Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.

Viestit - Nelsson

Sivuja: [1] 2 3 ... 18
1
Ars Magica Turku / Vs: [1250 Kesä] Seikkailu: Rantojen leikit
« : Maaliskuu 27, 2015, 20:44:40 »
Agnus

Iisakki mutisi kalevalaiseen loitsumittaan muutamia vanhan kansan sanoja, mutta loitsiminen keskeytyi, kun huomasi Agnuksen suun toistavan runomitan sanoja. Agnus huomasi itsekin, että pärskiessään oli vain keskittynyt Iisakkiin ja puukarahkasta kiinni pitämiseen, ja sanat olivat ikäänkuin tarttuneet hänen suulleen Iisakin puheen rytmistä. Jääkylmä vesi ympärillä muutti virtausta sanojen mukaan. Iisakin kasvoilla oli järkyttynyt ilme.

Agnus voi taikoa spontaanisti.

Maimu

Kiipeäminen puunlatvaan vaati paljon ponnisteluja, mutta lopulta Maimu ylsi kurkottamaan hedelmään, joka muistutti vahvasti koiran päätä. Läheltä hän näki kaikki yksityiskohdat paljon paremmin. Hedelmä irtosi puusta helposti, Maimun pitäessä itseään toisella kädellä, jaloillaan ja vartalolla kiinni puussa. Miten nyt sitten alas? Alas oli aivan liian pitkä matka.

Alhaalla näkyi saari kokonaisuudessaan. Hiekkarannat reunustivat trooppista saarta ja ravut, kotilot ja muut saaren asukkaat olivat nyt kääntyneet kohti Maimua. Suuri Lahna (eli hauki) oli Maimun alapuolella, eikä ollut vielä huomannut Maimua, mutta muut rannan asukkaat kihisivät innosta. "Hullu poika! Sinähän tiput sieltä!" ne huusivat yhteen ääneen.

2
Roolipelit / Vs: Ropetupa
« : Maaliskuu 20, 2015, 00:17:23 »
Käytän ite aika paljon soundcloudia, youtubea ja jamendoa, kun etsin teostovapaata musaa.

3
Roolipelit / Vs: Liika eläytyminen roolipeleissä/pelityylit
« : Maaliskuu 18, 2015, 14:30:01 »
Ainakin peliporukassa muuten vallitsevat roolit ja statukset vaikuttavat siihen, miten hahmoa on mahdollista pelata, miten hahmon pelaaminen otetaan vastaan jne. Hassu juttu on se, että jos näyttäytyy heikkona, niin ihmiset kohtelevat yleisesti ottaen huonosti ja päinvastoin. Uskoisin, että se on isolta osin tiedostamatonta laumakäyttäytymistä. Hyvässä luottamuksellisessa ilmapiirissä saattaa roolien rikkominen onnistua, jos sille tietoisesti annetaan roolipelin aikana tilaisuus. Toisaalta uudessa peliporukassa on aina tilaisuus luoda itsellensä uusi rooli, enkä tarkoita hahmoa, vaan sitä, että oletko peliporukan hiljainen kuuntelija vai autoritäärinen johtaja.

Itse eläydyn usein vahvasti hahmoihin, ja olen tottunut rakentamaan hahmoja vahvasti - oli sitten kyse hiljaisista tai äänekkäistä hahmoista. Huomaan kuitenkin monesti kuuntelevani ja keskittyväni muiden sanomisiin niin paljon, etten saa välttämättä ehdi keskittyä omaan hahmooni kunnolla. Varsinkin ongelma on, jos haluan pelata vahvaa johtajahahmoa, mutta olla pelaajana muita pelaajia kohtaan huomaavainen. Hahmo usein värittyy omalla statuksella ja roolilla peliporukassa. Rauhallisesti odottamalla vuoroa on vaikea saada puheenvuoroa, ja kun huomion kohteeksi pääsee, ei ole henkisesti latautunut tykittämään sillä mallilla mitä hahmon pelaaminen vaatisi. Lopputuloksena on heikko, ujo yritys näyttää olevansa kovis, ja kun ei ole uskottava, niin lauma vastaa luonnostaan heikkoa hahmoa potkimalla.

