Kirjoittaja Aihe: Kultasuonet: meta  (Luettu 11557 kertaa)

Poissa Majestic7

  • Moderator
  • *****
  • Viestejä: 297
  • Liked: 0
  • Yhden miehen aivomyrsky
    • Profiili
Kultasuonet: meta
« : Lokakuu 08, 2012, 11:10:26 »
Tähän ketjuun voi laittaa kaiken yleisen metakeskustelun. Mietin yhdistämistä Kultasuonien taustaketjuun, mutta lienee selkeämpi pitää ne erillään.

Aikatauluista & aloituksesta


Muutin juuri ja saan netin vasta ensi viikolla. En viitsi kuljettaa pelimateriaaleja tikulla töihin, joten hahmot pääsisi lähettämään 17. päivä (jos netti tulee kuten lupasivat). Otetaan Kultasuoniin vaikkapa niitä ilmoittautumisia siihen asti ainakin. Shotti sopii 3-5 pelaajalle, enemmän on parempi.

Hahmossa on PDF-muodossa oleva hahmolomake ja pisimmillään vajaan A4-sivun mittainen hahmokuvaus. Kuvauksessa on hahmon taustaa ja pari huomiota tapahtumista tähän saakka.

Jos siis haluat Kultasuoniin mukaan, ilmoittaudu tähän ketjuun, kerro minkä hahmon haluat (lista löytyy Kultasuonet: tausta -ketjusta), pistä mulle privaviestinä sähköpostiosoite mihin lähettää hahmo. Hahmoista veli Arturo ja sir Abraham ovat sosiaalisesti dominoivia, Isabelle ja Roberto enemmän taustatoimijoita, Ricardo on villi kortti, joka voi olla mitä vaan.

Salaisuuksista

Millaista pelityyliä haluaisitte? Aikaisemmin olen (kasvokkain pelattuna) vetänyt pelin rajatuilla salaisuuksila. Käytännössä 90% pelistä on pelattu avoimesti, mutta olen laputtanut joitain tapahtumia. Muutamia juttuja varten olen vienyt pelaajan sivuun pelipöydästä, koska epätieto lisää painostavuutta. Foorumipelissä kauhufiilistä tuskin syntyyn samalla tavalla, kun yksi kohtaus voi kestää hyvin pitkään.

Ajattelin siis, että voisi pelata avoimin kortein. Luotetaan siihen, ettei ihmiset metaile liikaa, mutta samalla saa enemmän irti tapahtumista kun näkee tarinan kaikki puolet? Mitä mieltä olette?

Jos pelataan avoimin kortein, "salaiset" tapahtumat voi merkitä esim. kirjoittamalla ne kursiivilla. Mallia "Oven takaa kuuluu epäselvä urahdus, kun örkki puukottaa juuri Pertsan hengiltä." Toisaalta kohtaus voi olla myös mallia "Tutkitte huonetta. Pertsa löytää sängyn alta timantin." Sitten pelaaja saa päättää kertooko muille löytäneensä sen timantin vai pistääkö taskuunsa. Samalla tavalla maalataan esim. kahden pelaajahahmon välinen salainen kohtaaminen tms.

Kohtauksien rakenteesta

Mitenkäs kohtauksien ja tilaisuuksien luominen? Haluatteko käydä kohtaukset läpi vähän kerrallaan
(GM: Huoneessa on tappelun jälkiä. Verinoro menee kohti länttä. Pelaaja: Seuraan verinoroa. GM: Seuraat verinoroa, puskasta löytyy ruumis.) vai asetanko samalla enemmän tilannetta? (GM: Huoneessa on tappelun jälkiä. Verinoro menee kohti länttä. Jos seuraa verinoroa, löytää puskasta ruumiin. Pelaaja: Seuraan verinoroa pahaa aavistaen. Huomaan puskasta esiinpistävän kengän ja vedän esiin verenhukkaan menehtyneen kalmon.)

Jälkimmäiselle tyylillä käytännössä kerron mahdolliset suoraan seuraavat narratiivit valmiiksi ja pelaajat voivat rakentaa ne osaksi omaa narratiiviaan kohtauksen suhteen. Toisaalta se voi antaa pelaajille liikaa kiskoa sen suhteen mihin kannattaa lähteä. :/ Sitä en toivo, en halua padota kenenkään luovuutta. Ensimmäisellä tyylillä käydään kohtaukset läpi perinteisempään kuvaus - reaktio - kuvaus - reaktio -tyyliin. Se muistuttaa enemmän perinteista ropeformaattia, mutta toisaalta jokainen kohtaus kestää sitten pidempään. Kerrontatavan voi valita ihan pelaajien äänestyksellä ja keskustelulla.

