Kirjoittaja Aihe: Metakeskustelu  (Luettu 12816 kertaa)

Poissa Sam!

  • Moderator
  • *****
  • Viestejä: 840
  • Liked: 3
  • Sami Koponen
    • Profiili
    • Mythopoeia: blogi tarinankerronnasta
Metakeskustelu
« : Kesäkuu 01, 2012, 22:52:12 »
Tarvinneeko edes erikseen sanoa, mutta Isäntää ja pelaajahahmoja luodessa kannattaa reilusti panostaa siihen, mikä kiinnostaa sinua itseäsi. Kerro muille niistä jutuista, jotka sytyttävät sinut. Me haluamme luoda sellaiset hahmot peliin, että ne kiinnostavat kaikkia osallistujia. Jos setti ei innosta, peli on kuollut jo syntyessään.
Pyöreän pöydän ritarit - roolipeli sankaruudesta
Pelintekijän blogi: Efemeros

Poissa petroos

  • Viestejä: 231
  • Liked: 0
    • Profiili
Vs: Metakeskustelu
« Vastaus #1 : Kesäkuu 07, 2012, 10:33:46 »
Odotetaanko meiltä vielä inputtia Isännän luomiseen vai joko voidaan edetä seuraavaan vaiheeseen (mihin)?

Poissa Sam!

  • Moderator
  • *****
  • Viestejä: 840
  • Liked: 3
  • Sami Koponen
    • Profiili
    • Mythopoeia: blogi tarinankerronnasta
Vs: Metakeskustelu
« Vastaus #2 : Kesäkuu 16, 2012, 12:59:23 »
Tänne vain kysymyksiä ja ihmettelyä, jos joku asia kampanjaamme koskien askarruttaa. Mutta tekemällä oppii myös, ei tarvitse pelätä virheitä.
Pyöreän pöydän ritarit - roolipeli sankaruudesta
Pelintekijän blogi: Efemeros

Poissa Laxi

  • RST
  • Viestejä: 213
  • Liked: 0
  • Pelisuunnittelija - Northern Realms
    • Profiili
    • Northern Realmsin kotisivut
Vs: Metakeskustelu
« Vastaus #3 : Kesäkuu 17, 2012, 08:12:11 »
Heräsikin yksi tärkeä kysymys näin alkuun. Mikäli hahmon näkökulmasta Isännän käskyssä ei ole (toistaiseksi) mitään vastustamisen arvoista, tarvitseeko pelaajana silti tehdä testi Isännän komentamisesta?

Lähden nyt kuitenkin siitä olettamuksesta että peli edellyttää heittoja edetäkseen, mutta kysynpä ihan jatkon kannalta.

Poissa Sam!

  • Moderator
  • *****
  • Viestejä: 840
  • Liked: 3
  • Sami Koponen
    • Profiili
    • Mythopoeia: blogi tarinankerronnasta
Vs: Metakeskustelu
« Vastaus #4 : Kesäkuu 17, 2012, 12:42:30 »
Heräsikin yksi tärkeä kysymys näin alkuun. Mikäli hahmon näkökulmasta Isännän käskyssä ei ole (toistaiseksi) mitään vastustamisen arvoista, tarvitseeko pelaajana silti tehdä testi Isännän komentamisesta?

Ei tarvitse. Kätyrin osan mekaniikat eivät käytön puolesta poikkea tavallisen roolipelin säännöistä. Jossain Toisessa Roolipelissä on taistelusäännöt, mutta niitä käytetään vain silloin, kun taistellaan. Samoin Kätyrin osan mekaniikkoja käytetään vain silloin, kun pelissä tulee vastaan tilanne, johon meillä on olemassa mekaniikat.

Eli jos kätyrihahmonne ei vastusta Isännän käskyjä, ei yritä olla Läheistensä kanssa eikä kohtele sivuhahmoja kaltoin (eikä taistele toisten kätyrien kanssa), niin mekaniikkoja ei käytetä, vaan homma etenee freeformina.
Pyöreän pöydän ritarit - roolipeli sankaruudesta
Pelintekijän blogi: Efemeros

Poissa Laxi

  • RST
  • Viestejä: 213
  • Liked: 0
  • Pelisuunnittelija - Northern Realms
    • Profiili
    • Northern Realmsin kotisivut
Vs: Metakeskustelu
« Vastaus #5 : Kesäkuu 17, 2012, 18:38:02 »
Meillä ei tullut ikinä puheeksi että minkälaisia kokeita Isäntä oikeastaan tekee, mutta ensimmäisen viestin pohjalta mulle tuli fiilis jonkinlaisista kimera-kokeiluista, jossa Isäntä yrittää yhdistellä eläinten piirteitä toisiin eläimiin (tai jopa ihmisiin).

