Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.

Viestit - Nelsson

Sivuja: [1] 2 3 ... 13
1
Northern Realms / Mundus RPG!
« : Helmikuu 20, 2014, 22:58:58 »

Tarjoamme nyt tuoreen uuden roolipelin Mundus RPG:n pdf-julkaisua verkkokaupassamme 15€ hintaan. Mundus RPG sijoittuu Tentaikan maahan, joka ammentaa mytologiansa japanin historiasta, myyteistä, animesta ja mangasta. Pelijärjestelmän ytimessä on tarkka taistelunmallinnusjärjestelmä ja moduulipohjainen hahmonluonti. Toimitus verkkokaupasta vähintään viikon sisällä, mutta pyrimme käytännössä 24-48h toimitusväliin.

Mundus RPG
Video

2
Roolipelit / Vs: Fastaval-kirjaan liittyvää keskustelua
« : Tammikuu 16, 2014, 20:18:46 »
Peluutin vihdoin NR:n poppoolle Vasenin tien. Erinomainen rakenne seikkailulla, hyvin selkeitä, mutta hienovaraisia kohtauksia, joilla jokaisella jokin tarkoitus tai jokin aspekti, jota kohtaus käsitteli. Hieman ahdistava oli, mutta ei onneksi todellista. Tai ei ollut sillä kertaa todellista. Ei sillä, valitettavan vahva yhteys todellisuuteen. Aah. Vasenin tie oli ehkä epätoivoinen, mutta se ei jättänyt epätoivoiseksi. Paitsi ehkä vähän, riippuu katsantokannasta.

Luen parhaillaan dramaturgiaan ja narratiivisiin rakenteisiin liittyvää kirjallisuutta. Vasenin tie on poikkeuksellinen rope myös narratiivisen rakenteen puolesta. Ehdottamasti taide-rope, ja se on kehu.

Mitähän tuosta seuraavaksi vetäis... hih hih hii...

3
Roolipelit / Vs: Vuoden 2013 parhaat
« : Tammikuu 16, 2014, 17:35:59 »
Paras roolipeli, jossa olin pelinjohtajana:

Acruxin kirous -kampanja Heimot-roolipeliin. Onnistuin luomaan ehjiä, mutta eläviä peliympäristöjä Heimojen eri planeetoille ja avaruusasemille. Ei-pelaajahahmot pysyivät kirkkaana mielessä, ja monet niistä olivat monitasoisia monimutkaisia persoonallisuuksia. Tapoin tai muuten poistin/tuhosin pelistä säännöllisesti jokaisen pelaajahahmon, jonka pelaaja ei ollut paikalla. Jokainen hahmokuolema vei peliä eteenpäin, ja onnistuin tekemään tämän vielä niin, ettei kellään jäänyt paha mieli.

http://pelilauta.fi/index.php/topic,666.0.html

Paras roolipeli, jota pelasin:

Sargethin lapset -kampanja kokonaisuudessaan. Pelin taustamateriaalina käytettiin useita vuosien mittaan pelattuja Bliaron-seikkailuja. Erityismaininta hyvin vedetystä hahmonluonnista, jossa luotiin aikahyppyjen avulla vuosikymmenien historia pelaajahahmoille (pelasimme siis yli 70-vuotiaita hahmoja). Lisäksi pelissä mentiin suhteellisen eeppisellä ja kokeilevalla tasolla Bliaronin magian suhteen.

http://northernrealms.net/2013/04/19/sargethin-lapset-eli-bliaronin-kehitysta-pelaamisen-kautta/
http://northernrealms.net/2013/05/05/sargethin-lapset-osa-2/
http://northernrealms.net/2013/05/17/sargethin-lapset-osa-3/

Paras roolipeli, jota en ehtinyt vielä pelata, mutta jonka pelaamista/pelinjohtamista odotan:

Vihan lapset. Hei mä tilasin tän nettisivujen kautta, mutta en oo saanu laskua/kirjaa. Ei sillä että ois ollu aikaa pelata, mutta POJAT!!!