Tullakseen kuulluksi pitää joskus käyttää kyynärpäitä ja olla itseriittoinen ja röyhkeä. Tämä on kauhean primitiivistä, ja koen aina tilanteessa kuin tilanteessa huonoa omaatuntoa, kun teen tämän tietoisesti. Tilanne laukeaa kuitenkin usein kivasti, jos porukassa on riittävän kypsiä ja itsevarmoja ihmisiä, mutta usein vahvojen egojen kohtaaminen synnyttää myös konflikteja. Jos kyynärpäillä ja apinakäyttäytymisellä annettu viesti ("kuulkaa minua!") ymmärretään, niin jokainen voi ottaa askeleen taaksepäin, kuunnella ja miettiä mitä muut oikein koittavat sanoa.

Pelin sisällön kannalta eläytyminen hahmoon on todella iso asia minulle. Ratkaisut siinä miten juoni oikeastaan pelataan ovat toissijaisia asioita. Turhaudun jos muut pelaajat eivät pelaa roolia, vaan pyrkivät ratkaisemaan tilanteen siten kuin heistä pelaajina tuntuu fiksuimmalta. Toisaalta hyvät juonet, pelimaailmat, kiinnostavat olennot, scifiteknologiat ja maagiset outoudet ja niiden selitykset kutkuttavat myös itsessään. Parasta olisikin, jos haasteita ja ratkaisuja päästäisi etsimään nimenomaan hahmojen kautta.

4
Roolipelit / Vs: Kotimaiset roolipelifoorumit
« : Maaliskuu 18, 2015, 00:07:30 »
Vähän samoja syitä kuin Kuusikeijulla on minullakin. Kun ei ehdi pelata, niin lukee täältä aiheeseen liittyvää höpinää. Hyviä linkkejä maailman pelimatskuihin ja innostavaa keskustelua peleistä. Tekee mieli pelata enemmän, kun lukee ja kirjoittaa tänne juttuja!

Markkinointikanavana pelilauta on.. no, se on.. mutta ei niinku mitenkään oikeasti myyntiä edistävässä mielessä ole iso kanava, mutta tätä on pyritty pitämään viestintäkanavana erityisesti siinä mielessä, että pelilaudan kautta on mahdollista tukea Bliaronin pelaamista, antaa ideoita ja tukea pelaamiselle peruskirjan ulkopuolelta. Keskustelu ja foorumiosallistuminen Bliaroniin liittyen on tosin nykyisin sen verran vähäistä, että en tiedä sitten mitä merkitystä tällä on.

5
Roolipelit / Vs: Secret Santicore 2014 on ulkona
« : Maaliskuu 16, 2015, 13:22:41 »
Nyt vasta huomasin tämän. Onpas hauskoja juttuja!

6
Roolipelit / Vs: Ropetupa
« : Maaliskuu 16, 2015, 12:26:25 »
Hyvähyvä, tätä kaivataan, peliarvosteluita! Aiheet kohdillaan, just että on monipuolista ja sellaista materiaalia ja sisältöä, mitä ei oikeastaan muualta saa. Asiasi tunnet, ja siksi tässä on paljon potentiaalia.

En tiedä kaipaatko mitään palautetta, mutta tässä tulee! Terävämpi leikkaus - tyhjät pois, ettei aivot ehdi jäätyä, taukoihin sitten esim. noita hienoja animaatioita tai muuta jännää selkeää aktiivista videomatskua. Animaatiohahmoihin lisää räiskettä, räjähdyksiä, isoja liioiteltuja tapahtumia. Videokuvaan lisää valoa jostain yläviistosta, kun näyttää, että kuvaat välillä vähän liian pimeässä (tulee semmosta harmaata kontrastitonta lopputulosta). Puheessa artikulaatio tarkasti, hengitys voi auttaa rytmittämisessä ja puheen selkeydessä, tuoda tauotusta oikeisiin paikkoihin. Puheen intonaatio nousee korkealle lauseen lopussa, kokeile varioida intonaatiota, äänenkorkeutta, ja katso saatko parannettua lopputulosta. Etsi hyviä puhujia youtubesta, kuuntele ja matki. Tätä pitäisi itsekin tehdä, mutta ei saa aikaseksi kun harvemmin tulee tehtyä puheella esityksiä!

