Kirjoittaja Aihe: [Bliaron] Sonatan Muisto  (Luettu 4083 kertaa)

Poissa Nelsson

  • Moderator
  • *****
  • Viestejä: 300
  • Liked: 2
  • Northern Realms - pelisuunnittelija
    • Profiili
    • Northern Realms
[Bliaron] Sonatan Muisto
« : Lokakuu 06, 2012, 17:52:05 »
Aloitin kirjoittamaan Sonatan toista osaa työnimellä Sonatan Kuningas. Olemme hahmotelleet toista osaa keskustelemalla ja pelitestaamalla, mutta nyt olisi hyvä vaihe kerätä yhteisöltä palautetta toisen osan sisällöstä. Tässä siis ote Sonatan Kuninkaan johdannosta:

 
Lainaus käyttäjältä: Sonatan Kuningas, kehitysversio 0.1
Sonatan Kuningas on seikkailu siitä, kuinka aloittelevien maagien joukko löytää kauan kadoksissa olleen salatun keinon muinaisen tiedon ja voiman hyödyntämiseen. Seikkailu tempaisee pelaajat mukaansa Kalthanien historiaan, tuo pelaajille uusia liittolaisia ja vihollisia sekä avaa uusia väyliä magian hyödyntämiseen. Huomioi, että seikkailu on tarkoitettu vain pelinjohtajien luettavaksi ja sisältää paljon spoilereita pelaajille!

Vihkonen sisältää myös ohjeet muinaishistoriaa käsittelevän pelin suunnittelemiseen, sekä lisätietoa Kalthan-mytologiasta. Olemme lisäksi kehittäneet säännöstön ulottuvuusmatkailua ja aikamatkailua varten. Tavoitteena on havainnollistaa, että magian säännöstöä ja metafysiikkaa voi peleissä laajentaa alueille, joihin perussäännöstö ei välttämättä riitä.
Mitä uskoisitte, että on tärkeintä sisältöä Sonatan toisessa osassa? Sonata-kiven syvempää merkitystä on viety myös askeleen pidemmälle, mutta sitä en paljasta, en ainakaan vielä, enkä tulevaisuudessakaan tässä threadissa.

edit 19.9.2013: Sonatan Kuningas on nyt varattu sarjan kolmannen osan nimeksi. Sonatan Muisto olkoon tämän toisen työnimi.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 19, 2013, 14:54:34 kirjoittanut Nelsson »

Poissa Kuusikeiju

  • RST
  • Viestejä: 1009
  • Liked: 7
    • Profiili
Vs: [Bliaron] Sonatan Kuningas (kehitysthread)
« Vastaus #1 : Marraskuu 01, 2012, 21:19:28 »
No ei kunnianhimoa ainakaan puutu. Tuo aikamatkailu nimittäin ainakin on sellainen jonka kanssa voi saada itsensä melkoiseen möbiuksen silmukkaan.
Uusia Roudan maa -roolipelejä saa minulta
hintaan 42 (laita yksityisviestiä)

Poissa Laxi

  • Moderator
  • *****
  • Viestejä: 213
  • Liked: 0
  • Pelisuunnittelija - Northern Realms
    • Profiili
    • Northern Realmsin kotisivut
Vs: [Bliaron] Sonatan Kuningas (kehitysthread)
« Vastaus #2 : Marraskuu 02, 2012, 14:22:58 »
Itsekin olen tästä Sonata-sarjan kehityksestä vähän sivussa kun painin muiden projektien parissa, mutta se mitä olen sivusta seurannut on vaikuttanut ihan mielenkiintoiselta.

En nyt tiedä mitä Nelsson on tarkoittanut aikamatkailu-mekaniikalla, mutta ainakin aikaisemmin se oli hyvin pienessä osassa. Katsotaan mitä siitä tulee.

Itse haluaisin nähdä eniten nimenomaan tuosta Kalthan-mytologiasta ja ymmärtääkseni tähän olisi tarkoitus myös antaa vähän lisämatskua siitä että millaisia Kalthan-raunioita pelistä voi löytyä.

Eli jos ensimmäinen Sonata oli aloitteleville pelaajille tarkoitettu sisäänheittoskenaario, niin seuraavissa osissa sitten olisi tarkoitus olla enemmän sitä maailman eri osien tutkimista ja tarkentamista.

Poissa Nelsson

  • Moderator
  • *****
  • Viestejä: 300
  • Liked: 2
  • Northern Realms - pelisuunnittelija
    • Profiili
    • Northern Realms
Vs: [Bliaron] Sonatan Kuningas (kehitysthread)
« Vastaus #3 : Marraskuu 05, 2012, 01:49:57 »
Ah, aikamatkailu. Tämä tulee sellaisesta Juliuksen kanssa käymästäni keskustelusta magian metafysiikasta. Tarkoituksena on toisessa osassa Laxin mainitsemien asioiden lisäksi myös syventää ja avata magiaa, eli siis avata taustalla olevaa pelaamisfilosofiaa, erityisesti sitä kuinka systeemiä voi "rikkoa".  Sonatan toisen osan pääosassa on tuo maailman tutkiminen, mutta väistämättä Bliaronissa tällöin puhutaan myös magian tutkimisesta.

