Kirjoittaja Aihe: [Bliaron] Harmonia  (Luettu 1459 kertaa)

Poissa Tommi Brander

  • Viestejä: 762
  • Liked: 3
  • Amatööri
    • Profiili
    • Cogito, ergo ludo
[Bliaron] Harmonia
« : Marraskuu 05, 2012, 17:06:48 »
En ole Bliaronia paljon pelannut, enkä yhtään pelinjohtanut, joten kannattaa ottaa tämä kommentti siinä valossa.

Sääntökirjassa oli joku karma-tyylinen käsite, joka kuvasi sitä, että kuinka paljon henget hahmosta pitävät (tms.). En nyt muista sen nimeä. Se kasvoi esimerkiksi meditoimalla ja heikkeni jos käytti omaa elinvoimaansa taikomiseen, tai jotain sellaista.

Kyseisen taikajärjestelmän osan käyttö jäi epäselväksi. Pelaajana voisin kuvitella kysyväni PJ:ltä että miten se muuttuisi jos tekisin sitä tai tätä, tai voisinko kasvattaa sitä jotain riskialtista tilannetta varten jotenkin, jne. Pelinjohtajana sitä voisi käyttää lyömäaseena pelaajien toimiessa säännön tuomitsemalla tavalla, mutta jos siitä haluaisi jotain pelisisältöä saada, niin varmaan sitä voisi käyttää antamaan lisää painoa joillekin päätöksille (jos teet noin, niin henget eivät pidä sinusta enää niin paljon; oletko valmis maksamaan tuon hinnan?) ja toisaalta rohkaisemaan pelaajia laittamaaan hahmonsa vaikkapa meditoimaan, jota he eivät muuten välttämättä tekisi.

Minua kiinnostaisi kuitenkin tietää, että miten te omissa porukoissanne tai omassa porukassanne käytätte tuota sääntöä (eli miten sitä on tarkoitus käyttää niin että se luo hyvää peliä; nämä kaksi kysymystä ovat yhtäpitäviä)?
Etsitkö peliseuraa Jyväskylästä? Ota yhteyttä. (Voin myös välittää Joensuuta koskevia pyyntöjä.)

Poissa Nelsson

  • Moderator
  • *****
  • Viestejä: 300
  • Liked: 2
  • Northern Realms - pelisuunnittelija
    • Profiili
    • Northern Realms
Vs: [Bliaron] Harmonia
« Vastaus #1 : Marraskuu 06, 2012, 01:30:33 »
Harmonia kuvaa sitä, kuinka paljon henget pitävät hahmosta. Se on kirjassa esitelty hyvin suppeasti, ja sitä onkin oikeastaan tarkoitus käyttää vasta sitten, kun pelin perusjärjestelmä on tuttu. Tarkoituksena oli kehittää mahdollisimman yksinkertainen mekaniikka, joka kuvaa hahmon virittäytymistä henkimaailmaan ja suoraan vaikuttaa pelin tapahtumiin (taikojen onnistumiseen). Toisaalta Harmonia on manapisteiden korvaaja, eli rajoittaa sitä kuinka paljon maagi voi taikoa "sarjatulena". Harmonia myös perustelee sen, miksi pelimaailmassa voi odottaa shamaanimenojen, uhrausten, rituaalien jne. toimivan.

Peleissä Harmonia näkyy siten, että...

1) Kokeneet maagihahmot meditoivat säännöllisesti. Tämä tuo hahmojen ympärille semmosta mystistä auraa, mutta myös syventää vahvasti maagihahmojen ymmärrystä magiasta. Meditoinnin aikana yleensä kuvailen henkien reaktioita, ja sitä kuinka maagin tarkkaavuus lisääntyy ja yhteys ympäröivään maagiseen maailmaan lähentyy. Tämä on pelaajahahmoille usein vahvan henkilökohtainen uskonnollinen kokemus. Meditoinnille rakentuu usein tällä tavalla merkitys.

2) Aloittelevat maagihahmot eivät ymmärrä meditoida, ja alkavat kärsiä huonon Harmonian aiheuttamista ongelmista. Tämä luo usein pelattavaa kamaa, ja antaa pelaajahahmoille motivaation toimintaan. Pakko parantua kalmantaudista tai löytää joku mestarihahmo, joka voi neuvoa miten taikuuden kanssa pärjää. Tälläkin tavalla taikuuteen tulee koskettavuutta ja tiettyä mystiikan tuntua, kun suuret mestarit neuvovat kaikkitietävästi omia salaisuuksiaan ja kiistelevät toisten mestarien kanssa oikeista meditointi- tai toimintatavoista.

3) Hankalissa ääritilanteissa hahmot repivät taikoihinsa voimaa Raivolla, mikä mahdollistaa äärimmäiset suoritukset Harmonian kustannuksella. Ääritilanteiden jälkeen hahmot saattavat kärsiä pahoistakin jälkioireista. Metatasolla tämä ehkä simuloi karkeasti post-traumaattista oireyhtymää, mutta ei mennä turhan syvälle siihen.

4) Käytän joskus Harmoniaa myös palkitsemalla pelaajia tilannetajusta ja rankaisemalla sen puutteesta. Tähän liittyy se, että tilanteessa on pelimaailmalla itsellään jokin taso, tilanne, tunnelma, minkä mukaan toimiminen lisää Harmoniaa ja sitä vastaan toimiminen laskee Harmoniaa.

Esim. "Kolme vuorokautta olette tarponeet vuoristoisia polkuja, säässä kuin säässä, ja välillä on tuntunut, ettei huippua koskaan saavuteta. Tänään olette kuitenkin ylittäneet viimeisen harjanteen, joka on erottanut teitä huipusta, ja kun saavutte huipulle, näkymä on henkeä salpaava. Ette kuitenkaan olleet ensimmäisiä tänään vuoren huipun saavuttaneita, sillä vuoren huipulla istuu meditoiva papparainen, jonka ympärillä leijuu rauhallisuuden aura."

Jos pelaajahahmo päättää huutaa täysiä ja ampua papparaista tulipallolla, Harmonia laskee. Jos pelaajahahmo lähestyy papparaista rauhallisesti ja esim. istahtaa vierelle meditoimaan, Harmonia nousee.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 06, 2012, 01:33:01 kirjoittanut Nelsson »

Poissa Laxi

  • Moderator
  • *****
  • Viestejä: 213
  • Liked: 0
  • Pelisuunnittelija - Northern Realms
    • Profiili
    • Northern Realmsin kotisivut
Vs: [Bliaron] Harmonia
« Vastaus #2 : Marraskuu 06, 2012, 14:23:44 »
Oli sen verran mehukas aihe että koin oleelliseksi irroittaa tämän alkuperäisestä keskustelusta.


Harmonia on kieltämättä sellainen työkalu jonka merkitys ei korostu kirjan tekstissä (eikä välttämättä omissa peleissänikään) tarpeeksi paljon. Toisaalta, kuten Vampiren Humanity, sitä ei mielestäni kannata ihan joka peliin ja kampanjaan kovin keskeiseen osaan tunkea, etenkin jos pelikertojen määrä on pieni.


Nelssonin antamat esimerkit kuitenkin valottavat mielestäni oikein hyvin sitä, kuinka Harmonia tuo peliin lisää syvyyttä. Mekaanisestihan Harmonia ei ole mitenkään kovin työläs, mutta se että miten sen ottaa käyttöön vaatii pelinjohtajalta vähän luovuutta.