Kirjoittaja Aihe: Nuorissa on tulevaisuus  (Luettu 1036 kertaa)

Paikalla Sope

• RST
  • Pelisuunnittelija - Myrrysmiehet Oy
    • Profiili
    • Sopertelua
Nuorissa on tulevaisuus
« : Huhtikuu 17, 2011, 00:54:20 »
Useammallakin foorumilla on ollut joskus keskustelua siitä kuinka tämä harrastus kuolee, kun lapsilla ja nuorilla on nykyään vaihtoehtona konsolit ja internet. Moni on ajatellut, että nykynuoret eivät enää jaksaisi keskittyä roolipelaamiseen. Olin tänään vetämässä peliä democonissa ala-asteikäisille junnuille ja huomasi kyllä, että näissä puheissa ei ole mitään perää tai huoli on ainakin liioiteltua. Conissa oli väkeä vaikka millä mitalla ja porukka innostui testaamaan ja pelaamaan roolipelejä samalla innolla kuin itsekin parikymmentä vuotta sitten (vaikka silloin ei ollu mistään tällaisista coneista tietoakaan, kouluunkin hiihdettiin kesälläkin). Viereisessä pöydässä peliä ennestään pelaamattomat jauhoivat Dragon Agea tuntikausia.

Tuolla pelejä vetäessä ja pelin jälkeen yhden pojan isän kanssa jutellessa huomasi, että roolipeleissä vetoaa etenkin se, että niissä voi hahmollaan tehdä tai ainakin yrittää suunnilleen mitä haluaa. WotC onkin valinnut selkeästi ihan väärän tien. Jos lähdemme kilpailemaan tietokonepelien kanssa niiden vahvuuksilla, häviämme aina. Pelejä mainostaessa tulisikin korostaa sitä mikä on pelien vahvuus: sosiaalinen ilmapiiri ja valinnanvapaus sekä vapautukset rajoituksista.

Jos tuosta tämän päivän pelistä pitää vielä jotain intoilla, niin tosi mahtavaa oli se, että pelaaminen ei todellakaan ollut pelkkää suorittamista ja taistelua vaan hiisien kanssa keskusteltiin jne.
Varoitus: kirjoitukset sisältävät mielipiteitä.

Poissa Väkipyörä

• Profiili
Vs: Nuorissa on tulevaisuus
« Vastaus #1 : Huhtikuu 17, 2011, 11:01:19 »
Perinteisten roolipelien vahvuus tietokonepeleihin verrattuna on aina ollut todellinen sosiaalisuus, (lähes kaikki) ihmiset kun nyt vaan nauttivat toisten seurasta oikein annosteltuna. Tällaista kai WoW ja vastaavatkin tavoittelevat. Samoin kuin ainakin jonkinlaista valinnanvapautta. Olen samaa mieltä että näitä perinteisten roolipelien luonnostaan vahvoja puolia kannattaa erityisesti korostaa "mainostamisessa". Tietokone-, konsoli- ja nettipelit ovat edelleen kalpeita haamuja roolipeleihin verrattuna tässä suhteessa. En millään jaksa uskoa että roolipelit mihinkään kuolisivat, vastaavaa tarinointia kun on harrastettu jossakin muodossa koko ihmisen historian ajan. Pidetään vain perusasioista kiinni niin harrastus pitää itse itsensä hengissä.
Mikä ei tapa, ärsyttää!

Poissa V

• RST
  • 1d12 +[1d12 -1d8](chaotic) penetrating damage
    • Profiili
    • V@Mekanismi
« Vastaus #2 : Huhtikuu 17, 2011, 11:13:29 »
Vedin tosiaan itse Democonissa lautapelimäistettyä versiota Dragon Agen pöytäroolipelistä. Merkittävin ero oikeaan Dragon Ageen oli "roolipelikohtausten"* täydellinen puute ja hahmojen automaattinen virkoaminen taistelun jälkeen (jos kaikki hirviöt olivat kuolleita, ja yksikin pelaajahahmo paikalla).

Peli alkoi noin kello 11 ja loppui 17:30. Koko tämän ajan pöydässä oli kolmesta kuuteen pelaajaa - ja kaikilla näytti olevan varsin hauskaa. Ainakin minulla oli.

Yhdestätoista peliin osallistuneesta pelaajasta, ainoastaan yhden kärsivällisyys oli koetuksella, vaikka omaa vuoroa sai odotella koko tovin. Tältä pohjalta voisin kyllä olla Sopen kanssa samaa mieltä siitä, ettei se pelaamisen tahdin hitaus näytä kovasti vaikuttavan peli-intoon. Enemmän siihen vaikuttivat haasteiden vaikeus, epätoivon ja toivon ero ja jännityksen ylläpito.

ps.
En oikein ole koskaan ole ymmärtänyt roolipelien ja tietokoneroolipelien välistä ristiriitaa. Ei se pianon soitto loppunut radion tultua tai näytteleminen elokuvien myötä. Kulttuurimuodot kehittyvät ja elävät ajassa, se lienee väistämätöntä ;-)