Hyvä puhuja esim. A. Stubb https://www.youtube.com/watch?v=aycTKKpC23E
Ja tässäkin pro puhuja (Tilt TV, parodiaa siitä kai) https://www.youtube.com/watch?v=QhDARkOaGmk
Ja sit on näitä ulkomaankielisiä, joista ei suoraan suomeen tekniikka käänny, mut muuten hyvä videon ja puheen rytmi https://www.youtube.com/watch?v=jm_l4jEb6us

7
Roolipelit / Vs: Valmiita seikkailuja aloittelijoille (ja muillekin)
« : Maaliskuu 10, 2015, 12:16:40 »
Loistava idea. Vien tämän ketjun linkin suuren komitean eteen. Taloudellisesti tämä tuskin on kannattavaa, mutta teoksena tällä olisi paljon arvoa ja annettavaa.

Tässä pitäisi myös koordinoida seikkailukirjoitusta, että kokonaisuus olisi jotenkin yhdenmukainen, vaikka pelit olisivatkin erilaisia. Joku formaatti seikkailujen kirjoittamiselle? Rajat sille, kuinka pitkiä seikkailuja tähän voi kirjoittaa. Ja mikä on seula, mitä pelejä ja seikkailuja tähän haalitaan? Haetaanko liuta mahdollisimman erilaisia pelejä, vai koitetaanko kerätä "suomipelit" viimeisimmältä kolmelta vuodelta, keskitytäänkö mainstream-peleihin (mitä ne edes ovat?) vai otetaanko mukaan vähän kaikkea? Pitääkö pelistä olla joku aiempi julkaisu? Onko kirjan kuvituksen oltava yhtenäistä, vai pyritäänkö tarkoituksella siihen, että jokainen seikkailu on kuvitettu omalla tavallaan?

8
Roolipelit / Vs: Hahmon kehityksestä
« : Maaliskuu 04, 2015, 15:57:52 »
On tullut monta kommenttia siitä, että hahmon persoonan ei tarvitse olla valmis ennen pelin alkua. Mielestäni mahtava oivallus tuo, mutta kasataanko hahmonluonnissa paperille vain ulkoisia tekijöitä, joista hahmon persoona sitten pelin alkutaipaleella kuoriutuu?

Hahmonluonnissa aika usein tulee lähdettyä liikkeelle ulkoisista tekijöistä, kuten hahmon vaatetuksesta, ammatista, kampauksesta tai varusteista. Monelle hahmolle auttaa myös maneerien miettiminen tai vaikka hahmon puhetavan miettiminen. Aluksi ulkoisista asiosta lähtee sitten hahmon syvempi kartoitus, että miksi hahmolla on jokin outo maneeri tai miksi hahmo puhuu sössöttäen ja millaiseksi luonne on kehittynyt sössöttämällä. Eli ulkoisten asioiden avulla muodostuu lopulta hahmon sisäinen maailma, motiivit ja tavoitteet.

Mutta voihan hahmon tehdä niinkin, että mietitään ensin, mitä hahmo tavoittelee ja haluaa. Mitkä asiat ovat tärkeitä ja merkityksellisiä, ja sitten sen jälkeen on helppo keksiä ulkoisia asioita. Jos vaikka hahmo on nuori ja kokeilunhaluinen ja etsii elämälleen tarkoitusta ja suuntaa, on hän saattanut hurahtaa johonkin radikaaliin nuorisokulttuuriin, ja rakentaa nuorisokulttuurin kautta itselleen identiteettiä, ja sitä kautta löytyy hahmolle vaatteet, kampaus ja puhetapa.