Jos joku muu diggailee tätä ideaa, niin saa käyttää. Katsotaan mihin suuntaan peli lähtee, alku vaikuttaa ainakin lupaavalta :)

Poissa petroos

  • Viestejä: 231
  • Liked: 0
    • Profiili
Vs: Metakeskustelu
« Vastaus #6 : Kesäkuu 20, 2012, 10:11:23 »
Mitenkäs muuten "kerrontavuoro" siirtyy? Vuorotellen aina samassa järjestyksessä? Vai onko kohtauksien pamauttaminen vapaata? Minulla on tuo Kätyrin osa jossain hyllyssä, mutten nyt tähän hätään löytänyt sitä.

Poissa Sam!

  • Moderator
  • *****
  • Viestejä: 840
  • Liked: 3
  • Sami Koponen
    • Profiili
    • Mythopoeia: blogi tarinankerronnasta
Vs: Metakeskustelu
« Vastaus #7 : Kesäkuu 20, 2012, 11:53:55 »
Mitenkäs muuten "kerrontavuoro" siirtyy? Vuorotellen aina samassa järjestyksessä? Vai onko kohtauksien pamauttaminen vapaata? Minulla on tuo Kätyrin osa jossain hyllyssä, mutten nyt tähän hätään löytänyt sitä.

Tuumaisin, että minä "raamitan" aina kohtauksen, jonka jälkeen kukin teistä saa heittää sinne yhden vastausviestin. Sillä ei ole väliä, missä järjestyksessä vastauksenne tulevat. Periaatteessa kai se joka vastaa nopeiten pääsee toimimaan ensimmäisenä: hahmojen toimintajärjestys on sama kuin pelaajien vastausjärjestys (ellei sitten onnistu kirjoittamaan "samaan aikaan toisaalla" -tyylistä vastausviestiä).

Puhun raamittamisesta lainausmerkeissä, koska tarkoitukseni ei ole sillä rajata sitä, mitä omissa teksteissänne käsittelette. Päinvastoin uskon, että peli kulkee sutjakkaammin eteenpäin, jos yksittäinen viesti kattaa tavallista roolipelitoimintoa laajemman kokonaisuuden. Esimerkiksi kun nyt ihan kevyesti kuvasin, että miltä se öinen maaseutu näyttää, niin en odota, että kerrotte omissa viesteissänne, miten ne teidän hahmonne pönöttävät siellä vaunun kyydissä, vaan että kerrotte miten se teidän eläintenhakumatkanne oikein sujuu. Jos tuntuu siltä, että raamissa ei ole tarpeeksi tietoa, niin kehitätte sitä vain reilusti itse lisää. Jos vaikkapa haluaisitte ostaa paikalliselta metsästäjältä tämän ajokoiria tai ryöstää suurtilallisen ison sikalan tyhjäksi, niin kirjoittakaa että menette paikallisen metsästäjän / suurtilallisen luo ja käyttäkää mekaniikkoja tarvittaessa. (Esimerkkitapauksessa ostaminen olisi varmaan 50/50, että suostuuko metsästäjä myymään ja ryöstäminenhän on tietysti juonittelua sivuhahmoa kohtaan.)

Jos raamituksessa ei ole mitään erityistä omaa hahmoanne koskien, voitte vapaasti kehittää (tavallaan raamittaa itsellenne kohtauksen), että mitä hahmo touhuaa sillä välin. Pelkkiä fiilistelyviestejäkin saa tietysti kirjoittaa: en siis tarkoita, että Richardin pitäisi tehdä talolla jotain jännää sillä aikaa kun muut ovat reissullaan. Jonkinlainen viesti, vaikka sitten lyhytkin, on kuitenkin hyvä säveltää, jotta tiedämme kaikkien reagoineen PJ:n viestiin.
Pyöreän pöydän ritarit - roolipeli sankaruudesta
Pelintekijän blogi: Efemeros

Poissa Sam!

  • Moderator
  • *****
  • Viestejä: 840
  • Liked: 3
  • Sami Koponen
    • Profiili
    • Mythopoeia: blogi tarinankerronnasta
Vs: Metakeskustelu
« Vastaus #8 : Kesäkuu 29, 2012, 14:09:37 »
Onnittelut Laxille, onnistuit ensimmäisenä laukaisemaan Kauhu paljastuu -kohtauksen!

Kuten tuolla pelisääntöjen puolella selitin, niin Kätyrin osassa on mekaanisia rajoitteita sille, miten korkeiksi kätyrien ominaisuusarvot voivat nousta. Koska hahmosi Konnuuden seurauksena hänen Itseinhonsa olisi noussut liian korkeaksi, "menetät" seuraavan vuorosi. Sen sijaan siis, että pelaisit hahmoasi seuraavalla kierroksella, pääsetkin silloin kertomaan lyhyen kauhukohtauksen sivuhahmojen osalta.

Kauhu paljastuu -kohtauksessa sivuhahmot tekevät ja/tai kokevat kauheita asioita. Peli on terävämpää, kun nämä tapahtuvat liittyvät jotenkin siihen, mitä pelissä on jo aiemmin tapahtunut.