*) Dragon Age RPG eroaa alkuperäisestä punalaatikosta lähinnä järkeistyksien, pienten muutosten ja kolmen kohtaustyyppinsä kautta (roolipelaus, tutkiminen, toiminta)
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 17, 2011, 11:15:10 kirjoittanut V »

Paikalla Sope

• RST
    • Profiili
    • Sopertelua
« Vastaus #3 : Huhtikuu 17, 2011, 11:41:33 »
Se unohtui eilen sanoa, että olen edelleen huolissani siitä, että aloittelijoille on olemassa huolestuttavan vähän sopivia pelejä. Pelit ovat pääsiassa joko liian tuhteja opuksia (esim. uusi D&D) tai yhteen pelikertaan sopivia minipelejä (aika moni kehuttu indie-peli). On turhan vähänsellaisia välimuotoja, jotka eivät muistuta raamattua sivumäärältään, mutta joista kuitenkin irtoaisi peliä vähintään kymmeniksi pelikerroiksi. Oikeastaan viime aikoina julkaistuista isoista peleistä vain Dragon age on sellainen.

Eilinen isä aikoi antaa pojalleen ja hänen kavereille pelattavaksi joko TASin tai punaboksin. Vähän harmitti ettei ollut mitään paljon uudempaa peliä, jota olisi voinut suositella noiden sijaan. Uusien pelaajien suhteen ei ole mitään huolta, mutta uusien pelien suhteen on.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 17, 2011, 11:43:43 kirjoittanut Sope »

Burgeri

• Vieras
« Vastaus #4 : Huhtikuu 17, 2011, 16:35:52 »
Siinä on speksi, mikset jo kirjoita?

Ai niin, koska teet lisää Piippuhyllyn manifestia.  ;)

Paikalla Sope

• RST
    • Profiili
    • Sopertelua
« Vastaus #5 : Huhtikuu 17, 2011, 16:46:19 »
Ai niin, koska teet lisää Piippuhyllyn manifestia.  ;)

Sitten kun joku häröilee tarpeeksi.

Siinä on speksi, mikset jo kirjoita?

Pitää tehdä ainakin tuo Y ensin valmiiksi. Pitää myös katsoa mitä Mike saa aikaan, kun lunastaa viime vuotisen lupauksensa.

Eipä siinä. Olisi tosi hienoa, jos esimerkiksi vuosi 2012 muistettaisiin siitä, että silloin ilmestyi 5 peliä, jotka kaikki pyrkivät korvaamaan Runequestin Fantsun hyllyn nuorille sopivimpana pelinä (sillä joko se tai TAS on tällä hetkellä ne sopivimmat).
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 17, 2011, 16:51:04 kirjoittanut Sope »

Navdi

• Vieras
« Vastaus #6 : Huhtikuu 17, 2011, 18:59:39 »
Mikä on TAS?

Kotimaankielinen aloittelijaystävällinen fantasiaroolipeli oli vissiin se speksi. Mites toi Ironspinen Generian Legendat? Kuulostaisi musta about oikealta.

EDIT: Lie Taru Sormusten Herrasta Seikkailupeli? Jos, niin en käsitä tuota lyhennettä.

Osaakos joku muuten kertoa mulle mitä eroa on Taru Sormusten Herrasta Seikkailupelillä ja Keski-Maa Roolipelillä?
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 17, 2011, 19:10:42 kirjoittanut Navdi »

Poissa Kuusikeiju

• RST
    • Profiili
« Vastaus #7 : Huhtikuu 17, 2011, 19:13:05 »
TAS = Taru sormusten herrasta seikkailupeli
http://www.roolipelit.net/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=831
Lyhenne johtuu siitä, että se vakiintui jo muinaisella magusajalla ennen nettiä.

Olen itse vetänyt tänä keväänä nuorille roolipelejä ajatuksella joka viikko uusi peli. Tähän mennessä selvästi pidetyin ja innostavin sääntöjärjestelmänä on ollut 3:16. Siinä on vähänlaisesti luettavaa, mutta peli mahdollistaa jopa miltei keskipitkät kampanjat.
Punaiset hiekat -Somalia roolipeleissä
saatavana Arkkikiveltä http://www.arkkikivi.net/

Poissa Sam!

• Sami Koponen
    • Profiili
    • Mythopoeia: blogi tarinankerronnasta
« Vastaus #8 : Huhtikuu 18, 2011, 11:28:13 »
Useammallakin foorumilla on ollut joskus keskustelua siitä kuinka tämä harrastus kuolee, kun lapsilla ja nuorilla on nykyään vaihtoehtona konsolit ja internet. Moni on ajatellut, että nykynuoret eivät enää jaksaisi keskittyä roolipelaamiseen. Olin tänään vetämässä peliä democonissa ala-asteikäisille junnuille ja huomasi kyllä, että näissä puheissa ei ole mitään perää tai huoli on ainakin liioiteltua.

