Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.

Viestit - Nelsson

Sivuja: [1] 2 3 ... 14
1
Uutiset / Vs: Ropeconin päällekkäiset julkistustilaisuudet
« : tänään kello 11:44:48 »
Harmi kyllä jos on päällekäin. Ei noita julkaisuja nyt niin montaa ole, ja varmasti kiinnostaa samat pelit monia ihmisiä. Here be dragons on varmasti tähän mennessä pienimmällä markkinoinnilla (ja budjetilla) tehty, mutta sen verran lupaava indiesetti, että ansaitsisi mielestäni myös oman aikansa valokeilassa. Infosin Laxia tästä threadista, hänen kanssa voi varmaan miettiä julkkariaikatauluja.

2
Uutiset / Julkaisu! Bliaron - Kalthanien Perintö (ebook)
« : Heinäkuu 16, 2014, 00:52:43 »
Bliaron - Kalthanien Perintö on nyt julkaistu sähköisenä pdf-muodossa. Osta omasi NR:n verkkokaupasta. Hintakaan ei päätä huimaa!

https://holvi.com/shop/northernrealms/product/1d69f2058872ba86b596bfbadec2288f/

3
Roolipelit / Vs: Miten käy hahmoilta jalkapallo?
« : Kesäkuu 23, 2014, 15:11:46 »
Osan nimet muutettu asianomaisten suojelemiseksi (ei vaan en löytäny enää hahmolomakkeita).

1 (GK) Sheng Wing (vapaamuotoinen), kungfu-supersankarimunkki, joka osaa lentää, elää bullet timessa ja tehdä about ihan mitä vaan animesettiä mikä liittyy akrobatiaan. Ei ole koskaan pelannut jalkapalloa.
2 (DF) Gabriel (WoD), vampyyripappi, tunteeton psykopaattimurhaaja
3 (DF) Grhob (Bliaron), peikko, tykkää leikkiä, lyödä ja syödä asioita.
4 (RW) Juan (Grim Harvest), rikas talousrikollinen, ajaa Maybach Exelerolla ja kulkee seuralaisten kanssa, ei osaa paljoa muuta kuin tehdä rahaa
5 (LW) Hiro (MundusRPG), pappisensei, puhuu lähinnä zen-viisauksin ja piikittelee tyhmempiä
6 (MID) Anu Kuusisto (Vihan lapset), 29v, meteorologi, huumepiireissä (koukussa kipulääkkeisiin), kaunis
7 (MID) Gary (Alpha Omega), bioengineered, mekaanikko, joka sotkeutui liian isojen piirien juttuihin, ei osaa jalkapalloa
8 (MID) Nikolaj (Grim Harvest), venäläinen monsterhunter, ketjutupakoitsija, toisessa kädessä aina rynkky, ei ota turhaan pulttia
9 (F) Dima, eeppisen kova salamurhaaja (Bliaron), n. 80-vuotias (ei vanhene), voi muuttua halutessaan etherealiksi
10 (MID) Mimosa, lohikäärme (Bliaron), joka on piilotettu pukuhuoneeseen parin viltin alle, luo illuusion kentälle supernätistä pelaajapojasta nimeltä Mimosa.
11 (F) Siel Menuchio (Heimot), palkkamurhaaja/kommando (Heimot), entinen tehokas kaveri, nykyinen angstaaja, itsetuhoinen

