Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.

Viestit - Nelsson

Sivuja: [1] 2 3 ... 20
1
Pelilauta.fi / Poistaisitteko Ars Magica -foorumin?
« : Kesäkuu 23, 2016, 19:35:57 »
Moi,

Voisitteko poistaa Ars Magica Turku -pelille tarkoitetun foorumin? Peli on loppunut/kuollut jo aikaa sitten.

2
Ilmoitustaulu / Vs: Kuusikeijun osto- ja myyntilistat
« : Kesäkuu 23, 2016, 19:33:47 »
Hmm. Mitä kohteliammin huomautan, että Sonatan Hehkulla ja Bliaronilla ei ole mitään tekemistä D&D:n kanssa. :)



3
Northern Realms / [Bliaron 2nd ed] Julkinen kehityskeskustelu
« : Huhtikuu 15, 2016, 16:43:39 »
Avataanpa keskustelu Bliaronin uudelleen synnyttämiselle, että kehitys on alusta asti näkyvämpää skenelle. Lisenssi on Northernrealmsin (CC-BY-NC-SA), eli kannustamme kehittämään ja jakamaan matskua, mutta kaupalliset oikeudet on NR:llä.

Nyt ollaan kehityksessä brainstorm-vaiheessa. Mitään mitä tässä keskustelussa puhutaan ei voida pitää lopullisena pelin fokuksena, vaan kyse on enemmänkin konseptin hahmottelusta. Mitään lopullista päätöstä pelin toteutuksesta tai julkaisemisesta ei olla tehty.

Idiksenä olisi keskiaikafantasian sijaan liittää peli maailman syntymisen aikaan, ja hakea inspiraatiota sekä maapallon synnyn historiasta, että erilaisista luomismyyteistä. Periaatteessa voitaisiin ajatella, että peli keskittyisi Kalthanien aikaan. Maailmassa olisi ehkä vedenpaisumus, ja eliöstö ja kasvisto koostuisi olennoista, jotka ovat fantasialla parannettuja versioita maan olennoista permikaudelta liitukauteen.

Pelimekaniikka olisi matemaatisilta säännöiltään supernopeaa, mutta vahvasti kerronnallista, ja pelinjohtajan ja pelaajien improvisaatiokykyyn pohjautuvaa. Magiasysteemin taustalle tulee jäsennelty ja kategorioihin luokiteltu järjestelmä, joka pohjautuu eri loitsujen yhdistämiselle. Lähinnä tämä tarkoittaa, että on erilaisia kontrolloitavia perusvoimia, joita voidaan yhdistää erilaisiksi yhdistelmävoimiksi. Systeemi tulee sisältämään huomattavasti erilaisia loitsuyhdistelmiä, joista selitetään kirjassa ehkä yleisimpiä, mutta jokaista erilaista yhdistelymahdollisuutta ei tulla tarkasti avaamaan, vaan pyritään yksinkertaistamaan säännöt ja magian teoria ohjenuoriksi, joiden pohjalta pelissä sovelletaan.

Sana on vapaa sekä NR:n tyypeille, että kaikille muille.

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/

4
Northern Realms / Vs: [Bliaron] Linkkejä inspiroiviin kuviin
« : Huhtikuu 07, 2016, 21:33:30 »
Noh jaa, en ole vielä kovin hyvä tässä, mutta... julkaisemisen arvoista  ;D
3d Danak
https://youtu.be/D4nEBccig_g

5
Roolipelit / Vs: Lähistö ja Bliaron sopivat yhteen
« : Huhtikuu 02, 2016, 01:50:16 »
Jopas nyt. Todellakin. Sinällään ei ole ihme, eikä vahinko, että genren teokset muistuttavat toisiaan, mutta nämä sopivat yhteen harvinaisen hyvin CC-lisensointia myöten. Eeppisen taikuuden ystävänä olisi kiinnostavaa löytää pelissä yhteys näiden (ja muiden) maailmojen välillä - onko välillä merta vai tapahtuuko matkustaminen ulottuvuuksien läpi? Ovatko nämä maailmat pallolla laisinkaan?