Kannattaa kuitenkin muistaa, että kyseessä oli varsin valikoitunut otos nykynuorista. Tässä ei menty tarjoamaan roolipelaamista satunnaisille nuorille, vaan annettiin roolipelaamisesta jo valmiiksi kiinnostuneiden nuorten tulla tutustumaan harrastukseen lähemmin.
Pyöreän pöydän ritarit - roolipeli sankaruudesta
Pelintekijän blogi: Efemeros

Paikalla Sope

• RST
    • Profiili
    • Sopertelua
« Vastaus #9 : Huhtikuu 18, 2011, 11:39:56 »
No joo, mutta oltiinhan mekin jollain tavalla valikoituneita aikoinaan. Aika monessa paikassa olen nähnyt sen tyylistä keskustelua, että ei edes ne kiinnostuneet ala enää pelaamaan, koska konsolit voittaa.

Poissa Laxi

• RST
  • Pelisuunnittelija - Northern Realms
    • Profiili
    • Northern Realmsin kotisivut
« Vastaus #10 : Huhtikuu 18, 2011, 11:43:25 »
Pidin itse Jyväskylän Levels-pelitapahtumassa Bliaronin esittelypistettä, ja huomasin yllätyksekseni että aika moni paikalle eksynyt nuori kiinnostui pelistä. Yllättävää se oli lähinnä siksi, että tapahtumassa ei ollut mitään muuta roolipeliaiheista sisältöä, joten lähdin tapahtumaan sillä asenteella että paikalle eksyy vain sellaisia joille olin aiemmin maininnut olevani tapahtumassa.

Oli kuitenkin todella ilahduttavaa kuulla, kuinka nuoret kertoivat kiinnostuneensa roolipelaamisesta siksi, että siinä saa tehdä mitä itse haluaa. Kävijöiden ikäskaala vaihteli rajusti, sillä paikalle eksyi nuorten lupausten lisäksi myös sellaisia pitkään pelanneita, jotka eivät ole pelanneet vähään aikaan peliporukan katoamisen vuoksi.

Pelin esittelyn jälkeen eräs noin yläasteikäisistä nuorista koostuva peliporukka kommentoi että "Tämä oli tosi kivaa vaihtelua KERPiin!", mikä oli ehkä paras kommentti minkä kuulin koko tapahtumassa :)

Poissa Miska

• Ironspine
  • *
    • Profiili
    • Ironspine
« Vastaus #11 : Huhtikuu 18, 2011, 12:04:07 »
Ihan off topic:

Luin että Nuurorissa on tulevaisuus.

Ei kuitenkaan. Harmi, Nuurorin kannalta.

Poissa Nuurori

• Luolamestari
    • Profiili
    • Space Jerusalem
« Vastaus #12 : Huhtikuu 18, 2011, 17:26:23 »
Epäilen itsekin, onko mulla tulevaisuutta. Joillakin nuorilla sellainen kuitenkin voi olla ja myös mun mielestä on hienoa että tälläisiä tilaisuuksia järjestetään.

Mun mielestä roolipelaamisen suurin vahvuus on vapaus. Toisin kuin kirjoissa, elokuvissa ja muissa valmiiksikirjoitetuissa tarinoissa, voit päättää mitä tapahtuu, tai ainakin mitä hahmosi tekee. Toisin kuin muissa pelimuodoissa, voit päättää miten se tapahtuu ja missä. Voit päättää säännöt. Voit päättää paikat. Voit päättää erikoisefektit.

Poissa Revontuli

• Profiili
« Vastaus #13 : Huhtikuu 20, 2011, 23:16:20 »
Pitää tehdä ainakin tuo Y ensin valmiiksi. Pitää myös katsoa mitä Mike saa aikaan, kun lunastaa viime vuotisen lupauksensa.
Sitä älä hyvä mies jää odottamaan :) Mulla on se haave edelleen, mutta se on typerästi paisunut niin isoksi, että ei mitenkään toteudu vielä tänä vuonna.

Odotan minäkin Generian legendoja innolla, tosin en ole ihan selvillä vesillä, onko se "oikea" fantasiapeli aloittelijoille, vai nimensä mukaisesti jonkinlainen parodia sellaisista. Ironspinen sivutkin ovat alhaalla...

Poissa IsoVihree

• Profiili
« Vastaus #14 : Huhtikuu 21, 2011, 08:28:27 »
Sope kiteyttää hyvin, millainen sen pelin pitäisi olla. Generian ironisuus nähdäkseni tekee siitä soveltumattoman tähän sisäänheittotarkoitukseen. Yleensä parodiaa osaa arvostaa vasta, kun tuntee sen kohteen. Lisäksi nuoret ovat usein hyvin tosikkoja ainakin itsensä ja harrastustensa suhteen. Samantapaisia "ongelmia" on Mazes and Minotaursillakin. 

Joka tapauksessa olen sillä tavalla konservatiivi, etten usko juuri muiden pelien mahdollisuuksiin kuin mättöpainotteisten seikkailupelien. Tähdessä oli ideaa, mutta se ei sitten lopulta ilmeisesti ottanut tuulta. Punalaatikko toimi aikanaan hyvin. Pitäisikö tämän ajan koukutuspeliä hakea nästä OSR-peleistä kääntämällä?