Aarnimetsän sota, osa 2 (16.8.2011)
Pari viikkoa taukoa, mutta ainoastaan tästä kampanjasta. Lieni varmaan pelaajamäärän vähyydestä kiinni, että pelasimme toissaviikolla Mikko Lehon vetämänä Mutant City Bluesia ja viime viikolla Zombeja! Ovella!. Tällä kertaa pääsimme kuitenkin taas itse asiaan - viimeistä kertaa.
Peli pelattuna
Koska viime pelikerta päättyi hahmojen kukistumiseen, oli minulla tämän pelikerran alussa pari ylimääräistä taistelua takataskussa. Kun lisäksi vielä kirjoitin kaksi lisää, oli minulla ensimmäistä kertaa tarjota pelaajille valinta kiinnostavasta taistelusta.
Aloitin pelikerran hieman kutomalla juonta edellisen pelikerran tapahtumien pohjalta. Tilannehan oli se, että hahmot olivat saaneet päihinsä tervanpolttajilta, jotka kävivät kamppailua metsää vastaan. Nyt nämä reilut metsurit tarjosivat hahmoille diiliä: jos sankarit tekisivät pari kommandoiskua metsään, niin metsurit palkitsisivat heidät. Jos taas sankarit kieltäytyisivät, metsureiden heihin iskemä myrkky tappaisi heidät.
Näin heillä oli neljä eri taistelua, joista valita:
- myrkyttää eräs metsälampi (metsureiden tehtävä)
- kaataa Aarnipuu (metsureiden tehtävä)
- vetää metsureita turpaan (metsänväen tehtävä)
- hävittää Tervalan kylä (ihan vain kostona)
Pelaajat päättivät myrkytettyine hahmoineen hoitaa ensin tuon metsälammen. Olin suunnitellut sinne taistelukohtauksen, jossa hahmojen pitäisi kantaa pari myrkkytynnyriä lampeen. Myrkkytynnyrin kantaminen tietysti hidasti hahmoa ja olihan siellä lammella pari puolustajaakin. Olin lisäksi päättänyt, että 10 taisteluvuoron kuluttua paikalle saapuu lisää lammenvartijoita ja vieläpä huomattavan väkeviä sellaisia. Heitin hahmoille myös ehkä vähän heikkotehoisen gatling-aseen, mutta kuitenkin jonkin kaukotaisteluaseen viime pelikerran muistikuvat mielessäni.
Taistelukohtaus sujui yllättävän hyvin. Viholliset saivat luotua sopivasti hidastetta niin, että kierrosmäärä täyttyi juuri kun tynnyrit putosivat lampeen. Hahmot siis taistelun päätteeksi vetäytyivät nopeasti pois isompien vartijoiden nenän edestä.
Tämän jälkeen hahmot kävivät sopimuksen mukaan hakemassa metsureilta vastamyrkkyä ja - sosiopaatteja kun ovat - tappoivat vastamyrkyn tuojan. Ei ole vaikea arvata, että tämän jälkeen he päättivät aika yksituumaisesti mennä hävittämään Tervalan, näiden metsurien kylän.
Taistelu kylässä päättyi hahmojen tappioon. Vastus oli kova, sillä lähestymällä taistelusuunnittelua realistisesti olin antanut Tervalan kylälle isohkon budjetin. Numeroiden valossa kyseessä ei kuitenkaan ollut mitenkään mahdoton taistelu. Sellaiseksi se muuttui ennen muuta pelaajien kehnon noppatuurin ansiosta. Taisin heittää jotain puoli tusinaa kriittistä osumaa tässä taistelussa ja useimmiten vielä siinä pahimmassa paikassa, eli isoimman mörssärin hyökätessä. Tervalan taistelun jälkeen neljästä hahmosta kolme taisi olla tajuttomina; vain Cheo otti lopulta jalat alleen.
Kommentti
Semmoinen keskitason suoritus, sanoisin. Mielestäni taistelut olivat ihan mielekkäitä eli niissä oli muutakin kuin vain "liikun viereen ja lyön" -sisältöä. Toisaalta esimerkiksi Omega Tech -varusteiden määrä ja Alpha-voimien laatu, jotka ovat kohtuullisen satunnaisia, vaikuttavat myös isosti. On siis vaikea etukäteen räknäillä, miten vaikea taistelusta tulee. Pelasin myös hieman aiempia kertoja kovempaa, eli pistin hirviöt hyökkäämään usein taktisesti eikä "realistisesti". Tämä sitten johti herkästi siihen, että ainakin yksi pelaaja putosi pelistä pois jo ennen taistelun puoltaväliä.
Lisäksi on todettava, että tuo tynnyrinkantokuvio onnistui vain, koska pelaajat rupesivat siihen. Kuten Aaro totesikin, niin operaatio olisi varmaan ollut helpompi, jos sankarit olisivat ensin menneet liiskaamaan lammenvartijat ja vasta sitten ruvenneet roudaamaan niitä tynnyreitä. Minitehtävän suorittaminen ei siis ollut tälläkään kertaa ehkä taktisesti oikea liike, vaan pikemminkin sellainen "entäs jos tekisitte näin" -leikkiin suostumista.
Päätimme, että Gamma World on nyt palvellut tarpeeksi. Meillä on periaatteessa vielä pari pelikertaa kesäkampanjaa jäljellä, mutta on epäselvää ketkä pääsevät mukaan. Tarinakin tuli tavallaan päätökseensä toisen tappiollisen taistelun jälkeen. Onkin siis parempi lopettaa nyt kuin myöhemmin todeta, että näemmä se jäi viimeiseksi GW-pelikerraksi.
Tarkoitus on kuitenkin vielä pelailla pari kertaa jotain kertapelejä. Vähän vielä epäselvää, että mitä tarkalleen, mutta mennessä selviää. Päätän kampanjaraportoinnin tähän, mutta keskustelua saa toki edelleen jatkaa.