Säännöistä

Sääntöinä käytetään Purgiksen betaversion kevyitä core-sääntöjä. Varmaan tehdään niin, että heitän tarvittavat heitot ja kerron tulokset täällä? Vai halautteko edes tietää, onnistuiko joku paikkojen tutkiminen sataprosenttisesti, vai jäikö jotain huomaamatta? Oletusarvoisesti heittoja tulee lähinnä konfiktitilanteissa.

Säännöt perustuvat kokonaan kuusisivuisiin noppiin. Mitä vaikeampi tehtävä, sitä useampaa noppaa heitetään. Noppamäärä on yleensä 3D-5D. Kolme ykköstä ilman yhtään kutosta on kriittinen/automaattinen onnistuminen. Kuusi kutosta on aina moka. Perusvaikeuden päälle voi tulla haittanoppia olosuhteista. Nopilla yritetään heittää sama tai alle kohdeluvun. Kohdeluku on joko suoraan perusominaisuus tai taidosta johdettu target number. Miss by three, 1-3 yli kohdeluvun, on osittainen onnistuminen, joka saa yhä jotain aikaan. Välillä on voimassa myös miss by six, jolloin myös 4-6 yli kohdeluvun saa jotakin aikaan.

Ko. luvut löytyvät hahmiksista, jotka sitten saatte. Nyrkkisääntönä stateissa/target numbereissa 10 tai alle on heikko, 13-14 on keskiarvo, 16+ on hyvä ja 20+ sankarillisen kova. Hahmoilla on lisäksi erikoiskykyjä ja -haittoja, blessingejä ja curseja. Näiden vaikutukset on kuvattu lyhyesti hahmokuvauksessa. Mekaanisesti merkityksestä ei tarvitse välittää, lähinnä tietää mihin pystyy.

On yksi poikkeus, onni. Jokaisella hahmolla on yhdestä viiteen onnea (Lucky I-V). Tämä on uusintaheittojen määrä pelikerran aikana. Toisin sanoen, jos epäonnistuu heitossa, voi heittää sen uudestaan ja tämä polttaa tason onnea. Voi pistää vaikka kaikki onnitasot saman heiton uusimiseen monta kertaa. Mitä tahansa, mitä heittää itse, voi uusia, myös esim. vahinkoa hyökkäyksestä. Jos haluatte käyttää onnea jonkin asian tekemiseen, kertokaa se.

Haavoittuminen toimii wound levelien kautta, löytyvät hahmiksesta. Kun hahmo ottaa vahinkoa, heitetään vahinkonopat, sitten verrataan ne wound leveleihin. Katsotaan mihin vammaluokkaan pistemäärä sijoittuu, merkitään raksi ko. wound levelin vammaboksiin. Kun vammaboksit ovat täynnä tietyssä luokassa, sen luokan haavat hyppäävät yhden ylempään kategoriaan.

Vammoista tulee haittoja kaikkiin heittoihin ja ne vuotavat lisäksi alemman kategorian vammoja. Vammoista voi myös tyrmääntyä, kaatua, tiputtaa esineitä tai lähteä taju. Esimerkkivahinkoina mainittakoot musketti 6D6, lyömämiekka 4D6, pistomiekka 3D6 ja +1 wound level. Toisin sanoen jos pistomiekka tekee edes pisteen vahinkoa panssarin läpi, se aiheuttaa yhden vammatason pahemman haavan. Kriittiset osumat, pääosumat ja muu vastaava aiheuttavat myös vammatason korotuksen. Jotkut aseet, kuten torvipyssy, aiheuttavat räjähtävää vahinkoa - jokainen kutonen vahingosta heitetään uudestaan ja lisätään vahinkoon.

Haarniskat vähennetään suoraan aseiden vahingosta. Luodit puolittavat haarniskan.Taistelua ei välttämättä ole koko shotin aikana lainkaan, mutta realiteetit on hyvä tietää.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 08, 2012, 11:56:42 kirjoittanut Majestic7 »

Poissa petroos

  • Viestejä: 231
  • Liked: 0
    • Profiili
Vs: Kultasuonet: meta
« Vastaus #1 : Lokakuu 08, 2012, 12:57:52 »
Ilmoittaudun täten :)

Suosikkihahmoni järjestyksessä ovat:

1. Isabelle
2. Veli Arturo
3. Ricardo

Mutta ei oikeastaan väliä, luulen, että saan kaikista jotain irti.

