Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.

Viestit - Nelsson

Sivuja: [1] 2 3 ... 19
1
Larp / Vs: Ideoita peleiksi
« : Lokakuu 30, 2016, 12:26:28 »
XCOM Ufo Attack
Tästä on tehty loistava tietokonepelisarja, ja ilman copyrightejä mahdollisuudet toimintapainotteiseksi pöytäropeksi olisivat valtavat. Oleellista olis nopea hahmokehitys, nopeat hahmokuolemat ja menetettyjen upseerien tilalle nopeasti kehiin heitettävät uudet hahmot.

Luomispeli
Alussa on vain tyhjyyttä, mutta pelaajien ajattelu alkaa luoda asioita. Maailma kehittyy kerros kerrokselta.

Peikkopeli
Joskus Bliaronin kehitysaikana pelasimme kampanjan isoilla, leikkisillä, innokkailla ja järjettömän typerillä olennoilla. Maailma näyttää ihan erilaiselta leikkikentältä, kun sitä ei ymmärrä.

2
Ironspine / Vs: [Hyperstorm] Toivomuslista
« : Elokuu 04, 2016, 14:04:57 »
Avaruustaisteluihin jokin konkreettinen keino visualisoida alusten paikkoja tai asemia, jokin riittävän yksinkertainen ja upea systeemi, joka tuo taktisen ulottuvuuden roolipelin sisälle. Voiko optionaalisesti käyttää pöydällä pelimerkkejä tai miniatyyrejä? Onko käytössä jokin mekaniikka, jolla simuloidaan etäisyyttä tai sitä että kenellä on taistelussa hyvä asema? Mitä keinoja pelaajahahmoilla on käytössään, kun taistelu näyttää menevän mönkään - voidaanko sukeltaa asteroidikenttään, ajaa päin toista alusta, murtautua suuremman aluksen suojakentän alle, piilottautua näkyvistä, paeta hyperajolla, esittää kuollutta tai vedota kansainväliseen koodiin?

Avaruustaisteluissa häviäminen - systeemiin jokin juttu, joka estää hahmojen välittömän kuoleman ja pelin loppumisen, jos taistelu hävitään. Kannattaisin jotain sellaista, että kun tulee kuolettava osuma, niin hypätään johonkin selviämisskenaarioon - alus menee rikki ja sitä joudutaan korjaamaan, alus haaksirikkoutuu tuntemattomalle planeetalle, alus pistetään romumetalliksi ja miehistö myydään orjiksi, pakokapselit ammutaan ja ph:t heräävät palkkionmetsästäjien, teknokillan, sirkkojen, whatever käsistä...

Avaruusaluksiin, mechoihin ja kyberneettisiin kehoihin on kiva tunkata erilaisia lisäosia ja modeja cyberpunk-tyyliin. Eli komppaan avaruusalusten (ja muiden konejuttujen) tunkkaussäännöstöä ja hintalistaa. Tykkään siitä, että saan romun aluksen ryhmän teknotaidoilla ja kohtuullisella rahankäytöllä tunnetun avaruuden nopeimmaksi ja parhaaksi, joskin oikuttelevaksi, Millenium Falconiksi.

Olen kokenut varsinaisten heimojen kulttuurit ja alueet hieman hankaliksi. On ollut vaikea mieltää miten paljon eri heimot ovat sekoittuneet. Usein mielenkiintoisimpia pelipaikkoja ovat olleet suhteellisen monikulttuuriset alueet, eli paras peli on sijoittunut useimmiten heimojen raja-alueille. Minulla ei ole ratkaisua miten tätä pitäisi kehittää, mutta maailman pitäisi olla jotenkin yhtenäinen.

Heimoissa parhaat seikkailut ovat liittyneet pelimaailman yhteisöihin ja järjestöihin (teknokilta, sirkat, heimot), ja muutamiin omiin kehitelmiin tältä pohjalta (sirkkainvaasion kontrolloima psi-ylipapisto Acruxissa, jolla valovuosien mittainen psi-verkko). Toivoisin että wreck crawlingin lisäki pelissä on edelleen mahdollista murtautua teknokillan linnoituksiin, pelastaa kavereita yksittäisten kauppiasruhtinaiden vankiloista ja huhuta sirkkojen soluttautumisesta heimojen johtoportaisiin...

