Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.

Viestit - Nelsson

Sivuja: [1] 2 3 ... 15
1
Juu luin tuon maagihahmon läpi ja luen kohta tuon companioninkin. Tosi hyvää settiä mielestäni, ja ihan sopivia npc-hahmoja. Voisi olla oma thread hahmojen perusviesteille (esim 1 ketju per pelaaja) ja jos tulee syvempi seikkailu/mysteeri, johon sekaantuu useampia pelaajahahmoja, niin sellaisille voidaan tehdä omat threadit. Peli voi minun puolestani edetä monessa eri ketjussa ja ajassa yhtä aikaa, mutta jokaisessa ketjussa eri hahmolla.

Kirjoitan mahdollisimman pian season-päivityksen, nyt voi luoda hahmoja, ja jos on hahmot jo, niin voi pelata ekaa seasonia. :)

2
Ars Magica Turku / [Peli-info] Myyttinen Turku ja peli-ohjeita
« : Elokuu 25, 2014, 00:51:11 »


Myyttinen Turku

On talvi 1249-1250. Aurajoen suulla on pieni pitäjä, ei juurikaan mikään merkittävä kaupunki, mutta kuitenkin riittävän suuri ja kiinnostava herättämään Ruotsin kuningaskunnan kiinnostuksen. Ruotsin kuningas Eerik Eerikinpoika on määrännyt Suomen Turkuun rakennettavaksi sotilaslinnoituksen, jonka rakennustyöt ovat vasta alkamassa. Pitäjän elämää on aktivoinut myös lähemmäs siirretty piispanistuin, jossa Suomen piispa Bero on vasta aloittanut toimensa. Beron saapuminen Koroisten linnoitukseen on herättänyt närää suomalaisessa papistossa - onhan Bero ennenkaikkea Ruotsin kuninkaan edustaja ja näin ollen alueen verottaja.

Suomi elää ristiretkien aikaa. Rautakaudelta ollaan siirtymässä keskiajalle. Yhteydet muualle Eurooppaan ovat kasvamassa. Ruotsin valtaa ja kristinuskoa levittämään on Suomeen saapunut vasta Birger-jaarlin sotajoukot, jonka laivat rantautuivat Halikkoon, eli varsin lähelle Turkua. Vastaavaa sotilaallista voimaa, eli raskasta ratsuväkeä useilla koggeilla purjehtien, ei olla Suomen tantereella aiemmin nähty.

Miten pelataan?

Kyse on foorumiroolipelistä Ars Magican 5. laitoksella. Peli etenee talvesta 1249-1250 eteenpäin vuodenaika kerrallaan, pelinjohtajan määrittelemällä tahdilla. Jokaisen vuodenajan vaihdon kohdalla pelinjohtaja kirjoittaa yleisen Myyttistä Turkua koskevan viestin, joka sisältää ajankohtaiset tapahtumat sekä käytettävissä olevat merkittävät sivuhahmot.

Pelityyli on jaettua tarinankerrontaa. Pelaajat kirjoittavat vuodenaika kerrallaan oman hahmonsa elämästä, seikkailuista. Tarina on mahdollista jakaa useampaan viestiin, ja viestien alla voidaan joskus käydä läpi myös tarkemmin pelinjohdettuja skenaarioita. Yleisesti ottaen pelaajilla on kuitenkin suhteellisen vahva pelinjohtovapaus. Lähtökohtaisesti ei tarvitse konsultoida Ars Magica Turku -pelinjohtajaa siitä, että voiko hahmo tehdä sitä tai tätä. Pelinjohtovapauden on tarkoitus nopeuttaa pelin etenemistä ja antaa pelaajille enemmän mahdollisuuksia.

Muutamat rajoitukset ja säännöt koskevat kuitenkin pelaajien kirjoituksia. Nämä rajat eivät ole absoluuttisia, mutta merkittävä rajojen rikkominen aiheuttaa sen, että Ars Magica Turku -pelinjohtaja puuttuu tapahtumiin, joko välittömästi tai harkitulla viivellä.