Ainakin Bliaronin magiasysteemin jatkokehityksessä on viime aikoina keskitytty tutkimaan miten systeemi ja magian säännöt ja fysiikan lait voivat muuttua pelin sisällä. Mikä fantastinen asia voisi selittää sen, että maailmat ovat erilaisia? Yleensä en pidä systeemihyppelystä, koska sen perusteltut ovat monesti ontuvia, ja systeemit usein mallintavat maailmaa liiankin eri tavoin. Hahmoihin voi olla vaikea eläytyä kun maailma toimii täysin eri säännöillä. Tai genre muuttuu liikaa ja liian yllättäin. Kuitenkin joskus hyvin alustettuna se voisi olla hauskaa, ja tässä near-bliaron -siirtymässä on potentiaalia jo siksi kun yhtäläisyksiä löytyy näinkin paljon!

6
Ironspine / Vs: Seikkailuita, skenarioita ja muuta materiaalia
« : Maaliskuu 22, 2016, 02:44:24 »
Tää on niin hyvä kyllä. Hyvin sopii matskuksi taas kunhan Heimot-kampanja taas jatkuu...

7
Roolipelit / Vs: Kysyntää maailmanlähdeteoksille?
« : Maaliskuu 22, 2016, 02:37:25 »
Suomenkielisten fantasiaroolipelien markkinat ovat pienet, ja maailmakirjojen markkinat vielä pienemmät, mutta kannustaisin silti julkaisuun. Taloudellisesti pienin riski on tietty pdf-julkaisussa, mutta eihän se samalta tunnu kuin painettu teos. Oman kokemukseni pohjalta voittoa/elantoa kannattaa tavoitella lopulta jostain muualta kuin suomiroolipelien myynnistä.

Julkaisimme jokin aika sitten Bliaronin Creative Commons -lisenssillä. Yksi ajatus taustalla oli ruokkia suomalaista fantasiapelaamista antamalla käyttöön materiaalia, jota voi käyttää omissa peleissä osana, tai jonka päälle voi rakentaa omia ideoita tekijänoikeuksia loukkaamatta. Monet pelit ja pelimaailmat tuntuvat olevan tekijöille hyvin henkilökohtaisia, ja niistä tulee tekijöille ja lukijoille niin pyhiä että niitä ei voi muokata tai niitä ei voi edelleen kehittää kukaan muu kuin pelimaailman alkuperäinen kehittäjä. Jos CC-ideologia nappaa, niin anna palaa!

Jos julkaisemisella on tavoitteena ensisijaisesti ruokkia ropekulttuuria ilman isoa markkinointia tai taloudellista satsausta, CC-lisensointi ja pdf-julkaisu voisi tosiaan olla hyvä yhdistelmä. Haluaisin kovasti keskustelua suomalaisten fantsuropekehittäjien välille, vähintään siksi että otettaisi oppia toisiltamme - tähän CC antaa hyvän mahdollisuiden, että voi kylmästi varastaa hyvät ideat ja kehittää niitä edelleen, kunhan lähteet on mainittu. Onko maailma rakentunut alunperin jollekin muulle pelijärjestelmälle - kannattaako ja voiko rakentaa maailman osaksi sitä?

8
Selailin taas mitä pelilaudalta on jäänyt huomaamatta. Taidan olla myöhässä, mutta kiinnostaa!

9
Northern Realms / Pelitestaajahaku uusille loitsimisideoille
« : Helmikuu 23, 2016, 01:26:00 »
Jos peliporukkasi tarvitsee uutta fantasia- ja magia-aiheista loitsimiskamaa, niin sitoudun tuottamaan teille hyvää/huonoa materiaalia pelitestausta varten sillä ehdolla, että annatte pelistä palautetta. Kaikki tämä paketoituna jonkinlaiseen seikkailumateriaaliin tai jotenkin muuten, ihan siten miten sovitaan. Osittain hyödynnän pelitestauksessa vielä julkaisemattomien Sonatan Hehkun jälkeisien seikkailujen materiaalia.