3
Ideoita muistiin:
- kieli vaihtuisi englanniksi
- Magianlajien yhdistäminen ominaisuuksiin. Fyysisesti etevä henkilö olisi vahva liikemagiassa, taiteellisesti etevä henkilö olisi vahva aistimagiassa, ja viisas hahmo pystyisi kontrolloimaan magialla mieliä.
- Magiafluff, Kalthan-fluff, demonismi integroituna sääntöihin
- Suomenkielistä laitosta tiiviimpi kirja: 1) Maailma ytimekkäämmin ja seikkailukoukut selkeästi esille 2) Säännöt kirjoitettuna tiivistetymmin ja selkeämmin
- Kalthanit historiaa vai nykyaikaa? Luultavasti Kalthanit sittenkin historiaa, mutta magiafluff ja magiasäännöt vahvemmin alkuperäisen pelin Kalthan-fluffin mukaiset, perustuen alkuihmisen kokemukseen maagisuudesta, uskonnosta ja yliluonnollisesta.
- Säännöt ja maailma pdf:t ilmaiseksi netistä
- Hahmonluonnin helpottaminen (nettihahmolomake, systeemin optimointi ihmismielelle, mahdollisimman tiivis nopeasti luettava infomaatio)
- Helposti tulostettava ja laskutoimitukset itsenäisesti hoitava hahmolomake netissä
- Printattavat magiakortit, joista voi luntata säännöt nopeasti. Ehkä myös painettu?
- Reittiopas englanniksi
- Myös fyysinen painos
- Julkaisuaikataulu 2020-2050 :o . Eli ei olla päätetty vielä koko pelin julkaisusta mitään.

4
Pelilauta.fi / Vs: Kehitysjuttuja
« : Elokuu 03, 2016, 13:56:26 »
Peukutan kehitystä. Hyvähyvä!

Nykyään näyttää merkittävä osa porukasta jäätyneen suosimaan ainoastaan facebookia, ja nousussa medioina kai edelleen varsinkin nuorten parissa instagram, snapchat ja periscope. Tämmösenä pelikehittäjä- ja aktiivimediana ja Pathfinder-pelaajien alustana kannatan kuitenkin kovasti keskustelualustojen kehittämistä, esim. Pelilaudan siirtämistä Discourse-alustalle, vaikkei tuo demo ehkä vielä olekaan valmis. Olis tosi kiva ominaisuus jos viestejä sais selattua vaikka tagien perusteella - facebookissa ja foorumialustoilla kun monesti vallitsee hallitsematon informaatiotulva.

5
Uutiset / Bliaronin reittiopas julkaistu!
« : Heinäkuu 29, 2016, 12:20:06 »
Bliaronin reittiopas on erityisesti pelinjohtajille suunnattu työkalu, josta voi ammentaa ideoita seikkailuihin! Kartasta voi etsiä seikkailuja joko alueen perusteella tai tutkia symboleilla merkittyjä erilaisia teemoja. Merkittävä osa seikkailuideoista pohjautuu alkuperäiseen Bliaron - Kalthanien perintö -roolipeliin, mutta ideoita on kehitetty tätä työkalua varten huomattavasti pidemmälle. Osa materiaalista on täysin uutta, ja pohjautuu julkaisemattomaan materiaaliin.

http://northernrealms.net/?page_id=613

6
Northern Realms / Vs: [Bliaron] Bliaronin reittiopas
« : Heinäkuu 29, 2016, 12:19:36 »
Juuri ja juuri ehdittiin ennen Ropeconin alkua! :D

"Bliaronin reittiopas on erityisesti pelinjohtajille suunnattu työkalu, josta voi ammentaa ideoita seikkailuihin! Kartasta voi etsiä seikkailuja joko alueen perusteella tai tutkia symboleilla merkittyjä erilaisia teemoja. Merkittävä osa seikkailuideoista pohjautuu alkuperäiseen Bliaron - Kalthanien perintö -roolipeliin, mutta ideoita on kehitetty tätä työkalua varten huomattavasti pidemmälle. Osa materiaalista on täysin uutta, ja pohjautuu julkaisemattomaan materiaaliin."

http://northernrealms.net/?page_id=613

7
Northern Realms / Vs: [Bliaron] Bliaronin reittiopas
« : Heinäkuu 25, 2016, 23:26:56 »
Ensimmäinen testattava versio valmis. Lisää tulossa... Tiivistetysti kyse on siis Bliaronin peruskirjan maailmasta kirjoitettuna paikka paikalta auki konkreettisiksi tarinaideoiksi.