Poissa SnowDog

  • Viestejä: 585
  • Liked: 0
    • Profiili
Vs: Kultasuonet: meta
« Vastaus #2 : Lokakuu 08, 2012, 15:25:59 »
Vedän syvään henkeä ... ja ilmoittaudun.


Kiinnostavimmilta pelattavilta vaikuttavat:



1. Sir Abraham
2. Parta-Roberto
3. Veli Arturo
4. Ricardo


Salaisuuksien osalta voidaan mennä täysin avoimestikin, tuleepahan sekin kokeiltua.


Kohtauksien osalta lähtisin sillä perinteisellä, mutta jos muut haluavat pidemmälle kerrottua/kuvailtua rakennetta, niin sekin passaa. Se voisi pelin hitaamman temmon takia ehkä toimia foorumipelissä paremmin kuin tuo perinteinen tyyli. Toki se ratakiskottaa hieman, jos halutaan käyttää rumaa kieltä, mutta se voi myös pitää kivasti homman kasassa ja jättää turhan arpomisen pois.


Noppatuloksista en sinällään halua tietää, sen pystynee tarvittaessa lukemaan rivien välistä :) Se, että kertooko PJ onnistumiset ja/tai sen asteet riippuu vähän siitä kuinka noi kohtaukset ylipäätään rakennetaan (ks. yllä). Jos mennään perinteisellä tyylillä, niin sitten esim. havainto-heitoista riittää tietää mitä tuli huomattua, jos mitään. Jos kuvailu on luokkaa "verinoroa seuratessa löydät ruumiin", niin silloin tässäkin voisi ehkä toimia se, että "kävelet käytävää pitkin, etkä huomaa pimeässä nurkassa olevaa patsasta" tai jotain...


Laitan privaa vähän myöhemmin...

Poissa petroos

  • Viestejä: 231
  • Liked: 0
    • Profiili
Vs: Kultasuonet: meta
« Vastaus #3 : Lokakuu 08, 2012, 15:48:35 »
Ite tykkäisin enemmän sellaisesta, että per viesti kerronta etenee enemmän, mutta molempi käy. Salaisuuksien suhteen tällä alustalla kannattaisin avopokeria. Noppatuloksilla ei ole minulle väliä.

Poissa Majestic7

  • Moderator
  • *****
  • Viestejä: 297
  • Liked: 0
  • Yhden miehen aivomyrsky
    • Profiili
Vs: Kultasuonet: meta
« Vastaus #4 : Lokakuu 10, 2012, 10:16:02 »
Jes, katsotaan jos saisi vielä kolmannen, mutta mitä enemmän, sitä parempi. Älkää pelästykö tuota paisuvaa taustaketjua, lisäsin loput änppärit. Sen pointtina on olla referenssi, ettei tarvitse kaikkea kuvata koko ajan pelin edistyessä. Ei tarvitse opetella ulkoa, vaan voi vilkaista sitä aina asioiden edetessä.

Poissa petroos

  • Viestejä: 231
  • Liked: 0
    • Profiili
Vs: Kultasuonet: meta
« Vastaus #5 : Lokakuu 13, 2012, 14:30:55 »
Kukas rupee vielä? Olis siisti päästä tätä koittaan. Joko farppipelivillitys alkaa olla ohitse, vai syysväsykö ihmisiin on iskenyt?

Poissa Majestic7

  • Moderator
  • *****
  • Viestejä: 297
  • Liked: 0
  • Yhden miehen aivomyrsky
    • Profiili
Vs: Kultasuonet: meta
« Vastaus #6 : Lokakuu 15, 2012, 10:28:55 »
Ehkäpä suuri referenssimateriaalin määrä on pelottavaa. Eipä sitä tarvitse lukea ennen peliä, kunhan on tarjolla, että voi tarkistaa asioita pelin aikana. 

Poissa Sope

  • RST
  • Viestejä: 1271
  • Liked: 2
  • Pelisuunnittelija - Myrrysmiehet Oy
    • Profiili
Vs: Kultasuonet: meta
« Vastaus #7 : Lokakuu 25, 2012, 07:32:32 »
Minä voin pelata, niin saadaan peli käyntiin. (Tämä ei ole siis uhrautuminen vaan peli kiinnostaa todella paljon. Kumma ettei kiinnosta muita).
”Tuli ei polta tuttuansa”

Poissa Majestic7

  • Moderator
  • *****
  • Viestejä: 297
  • Liked: 0
  • Yhden miehen aivomyrsky
    • Profiili
Vs: Kultasuonet: meta
« Vastaus #8 : Lokakuu 26, 2012, 11:41:42 »
Minä voin pelata, niin saadaan peli käyntiin. (Tämä ei ole siis uhrautuminen vaan peli kiinnostaa todella paljon. Kumma ettei kiinnosta muita).