Johtuen kosmisesta purkauksesta ja supernovasta konstellaatio AX7B:ssä, Meksikon joukkue korvautuu kummallisella sekajoukkiolla ihmisiä ja olentoja toisista maailmoista. Pelit alkavat vajaalla kokoonpanolla Kamerunia vastaan, kun Gabriel ei uskalla tulla kentälle päivänvalon aikana. Grhob saa punaisen kortin vastustajan lyömisestä ja epäurheilijamaisesta käytöksestä, kun peliä on pelattua 3:06. Kamerunin joukkueen hyökkääjä kuolee lyönnistä välittömästi ja kenttä saa jatkossa haukkuja kuoppaisuudesta. Peli etenee siis 9 pelaajalla, Anu Kuusiston, Garyn ja Nikolajn keskikenttä ei pysy millään mukana Kamerunin pyörityksessä. Puolustuksessa Hiro yrittää yksin paikata tilannetta, kun Juan keskittyy lähinnä sijoituksiensa hoitamiseen kentän laidalla. Toiselle puoliajalle mentäessä Kamerun on saanut 124 vetoa maalia kohti, joista Sheng Wing on torjunut 113. Peli on 11-0. Toisen puoliajan aikana Mimosa kuitenkin loihtii kentälle illuusiopelaajia, mikä heikentää Kamerunin hyökkäystä. Diman muuttaessa pallon ja itsensä etherealiksi hän pääsee yllättämään koko Kamerunin kentän moneen kertaan. Peli päättyy ennennäkemättömästi 11 - 8 Kamerunin voittoon.

Toinen peli Brasiliaa vastaan alkaa jälleen vajaamiehityksellä, Grhob on edelleen pelikiellossa ja Gabriel nukkumassa maan alla. Mimosa pelkää paljastuvana, eikä uskalla loihtia loputtomasti. Peli päättyy kuitenkin uskomattoman maalivahdin vuoksi 0 - 0. Anu Kuusisto pääsee jälleen suomalaisiin iltapäivälehtiin.

Kroatian valmentajat ovat havainneet, ettei Meksikon nykyisessä joukkueessa ole puolustajia, eikä keskikentästäkään ole mihinkään, joten tätä hyödyntäen peli loppuu lopulta 17 - 0, kun laukaukset maalia kohti ovat pelin päättyessä 483 - 1. Grhob aiheuttaa pahennusta riehumalla Brasilian yöelämässä, samoin Anu Kuusisto.

4
Northern Realms / [Bliaron] Maagin suhde taikuuteen
« : Kesäkuu 23, 2014, 13:44:13 »
Bliaronissa magian olemus määrittyy ja muuttuu seikkailun ja pelinjohtajan mukaan, ja magialle rakentuu usein merkityksiä, jotka ovat paljon enemmän kuin mekaanisia supervoimia tai taistelukikkoja. Pohdiskelin tällaista hahmonluonnin työkalua, jossa pelaaja kirjoittaisi auki omaa suhdettaan taikuuteen jo ennen pelin alkua. Oleellista tässä on, että kuvaamalla suhdetta taikuuteen avarretaan samalla hahmon arvo- ja ajatusmaailmaa.

Tämä on vasta kehitteillä oleva metodi, mutta saa kokeilla peleissä ja kertoa palautetta miten tämä toimii tai jos olette joskus käyttäneet vastaavanlaisia systeemejä toisissa peleissä!

1. Näkemys magiasta kokonaisuutena. Tämä kuvaa hahmon yleistä mielentilaa ja kertoo hahmon kohtalo-ajattelusta. Onko yleisvire rento vai varautunut? Onko tulevaisuus kohtaloon sidottu vai rakentaako hahmo elämänsä omilla valinnoillaan? Esimerkiksi: Magia suojelee ja ohjaa minua minne tahansa menenkin.

Magia __________________ minne tahansa menenkin.
 
2. Suhde yksittäisiin magianlajeihin. Nämä kertovat hahmon persoonallisuuden piirteistä ja ajatusrakenteista. Esimerkiksi: "Aistien henget yrittävät usein huijata minut tekemään hölmöjä asioita."

_________ henget _______ usein _____________________.

3. Suhde merkittävään luonnonhenkeen. Tämä kertoo siitä millaisia tunteita hahmolla on tiettyä paikkaa tai aluetta kohtaan. Esimerkiksi: "Vuoren henget ovat varuillaain ja suuttuvat helposti."