Tämä liittyy Bliaronin magialaajennuksiin, joita on kehitelty hiljalleen vuosien saatossa, mutta lopullista muotoa ei ole vielä löytynyt. Yleisesti ottaen tarkoitus on kehittää rankasti metafysiikkaa kokeilevaa ja rikkovaa peliä. Inspiraationa mm. muinaiset myytit, shamanistinen tai meditatiivinen mantrailu ja moderni fysiikka.

Tiedostan tämän sanoessani, että riski sille, että oikeasti löydän sitoutuneita pelitestaajia on pieni, ja näin ollen riski sille, että joudun jotain toteuttamaan on hyvin pieni, mutta toisaalta maailma on ihmeellisen arvaamaton paikka.  ;D

10
Northern Realms / Vs: Palautteen keräystä 2016 / Bliaron
« : Tammikuu 15, 2016, 15:12:25 »
Tämä oli sellaista palautetta, mitä kaipasinkin, kiitos siitä.

Samoista asioista ollaan keskusteltu: pelin pääjuonesta, millainen tai millaisia kiinnostavia fantasiatarinoita on pelattavana, maailma-osion rakenteesta, laajuudesta ja mielekkyydestä, pelaajien "tehtävästä" ja tehtävän tarpeellisuudesta ja turhasta ja ei-turhasta fantasiajargonista.

En osaa ainakaan vielä kommentoida enempää. Olisi hyvä saada lisää palautetta vielä.

Asiaan liittymättä - Perintö viittaa siihen, että magia palaa takaisin maailmaan muinaisen Kalthan-kansan ajoilta. Magia = Kalthanien perintö. Tuo ei ihan varmasti aukea lukijalle kovin helposti.

11
Roolipelit / Vs: Ilmaisia karttoja
« : Tammikuu 14, 2016, 17:03:56 »
Nää on hienoja. HIENOJA!

12
Roolipelit / Vs: Kommentteja uudesta AyselChima-mekaniikastani?
« : Tammikuu 14, 2016, 17:01:17 »
Minusta systeemin pohjalla oleva idea on loistava, eli tavoitteena on yksinkertainen mekaniikka, jossa moraali vaikuttaa merkittävästi hahmon toimintakykyyn. Erityisesti juuri tuollaisissa henkeä uhkaavissa tilanteissa, kuten taistelemisessa moraali on mielestäni mielenkiintoinen pelattava asia, mutta myös taistelusimulaation kannalta merkittävä ja mielekäs asia.

Ihan täpöllä en tekstin pohjalta ymmärtänyt miten tuo systeemi toimii:
- Miten esimerkiksi tason 1 onnistuminen eroaa tason 3 onnistumisesta? Pohjalla oleva ongelma on kai se, että onnistumisen tai epäonnistumisen suurutta on vaikea arvioida luvulla, jos luvuille ei ole sovittu mitä ne tarkoittavat. Toisaalta pelaamisen kannalta sillä ei ole välttämättä merkitystä, jos pelinjohtaja osaa mielessään arvioida onnistumisien ja epäonnistumisien suuruutta.
- Miten luokitellaan lievät ja keskisuuret ja pahat vammat? Saako esimerkiksi tason 2 onnistumisella tehtyä keskisuuren vamman, jos panssaria ei oteta huomioon?
- Miten noi arvot yli neljän menikään? Heitetään useampaa noppaa? Eroavatko nopat jotenkin toisistaan vai ovatko onnistumiset molemmilla nopilla samanarvoisia?

Moraali on minusta ihan käyttökelpoinen sana ja vakiintunut englannista lähtöisin oleva väännös, että morale kääntyy moraali. Ei haittaa minua. Toki jos julkaisua hakee, niin ehkä voi miettiä olisiko jotain parempaa käännöstä. Taistelutahto - eh?