Kaikkia aikamatkailuun liittyviä sykeröitä emme ole selvittämässä, mutta aikaan ja pelimaailman historiaan liittyvää matskua on tulossa. Lähestymme asiaa siltä kantilta, mitä henget muistavat: Mitä historian jälkiä on havaittavissa nykyajassa, ja miten näiden jälkien tutkiminen magialla aiheuttaa? Tämän ajatuksen pohdiskelu johti äkkiä ajatukseen aikamatkailusta, sen mahdollisuuksista ja rajoista. Sonatan jatko-osissa tullaan ainakin sivuamaan näitä asioita.

Koska Sonatan toinen osa on vasta kehitteillä, en osaa vielä sanoa miten suuressa osassa magian metafysiikan laajennukset ovat. Luultavasti pääpaino magiassakin on fluffissa ja kuvailevissa ohjeissa. Sääntöjen matemaattistekninen puoli pyritään edelleenkin pitämään mahdollisimman kevyenä. Tässä systeemin keveydessä on pelikehityksen kannalta melko isojakin haasteita.

Sikäli kun Bliaronin pieni pelaajakunta koostuu tietääkseni vain muutamista fanittavista peliporukoista, niin nyt on oikeasti mahdollisuus vaikuttaa siihen mitä tästä tulee. Keräilemme nyt joka kanavan kautta tietoa pelaajien preferensseistä, eli siitä, kuinka voisimme Sonata-sarjan avulla parantaa peruspelinkin kiinnostavuutta ja pelattavuutta. Itsehän olemme jo sokeutuneet peruskirjan puutteille, eli jos jokin kohta kaipaa selventämistä tai laajentamista, niin nyt on mahdollista sellaista kysyä.

Ja tähän siis saa vastata, vaikkei peruskirjaa omistakaan.

Poissa Nelsson

  • Moderator
  • *****
  • Viestejä: 300
  • Liked: 2
  • Northern Realms - pelisuunnittelija
    • Profiili
    • Northern Realms
Vs: [Bliaron] Sonatan Muisto
« Vastaus #4 : Syyskuu 19, 2013, 15:28:20 »
Noin.. Nyt olisi Sonatan Muiston seikkailu kokonaan kirjoitettu.

Jos haluat osallistua pelitestaukseen, ota yhteyttä. Tarvitsemme palautetta.

Poissa Nuurori

  • Viestejä: 1368
  • Liked: 0
  • Pelinjohtaja on HERRA
    • Profiili
    • Space Jerusalem
Vs: [Bliaron] Sonatan Muisto
« Vastaus #5 : Syyskuu 19, 2013, 15:30:23 »
Voin lukaista, mutta en voi luvata pelauttavani sitä.

Poissa Nelsson

  • Moderator
  • *****
  • Viestejä: 300
  • Liked: 2
  • Northern Realms - pelisuunnittelija
    • Profiili
    • Northern Realms
Vs: [Bliaron] Sonatan Muisto
« Vastaus #6 : Syyskuu 20, 2013, 00:56:58 »
Voin lukaista, mutta en voi luvata pelauttavani sitä.

Ehditkö lukea siis siten läpi, että pystyt myös antamaan palautetta? Tarvitsisin mielipiteitä ja palautetta siitä, miten seikkailun perusidea toimii, mitkä asiat nousevat esille oleellisina ja kiinnostavina. Pelitestaus kuitenkin olisi se, mitä eniten toivon. Pelattaessa paljastuu pelin todelliset ongelmakohdat parhaiten, että siksi toivon, että tätä myös ihan oikeasti pelaamalla testattaisiin.

Teen tuosta vielä sellaisen kevyen pdf-taiton, joka menee jakoon NR:n ihmisille ja toivon mukaan kohtuulliselle määrälle pelitestaajia. Ei oo heleppoo hyvien pelitestaajien löytäminen.

Poissa Nuurori

  • Viestejä: 1368
  • Liked: 0
  • Pelinjohtaja on HERRA
    • Profiili
    • Space Jerusalem
Vs: [Bliaron] Sonatan Muisto
« Vastaus #7 : Syyskuu 20, 2013, 13:23:51 »
No yksin ei voi pelitestata, enkä voi sanoa lukematta pystyväni motivoimaan ketään pelaamaan sitä varsinkaan bliaronin säännöillä, joita meillä ei edes ole.

Tietysti kuitenkin jos luen sen niin ainakin jonkintasoista palautetta voin luvata. Onhan se tyhjää parempi  :D