Kirjoittaja Aihe: Myy minulle...  (Luettu 671 kertaa)

Poissa Thaumiel_Nerub

• Liked: 0
    • Profiili
    • Crypt Of Rabies - the blog
Myy minulle...
« : Maaliskuu 15, 2012, 13:47:48 »
Otsikon "minulle" käsittää tähän topiciin vastaajan siinä missä minutkin.

Tuli tuolta toisesta topicista mieleeni, että vaikka tiedän, että suomalaisia julkaisuja on lukuisia varteenotettavia uusia, niin jostain syystä ne eivät ole iskeneet niin paljon, että olisin kiinnostunut ostamaan asti. Missä vika? Tuotteessa ei varmastikaan, ja ainakin tällä saitilla on kehitystyötä ollut siistiä seurata aika vierestä. Mutta jokin puuttuu. Tuntuu, että kun tuote on pukattu ulos, niin sen markkinointi unohtuu tavallaan.

Ennen julkaisua kyllä höpistään, mutta sen jälkeen ollaankin hiljaa. Vai onko markkinointi sellaista, että minua se ei syystä tai toisesta saavuta? Conit on varmasti sellaisia, että niissä sitä promoa tehdään, mutta kun en niissä käy.

Eli, topicin idis on hyvin yksinkertainen. Voit pitää myyntipuheen tuotteestasi. Tai joku voi suoraan kysyä, "miks mun pitäis ostaa XXX" tai "myy mulle XXX".

Tämä on nyt sitä, missä saa omantunnon mukaan huorata, tai esitellä tuotteensa siitä kiinnostuneelle.

Minua kiinnostaa, mikä on vuonna 2011 julkaistusta (tai vuoden pari aikaisemmin) suomalaisesta roolipelistä tai -tuotteesta se the hankinta.

Sitten sellainen ihmetys. Roolipelit.netissä ei ole mitään tietoa uusista julkaisuista... Toki parin foorumin välillä pomppiminen voi olla rasittavaa jos on löytänyt sen omansa, mutta kuitenkin. Ellen täällä kävisi, en tietäisi mistään mitään mitä pelejä suomessa on tullut.

(Sivuhuomautuksena, sama suomalaiset blogit. Niitä löydä millään... Toki roolipelitiedotuksessa jotain listaa on. Olen vain RPG Bloggeria käyttänyt ja luettavaa ja seurattavaa löytyy. Osaan suomalaisia eksynyt kommenttien kautta, kun tsekkaan mitä kommentoijan nimen takaa löytyy).
Crypt of Rabies blogi
Roolipelit.net
"Thaumiel Nerub taas pelaa yksin metsässä vaimonsa kanssa ja innostuu koko ajan kaikesta ihan sikana :D"
-Nuurori

Poissa Laxi

• RST
  • Pelisuunnittelija - Northern Realms
    • Profiili
    • Northern Realmsin kotisivut
Vs: Myy minulle...
« Vastaus #1 : Maaliskuu 15, 2012, 16:33:20 »
Lainaus käyttäjältä: Thaumiel_Nerub
Tuntuu, että kun tuote on pukattu ulos, niin sen markkinointi unohtuu tavallaan.

Ennen julkaisua kyllä höpistään, mutta sen jälkeen ollaankin hiljaa. Vai onko markkinointi sellaista, että minua se ei syystä tai toisesta saavuta? Conit on varmasti sellaisia, että niissä sitä promoa tehdään, mutta kun en niissä käy.

Totean tähän väliin että ainakin Bliaronin osalta on pidetty kyllä jonkinlaista melua sekä täällä Pelilaudan osiossa että nettisivuilla (jonne ei ehkä kaikki osaa eksyä). Myös Northern Realmsin Facebook-sivuilla on ollut jotain jälkihypeä.