  • Hahmot saavat toimia vain niillä resursseilla, taidoilla ym., kuin heillä on oletettavasti käytössään. Hahmoille ei saa luoda merkittävästi uutta omaisuutta tai muita resursseja. Ars Magican laboratorio-säännöt pätevät siihen mitä saa tehdä tai ei.
  • Seikkailuihin ja tarinoihin saa osallistua omat hahmot, pelinjohtajan peliin tuomat hahmot, sekä myyttiseen turkuun historiallisesti sopivat hahmot, joita ei ole peliin tuotu. Kirjoittaa saa myös yhteiseen hahmopooliin luoduista hahmoista, joita saa kuka tahansa luoda, mutta pelinjohtajan täytyy kuitenkin hyväksyä hahmot peliin soveltuviksi.
  • Erittäin vaikutusvaltaiset hahmot, kuten Ruotsin kuningas ja Birger-jaarli voivat osallistua tarinoihin siten, etteivät he anna pelaajahahmoille asemansa puolesta huomattavaa etua.
  • Jos tilanne seikkailussa vaatii nopan heittämistä, on pelaajan vastuulla heittää noppaa ja tulkita sitä. Tulos on kohteliasta ilmoittaa viestissä.
  • Jokaisena vuodenaikana ei ole pakko kirjoittaa, mutta se on suositeltavaa. Jos hahmo ei osallistu peliin kahtena perättäisenä vuodenaikana, siirtyy hahmo yleiseen hahmopooliin, eli toisten pelaajien pelattavaksi.

3
Ilmoitustaulu / Vs: Ars Magica 5th ed neppailua pelilaudalla
« : Elokuu 24, 2014, 23:47:10 »
Noniin, nyt on oma foorumi! Sinne voisi jokainen pelaaja tehdä erilliset threadit omista hahmoista. Ekalle sivulle magus, tokalle companion, siitä eteenpäin grogit. Esim.

http://pelilauta.fi/index.php/board,23.0.html

4
Ilmoitustaulu / Vs: Ars Magica 5th ed neppailua pelilaudalla
« : Elokuu 24, 2014, 12:08:52 »
Charasteristicsien skaala on välillä -3 ja +3. Ostetaan siten, että kaikki alkaa nollasta, sitten jos nostaa charasteristicin +1, +2 tai +3, niin maksaa tasosta riippuen 1, 3 tai 6 pistettä. Vastaavasti jos laskee ominaisuutta, niin saa samalla systeemillä pisteitä käyttöönsä (1, 3, tai 6p). Alussa näitä pisteitä on käytössä 7.

Expoa jaetaan abilityille (eli vastaa skillejä) ja tarvittavat exp-pisteet tasolta 0 vaadittavalle tasolle menee näin:

5, 15, 30, 50, 75, 105, 140, 180, 225, 275... Maksimitasona alle 30-vuotiailla kuitenkin 5.

Artsit, eli noi magiaskillit ostetaan myöhemmin pelissä expolla, mutta eri hinnoilla.

5
Ilmoitustaulu / Vs: Ars Magica 5th ed neppailua pelilaudalla
« : Elokuu 24, 2014, 11:55:24 »
Toki txt/rtf riittää. Vaihtoehtoisesti löysin netistä tämmösen taulukkolaskentakaavion. Pdf-hahmolomake taas löytyy Atlas Gamesin sivuilta


6
Ilmoitustaulu / Vs: Ars Magica 5th ed neppailua pelilaudalla
« : Elokuu 23, 2014, 13:21:31 »
Hahmonluonnin eka osa siis...

Varhaislapsuus (0-5v)
- Äidinkieli 5
- 45 exp, jaettavaksi seuraaviin: (Area) Lore, Athletics, Awareness, Brawl, Charm, Folk Ken, Guile, Living language, Stealth, Survival, Swim. Hahmon taustatarinassa voi viitata siihen, miten nämä taidot tuli opittua.
- Virtues & Flaws, yhtä paljon molempia.. 5. edikan sääntöjen mukaan.