Viime aikoina on hahmonluonti omissa peleissäni mennyt usein sitä rataa, että nämä sisäiset ja ulkoiset ominaisuudet rakentuvat jotenkin käsi kädessä. Yleensä ensin on joku mielikuva, tai ihan vaikka konkreettinen kuva, josta lähden ammentamaan sisäisiä tekijöitä. Esimerkiksi keskiaikaiseen italiaan sijoittuvassa Ars Magica -pelissä suunnitelmani ovat lähteneet Assassins Creedin fan artista, Ruusun Nimi -elokuvan visuaalisesta ilmeestä ja tunnelmasta, jonka sain lukiessani jokin aika sitten Monte Criston kreiviä. Ulkoiset tekijät synnyttävät karkeita hahmoja, joiden sisäisiä tekijöitä kartoittamalla syntyy motiiveja ja syvempiä ei-pelaajahahmoja ja toisinpäin.

Hahmonkehitys pelin aikana on sitten toinen kummallinen juttu. Parhaimmillaan homma toimii, kun sitä ei liikaa mieti, tai kun pelinjohtaja antaa hahmoille riittävästi pelattavaa. Hahmot syvenevät, muuttuvat ja kehittyvät, kun syntyy hahmojen mielentilaa järkyttäviä tilanteita ja tapahtumia tai hahmot joutuvat tekemään merkittäviä päätöksiä. Joskus hahmo saattaa vammautua niin pahasti, että koko hahmon elämänkuva täytyy rakentaa uudelleen. Joskus ennestään kylmältä vaikuttanut hahmo ystävystyy tai rakastuu niin paljon, että osoittaakin pelissä empatiaa ja ystävällisyyttä.

Itselleni parhaita pelejä ovat yleensä sellaiset, joissa hahmoissa tapahtuu aika isojakin asioita. Hahmoista tulee paljon syvempiä, kun niistä paljastuu tapahtumien kautta ristiriitaisia puolia. Huomaan peleissä monesti, että tutkin ihmisen psyykettä ylipäätään. On jännittävää esimerkiksi huomata, kun hahmo vastustaa muutosta tai kokee muutoksen pelottavaksi. Kun tilanne pakottaa hahmon toimimaan vastoin aiempia vakaumuksiaan, tai kun vakaumuksen toteuttaminen aiheuttaa hahmolle ahdistusta.

On kutkuttavaa, kun ääriuskonnollinen pappihahmo itkee murhatessaan väärinuskojia - kun hän tajuaa tekevänsä täysin väärin, mutta hahmon minäkuva ei kestäisi, jos hän joutuisi myöntämään itselleen, että hänen äärivakaumuksensa ei olekaan oikein. Tai kun Teknokillalle ja tiedon etsimiselle omistautunut arkistoija joutuukin taistelemaan omaa perimmäistä (tutkimisen halua) vastaan, kun ymmärtää, että mitä lähemmäs Acruxin järjestelmää menee, sitä yksioikoisemmaksi ja järjenvastaisemmaksi oma tutkimisen vietti (ja sirkkojen palveluhalu) kasvaa.

9
Roolipelit / Vs: Suomen roolipeliseuran perustaminen
« : Maaliskuu 02, 2015, 14:33:28 »
Tämä menee ehkä aiheen ohi jo, jos halutaan jatkaa keskustelua ropeskenen ongelmista, niin sille pitää varmaan tehdä uusi threadi. Ruotimista ei kannata minusta jatkaa itseisarvona, mutta jos on kiinnostusta tehdä jotain konkreettisia toimenpiteitä esim. conijärjestäjinä tms. niin sitten miksi ei.

Nuurori, juurikin niin. Ilmapiiriä voi parantaa panostamalla tietoisesti avoimeen yhteisöön. Nörttiytymisessä sinällään ei ole mitään väärää. Silloin on, kun uusia tulokkaita sorsitaan tai halveksutaan tietämättömyydestä tai halutaan päteä omalla tiedolla muiden kustannuksella

Positiivista nörttiyttä: "jee vähä siistiä ku mulla on tää  half orc frenzied berserkerk, jolla on attack bonus 25 8-tasolla"

Negatiivista aloittelijoita luotaantyöntävää: "Joo, tota, sun kannattais tutustua tähän XXXXX systeemiin. Voin 20 vuoden kokemuksella sanoa, JA, AKTIIVIPELAAMISELLA, sanoa, että XXXXX systeemissä ollaan osattu tehdä tämä ja tämä asia niin paljon paremmin. Mut TIETTY, <<halveksuen>> aloittelijoille ehkä sopii toi sun pelitapa paremmin. <<tauko>> Mä en kuitenkaa aio koskea tohon pitkällä tikullakaan."