Luulenpa että kyseessä on aika pitkälti sellainen perisuomalainen häveliäisyys. Omasta pelistä puhuminen tuntuu itsekkäältä markkinointiyritykseltä, enkä ainakaan itse halua löpistä vain omista prokkiksista. Vaikka niistä mielelläni puhunkin :)

Eli, topicin idis on hyvin yksinkertainen. Voit pitää myyntipuheen tuotteestasi. Tai joku voi suoraan kysyä, "miks mun pitäis ostaa XXX" tai "myy mulle XXX".

Tämä on nyt sitä, missä saa omantunnon mukaan huorata, tai esitellä tuotteensa siitä kiinnostuneelle.

"Myy minulle Bliaron"

Tämähän on luonnollisesti mielipidekysymys, mutta Bliaronia tehtäessä haluttiin saada aikaan fantasiarope jossa pääpaino ei ole sillä perinteisellä luolastonkomppauksella tai hirviöiden tappamisella. Koska kehittäjätiimillä on vuosien pelihistoria White Wolfin peleistä, pelityylikin on luonnollisesti muovautunut sen mukaan. Peli on siis (tyypillisimmillään) hyvin hahmokeskeistä fantasiaa jossa hahmojen välinen interaktio on varsinaista seikkailua tärkeämpää.

Pelimaailmasta joko tykkää tai ei, siihen ei kauheasti voi vaikuttaa. Magiasysteemissä pyrittiin sellaiseen Mage/Ars Magica -tyyliseen freeformaukseen jossa pelaajien ideoilla on enemmän merkitystä kuin sillä että montako loitsua osaa.

Kunhan tuo Sonatan Hehku saadaan taitettua valmiiksi, kannattaa vilkaista josko pelin idea nappaa.

Jos joku nyt jää kaipaamaan tarkempaa myyntipuhetta, sellaisen varmaankin saa. Kannattaa kuitenkin tarkistaa myös nettisivujen Bliaron-osio, josta saa jonkinlaisen perustietopaketin pelistä.

Minua kiinnostaa, mikä on vuonna 2011 julkaistusta (tai vuoden pari aikaisemmin) suomalaisesta roolipelistä tai -tuotteesta se the hankinta.

Itse en ole ehtinyt kaikkiin uusiin Suomi-julkaisuihin tutustua, mutta ainakin Noitahovi vaikutti siltä että kunhan aikaa löytyy niin pitää yrittää saada peliä aikaan. Ja jäi jälkikäteen harmittamaan etten hankkinut Pyöreän Pöydän Ritareita. Aluksi olin vähän skeptinen idean suhteen mutta yhden pelikerran jälkeen olin jo vakuuttunut että pelissä on potentiaalia.

Sitten sellainen ihmetys. Roolipelit.netissä ei ole mitään tietoa uusista julkaisuista... Toki parin foorumin välillä pomppiminen voi olla rasittavaa jos on löytänyt sen omansa, mutta kuitenkin. Ellen täällä kävisi, en tietäisi mistään mitään mitä pelejä suomessa on tullut.

Hm. Bliaronille on kyllä Roolipelit.netissä oma aihe, mutta en kyllä osaa sanoa miksi siihen ei tullut päivitettyä mitään Ropeconin julkaisutilaisuudesta. Suurin syy lienee oma epäaktiivisuuteni kys. foorumilla, mihin pitäisi ehkä tehdä muutos.

Poissa Kuusikeiju

• RST
  • Liked: 4
    • Profiili
« Vastaus #2 : Maaliskuu 15, 2012, 21:37:28 »
Punaiset hiekat

Mielikuvitusmaailmat rakennetaan todellisten esikuvien päälle. Toisinaan tuo todellisuus on vielä tarua ihmeellisempää, kun siihen pääsee tutustumaan. Punaiset hiekat kertoo, minkälainen Somalia on seikkailupaikkana ja minkälaisia tarinoita siellä asuva kansa on kertonut itsestään.

