthan-kansan ajoilta. Magia = Kalthanien perintö. Tuo ei ihan varmasti aukea lukijalle kovin helposti.

14
Roolipelit / Vs: Ilmaisia karttoja
« : Tammikuu 14, 2016, 17:03:56 »
Nää on hienoja. HIENOJA!

15
Roolipelit / Vs: Kommentteja uudesta AyselChima-mekaniikastani?
« : Tammikuu 14, 2016, 17:01:17 »
Minusta systeemin pohjalla oleva idea on loistava, eli tavoitteena on yksinkertainen mekaniikka, jossa moraali vaikuttaa merkittävästi hahmon toimintakykyyn. Erityisesti juuri tuollaisissa henkeä uhkaavissa tilanteissa, kuten taistelemisessa moraali on mielestäni mielenkiintoinen pelattava asia, mutta myös taistelusimulaation kannalta merkittävä ja mielekäs asia.

Ihan täpöllä en tekstin pohjalta ymmärtänyt miten tuo systeemi toimii:
- Miten esimerkiksi tason 1 onnistuminen eroaa tason 3 onnistumisesta? Pohjalla oleva ongelma on kai se, että onnistumisen tai epäonnistumisen suurutta on vaikea arvioida luvulla, jos luvuille ei ole sovittu mitä ne tarkoittavat. Toisaalta pelaamisen kannalta sillä ei ole välttämättä merkitystä, jos pelinjohtaja osaa mielessään arvioida onnistumisien ja epäonnistumisien suuruutta.
- Miten luokitellaan lievät ja keskisuuret ja pahat vammat? Saako esimerkiksi tason 2 onnistumisella tehtyä keskisuuren vamman, jos panssaria ei oteta huomioon?
- Miten noi arvot yli neljän menikään? Heitetään useampaa noppaa? Eroavatko nopat jotenkin toisistaan vai ovatko onnistumiset molemmilla nopilla samanarvoisia?

Moraali on minusta ihan käyttökelpoinen sana ja vakiintunut englannista lähtöisin oleva väännös, että morale kääntyy moraali. Ei haittaa minua. Toki jos julkaisua hakee, niin ehkä voi miettiä olisiko jotain parempaa käännöstä. Taistelutahto - eh?

Teimme joskus Bliaronia varten mahdollisimman paljon systeemin yksinkertaistusta. Se ei välttämättä ole fiksua, mutta vilkaise toki esimerkkinä sekin läpi. Moraalisääntöjä ei ole, mut muuta sit löytyy. Noppabalanssi on matematiikan puolesta tarkasti laskettu, mutta pelitestaus kai sen lopullisen silauksen antaa. Kompromisseja myös pelibalanssissa on tehty sen vuoksi, että systeemi pysyisi yksinkertaisena. Yksi mistä Bliaronia on aiheestakin kritisoitu, on taistelemisen keskeisyys mekaanikassa, vaikka pelissä taistelu ei ole aina keskeinen asia. Systeemissäsi on sama asia, että suuri osa keskittyy taistelemisen ympärille - onko tämä tarkoituksellista ja tietoista?

Ja juu tsemppiä, kiitos kun jaoit kehityksessä olevaa systeemiä!

Sivuja: [1] 2 3 ... 18