Yllä olevat ovat keksittyjä esimerkkejä, mutta todenkaltaisia.

Ovatko nämä samat ongelmat näkyneet esim. Traconin ropedemotuksessa ja Ropeconin kokemuspisteellä? Minkälaisissa tilanteissa olet epäsosiaalisia tyyppejä nähnyt pelottelemassa aloittelijoita pois?

En ala julkisella foorumilla etsimään mitään konkreettisia esimerkkejä. Yleisesti ottaen Coneissa ja roolipelaajissa on paljon fiksua porukkaa, ja paljon järkevää keskustelua. Loukkaavaa ja aloittelijoita luotaantyötävää sävyä kohtaa kuitenkin valitettavan useissa tilanteissa - siis käytännössä sitä tapahtuu coneissa kaikkialla. Uskoisin, että loukkaaminen ei ole itsessään päämäärä, eikä varmaan useinkaan edes tiedostettua, vaan se tapahtuu sivutuotteena, kun omaa egoa pönkitetään itsekehulla ja haetaan asiantuntijuuden verukkeella jonkinlaista arvostusta ja hyväksyntää muiden harrastajien silmissä.

10
Roolipelit / Vs: Suomen roolipeliseuran perustaminen
« : Maaliskuu 01, 2015, 14:11:52 »
Ideat suomalaisen ropeskenen yhdistämisestä ja aktivoimisesta ovat tervetulleita, mutta en nää, että yhdistysmuoto olisi tässä toimivin. Sinällään yhdistyksiä ja yrityksiä on ihan riittämiin, mutta keinoja ja toimintaa jo olemassa olevissa organisaatioissa voisi laajentaa ja parantaa.

Pöytäropeilla on edelleenkin paljon potentiaalia ihmisten yhteensaattamisessa, luovuuden esille tuomisessa, sosiaalisten kanssakäymisen fasilitoijana, sosiaalisten taitojen kehittämisen keinona ja keinona erilaisten ilmiöiden tutkimisessa. Isoin ongelma on skenen sisällä. Roolipelaamispiireihin on vaikea päästä sisälle. Jokainen roolipelitapahtuma, missä olen ollut, on täynnä heikolla itsetunnolla varustettuja egoisteja, narsisteja ja muuten epäsosiaalisia tyyppejä. Tämä on muutamien yksilöiden ongelma, mutta myös koko skeneä pahasti satuttava piirre.

Skene kaipaa avoimia, sosiaalisia, mukavia tyyppejä ja jos skeneä haluaa tervehdyttää, niin ehkä siihen voi vaikuttaa kampanjoilla, tai opastamisella siihen kuinka pelejä voidaan esitellä aloittelijoille, kuinka peleistä ja tilanteista tehdään aloittelijaystävällisiä. Kuinka luodaan ilmapiiriä, jossa kokee olevansa tervetullut ja hyväksytty. Uusi yhdistys yksinään ei sinällään tilannetta ratkaise, tuo vaan lisää organisaatiota paperille.

11
Ars Magica Turku / Vs: [1250 Kesä] Seikkailu: Rantojen leikit
« : Helmikuu 24, 2015, 00:56:47 »
Agnus

Vesi oli sameaa ja jääkylmää. Pieneen hetkeen tuntui mahtuvan yllättävän monta asiaa. Jäisen veden alta näkyi railon reuna, ja jossain kauempana jään alla näkyi omituinen jäämuodostelma, jota olisi saattanut äkkipikaisesti luulla jäiseksi olennoksi.

Ylhäältä syöksähti melko vauhdilla puinen karahkasauva Agnuksen vierelle. Sauvan mukana veteen tuli kuplia, jotka suurenivat ja saavuttivat pian toisensa muodostaen samalla yhtenäisen vedestä vapaan alueen. Agnus kellui nyt vedessä olevassa ilman täyttämässä kuopassa. Näky oli tavallaan kaunis, mutta ilma edelleen hyytävä.