Kunniamaininta (tapahtumalle, ilmiölle, lehdelle...):

Koposen Samille roolipelitiedotuksen ylläpidosta, Bambukodosta, ja muutenki aktiivisesta työstä skenen elävöittämiseksi.

4
Roolipelit / Vs: Wikipeliehdotus: Velhoilua
« : Tammikuu 06, 2014, 21:09:59 »
Tämä vois kiinnostaa livenä. Foorumipelinäkin voisi miettiä, mutta on vähän huonoja kokemuksia. Olen pelannut jonkin verran Aelyriaa, ja vaikka ainesta olisi muuten vaikka mihin, niin äärettömät kirjoitusvaatimukset ja pelinjohtajien/moderaattorien katoaminen turhauttivat melkolailla. Mutta voisin pelata, jos saa systeemin valita niin ars magica tai bliaron.

Ja itetehdyt maailmat varsinkin magiapeleissä on aina parhaita ku ei tiedä yhtään mitä odottaa. Metatieto maailmasta on sillon turhaa, ja jännitys säilyy.

5
Hyvä listaus suomiropeista. Äänestys menee vähän sillä perusteella, että mitä näistä on tullu pelattua.

6
Northern Realms / Vs: [Bliaron] Magia
« : Syyskuu 23, 2013, 22:44:35 »
Ulottuvuusmatkailusta (Oskari Wäänänen 23.9.2013); sitaatteja

"Pelin kannalta tämä siis mahdollistaisi maailman osien syvemmän analysoinnin ja etäisyyksien ja kompleksisen maailman hankaluuksien ohittamisen.. Näissä magiaulottuvuuksissa siis etäisyyksillä ei ole merkitystä."
"Eri ulottuvuudet ovat tavallaan kompleksisuuden kuplia magiassa."
"Näin ollen järjestysmagian hallinnalla voidaan hahmottaa myös tästä todellisuudesta irrallisia todellisuuksia ja järjestysmagiaa muokkaamalla niihin voisi luoda yhteyden."

...

Lauri Niskanen: "diippii"
Julius Kuutti: "Diippii on"

7
Northern Realms / Vs: [Bliaron] Magia
« : Syyskuu 23, 2013, 21:37:10 »
Olemme kehitelleet Bliaronin magian metafysiikan teoriaa. Tämä on niin deeppiä, että tästä ehkä pitää tehdä joku parempi julkaisu, ehkä blogata NR:n sivuille, mutta... LYHYESTI.

Järjestysmagia määrittää paikan, mittasuhteet, tilan.
Todellisuusmagia määrittää magian suhteen itseensä.
Aikamagia määrittää asioiden tapahtumisen.
Maailman muut määrittävät asiat ovat: Tuhomagia, Elämämagia, Materiamagia, Aistimagia, Ajatusmagia, Lämpötilamagia

Maailma jakautuu eri tasoihin, tavallaan ulottuvuuksiin sen suhteen miten järjestysmagia, todellisuusmagia ja aikamagia määrittää. Syvällä on olemassa mm. ajaton ulottuvuus, raa'an magian ulottuvuus (paikka, jossa magia on vain yhtä, eikä jakaudu magianlajeihin), sekä paikattomat puhtaiden magianlajien ulottuvuudet (tuhomagian ulottuvuus, elämämagian ulottuvuus...) On myös olemassa ulottuvuudet, joissa ei ole paikkaa ja aikaa (on vain puhtaat magianlajit, mutta mitään ei tapahdu, tai ajalla ei ole merkitystä), magian määritteitä tai aikaa (on vain paikka, ja tila) sekä ajattomat ja paikattomat puhtaiden magianlajien ulottuvuudet sekä tietenkin eeppinen raa'an magian staattinen ja paikaton ulottuvuus (jossa millään ei ole mitään väliä).