Teos on kirjoitettu soveltumaan nykyaikaan, historiallisiin peleihin tai fantasiaan. Lue muutama sivu ja huomaa, kuinka lastenvaunuja työntävät somaliaäidit ja kauppakeskuksissa laahustavat jengit niveltyvät siihen sukupolvien ketjuun, jossa häämöttävät fantastiset sankarit, runonlaulajat ja autiomaan selviytyjät, joiden rinnalla Dyynin fremenit näyttävät pian varsin kesyiltä ja keinotekoisilta. Taistele leopardeja vastaan maassa, jossa joet kuivuvat autiomaan punaiseen hiekkaan virtaamatta koskaan perille, kohtaa krokotiileja hallitsevat baxaarit tai kuljeta seikkailijat suitsukemaahan, jonka pääkaupunki on vanhempi kuin Turku.

Jaalle, unohda macno darro ja hanki Punaiset hiekat! Tämä toimii useimpien roolipelien apuna, vaikka Bliaronin! Nyt kannattaa ostaa pois kuljeksimasta, sillä pian nämä ovat yhtä esoteerisia keräilyharvinaisuuksia kuin joku Sateenkaarten kaupunki, Wild West tai Matkalla sattuu ja tapahtuu.

Punaiset hiekat -saatavana myös Fantasiapeleistä

Poissa Laxi

• RST
  • Pelisuunnittelija - Northern Realms
    • Profiili
    • Northern Realmsin kotisivut
« Vastaus #3 : Maaliskuu 16, 2012, 14:19:33 »
Jaalle, unohda macno darro ja hanki Punaiset hiekat! Tämä toimii useimpien roolipelien apuna, vaikka Bliaronin! Nyt kannattaa ostaa pois kuljeksimasta, sillä pian nämä ovat yhtä esoteerisia keräilyharvinaisuuksia kuin joku Sateenkaarten kaupunki, Wild West tai Matkalla sattuu ja tapahtuu.

Enpä muista onko tullut puheeksi, mutta itseasiassa käytin Punaisia Hiekkoja eräässä Bliaron-kampanjassa :) Somalian klaanikulttuureista sai paljon mielenkiintoisia ideoita Bliaronin klaaneihin, ja lainasin siitä jotain legendoja ja uskomuksia pelaajahahmojen edustaman klaanin värittämiseksi.

En koe näin muuten olevani teoksen kohdeyleisöä, mutta kyseistä opusta lukiessa on kieltämättä tullut sellainen pieni kipinä pitää joku kamppis jossa sitä voi käyttää ihan kunnolla. Ja vaikken pääsisikään käyttämään, jo lukukokemuksena se on ollut mielenkiintoinen ja jopa silmiäavartava.

Poissa Thaumiel_Nerub

• Profiili
    • Crypt Of Rabies - the blog
« Vastaus #4 : Maaliskuu 16, 2012, 22:18:26 »
Kuusikeiju, pistätkö ranskalaisilla viivoilla, mitä punaiset hiekat sisältää. Vähän niinkuin sisällysluettelo. Mistä saa ostaa ja mitä maksaa...
Crypt of Rabies blogi
Roolipelit.net
"Thaumiel Nerub taas pelaa yksin metsässä vaimonsa kanssa ja innostuu koko ajan kaikesta ihan sikana :D"
-Nuurori

Poissa Kuusikeiju

• RST
  • Liked: 4
    • Profiili
« Vastaus #5 : Maaliskuu 17, 2012, 07:32:08 »
1. Seikkailujen Somalia
- Tämän teoksen käytöstä
- Somalikampanja
- Somalia seikkailupaikkana
- Somalihahmot
- Suru heidän lauluissaan