Teimme joskus Bliaronia varten mahdollisimman paljon systeemin yksinkertaistusta. Se ei välttämättä ole fiksua, mutta vilkaise toki esimerkkinä sekin läpi. Moraalisääntöjä ei ole, mut muuta sit löytyy. Noppabalanssi on matematiikan puolesta tarkasti laskettu, mutta pelitestaus kai sen lopullisen silauksen antaa. Kompromisseja myös pelibalanssissa on tehty sen vuoksi, että systeemi pysyisi yksinkertaisena. Yksi mistä Bliaronia on aiheestakin kritisoitu, on taistelemisen keskeisyys mekaanikassa, vaikka pelissä taistelu ei ole aina keskeinen asia. Systeemissäsi on sama asia, että suuri osa keskittyy taistelemisen ympärille - onko tämä tarkoituksellista ja tietoista?

Ja juu tsemppiä, kiitos kun jaoit kehityksessä olevaa systeemiä!

13
Northern Realms / Palautteen keräystä 2016 / Bliaron
« : Tammikuu 14, 2016, 16:10:40 »
Hyvä roolipelikansa!

Bliaronin ilmaisjulkaisun myötä ja laajan kirjastosaatuvuuden vuoksikin suhteellisen laajalla yleisöllä on ollut mahdollisuus tutustua NR:n jo hiljalleen ikääntyvään ensijulkaisuun. Peliä hiottiin aikoinaan pitkään ja hartaasti, pohdittiin heikkouksia ja vahvuuksia, mutta lopulta päätettiin, että kirja vain tehdään valmiiksi ja julkaistaan.

Julkaisua ennen ja jälkeen olemme saaneet kaikenlaista palautetta pelistä, mm.
- Kiva tää magiasysteemi!
- Oli helppo ymmärtää säännöt!
- Oli vaikeasti kirjoitetut säännöt.
- Törkeästi ylihinnoiltu kirja.
- Kiva maailma, voisin pelata.
- Ei roolipelejä kannata julkaista, ei ainakaan fantasiaa, koska fantasiapelejä on niin paljon
- Taasko yksi D&D-klooni? Onhan näitä nähty.
- Miten tämä peli erottuu joukosta? Mitä uutta tämä peli tuo roolipeli- ja fantasiarintamalle? Mielestäni tätä ei kannata julkaista, koska tällaisia pelejä on jo.

Nyt jälkeenpäin, jos Bliaronia ajattelee fantasiapelinä, niin haluaisin kuulla mikä Bliaronissa on sisällöllisesti hyvää tai huonoa? Jos pelistä tehtäisi uusi laitos tai tehtäisi vain täysin uusi fantasiapeli, niin mitä siinä olisi hyvä olla? Vastauksia voi minun puolestani käyttää muutkin pelikehittäjät hyvän fantasiapelin rakentamiseen.

Arvostan ja otan vastaan kaikenlaista palautetta. Kaiken ei-rakentavan palautteen, pätemisen ja vittuilun voi kuitenkin työntää jo ennalta pyllyyn.

14
Roolipelit / Vs: Ropetupa
« : Syyskuu 17, 2015, 20:26:46 »
Jea! Kulttitupa  ;D

Ei vaan, ei oo kovin montaa videokanavaa roolipeleistä olemassa. Miskalla on laadukas jorinakanava, mutta muiden olemassaolosta en juuri tiedä (ei sillä, en tällä hetkellä juuri muuta seuraakaan kuin pelilautaa).

Jonira, Jorina, heh, sanaleikki.

15
Uutiset / Vs: Traconin epävirallinen ropeillallinen 2015
« : Syyskuu 08, 2015, 02:01:28 »
En ollut Traconissa ylipäätään, koska "oikeat" työt ja niihin liittyvät harrastukset vie kovasti aikaa, ja ei ole ollut nyt senkään vuoksi mitään isompaa mahdollisuutta olla pelilautaa laajemmin skenessä mukana. Jonkin verran olisi kiinnostusta olla mukana, tuppaa vaan juuri nyt elämä ohjaamaan muualle. Ehkä ensi vuonna?

Sivuja: [1] 2 3 ... 20