On ilmeisesti rajattomasti välitilaulottuvuuksia, joihin matkustaminen on tavallaan mahdollista (ei välttämättä tosin fyysisesti mahdollista).

TOE? Theory of everything? Joko se vihdoin tuli?

8
Northern Realms / Vs: [Bliaron] Magiapäivitystä
« : Syyskuu 23, 2013, 19:48:34 »
Yksi vaihtoehto: Kirjoitatte useampia toistensa kanssa erillisiä ja kenties ristiriitaisia taikasäännöstöjä. Jos vielä kytkette ne pelin eri taikuusperinteisiin, niin saattaapi olla, että myös näkemyksenne pelistä tulisi selvemmin esille.

Tässä tuntuu, että vähemmän on enemmän. Useiden päällekäisten taikuussysteemien pelitestaaminen siten, että ne toimivat samassa maailmassa, ja peli on vielä jotenkin tasapainossa, on todella iso homma. Systeemistä voi myös tulla niin sekava, ettei siihen tee mieli koskea pitkällä tikullakaan. Taikuusperinteiden avaaminen fluffillisesti ja pelinjohtajan ohjeiden kirjoittaminen eri maagikulttuurien magiaa varten tuntuu jotenkin oleellisemmalta.

Toinen vaihtoehto olisi luoda menetelmä uusien taikasäännöstöjen kehittämiseksi  ja vanhojen laajentamiseksi. Tämä vaatisi uutta ajattelua ja oman pelaamisen tarkkaa havainnointia, mutta onnistuessaan olisi mielestäni varsin arvokasta, koska vastaavaa en ainakaan muista aiemmin nähneeni.

Tämä on yksi haaveeni, mutta sillä on vielä suhteellisen pitkä matka julkaisuun. Menetelmä kulkee nykyisin nimellä Todellisuusmagia, ja sen käyttäminen on sellaista metafyysistä ajatusleikkiä, jota selitin yllä jo tarkemmin. Tätä on testattu NR:n porukalla, ja ainakin ajatuksia sillä on saatu virtaamaan.


Ajattelin jotain tämänkaltaista: Kun hahmo yrittää löytää eli kehittää uutta magianlajia, niin hänen täytyy käyttää siihen niin ja näin paljon aikaa, jota kirjallisuus ja artefaktit voivat vähentää, ja ehkä jotain deltajeja tästä.

Jotain tämänkaltaista voi miettiä, ja voi tällaisen voi ehdottomasti ottaa käyttöön Bliaronia pelatessa, jos se tuntuu hyvältä. Ars Magickassa taitaa olla samankaltainen systeemi. Minusta kiinnostavinta Bliaronissa on kuitenkin nimenomaan magianlajien löytämistä varten tarvittava roolipelaaminen ja seikkaileminen. Pelimekaniikan kehittäminen ja ulkoisten rajoitteiden lisääminen magianlajien luomiselle on siitä vähän vaarallinen, että se saattaa kohdistaa huomion rajoitteisiin ja pelimekaniikkaan, eikä pelin sisäiseen roolipelaamiseen. Tokikin uuden magianlajin luominen voi vaatia myös pelimekaniikkaan puuttumista, joten ehkä tähän auttaisi jonkinlainen ohje siitä, kuinka pelimekaniikka tasapainotetaan. Hyvä pelinjohtaja voi myös pitää pelimekaniikan salassa, tai olla käyttämättä matemaattisesti pysyvää pelimekaaniikkaa uudessa magianlajissa.

Toinen hyvä tapa voisi olla ympätä tekniikoita erilaisiin seikkailuihin - rauniot, mustakäsi tai pari, muutaman Sahenin väkeä sekä muinainen Kalthanien riimukivi jota kaikki etsivät.