Jos joku haluaa tulla peliin mukaan ilman 5. edikkaa, niin sekin käy, mutta kertokaa niin infoan sitten säännöistä tarkemmin.

7
Roolipelit / Vs: [Ryhmäluolailu] Kolme koboldia
« : Elokuu 23, 2014, 12:50:00 »
"Eieiei! Shiellä ne hevoshihmiset!" Snark huutokuiskaa paniikissa, mutta perääntyy Kaarnan mukana kuitenkin sokeasti, koska pelkää hämähäkkiä. "Miten Puolihännäshtä ei thule enää ääntä?" Snark ihmettelee ja kuikuilee samalla ympärilleen peloissaan. Jos ehtivät oven toiselle puolelle hengissä, niin Snark sulkee oven toivoen, ettei hämis seuraa.

8
Ilmoitustaulu / Vs: Ars Magica 5th ed neppailua pelilaudalla
« : Elokuu 23, 2014, 11:42:01 »
Laitoin V:lle viestiä, että jos saataisi oma alue. Tämän ketjun voi sitten varmaan siirtää sinne.

Hahmokonseptit sopivat mielestäni tähän oikein hyvin. Tuosta saadaan myös pelille hyvää taustaa kaiken kaikkiaan. Ylipäätään historiallisesti ei varmaan tarvitse olla ihan täydellistä, mutta käytetään historiaa apuna aina kun vain mahdollista.

Ensimmäinen pelattava season voisi olla talvi 1249-1250. Aurajoen suulla on pieni pitäjä, ei juurikaan mikään merkittävä kaupunki, mutta kuitenkin riittävän suuri ja kiinnostava herättämään Ruotsin kuningaskunnan kiinnostuksen. Ruotsin kuningas Eerik Eerikinpoika on määrännyt Suomen Turkuun rakennettavaksi sotilaslinnoituksen, jonka rakennustyöt ovat vasta alkamassa...

Vaikka otankin pj-vastuuta, niin toki jonkinlaiset hahmot teen itsellenikin. Mietin nyt Paraislaisen torikauppiaan poikaa, joka kulkee vanhempiensa mukana päivittäin Turussa ja puuhastelee päivisin niitä näitä, koittaen pysyä pois tieltä, kun vanhemmat hankkivat elantoa. Companion-hahmo on vielä melko avuton mytty käärittynä kapaloon jossain päin Ruotsin kuningaskuntaa...

9
Ilmoitustaulu / Vs: Ars Magica 5th ed neppailua pelilaudalla
« : Elokuu 21, 2014, 14:42:27 »
Pelaajia ei tällä tavalla tunnu löytyvän. Pitäisikö aloittaa kirjoittelemaan jo kahdella pelaajalla? Lähdetään 5-vuotiaista hahmoista, vaikka kaveruksista? Mukaan voisi sitten muutkin liittyä myöhemmin, jos formaatti tuntuu hyvältä.

Eka viesti voisi olla siis varhaislapsuuden (0-5v) hahmottelua. Ekassa viestissä voisi kuvata hahmon sukutaustoja, oloja mihin hahmo syntyy ja luonteenpiirteitä. Olisi kiva, jos kuvauksessa värittyisi myös jotenkin lapsen maailma. Miten hahmo kokee ympärillä olevat asiat? Mitkä asiat häntä kiinnostaa?

Ja siis sopiiko, että hahmottelemme historiallista Turkua viesti viestiltä, vai kirjoitanko jonkun alkubrieffin siitä missä ollaan?

10
Ilmoitustaulu / Vs: Ars Magica 5th ed neppailua pelilaudalla
« : Elokuu 16, 2014, 22:25:52 »
Mahtavata! Pelisysteemi ei ole minulle entuudestaan tuttu - olen lukenut läpi aiemminkin, mutten kunnolla pelannut. Ajattelin opetella systeemiä tämän foorumipelin kautta.