_________ henget ovat ___________________________.

4. Suhde maagin omaan auraan. Tämä kertoo siitä mitä hahmo ajattelee muiden ajattelevan itsestään. Esimerkiksi: "Minua ympäröivä aura saa ihmiset käyttäytymään epäsovinnaisesti."

Minua ympäröivä aura __________________________.

5
Uutiset / MundusRPG ja Bliaron pdf -uutisia!
« : Kesäkuu 22, 2014, 13:48:01 »


http://northernrealms.net/2014/06/22/bliaron-ja-mundusrpg-pdft-nyt-suoraan-verkkokaupasta/

Mundus RPG (pdf) on nyt saatavilla suoraan NR:n nettikaupasta. Toimitus tapahtuu nyt suoran latauslinkin kautta. Myös Bliaronin pdf tulee nyt automaattisesti kaikille painetun version ostajille.

https://holvi.com/shop/northernrealms/
http://rpg.drivethrustuff.com/product/126580/Mundus-RPG

6
Roolipelit / Vs: Kampanja, joka ei alkanut
« : Kesäkuu 14, 2014, 02:31:24 »
BESM animehömppäily jossain modernihkossa maailmassa. Siistejä stuntteja. Ei vaan ikinä ole kiinnostanut niin paljoa että olis jaksanu vetää. Aina on löytyny joku muu idis.

EVE Online -tyyppinen aluksentunkkauspeli. Uusien vermeiden lisäily ja aluksen statsien parantelu on kuitenkin suht kivaa. Aina kun olen yrittänyt lähteä vetämään jotain tällaista, niin on tullut eteen joku juoni tai muu, jossa alukset rynttääntyy ja tulee jotai muita tärkeämpiä motiiveja.

Robottikampanja, jossa pelaajat eläytyvät jonkin ei-niin-inhimillisen robotin elämään. Idis tuli siitä, kun pelasin kerran robottimatoa, joka oli ohjelmoitu korjailemaan putkia, mutta AI oli vähän turhan kehittynyt tehtävää ajatellen. Pelaaminen oli niin jännää, että halusin vetää kampanjanakin tuota, mutta peliporukassa ei innostuttu. Sniff sniff.

Ja tietenkin on kesken/vetämättä diippiäkin diipimpi Bliaron-magia -kampanja, jossa pelaajahahmot tunkeutuvat magian metateorian ytimeen ja päätyvät elämään jonnekin absurdille olevaisuuden tai olemattomuuden tasolle. Tai no... onhan näitä ollut... mutta ei tästä uusimmasta magiateoriasta. Mitä pidemmälle magian metafysiikassa mennään, sitä enemmän teoriahöpinää tarvitaan, joten isolla peliporukalla ei tule yhtään mitään.. kunhan löytyisi sopiva aika aloittaa joku 1-2 ph:n kampanja...

7
Olipas kiinnostava. Heei Mundus RPG puuttuu! Vaan taitaa olla vielä vähän tuntematon pelilautalaisten keskuudessa.

8
Northern Realms / Mundus RPG!
« : Helmikuu 20, 2014, 22:58:58 »

Tarjoamme nyt tuoreen uuden roolipelin Mundus RPG:n pdf-julkaisua verkkokaupassamme 15€ hintaan. Mundus RPG sijoittuu Tentaikan maahan, joka ammentaa mytologiansa japanin historiasta, myyteistä, animesta ja mangasta. Pelijärjestelmän ytimessä on tarkka taistelunmallinnusjärjestelmä ja moduulipohjainen hahmonluonti. Toimitus verkkokaupasta vähintään viikon sisällä, mutta pyrimme käytännössä 24-48h toimitusväliin.

