Kirjoittaja Aihe: Metakeskustelu  (Luettu 12816 kertaa)

Poissa Sope

• Moderator
  • Liked: 2
  • Pelisuunnittelija - Myrrysmiehet Oy
    • Profiili
Vs: Metakeskustelu
« Vastaus #15 : Heinäkuu 14, 2012, 10:42:18 »
Mulle on ihan sama, jos olisi sovittu, että joka viestin tulee sisältää jotain pelimekaniikkaa, mutta kun tuolla peliohjeissa lukee, että voidaan mennä terveen järjen mukaan, jos siltä tuntuu.

No, sain yksityisviestin, jossa ilmoitettiin, että olin unohtanut heittää tilanteessa, ja pj oli heittänyt puolestani. Ajattelin vastata, että ei kait tuossa tarvitse heittää, kun hauraan mummon vetää mukaansa, mutta mielenkiinto siihen katosi, kun menin peliketjuun ja huomasin, että viestistäni oli editoitu vähintään kolme neljäsosaa helvettiin pelinjohtajan yksipuolisella päätöksellä ja laitettu tilalle tuo pelimekaniikka.

Etenkin se vituttaa, kun kirjoitin ensimmäisen kohtuullisen pitkän viestin peliketjuun aikaisemman valituksen jälkeen, kun en ole kirjoittanut kuin Petroos, ja se heti editoidaan helvettiin kysymättä.
”Tuli ei polta tuttuansa”

Poissa Sam!

• Moderator
  • Liked: 3
  • Sami Koponen
    • Profiili
    • Mythopoeia: blogi tarinankerronnasta
« Vastaus #16 : Heinäkuu 14, 2012, 12:03:46 »
Mulle riittää tämä peli. En jaksa tuollaista editointihässäkkää ja yksityisviesteillä kirjoituksista valittamista. Jos ei haurasta mummoa saa mukaan ilman pelimekaniikkaa, niin olkoot.

Olen pahoillani, ettei peli ollut mieltymystesi mukainen. Sääntötulkinnasta ja pelityylieroistahan tässä nähdäkseni oli kysymys. Ilmeisesti ilmaan jäi liikaa voimakkaita ennakko-odotuksia puolin ja toisin. Olisi ehkä pitänyt kirjoittaa asiat perusteellisemmin halki ennen pelaamisen aloittamista. Sitäkin harmillisempaa tietysti, kun välimme lienivät jo entuudestaan kireät.

Kiitoksia kuitenkin pelaamisesta!
Pyöreän pöydän ritarit - roolipeli sankaruudesta
Pelintekijän blogi: Efemeros

Poissa Sope

• Moderator
  • Liked: 2
  • Pelisuunnittelija - Myrrysmiehet Oy
    • Profiili
« Vastaus #17 : Heinäkuu 14, 2012, 12:57:15 »
Sääntötulkinnasta ja pelityylieroistahan tässä nähdäkseni oli kysymys.

Ilmeisesti. Olisi ehkä kannattanut ilmoittaa siitä, että saatat poistaa pelaajien viestejä, jos ne eivät vastaa sun odotuksia, niin olisin jättänyt väliin.
”Tuli ei polta tuttuansa”

Poissa Nuurori

• Liked: 0
  • Pelinjohtaja on HERRA
    • Profiili
    • Space Jerusalem
« Vastaus #18 : Heinäkuu 14, 2012, 13:53:54 »
Tuntuu, että nyt on ihminen ollut sapattia varten eikä sapatti ihmistä. Sam!:n olisi kannattanu mieluummin katsoa sääntörikettä sormien läpi kuin uhrata viesti oikean toteutuksen alttarille.

Siltikin, vaikka Sopen reaktio on ymmärrettävä, ei kannattaisi loukkaantua kun kukaan ei kuitenkaan tarkoittanut mitään pahaa.

Lukijana haluaisin myös Sopen jatkavan, koska tää kätyrin osa on ollut seurattavaksi peliksi todella omaa luokkaansa.

Poissa petroos

• Profiili
« Vastaus #19 : Heinäkuu 24, 2012, 19:24:47 »
Mites nyt muuten tehdään jos ei saadakaan kolmatta pelaajaa? Jatkuuko vai kuopataanko?

Poissa Sam!

• Moderator
  • Sami Koponen
    • Profiili
« Vastaus #20 : Heinäkuu 24, 2012, 20:57:09 »
Jatkuu minun puolestani. Lax valitteli koeviikkoa ja liekö Ropeconillakin oma siivunsa miehen kiireissä. Kyllä sen pitäisi vastata, kunhan ehtii. Laxin peliviestiähän tässä odotellaan.

Poissa Laxi

• RST
  • Pelisuunnittelija - Northern Realms
    • Profiili
    • Northern Realmsin kotisivut
« Vastaus #21 : Heinäkuu 26, 2012, 09:28:09 »
Juu tässä on tosiaan kiirettä pitänyt, anteeksi siitä. Pelin jatkuvuus oli tosin myös itsellenikin hieman epäselvä aluksi, joten päätin odottaa hetken ja katsoa miten peli etenee.