2. Maa
- Guban
- Libaax
- Kaupungit
- Mogadishu
- Pari sanaa ääntämisestä
- Sanasto

3. Kansa
- Sukupolvien ketju
- Eläimistä
- Somalinimiä
- Konfliktit
- Klaanit
- Keihäistä kivääreihin

4. Genre
- Suitsukkeita ja sulttaaneja -keskiaikainen Somalia
- Runonlaulajien kansa -somalit ja fantasia
- Siirtomaaherrat eivät tee vaikutusta
- Seikkailujen Somalia 1920-1939
- Kulkuri, kameli ja kalashnikov
- Sukuelinten silpominen
- Islam
- Politiikka
- Kivat naapurit
Sotia ja konflikteja

5. Taruolennot

6. Seikkailut
- Mutta missä on sotalordi? (nykyaika/lähitulevaisuus)
- Mamnuuc maktabad (soortomaa-aika)
- Lisää seikkailurankoja
- Roolipelisääntöjä (ideoita teoksen käyttämisestä muutamilla pelimoottoreilla. Sis. ENOC, Ikuisuuden laakso, Kätyrin osa, Menneisyyden varjot, Praedor, Tähti)
- Bibliografia
7. Hirviöiden statit Praedorin, ENOCin ja Ikuisuuden laakson systeemeihin
8. tarinat eroavat (kulttuurieroja)

Arkkikivellä voi olla näitä vielä valikoimassa, mutta ehkä vaivattomimmin saat, kun laitan YV:n tai spostia (wiruotsa(ät)suomi24.fi) ja rahat tilille, niin postitan suoraan huomaamattomassa kirjeessä. 56 sivua.
Hinta suoraan multa ostettuna on 16 € (sis. postikulut)
Punaiset hiekat -saatavana myös Fantasiapeleistä

Poissa Assath

• Profiili
« Vastaus #6 : Maaliskuu 18, 2012, 23:15:10 »
Mulle ainakin se pelin vääntäminen valmiiksi ole melkoinen projekti ja sen jälkeen oli melko tyhjä olo. Kun perhekin kasvoi siinä välissä yhdellä, niin ei ole oikein ollut aikaa eikä jaksamista promota omaa peliä mitenkään valtavasti. Toinen syy on takuulla tuo jo mainittu perisuomalainen häveliäisyys. Tuntuu jotenkin huonolta ja väärältä kehuskella omaa peliä tai yrittää johdatella keskustelua siihen, jos kukaan ei kysy mitään suoraan. Huorataan nyt sitten kuitenkin, kun kerran oikein pyydetään :)

Myy minulle Noitahovi

Noitahovi on roolipeli vallan hankkimisesta ja sen säilyttämisen hinnasta. Sen näyttämönä toimii synkkä ja karu Pohjola, jossa vallankahvassa ovat noituudessa vahvat naiset. Säännöt kuvaavat hahmoja jotka kamppailevat kasvattaakseen maallista tai henkistä mahtiaan. Suurin osa pelihahmoista kehittyykin hiljalleen joko voimakkaiksi kuningattariksi tai mahtaviksi noidiksi.

Sääntökirjan (joka on siis valmiina, maailmakirja on taitossa) säännöt ovat yksinkertaiset, mutta kattavat. Ne antavat keinot mallintaa kaikki sellaiset konfliktit joita pelaajat ja pelinjohtaja tahtovat mallintaa ja ovat lisäksi skaalautuvat. Tällä tarkoitan sitä, että säännöillä voi kuvata armeijoiden välisen kohtaamisen taistelukentällä siinä kuin kahden kaupanhierojan välisen tinkimiskisankin.

Noitahovi on suunniteltu noin 10 pelikertaa pitkäksi kampanjapeliksi ja säännöt keskittyvät noituuden lisäksi myös hahmojen kehityksen kuvaamiseen näiden kasatessa taakseen vasalleja ja/tai yliluonnollisia liittolaisia. Pelihahmon on ajatus uransa päätteeksi saada aikaan jonkinlainen muutos Pohjolassa tai jopa valaistua, mikä voi tarkoittaa esimerkiksi valtavaksi henkiolennoksi muuttumista.