Ps. Screenshotit vahvasti WIP

http://northernrealms.net/images/kartta_screenshot.png
http://northernrealms.net/images/kartta_screenshot2.png

8
Northern Realms / [Bliaron] Bliaronin reittiopas
« : Heinäkuu 24, 2016, 01:43:24 »
Tähän aiheeseen keskustelu reittioppasta.. ja:

Haetaan enintään kolmea roolipelaavaa henkilöä katsomaan läpi Bliaronin sähköinen, interaktiivinen, tarinakoukkujen kartta.

 Mitä saamme sinulta?
 - Lyhyen muutaman virkkeen palautteen kartan ensivaikutelmista, mikä on hyvää ja auttaa roolipelaamista ja minkä voisi tehdä paremmin. 

Mitä sinä saat meiltä?
 - Pääsyn karttaan ennen muita.

9
Pelilauta.fi / Poistaisitteko Ars Magica -foorumin?
« : Kesäkuu 23, 2016, 19:35:57 »
Moi,

Voisitteko poistaa Ars Magica Turku -pelille tarkoitetun foorumin? Peli on loppunut/kuollut jo aikaa sitten.

10
Ilmoitustaulu / Vs: Kuusikeijun osto- ja myyntilistat
« : Kesäkuu 23, 2016, 19:33:47 »
Hmm. Mitä kohteliammin huomautan, että Sonatan Hehkulla ja Bliaronilla ei ole mitään tekemistä D&D:n kanssa. :)



11
Northern Realms / [Bliaron 2nd ed] Julkinen kehityskeskustelu
« : Huhtikuu 15, 2016, 16:43:39 »
Avataanpa keskustelu Bliaronin uudelleen synnyttämiselle, että kehitys on alusta asti näkyvämpää skenelle. Lisenssi on Northernrealmsin (CC-BY-NC-SA), eli kannustamme kehittämään ja jakamaan matskua, mutta kaupalliset oikeudet on NR:llä.

Nyt ollaan kehityksessä brainstorm-vaiheessa. Mitään mitä tässä keskustelussa puhutaan ei voida pitää lopullisena pelin fokuksena, vaan kyse on enemmänkin konseptin hahmottelusta. Mitään lopullista päätöstä pelin toteutuksesta tai julkaisemisesta ei olla tehty.

Idiksenä olisi keskiaikafantasian sijaan liittää peli maailman syntymisen aikaan, ja hakea inspiraatiota sekä maapallon synnyn historiasta, että erilaisista luomismyyteistä. Periaatteessa voitaisiin ajatella, että peli keskittyisi Kalthanien aikaan. Maailmassa olisi ehkä vedenpaisumus, ja eliöstö ja kasvisto koostuisi olennoista, jotka ovat fantasialla parannettuja versioita maan olennoista permikaudelta liitukauteen.

Pelimekaniikka olisi matemaatisilta säännöiltään supernopeaa, mutta vahvasti kerronnallista, ja pelinjohtajan ja pelaajien improvisaatiokykyyn pohjautuvaa. Magiasysteemin taustalle tulee jäsennelty ja kategorioihin luokiteltu järjestelmä, joka pohjautuu eri loitsujen yhdistämiselle. Lähinnä tämä tarkoittaa, että on erilaisia kontrolloitavia perusvoimia, joita voidaan yhdistää erilaisiksi yhdistelmävoimiksi. Systeemi tulee sisältämään huomattavasti erilaisia loitsuyhdistelmiä, joista selitetään kirjassa ehkä yleisimpiä, mutta jokaista erilaista yhdistelymahdollisuutta ei tulla tarkasti avaamaan, vaan pyritään yksinkertaistamaan säännöt ja magian teoria ohjenuoriksi, joiden pohjalta pelissä sovelletaan.

Sana on vapaa sekä NR:n tyypeille, että kaikille muille.