(Iisakin Casting Total: ReAq 11 + Dice 0 (ei botch) = 11, vs Kaikhota Veshi Kephillä lvl 15. Onnistuu, mutta tulee fatigueta.)

"Phoika! Nopheasti! Ota kiinni! Iisakki authaa!", Iisakin ääni kaikui railon reunalta.

Sauvasta saa kyllä kiinni, mutta railon reunalle nousu Iisakin avulla vaatii Str+Athletics vs 3 onnistumisen. Botchatessa ote irtoaa ja Agnus uppoaa syvemmälle jäihin.

Maimu

Hauki (eli kirjoahven eli lohi) majaili toisella puolella saarta riippumatossaan, ja oli yksi ja sama kala riippumatta siitä mitä Maimu oli aiemmin kokenut. Sinne pystyi kulkemaan kahta tietä - rantaa pitkin ja suoraan saaren keskellä sijaitsevan palmutiheikön läpi. Rantaa pitkin kulkeminen olisi helppoa, mutta veisi hieman pidemmän ajan, ja silloin Maimulla ei olisi hyvää piilopaikkaa. Matkalla olisi kuitenkin lähes loputtomasti eri värisiä ja muotoisia kotiloita, joiden tutkiminen olisi varmasti kivaa. Palmutiheikkö olisi taas melko vaikeakulkuinen, mutta antaisi toisaalta mahtavan suojapaikan riippumatolla majailevan hauen tarkkailuun. Palmupuiden latvassa kasvoi myös erilaisia hedelmiä, jotka näyttivät herkullisilta. Hedelmiin pääsisi kuitenkin käsiksi vain str + athletics vs 3 heitolla (ja jos onnistuu, niin voit itse vapaasti kuvailla minkälaisen hedelmän haluat).

Riippumatta Maimun reittivalinnoista hauella ei kuitenkaan ollut mukanaan sormusta, ei ainakaan missään näkyvillä. Hauen tarkkailu oli jännittävää, koska ei voinut tietää mitä tapahtuisi jos Maimu jäisi kiinni. Hauella oli valtavat ja pelottavat hampaat, jotka tärisivät sen kuorsatessa.

12
Ars Magica Turku / Vs: [1250 Kesä] Seikkailu: Rantojen leikit
« : Helmikuu 16, 2015, 02:36:02 »
Agnus

"Kylmä on talven viima! On! Ja jäinen on täällä olla." Iisakki totesi, kun kiristi turkkiaan tiukemmalle. Hän käveli hieman jään päälle, koputteli kepillään ympäristöä. "On. On merkillinen. Merkillinen paikka." Iisakki sanoi, nyt tarpoen jo polvia myöten jään päällä olevassa lumessa.

Iisakki otti sitten vyöltään pussukan, josta valitsi käsiinsä sopivat kolme pientä luuta. Agnus ei oikein osannut erottaa minkä eläimen luita ne olisivat voineet olla, ne olivat melko pieniä ja hauraita. Ehkä jokin lintu tai pieni jyrsijä. Iisakki otti myös taskustaan Maimun nuken, jonka päälle asetteli luut. Nuken hän asetteli maahan pienen kiven päälle, joka kohosi vedestä paikalla, jossa kesäaikaan oli pieni luoto, jonka luokse isommat pojat aina silloin tällöin uivat. Iisakki nousi seisomaan ja iski kävelysauvansa tuimasti maahan, ja alkoi sitten laulaa. Hänen äänensä oli vahva ja komentava. Hän nosti toisen kätensä julistavasti ilmaan. "Kahto mua, Vetehinen, väkevä, makuusi veden vhiejä, mishä phoikhanen kathosi, uija pienoinen phutosi?"

Oli hetken hiljaista, kunnes kuului ilmoja rikkova salaman ääni. Kaiku piti melua ilmoilla pidempään kuin se olisi muuten kestänyt. Jää rasahti kerralla kahteen osaan muodostaen pitkän railon, joka kulki suoraan rannasta luodolle asti. Jopa Iisakki vavahti taaksepäin reaktion voimakkuudesta.

