Ihan vaikuttaa päteviltä arvosteluilta siinä mielessä että kirjoittaja on selvästi perehtynyt kyseisiin opuksiin. Rivien välistä kuitenkin on huomattavissa että miten arvostelut ovat muodostuneet selvästi tietynlaisen pelikokemuksen ja/tai tyylin ympärille. Muutamia kohtia lainatakseni:
Pyöreän pöydän ritarit on roolipeli pelaajille, jotka haluavat pelata pyöreän pöydän ritareita, mutta juuri muuta käyttöä sille ei ole.
Pyöreän pöydän ritarit on mielestäni tyyppiesimerkki hyvin spesifistä pelistä joka ei yritäkään olla mitään muuta kuin mitä se on. Ja tässä peli onnistuu oikein hyvin. Joten ylläoleva kommentti on mielestäni melko turha, ellei jopa pelin arvoa vähättelevä.
Suurin puute sääntökirjassa on, että itse Generian maailman kuvaaminen jää hyvin suppeaksi. Yhteiskunnasta ja historiasta ei kerrota käytännöllisesti katsoen mitään, ja luolamaailman olosuhteiden kuvaaminenkin jää varsin vähäiseksi. Maailmankuvaus olisi kuitenkin ainakin minulle se, mikä innostaa pelaamaan peliä - ei sääntösysteemi.
Arvostelija ei ole tässä mielestäni ymmärtänyt (tai ainakaan tekstistä ei tule ilmi)
Generian (ja muiden RTP-pelien) perusajatusta "pelivalmiudesta". Pidemmät maailmankuvaukset, historioinnit ja muut eivät välttämättä tähän konseptiin taivu kauhean hyvin.
Bliaron ei ole unohtanut ohjeistaa pelinjohtajaa siitä, miten hyvä kampanja vedetään. Peli sopii aloittelijoillekin, mutta kokenut porukka saa pelisysteemistä luultavasti nopeammin kiinni. Yllättävää kuitenkin on, että kirjasta puuttuvat kokonaan jotkut perusasiat, joita roolipeleissä on tottunut näkemään. Siinä ei ole esimerkiksi lainkaan sääntöjä hahmon kantokyvylle eikä matkustukselle. Myös varustelista on suppein mitä olen koskaan nähnyt.
En tiedä onko kyseessä "designer's intent" joka ei ikinä päätynyt lukijalle asti, vai eikö kirjan perusluonne muuten vain auennut, mutta Bliaronissa ei koskaan ollut tarkoituksena käyttää (IMHO) kankeita sääntöjä kantokyvylle, matkustamiselle tai muille "perusasioille". Samoin varustelistaa ei koettu tarpeelliseksi kirjoittaa, pelaajat varmaankin keksivät itse mitä varusteita hahmot kykenevät hankkimaan ja niiden arvoa tuskin myöskään tarvitsee puhtaaksi kirjoittaa.
Loppuun vielä disclaimer: Halusin lähinnä kommentoida arvostelijan arvosteluja, en suinkaan arvostella arvostelijaa.