Mundus RPG
Video

9
Roolipelit / Vs: Fastaval-kirjaan liittyvää keskustelua
« : Tammikuu 16, 2014, 20:18:46 »
Peluutin vihdoin NR:n poppoolle Vasenin tien. Erinomainen rakenne seikkailulla, hyvin selkeitä, mutta hienovaraisia kohtauksia, joilla jokaisella jokin tarkoitus tai jokin aspekti, jota kohtaus käsitteli. Hieman ahdistava oli, mutta ei onneksi todellista. Tai ei ollut sillä kertaa todellista. Ei sillä, valitettavan vahva yhteys todellisuuteen. Aah. Vasenin tie oli ehkä epätoivoinen, mutta se ei jättänyt epätoivoiseksi. Paitsi ehkä vähän, riippuu katsantokannasta.

Luen parhaillaan dramaturgiaan ja narratiivisiin rakenteisiin liittyvää kirjallisuutta. Vasenin tie on poikkeuksellinen rope myös narratiivisen rakenteen puolesta. Ehdottamasti taide-rope, ja se on kehu.

Mitähän tuosta seuraavaksi vetäis... hih hih hii...

10
Roolipelit / Vs: Vuoden 2013 parhaat
« : Tammikuu 16, 2014, 17:35:59 »
Paras roolipeli, jossa olin pelinjohtajana:

Acruxin kirous -kampanja Heimot-roolipeliin. Onnistuin luomaan ehjiä, mutta eläviä peliympäristöjä Heimojen eri planeetoille ja avaruusasemille. Ei-pelaajahahmot pysyivät kirkkaana mielessä, ja monet niistä olivat monitasoisia monimutkaisia persoonallisuuksia. Tapoin tai muuten poistin/tuhosin pelistä säännöllisesti jokaisen pelaajahahmon, jonka pelaaja ei ollut paikalla. Jokainen hahmokuolema vei peliä eteenpäin, ja onnistuin tekemään tämän vielä niin, ettei kellään jäänyt paha mieli.

http://pelilauta.fi/index.php/topic,666.0.html

Paras roolipeli, jota pelasin:

Sargethin lapset -kampanja kokonaisuudessaan. Pelin taustamateriaalina käytettiin useita vuosien mittaan pelattuja Bliaron-seikkailuja. Erityismaininta hyvin vedetystä hahmonluonnista, jossa luotiin aikahyppyjen avulla vuosikymmenien historia pelaajahahmoille (pelasimme siis yli 70-vuotiaita hahmoja). Lisäksi pelissä mentiin suhteellisen eeppisellä ja kokeilevalla tasolla Bliaronin magian suhteen.

http://northernrealms.net/2013/04/19/sargethin-lapset-eli-bliaronin-kehitysta-pelaamisen-kautta/
http://northernrealms.net/2013/05/05/sargethin-lapset-osa-2/
http://northernrealms.net/2013/05/17/sargethin-lapset-osa-3/

Paras roolipeli, jota en ehtinyt vielä pelata, mutta jonka pelaamista/pelinjohtamista odotan:

Vihan lapset. Hei mä tilasin tän nettisivujen kautta, mutta en oo saanu laskua/kirjaa. Ei sillä että ois ollu aikaa pelata, mutta POJAT!!!

Kunniamaininta (tapahtumalle, ilmiölle, lehdelle...):

Koposen Samille roolipelitiedotuksen ylläpidosta, Bambukodosta, ja muutenki aktiivisesta työstä skenen elävöittämiseksi.

11
Roolipelit / Vs: Wikipeliehdotus: Velhoilua
« : Tammikuu 06, 2014, 21:09:59 »
Tämä vois kiinnostaa livenä. Foorumipelinäkin voisi miettiä, mutta on vähän huonoja kokemuksia. Olen pelannut jonkin verran Aelyriaa, ja vaikka ainesta olisi muuten vaikka mihin, niin äärettömät kirjoitusvaatimukset ja pelinjohtajien/moderaattorien katoaminen turhauttivat melkolailla. Mutta voisin pelata, jos saa systeemin valita niin ars magica tai bliaron.