Jos Agnus on kävellyt jäälle, heitä qik + athletics vaikeustasoa 3 vastaan. Jos epäonnistuu, Agnus horjahtaa ja tipahtaa jäiseen veteen (sitten heitä dex+swim vs 6, vesi on jäistä).

Maimu

Rapu kuunteli Maimua mielellään, ja neuvoi, mutta selvästi pelkäsi vähän valtavaa haukea. "Varo! Tuo iso lohi kuulee meitä!" Kun Maimu koitti nostaa rapua ilmaan, se ampaisi muutaman askeleen sivuttain ja virkkoi: "Hui! Seuraa minua!" ja kun Maimu seurasi, he päätyivät pian toiselle puolelle pientä saarta. Rannalla oli vieläkin muutamia muita rapuja, ja joitain elävän oloisia kotiloita ja kasveja, meressä näkyi hyppelehtivän muutamia meduusoja.

Rapua jännitti ja vähän ehkä pelotti. "Minä tiedän! Minä neuvon sinulle tien pois, jos tahdot. Mutta sinun täytyy luvata minulle, että sinä autat minua!" Rapu piti pienen tauon Maimua tarkkaillen ennen kuin jatkoi: "Minäkin haluan täältä pois! Mutta se suuri ja lihava kirjoahven varasti minun sormukseni!" Rapu vaikutti hieman surulliselta. "Minä toivoisin niin kovasti, että sinä voisit hakea sen minulle takaisin! Sitten minä neuvon sinulle tien takaisin!"

13
Ars Magica Turku / Vs: [1250 Kesä] Seikkailu: Rantojen leikit
« : Helmikuu 06, 2015, 13:41:27 »
Agnus:

Kylmä ja talvinen Turku on aamulla elottoman oloinen, mutta jään ja lumen koristelemat puut ja rakennukset ovat kauniita katsoa. Talviset turkikset päällä Agnus ja Iisakki lähtevät tarpomaan kohti merta. Väsynyt Agnus ei pysy millään Iisakin tahdissa, joten Iisakki hymähdellen laittaa pojan tuohirinkkaansa matkustamaan. Iisakki ei pidä kiirettä matkanteossa, vaan pysähtelee vähän väliä, lausuu runoja luonnosta, jäästä, talvesta ja ravistelee lumia puista pahkaisella kävelysauvallansa.

Metsässä on erityinen tunnelma, ja jos Agnus sattuu olemaan hereillä, hän voi tuntea jotain erityistä Iisakin toiminnassa. Ikäänkuin metsän vahva tunnelma vuotaisi Iisakin runoihin ja hänen pahkakeppiinsä. Tällaisia tuntemuksia on ollut ehkä joskus aiemminkin? (Lisää halutessasi virtue "Magic Sensitivity" ja valitse hahmolle soveltuva minor flaw).

Kun kaksikko saapuu kylän keskustaan, Iisakki ottaa rinkan selästään ja supittaa Agnukselle: "Poika, poika phieni, minnhe sinä kaverishi kadotit? Sinä shaat nyt näytthää minulle tien."

Maimu:

Hauen omahyväinen potkiminen ja nauraminen jatkui riippumatossa. Muut rannan olennot kannustivat haukea, mutta ryhtyivät sitten puuhailemaan omiaan - kasailemaan kasoja kotiloista, syömään rannalla kasvavia sieniä, yksi orava alkoi kutomaan villapaitoja. Ainoa Maimun puolella oli rapu, joka oli nyt asettunut Maimun vierelle. "Sinä olet viisas poika! Paljon viisaampi kuin nuo muut. Ja vahva! Älä jää tänne, tai et pääse koskaan takaisin!"