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/

12
Northern Realms / Vs: [Bliaron] Linkkejä inspiroiviin kuviin
« : Huhtikuu 07, 2016, 21:33:30 »
Noh jaa, en ole vielä kovin hyvä tässä, mutta... julkaisemisen arvoista  ;D
3d Danak
https://youtu.be/D4nEBccig_g

13
Roolipelit / Vs: Lähistö ja Bliaron sopivat yhteen
« : Huhtikuu 02, 2016, 01:50:16 »
Jopas nyt. Todellakin. Sinällään ei ole ihme, eikä vahinko, että genren teokset muistuttavat toisiaan, mutta nämä sopivat yhteen harvinaisen hyvin CC-lisensointia myöten. Eeppisen taikuuden ystävänä olisi kiinnostavaa löytää pelissä yhteys näiden (ja muiden) maailmojen välillä - onko välillä merta vai tapahtuuko matkustaminen ulottuvuuksien läpi? Ovatko nämä maailmat pallolla laisinkaan?

Ainakin Bliaronin magiasysteemin jatkokehityksessä on viime aikoina keskitytty tutkimaan miten systeemi ja magian säännöt ja fysiikan lait voivat muuttua pelin sisällä. Mikä fantastinen asia voisi selittää sen, että maailmat ovat erilaisia? Yleensä en pidä systeemihyppelystä, koska sen perusteltut ovat monesti ontuvia, ja systeemit usein mallintavat maailmaa liiankin eri tavoin. Hahmoihin voi olla vaikea eläytyä kun maailma toimii täysin eri säännöillä. Tai genre muuttuu liikaa ja liian yllättäin. Kuitenkin joskus hyvin alustettuna se voisi olla hauskaa, ja tässä near-bliaron -siirtymässä on potentiaalia jo siksi kun yhtäläisyksiä löytyy näinkin paljon!

14
Ironspine / Vs: Seikkailuita, skenarioita ja muuta materiaalia
« : Maaliskuu 22, 2016, 02:44:24 »
Tää on niin hyvä kyllä. Hyvin sopii matskuksi taas kunhan Heimot-kampanja taas jatkuu...

15
Roolipelit / Vs: Kysyntää maailmanlähdeteoksille?
« : Maaliskuu 22, 2016, 02:37:25 »
Suomenkielisten fantasiaroolipelien markkinat ovat pienet, ja maailmakirjojen markkinat vielä pienemmät, mutta kannustaisin silti julkaisuun. Taloudellisesti pienin riski on tietty pdf-julkaisussa, mutta eihän se samalta tunnu kuin painettu teos. Oman kokemukseni pohjalta voittoa/elantoa kannattaa tavoitella lopulta jostain muualta kuin suomiroolipelien myynnistä.

Julkaisimme jokin aika sitten Bliaronin Creative Commons -lisenssillä. Yksi ajatus taustalla oli ruokkia suomalaista fantasiapelaamista antamalla käyttöön materiaalia, jota voi käyttää omissa peleissä osana, tai jonka päälle voi rakentaa omia ideoita tekijänoikeuksia loukkaamatta. Monet pelit ja pelimaailmat tuntuvat olevan tekijöille hyvin henkilökohtaisia, ja niistä tulee tekijöille ja lukijoille niin pyhiä että niitä ei voi muokata tai niitä ei voi edelleen kehittää kukaan muu kuin pelimaailman alkuperäinen kehittäjä. Jos CC-ideologia nappaa, niin anna palaa!

Jos julkaisemisella on tavoitteena ensisijaisesti ruokkia ropekulttuuria ilman isoa markkinointia tai taloudellista satsausta, CC-lisensointi ja pdf-julkaisu voisi tosiaan olla hyvä yhdistelmä. Haluaisin kovasti keskustelua suomalaisten fantsuropekehittäjien välille, vähintään siksi että otettaisi oppia toisiltamme - tähän CC antaa hyvän mahdollisuiden, että voi kylmästi varastaa hyvät ideat ja kehittää niitä edelleen, kunhan lähteet on mainittu. Onko maailma rakentunut alunperin jollekin muulle pelijärjestelmälle - kannattaako ja voiko rakentaa maailman osaksi sitä?

Sivuja: [1] 2 3 ... 19