Myyttistä Turkua ei ole hahmoteltu vielä juurikaan, jonkin verran ajattelin tehdä taustatyötä historiallisista hahmoista, tapahtumista yms. mutta varmasti jää varaa myös tuoda Turkuun lisää matskua hahmonluonnissa, joka siis olisi tarkoitus tehdä season kerrallaan, eli systemwise "extremely complex character creation" s. 33. En ole vielä ihan tarkasti löytänyt, että miten tässä pitäisi pelata lapsia, mutta jos nyt ensiksi löytyisi muutama pelaaja vielä!

11
Ilmoitustaulu / Vs: Ars Magica 5th ed neppailua pelilaudalla
« : Elokuu 10, 2014, 23:38:49 »
Minulla on mielessäni yksi alkuasetelma: Turku 1200-luvun lopulla, kun Turun linnaa alettiin rakentaa. Muitakin ehdotuksia otetaan vastaan.

12
Ilmoitustaulu / Ars Magica 5th ed neppailua pelilaudalla
« : Elokuu 10, 2014, 23:36:41 »
Haluisin vetää Ars Magicaa (5. edikka) jonkinlaisena foorumipelinä täällä. Oon avoin myös muille pelinjohtoratkaisuille, mutta ehdotan itselleni pää-pj-vastuuta, koska sitä kautta pääsen tutustumaan systeemiin varmaan vähän tarkemmin.

Idis olisi pelata peliä yksi vuodenaika ja keskimäärin yksi viesti viikossa, ja lähtisin siitä, että kaikki maagihahmot aloittaa 5-vuotiaina ja companioneista osa myös. Tälleen suht ylimalkaisesti edettäisi, luotaisi hahmoja, luotaisi asetelmaa. Jokainen pelaaja saisi sovitulla tavalla oikeuksia kertoa oman hahmon tapahtumista kyseisenä vuodenaikana, pj vastaisi viestillä tuloksista ja siitä jatkettaisi eteenpäin.

Ideana olisi siis enemmänkin kirjoittaa tällä tavalla yhdessä tarinaa ja luoda asetelmaa, maailmaa ja hahmoja. Jokainen pelaaja saisi melko avoimesti kirjoittaa seasonin aikana tapahtuvista seikkailuista ja muista, mutta ison kaavan laboratorioneppailut ym. tehtäisi jotenkin yhteisesti siten, että muut pelaajat saavat moderoida, mutta pää-pj lupaa vastata noin kerran viikossa.

Ilmoittautuminen peliin alkaa... 3..2..1.. nyt!

13
Roolipelit / Vs: [stormaus] Taikuuden käyttäjiä
« : Heinäkuu 28, 2014, 10:46:17 »
Samojen nimityksien käyttäminen on toki sallittu, jos on erilainen kulttuurinen tausta.

Manaaja
Laulaja? (Väinämöinen)
Tietäjä
Maagi
Trulli
Munkki
Pappi

14
Roolipelit / [stormaus] Taikuuden käyttäjiä
« : Heinäkuu 28, 2014, 03:00:32 »
Mitä erilaisia taikuuden käyttäjiä, yliluonnollisen palvojia tai mystiikan miehiä/naisia tiedätte? Haetaan nimityksiä ja erilaisten kulttuurien erityyppisiä taikojia. Antaa paukuttaa!

15
Uutiset / Vs: Ropeconin päällekkäiset julkistustilaisuudet
« : Heinäkuu 25, 2014, 11:44:48 »
Harmi kyllä jos on päällekäin. Ei noita julkaisuja nyt niin montaa ole, ja varmasti kiinnostaa samat pelit monia ihmisiä. Here be dragons on varmasti tähän mennessä pienimmällä markkinoinnilla (ja budjetilla) tehty, mutta sen verran lupaava indiesetti, että ansaitsisi mielestäni myös oman aikansa valokeilassa. Infosin Laxia tästä threadista, hänen kanssa voi varmaan miettiä julkkariaikatauluja.

Sivuja: [1] 2 3 ... 15