Jeij. Minkä hahmon haluat? Voihan tähän tulla keskenkin mukaan, jos jaksaa katsoa mitä on tapahtunut ja mitä änppärinä siihen asti ollut hahmo on tehnyt.

Poissa Sope

  • RST
  • Viestejä: 1271
  • Liked: 2
  • Pelisuunnittelija - Myrrysmiehet Oy
    • Profiili
Vs: Kultasuonet: meta
« Vastaus #9 : Lokakuu 26, 2012, 12:09:16 »
”Tuli ei polta tuttuansa”

Poissa Majestic7

  • Moderator
  • *****
  • Viestejä: 297
  • Liked: 0
  • Yhden miehen aivomyrsky
    • Profiili
Vs: Kultasuonet: meta
« Vastaus #10 : Lokakuu 27, 2012, 23:08:13 »
Ok, petroos saa vosun, SnowDog aatelisherran ja Sope metsäsissin. Olisi jees jos inkvisiittorille vielä siunaantuisi pelaaja, mutta ihan hyvin se menee jo näillä. Jos petroos ja Sope laitatte mulle jonkun sähköpostiosoitteen vielä, niin mailaan hahmot alkaen huomenna.

Pistän aloituskohtauksen pystyyn huomenna tai maanantaina. Taustaketjuun voi selittää hahmonsa ulkonäön ja vähän yleistä settiä, mitä siitä on matkan aikana selvinnyt.   

Poissa Majestic7

  • Moderator
  • *****
  • Viestejä: 297
  • Liked: 0
  • Yhden miehen aivomyrsky
    • Profiili
Vs: Kultasuonet: meta
« Vastaus #11 : Lokakuu 29, 2012, 18:26:55 »
*BUMP*

Nyt on lähtenyt kolmelle hahmot, jos jostain ilmaantuu joku vielä, mukaan mahtuu keskenkin.

Jos jaksatte, laittakaa Kultasuonet: tausta -ketjuun lyhyt kuvaus hahmostanne, lähinnä ulkonäkö ja pari pitkän yhdessäolon aikana selvinnyttä persoonallisuuspiirrettä yms. jne. Sir Abrahamilla voi olla mukana teknomaagisia luksusvälineitä, kuten vaikka levysoitin, jos niin haluaa, voi keksiä.

Postaan huomenna aloituskohtauksen ja lisään huomenillalla kartat taustapostiin.

Poissa petroos

  • Viestejä: 231
  • Liked: 0
    • Profiili
Vs: Kultasuonet: meta
« Vastaus #12 : Marraskuu 01, 2012, 12:12:41 »
Sellaista mietin, että kuinka paljon godmoddausta sallitaan? Minulla olisi Isabellelle hauska pätkä mietittynä, mutta joutuisin kirjoittamaan siinä npc:n toimintaa mukaan.

Poissa Majestic7

  • Moderator
  • *****
  • Viestejä: 297
  • Liked: 0
  • Yhden miehen aivomyrsky
    • Profiili
Vs: Kultasuonet: meta
« Vastaus #13 : Marraskuu 01, 2012, 12:36:23 »
Sellaista mietin, että kuinka paljon godmoddausta sallitaan? Minulla olisi Isabellelle hauska pätkä mietittynä, mutta joutuisin kirjoittamaan siinä npc:n toimintaa mukaan.

Jos ei ole mitään merkittävästi juoneen vaikuttavaa.

Sellaisenkin voi kyllä pedata ja samalla ilmaista miten yrittää saada sen aikaan (kertoa miten viettelee Fidelin ja suostuttelee kirvesmurhaamaan Abrahamin). Pyöräytän sitten nopat ja ratkaisen meneekö homma putkeen (jos ei, niin esim. viettely ja suostuttelu saattoi onnistua ekan narratiivin mukaan, mutta Fidelin omatunto alkaa kolkuttaa kun hän miettii asiaa hakiessaan sitä kirvestä murhapuuhiin).

Sori jos paljastin heti murhanhimoiset suunnitelmasi. :P

Poissa petroos

  • Viestejä: 231
  • Liked: 0
    • Profiili
Vs: Kultasuonet: meta
« Vastaus #14 : Marraskuu 01, 2012, 18:39:29 »
No! Meine murhanhimoiset schuunnitelmat! :)


OK, minäpä koetan, modaa vaan rankalla kädellä jos ei sovi pläneihin.