Laitoin nyt kuitenkin viestin peliketjuun, joten jatketaan siitä.

P.S: Ihan muistutuksena että vaikka Richardilla näyttää olevan jotain asenneongelmia muiden hahmojen päätöksiä kohtaan, pelaajana tykkään kyllä siitä mihin suuntaan tämä peli on menossa. Mainitsen tämän siksi että näin foorumipelissä voi helposti tulla väärinymmärretyksi.

Poissa Sam!

• Moderator
  • Sami Koponen
    • Profiili
« Vastaus #22 : Elokuu 09, 2012, 10:50:10 »
Pahoittelut näistä viime viikkojen hidasteluista. Paluu arkeen pitäisi kuitenkin tuottaa ryhtiliikkeen täälläkin.

Molemmat hahmot ovat nyt Itseinhon ja Rakkauden määrien suhteen rajalla, josta voi hyvin päätyä Kauhu paljastuu -kierteeseen. Tästä pääsee eroon vain hankkimalla lisää Rakkautta eli pyrkimällä tekemisiin lähimmäisten kanssa. Lähimmäisiä voi hankkia hahmolle lisää ihan ilmoitusluontoisena asiana, eli lähestymällä vain jotain sivuhahmoa fiktion sallimissa puitteissa. Periaatteessa voi olla jopa fiksua hankkia useampi lähimmäinen kuin kasata kaikki Rakkaus vain muutamaan lähimmäiseen.

Pelaan pari seuraavaa kierrosta höllästi, eli Isäntä ei varsinaisesti käskytä hahmoja kierroksilla 8 ja 9. Tämänkin jälkeen kannattaa pitää mielessä tuo Rakkaus-arvon tärkeys. Huomatkaa, että Isännän käskytykselle häviäminen tarkoittaa, että kätyrin on pakko totella Isäntää, mutta ei välttämättä välittömästi. Hahmolla voi siis tilanteesta riippuen olla aikaa tai tilaisuus käydä lähimmäisen luona, vaikka Isännän käsky olisikin päällä (tai vaihtoehtoisesti Isännän käskyn täyttämisen jälkeen). Isäntä ei pidä tällaisesta viivyttelystä, mutta se ei ole pelimekaniikan kannalta kielletty liike.

Poissa petroos

• Profiili
« Vastaus #23 : Elokuu 23, 2012, 13:43:51 »
Kas peli hiljeni, meniköhän tuossa mun viime viestissä hyvän maun rajat rikki vai onko nopilla laskettuina jo voittoehdot mahdottomat saavuttaa?

Poissa Laxi

• RST
    • Profiili
« Vastaus #24 : Elokuu 23, 2012, 14:20:15 »
Taitaa olla minusta kiinni. Pahoitteluni vastauksen viipymisestä, mutta olen juuri nyt kiireinen valmistellessani Suomeen paluuta.

Toki olisi ollut järkevää mainita tästä etukäteen, mutta luulin että olisin ehtinyt kirjoittaa jotain järkevää. Voin toki tinkiä omista standardeistani ja tekaista jonkinlaisen lyhyen vastauksen jotta saadaan peli takaisin liikkeelle.

Poissa Sam!

• Moderator
  • Sami Koponen
    • Profiili
« Vastaus #25 : Syyskuu 26, 2012, 20:07:39 »
Vastausväli venyi niin pitkäksi, että olin juuri julistamassa peliä kuolleeksi, kun Laxi sitten saikin vastattua. Mikäpä siinä, jatketaan minun puolestani, jos vielä löydämme momentin.

Päädyin kierroksen 10 raamituksissa määräämään aika pitkälle, että mitä hahmonne tekevät. Jos olette eri mieltä hahmonne toiminnasta tai onnistutte pistämään vastaan Isännän vallalle (so. onnistutte Isännän käskyn vastustamisessa), niin ilmaiskaa. Muutetaan sitten noita raamituksia tarpeen mukaan.

Poissa petroos

• Profiili
« Vastaus #26 : Syyskuu 26, 2012, 20:13:24 »
Sen verran makoisa raamitus, että eiköhän tätä vauhtia momentti säily!

Poissa petroos

• Profiili
« Vastaus #27 : Lokakuu 27, 2012, 10:15:20 »
Pahoittelut pitkästä vastausvälistä. Minä olen nyt jotenkin vähän pahassa paikassa Konradin kanssa. En tiedä oikein miten jatkaa, valittu suunta tuntuu umpikujalta ja en tunnu saavan otetta siitä, missä suunnassa lopputarina ja tarinan loppu piilee.

Pelillisesti tiedän, että Rakkautta pitäisi hankkia lisää, jotta Isännälle voisi laittaa kampoihin, ja tulisi välttää Itseinhoa ja väsymystä.

Toisaalta fiktiossa noiden tilanteiden jatkuva järjestäminen tuottaa huonoa rytmiä, tulee vain kasvava sarja onnistumista ja lähentymistä ja minun on vaikea nähdä miten voin pitää Konradin tarinan kiinnostavana siinä suunnassa.