Ja itetehdyt maailmat varsinkin magiapeleissä on aina parhaita ku ei tiedä yhtään mitä odottaa. Metatieto maailmasta on sillon turhaa, ja jännitys säilyy.

12
Hyvä listaus suomiropeista. Äänestys menee vähän sillä perusteella, että mitä näistä on tullu pelattua.

13
Northern Realms / Vs: [Bliaron] Magia
« : Syyskuu 23, 2013, 22:44:35 »
Ulottuvuusmatkailusta (Oskari Wäänänen 23.9.2013); sitaatteja

"Pelin kannalta tämä siis mahdollistaisi maailman osien syvemmän analysoinnin ja etäisyyksien ja kompleksisen maailman hankaluuksien ohittamisen.. Näissä magiaulottuvuuksissa siis etäisyyksillä ei ole merkitystä."
"Eri ulottuvuudet ovat tavallaan kompleksisuuden kuplia magiassa."
"Näin ollen järjestysmagian hallinnalla voidaan hahmottaa myös tästä todellisuudesta irrallisia todellisuuksia ja järjestysmagiaa muokkaamalla niihin voisi luoda yhteyden."

...

Lauri Niskanen: "diippii"
Julius Kuutti: "Diippii on"

14
Northern Realms / Vs: [Bliaron] Magia
« : Syyskuu 23, 2013, 21:37:10 »
Olemme kehitelleet Bliaronin magian metafysiikan teoriaa. Tämä on niin deeppiä, että tästä ehkä pitää tehdä joku parempi julkaisu, ehkä blogata NR:n sivuille, mutta... LYHYESTI.

Järjestysmagia määrittää paikan, mittasuhteet, tilan.
Todellisuusmagia määrittää magian suhteen itseensä.
Aikamagia määrittää asioiden tapahtumisen.
Maailman muut määrittävät asiat ovat: Tuhomagia, Elämämagia, Materiamagia, Aistimagia, Ajatusmagia, Lämpötilamagia

Maailma jakautuu eri tasoihin, tavallaan ulottuvuuksiin sen suhteen miten järjestysmagia, todellisuusmagia ja aikamagia määrittää. Syvällä on olemassa mm. ajaton ulottuvuus, raa'an magian ulottuvuus (paikka, jossa magia on vain yhtä, eikä jakaudu magianlajeihin), sekä paikattomat puhtaiden magianlajien ulottuvuudet (tuhomagian ulottuvuus, elämämagian ulottuvuus...) On myös olemassa ulottuvuudet, joissa ei ole paikkaa ja aikaa (on vain puhtaat magianlajit, mutta mitään ei tapahdu, tai ajalla ei ole merkitystä), magian määritteitä tai aikaa (on vain paikka, ja tila) sekä ajattomat ja paikattomat puhtaiden magianlajien ulottuvuudet sekä tietenkin eeppinen raa'an magian staattinen ja paikaton ulottuvuus (jossa millään ei ole mitään väliä).

On ilmeisesti rajattomasti välitilaulottuvuuksia, joihin matkustaminen on tavallaan mahdollista (ei välttämättä tosin fyysisesti mahdollista).

TOE? Theory of everything? Joko se vihdoin tuli?

15
Northern Realms / Vs: [Bliaron] Magiapäivitystä
« : Syyskuu 23, 2013, 19:48:34 »
Yksi vaihtoehto: Kirjoitatte useampia toistensa kanssa erillisiä ja kenties ristiriitaisia taikasäännöstöjä. Jos vielä kytkette ne pelin eri taikuusperinteisiin, niin saattaapi olla, että myös näkemyksenne pelistä tulisi selvemmin esille.