Taitojen oppiminen yli tason 5 on systeemissä nimellä "Legendaariset taitotasot" ja nämä on jo sidottu seikkailuihin. Mietimme magiatekniikkojen sitomista magiataitojen tasoihin yhtenä vaihtoehtona. Silloin legendaarisiin magiataitotasoihin sitoutuisi myös magiatekniikoita. Muutenkin magiatekniikkojen oppiminen seikkailujen kautta sopii luontevasti Bliaroniin, vaikkei sitä ole systeemiin koodattu, että ehdottomasti tulisi pelata näin.

Tämä voisi toimia esimerkiksi niin, että hahmo oppii aina uuden magiatekniikan tasoilla 1,3 ja 5. Seikkailuista voisi oppia uusia magiatekniikkoja boonuksena ilmaiseksi. Tämä voisi helpottaa pelin magiajärjestelmän oppimiskynnystä, kun pelaajan ja pj:n ei tarvi opetella kaikkia magiatekniikkoja kerralla.

9
Roolipelit / Vs: Avoimehkoja suunnittelukysymyksiä
« : Syyskuu 20, 2013, 15:31:37 »
Lisäksi, kun pelaajat yrittävät tehdä uudelleen jotain, mitä luulevat oppineensa, niin pelinjohtaja ei koskaan saa hyväksyä "Mä teen niin kuin viimeksikin" -ilmoitusta, vaan pelaajien on joka kerta selitettävä, mitä he tekevät. Jos he sitten unohtavatkin jotain, niin taas on jännää...

Tässä on pointtia, mutta vaatii nimenomaan järjestelmällisyyttä ja totuttelua tällaiseen pelinjohtamistyyliin, ja ehkä myös herkkyyttä pelinjohtajalta, ja tahtoa ymmärtää, mitä pelaaja oikeasti tarkoittaa. Rankaiseminen puutteellisesta selostuksesta on kivaa, jos pelaaja ymmärtää mokanneensa, ja rangaistus saa aikaan jotain jännittävää. Monesti pelaajat kuitenkin vastaavat, että ajattelivat tehneensä jotain, mutta pj:n mielestä sitä ei sanottu riittävän selkeästi. Joskus pelaaja on oikeasti sanonut tehteensä jotain, mutta pelinjohtaja ei syystä tai toisesta ole sitä rekisteröinyt. Tällainen ristiriita, että sanottiinko jotain tärkeää yksityiskohtaa on todella hermoja raastavaa, jos tapahtuu kriittisessä tilanteessa, joka johtaa esimerkiksi pelaajahahmon kuolemaan.

Tilanteen tasalla oleva pelinjohtaja kuitenkin pääsee tuollaisista tilanteista yli pyytämällä pelaajalta tarkan kuvauksen siitä mitä oli tekemässä, tai esittämällä tarkentavia kysymyksiä. Esimerkiksi tuhoutuneen ydinreaktorin sisällä voi esittää kysymyksen "Mitä sinulla on muuten päällä?" ja jos pelaaja vastaa mitä tahansa muuta kuin "Se suojapuku tietenkin", niin pieni rangaistus voi olla paikallaan. Myös periaate "Se mitä ei ole sanottu, tai mitä pelinjohtaja ei ole kuullut, ei ole olemassa." voi toimia, kunhan sen kanssa on järjestelmällinen. Tämmöisessä pelityylissä pelaajat oppivat sanomaan pelinjohtajalle joka kerta, että laittavat sen suojapuvun päälle ennen tuhoutuneeseen ydinreaktoriin sukeltamista.

Pointtina siis, että pelaajat kuitenkin jättävät sanomatta itsestäänselvyyksiä, vaikka ajattelevatkin hahmonsa tekevän aina tietyllä tavalla. Pelinjohtajallehan se on suorastaan velvollisuus, että jättää pois yksityiskohtia kuvauksista, ja painottaa toisia asioita. Kun tutkimuspeli etenee, niin ehkä joitain yksityiskohtia voi todella jättää sanomatta, tai tiivistää lyhyemmäksi.