Onko Konradin kannalta traaginen loppu lähempänä ja helpommin saavutettavissa? Melodramaattinen sarja murhenäytelmää olisi helpompi pitää kiinnostavana. Mitä sanoo mekaniikka? Minulla on nyt tunne, että mekaniikka ei tue tarpeeksi kun olen ajanut Konradin tilanteeseen, jossa hän vuorovaikuttaa vain vähän toisen Kätyrin kanssa.

Edit:

Olen siis miettinyt, seuraanko nyt PJ:n raamituksen pahaenteistä pohjavirettä kohti tragediaa vaiko pelillistä vaistoani edetä kohti voittoehtoja, mitkä ne lienevätkin. En vieläkään ole kaivanut omaa kopiotani Kätyrin osaa hyllystä tarkistaakseni.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 27, 2012, 10:19:47 kirjoittanut petroos »

Poissa Sam!

• Moderator
  • Sami Koponen
    • Profiili
« Vastaus #28 : Lokakuu 29, 2012, 15:26:34 »
Pahoittelut pitkästä vastausvälistä. Minä olen nyt jotenkin vähän pahassa paikassa Konradin kanssa. En tiedä oikein miten jatkaa, valittu suunta tuntuu umpikujalta ja en tunnu saavan otetta siitä, missä suunnassa lopputarina ja tarinan loppu piilee.

Ainakin Isäntä on tulossa kimppuusi kuin yleinen syyttäjä. Tarkoitukseni on kääntää nupit kaakkoon, jotta intensiteetti säilyisi pitkistä vastausväleistä huolimatta. Tiedä sitten, että mitä siitä seuraa. Toivottavasti jotain hyvää. Tarinan loppuhan noin teoreettisesti tulee siinä vaiheessa, kun kätyrit lopettavat kätyreilyn ja päättävät kääntyä Isäntää vastaan.

Lainaus käyttäjältä: petroos
Onko Konradin kannalta traaginen loppu lähempänä ja helpommin saavutettavissa? Melodramaattinen sarja murhenäytelmää olisi helpompi pitää kiinnostavana. Mitä sanoo mekaniikka? Minulla on nyt tunne, että mekaniikka ei tue tarpeeksi kun olen ajanut Konradin tilanteeseen, jossa hän vuorovaikuttaa vain vähän toisen Kätyrin kanssa.

Loppupeli käynnistyy siinä vaiheessa, kun (1) hahmolla on enemmän Rakkautta kuin Väsymystä ja Isännällä Pelkoa yhteensä ja (2) hahmo onnistuu vastustamaan jotain Isännän käskyä. Tässä vaiheessa molemmilta hahmoilta puuttuu kaksi Rakkaus-pistettä tuohon.

Kun Isäntä on saatu päiviltä, käydään jälkinäytöksiin, jotka riippuvat hahmon ominaisuuksista. Tässä vaiheessa Konradilla on edessään joko "kätyri tuhoaa itsensä" (Itseinho > Väsymys + Järki) tai "kätyri sulautuu Kyläläisten yhteisöön" (Rakkaus + Järki > Itseinho + Väsymys). Vaikea kuitenkaan vielä tässä vaiheessa sanoa miten käy, kun ominaisuusarvot voivat vielä muuttua isostikin.

Lainaus käyttäjältä: petroos
Olen siis miettinyt, seuraanko nyt PJ:n raamituksen pahaenteistä pohjavirettä kohti tragediaa vaiko pelillistä vaistoani edetä kohti voittoehtoja, mitkä ne lienevätkin. En vieläkään ole kaivanut omaa kopiotani Kätyrin osaa hyllystä tarkistaakseni.

Omasta puolestani kehotan seuraamaan hahmon sisäistä integriteettiä. Mitä hahmo tekisi tuossa tilanteessa? Pelinjohtajana pyrin siihen, että Isäntä todennäköisesti tekee kätyrin elämästä niin kauheaa, että nämä haluavat nousta kapinaan ja tarvitsevat siksi Rakkautta. Jos hahmo ei suoraan kerro sinulle, että mitä se meinaa tehdä, niin Rakkauden hankkiminen on aina hyvä vaihtoehto ihan vain jotta peli saataisiin joskus päätökseensä.

Poissa Laxi

• RST
    • Profiili
« Vastaus #29 : Marraskuu 02, 2012, 14:29:36 »
Minulla oli itselläkin samanlaisia huolia pelin etenemisestä kuin mitä petroosilla, joten on hyvä että saatiin jonkilainen konsensus etenkin tuohon loppupeliin nähden. Nyt kun vain puristetaan hyvä lopetus tälle tarinalle niin voidaan kaikki olla tyytyväisiä :)

Tosin mitä tulee noihin noppapooleihin, niin esimerkiksi Richardille tuntuu olevan lähes mahdotonta isännän vastustaminen kun vastassa on 10 nopan pooli. Ja kun tuo Itseinho kasvaa aina sitä mukaa kun peli etenee niin se ei kauheasti edesauta pelin päättymistä.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 02, 2012, 14:31:26 kirjoittanut Laxi »