14
Ars Magica Turku / Vs: [1250 Kesä] Seikkailu: Rantojen leikit
« : Helmikuu 03, 2015, 01:41:47 »
Iisakki on Agnukselle tuttu kasvo, ja ollut konventiossa jo jonkin aikaa. Hänen lämmin olemuksensa herättää luottamusta, mutta samalla hänessä on jotain arvelluttavaa. Folk Ken -heiton Ease Factor on 9 (Average). Onnistuminen tässä tarkoittaa sitä, että osaa lukea Iisakin motiiveja ja tarkoitusperiä. Lievä epäonnistuminen antaa jotain viitesuuntaa Iisakin motiiveista (onnistuminen ease factor 6 vastaan). Isompi epäonnistuminen tarkoittaa ensisijaisesti, että Iisakin motiivit jäävät epäselviksi.

Characteristicsit 6-7 -vuotiailla on modifier -4, ja Agnus taitaa olla melkein 6v, joten kelpaa...

Perception + Folk Ken + d10 - 4

15
Ars Magica Turku / Vs: [1250 Kesä] Seikkailu: Rantojen leikit
« : Tammikuu 31, 2015, 16:50:53 »
Agnus

Iisakki oli hyvin tyytyväisen olonen Agnuksen antamaan nukkeen. Nyt hän istui vuoteellaan seinään nojaten, jalat koukussa edessänsä ja hypisteli nukkea käsissään. Vanha vapisevä ääni alkoi hyräillä suomen kielellä: "Mi sinä olet miehiäsi, ku kurja urohiasi, vähän kuollutta parempi, katonutta kaunihimpi?" Lorun jälkeen hän otti vyöpussistaan pieniä luunpalasia, jotka muuttuivat pölyksi samalla kun hän sirotteli luita nuken päälle ja ympärille.

Iisakki hymähteli tyytyväisenä. "Khyllä khyllä.. Parempihan tässhä todellakin on painaa pää thyynyyn. Koska huomispäivänä meitä odottaa seikkailu." hän kertoi rauhalliseen sävyyn ja alkoi laitella itseänsä nukkumaan.

Agnus nukahti jossain vaiheessa, ja heräsi nyt siihen, kun Iisakki ravisteli häntä hereille. "Jaha. Herää jo poikha phieni. Mheitä odotthaa seikkailu." Iisakki oli pakannu tavaransa tuohesta tehtyyn vaellusrinkkaansa ja oli pukenut ulkovaatteetkin jo päällensä. Oli hyvin aikainen aamu, ja sisällä oli melko kylmä. Munkitkaan eivät varmaan vielä olleet nousseet ylös.

Tästä alkaa pelitekninen laskelma, jonka editoin loppuun myöhemmin...

Casting Score
Intellego 8 + Form 7 + 0 + 0 = 15

IISAKKI

Characteristics: Int +2 Per +3 Pre +1 Com 0 Str -1 Sta 0 Dex -1 Qik -1
Size 0
Age 72
Decreptitude 3
Virtues and flaws: Blatant Gift -3, Hermetic Magus, Outsider -1, Hedge Wizard -1, Skinchanger +1, Unaging +3
Reputations: Outsider 1 (Pagan hermit), Hedge Wizard
Confidence score 1
Confidence points 3/3
Arts: Cr 6, In 8, Mu 6, Pe 5, Re 6, Aq 5, Au 6, Co 7, He 5, Ig 8, Im 4, Me 5, Te 4, Vi 3
Abilities: Animal Handling 2, Southern Finland lore 1, Northern Finland lore 1, Awareness 4, Charm 3, Folk Ken 2, Swedish 2, Sami 3, Finnish 5, Music , Ride 1, Stealth 1, Survival 2, Swim 2, Teaching 1, Artes Liberales 2, Medicine* 1, Philosphiae* 1, Code of Hermes* 1, Dominion Lore* 1, Faerie Lore* 5, Finesse 1, Infernal Lore* 1, Magic Lore* 7, Magic Theory* 2, Parma Magica* 3, Penetration 3, Bows 2, Entrancement 3, Magic Sensitivity 3, Premonitions 2, Second Sight 3, Wilderness Sense 6
Exp: 1000/1000 (abilities + arts)
Spells: 900 levels of spells

(PJ:kin opettelee systeemiä tässä samalla...  :o )

Sivuja: [1] 2 3 ... 18