10
Northern Realms / Vs: [Bliaron] Sonatan Muisto
« : Syyskuu 20, 2013, 00:56:58 »
Voin lukaista, mutta en voi luvata pelauttavani sitä.

Ehditkö lukea siis siten läpi, että pystyt myös antamaan palautetta? Tarvitsisin mielipiteitä ja palautetta siitä, miten seikkailun perusidea toimii, mitkä asiat nousevat esille oleellisina ja kiinnostavina. Pelitestaus kuitenkin olisi se, mitä eniten toivon. Pelattaessa paljastuu pelin todelliset ongelmakohdat parhaiten, että siksi toivon, että tätä myös ihan oikeasti pelaamalla testattaisiin.

Teen tuosta vielä sellaisen kevyen pdf-taiton, joka menee jakoon NR:n ihmisille ja toivon mukaan kohtuulliselle määrälle pelitestaajia. Ei oo heleppoo hyvien pelitestaajien löytäminen.

11
Northern Realms / Vs: [Bliaron] Sonatan Muisto
« : Syyskuu 19, 2013, 15:28:20 »
Noin.. Nyt olisi Sonatan Muiston seikkailu kokonaan kirjoitettu.

Jos haluat osallistua pelitestaukseen, ota yhteyttä. Tarvitsemme palautetta.

12
Roolipelit / Vs: Lohikäärmeliitto - status katakompatessa
« : Syyskuu 18, 2013, 14:30:39 »
En osaa tarkkaan sanoa mikä, mutta jokin tässä muistuttaa minua muinaisesta Ala-Keskimaa -roolipelistä. ftp://ftp.funet.fi/index/RolePlaying/texts/lmerp.txt

13
Roolipelit / Vs: Peli-idea: Empiiristä metafysiikkaa
« : Syyskuu 16, 2013, 18:42:36 »
Muistan lukeneeni joskus juniorina Maguksesta magia-artikkeleiden sarjan, oliskos just tuo "Magian salat". Se on kyllä aivan kertakaikkisen erinomainen artikkelisarja kenelle tahansa maagihommia vetävälle, ansaitsisi jonkun uudelleenjulkaisun ehdottomasti. Vaihtoehtoisesti JOKU voisi kirjoittaa uuden ja uusitun, ja vielä paremman artikkelisarjan kyseisestä aiheesta (haasteellinen homma tosiaan).

14
Roolipelit / Vs: Pelilaudan ystäväkirja
« : Syyskuu 16, 2013, 18:36:11 »
Oikea etunimi?

Nelsson

Ikä?

Nuori

Motto?

Tee paremmin.

Pelkään (roolipelihin liittyvä asia)?

Sääntönihkulointia

Toivon (roolipelihin liittyvä asia)?

Hurjia seikkailuja ja vahvoja mielikuvia

Rakkain roolipelimuistoni?

On monta, mutta ainakin mielikuva Wäänäsen maagihahmosta lentelemässä meren sisällä etsimässä jotain toista mereen pudonnutta hahmoa.

Hahmoluokka?

Maagi joo joo

Game of Thrones -suku?

Äh. Melonit.

Vaakunasi (värit, kuvionti ja tunnus)?

Kuka näitä kysymyksiä keksi? Sopeko? Viimeksi taisi olla Maahinkaisen vaakunat.

Lempiroolipelisi (max. 3)?

Bliaron, Shadowrun, Heimot

15
Roolipelit / Vs: Lohikäärmeliitto - status katakompatessa
« : Syyskuu 16, 2013, 18:28:25 »
Onko tää vapaata copyrightiä? Saahaanko varastaa nimigeneraattori Bliaroniin ja rahastaa sillä törkäesti? Toimii kerrassaan erinomaisesti.

Sivuja: [1] 2 3 ... 13