Tässä tuntuu, että vähemmän on enemmän. Useiden päällekäisten taikuussysteemien pelitestaaminen siten, että ne toimivat samassa maailmassa, ja peli on vielä jotenkin tasapainossa, on todella iso homma. Systeemistä voi myös tulla niin sekava, ettei siihen tee mieli koskea pitkällä tikullakaan. Taikuusperinteiden avaaminen fluffillisesti ja pelinjohtajan ohjeiden kirjoittaminen eri maagikulttuurien magiaa varten tuntuu jotenkin oleellisemmalta.

Toinen vaihtoehto olisi luoda menetelmä uusien taikasäännöstöjen kehittämiseksi  ja vanhojen laajentamiseksi. Tämä vaatisi uutta ajattelua ja oman pelaamisen tarkkaa havainnointia, mutta onnistuessaan olisi mielestäni varsin arvokasta, koska vastaavaa en ainakaan muista aiemmin nähneeni.

Tämä on yksi haaveeni, mutta sillä on vielä suhteellisen pitkä matka julkaisuun. Menetelmä kulkee nykyisin nimellä Todellisuusmagia, ja sen käyttäminen on sellaista metafyysistä ajatusleikkiä, jota selitin yllä jo tarkemmin. Tätä on testattu NR:n porukalla, ja ainakin ajatuksia sillä on saatu virtaamaan.


Ajattelin jotain tämänkaltaista: Kun hahmo yrittää löytää eli kehittää uutta magianlajia, niin hänen täytyy käyttää siihen niin ja näin paljon aikaa, jota kirjallisuus ja artefaktit voivat vähentää, ja ehkä jotain deltajeja tästä.

Jotain tämänkaltaista voi miettiä, ja voi tällaisen voi ehdottomasti ottaa käyttöön Bliaronia pelatessa, jos se tuntuu hyvältä. Ars Magickassa taitaa olla samankaltainen systeemi. Minusta kiinnostavinta Bliaronissa on kuitenkin nimenomaan magianlajien löytämistä varten tarvittava roolipelaaminen ja seikkaileminen. Pelimekaniikan kehittäminen ja ulkoisten rajoitteiden lisääminen magianlajien luomiselle on siitä vähän vaarallinen, että se saattaa kohdistaa huomion rajoitteisiin ja pelimekaniikkaan, eikä pelin sisäiseen roolipelaamiseen. Tokikin uuden magianlajin luominen voi vaatia myös pelimekaniikkaan puuttumista, joten ehkä tähän auttaisi jonkinlainen ohje siitä, kuinka pelimekaniikka tasapainotetaan. Hyvä pelinjohtaja voi myös pitää pelimekaniikan salassa, tai olla käyttämättä matemaattisesti pysyvää pelimekaaniikkaa uudessa magianlajissa.

Toinen hyvä tapa voisi olla ympätä tekniikoita erilaisiin seikkailuihin - rauniot, mustakäsi tai pari, muutaman Sahenin väkeä sekä muinainen Kalthanien riimukivi jota kaikki etsivät.

Taitojen oppiminen yli tason 5 on systeemissä nimellä "Legendaariset taitotasot" ja nämä on jo sidottu seikkailuihin. Mietimme magiatekniikkojen sitomista magiataitojen tasoihin yhtenä vaihtoehtona. Silloin legendaarisiin magiataitotasoihin sitoutuisi myös magiatekniikoita. Muutenkin magiatekniikkojen oppiminen seikkailujen kautta sopii luontevasti Bliaroniin, vaikkei sitä ole systeemiin koodattu, että ehdottomasti tulisi pelata näin.

Tämä voisi toimia esimerkiksi niin, että hahmo oppii aina uuden magiatekniikan tasoilla 1,3 ja 5. Seikkailuista voisi oppia uusia magiatekniikkoja boonuksena ilmaiseksi. Tämä voisi helpottaa pelin magiajärjestelmän oppimiskynnystä, kun pelaajan ja pj:n ei tarvi opetella kaikkia magiatekniikkoja kerralla.

Sivuja: [1] 2 3 ... 14