Tässä nimenomaisessa tilanteessa voisit esimerkiksi kertoa, kuka kärsii (ja miten) varastettujen karitsojen takia. Tai kenties kyläläiset käyvät kostamassa paimenpoika Benjaminin kuoleman väärälle taholle. Tai millaiseen hirvittävän epätoivoiseen tekoon edesmenneen Benjaminin sisar joutuu turvautumaan perheen elättämisen takia. Tai miten raivostunut apteekkari päätyy perheväkivaltaan, kun huomaa tyttärensä kadonneen omille asioilleen.

(Huomaa myös, että pääset kertomaan näitä kauhutarinoita jatkuvasti, ellet saa kätyrisi Rakkaus-arvoja nostettua.)
Pyöreän pöydän ritarit - roolipeli sankaruudesta
Pelintekijän blogi: Efemeros

Poissa petroos

  • Viestejä: 231
  • Liked: 0
    • Profiili
Vs: Metakeskustelu
« Vastaus #9 : Heinäkuu 03, 2012, 07:47:06 »
Tuli mieleen, että minulta on jo pari sellaista viestiä tullut, joissa en ole pelimekaniikoita käyttänyt. Pitäisikö tästä olla huolissaan? Kun mekaniikoissa joko vastustetaan isäntää, yritetään väkivaltaa tai kieroutta sivuhahmoa kohtaan tai lähestytään lähimmäistä, niin fiktion vääntö mekaniikoihin tuntuu joskus aika vaikealta kun samalla yrittää pitää kiinni siitä mitä on hahmonsa ajatellut olevan.

Esimerkiksi tuossa viimeisimmässä, kierroksen 5 viestissä olisi ollut selvä väkivallan paikka, mutta olen ajatellut Konradin pystyvän helposti väkivaltaan vain kun ei ole uhrin kanssa kasvokkain, hiukan samaan tapaan kuin mitä jossain haastattelussa entinen Tukholman alamaailman pomo sanoi Christer Petterssonista.  Kieroilun suhteen taas suoraan sanottuna vedin pakasta tyhjän kortin, eikä mitään tullut mieleen.

Olisi tavallaan helpompaa jos linjattaisiin tiukasti, että jokaisessa postauksessa tulee käyttää jotain mekaniikoista, tällöin voisi surutta heivata hahmokonseptinsa yli laidan ja seurata sen sijaan sääntöjä ja pelin yhteistä fiktiota. Itse tosin olen toisaalta varsin tyytyväinen tähän vapaan fiktion tilanteeseenkin.

Poissa Sam!

  • Moderator
  • *****
  • Viestejä: 840
  • Liked: 3
  • Sami Koponen
    • Profiili
    • Mythopoeia: blogi tarinankerronnasta
Vs: Metakeskustelu
« Vastaus #10 : Heinäkuu 03, 2012, 13:23:04 »
Tuli mieleen, että minulta on jo pari sellaista viestiä tullut, joissa en ole pelimekaniikoita käyttänyt. Pitäisikö tästä olla huolissaan?

Ei tarvitse, jos pelin verkkainen etenemistahti kelpaa. Pelimekaniikat eivät ole itsetarkoituksellisia, vaan työkaluja tarinan rakentamiseen. Jos siis saamme syntymään hyvää settiä ilmankin, niin hyvä. Emme pelaa tätä heittääksemme noppaa ja keksiäksemme sitten tarinaa, vaan keksimme tarinaa ja heitämme noppaa jos tarvis on.

Minä tietysti pelinjohtajana yritän ajaa peliin tilanteita, joissa pelimekaniikat aktivoituisivat. Esimerkiksi pistän lynkkaajat Konradin perään, jotta tämä joutuisi turvautumaan väkivaltaan. Pelaajan tehtävä ei mielestäni ole vastata pelimekaniikan houkutukseen, vaan "pelata hahmoaan". Jos Konrad mieluummin antautuu lynkkaajille, olkoon niin. On PJ:n vastuulla yrittää kovempaa, ei pelaajan vastuulla antaa periksi.

Tämän foorumipelin kanssa asia ei tosin ole näin selkeä, koska PJ-pelaaja -asetelma on epäperinteinen. Pelaajilla on huomattavasti perinteistä PJ:n valtaoikeutta. Voitte omissa postauksissanne jatkaa tilanteen kehittämistä omatoimisesti niin pitkälle kuin hyvältä tuntuu. Esimerkiksi pelaaja voisi jatkaa em. raamia niin, että Konrad koittaa antautua, mutta metsästäjä meinaa teloittaa hänet samantien. Tämä laukaisee Konradin itsesuojeluvaiston ja "väkivaltaa sivuhahmoa kohtaan". Jos tällainen itselleen pelinjohtaminen tuntuu pöljältä, niin juuri sitä varten laitoin kaavalistaan kohdan "Kaikki muut".

Jos siis tuntuu siltä, että peli etenee turhan hitaasti, niin laittakaa tapahtumaan. You've got the power.
Pyöreän pöydän ritarit - roolipeli sankaruudesta
Pelintekijän blogi: Efemeros

Poissa Sope

  • Moderator
  • *****
  • Viestejä: 1271
  • Liked: 2
  • Pelisuunnittelija - Myrrysmiehet Oy
    • Profiili
Vs: Metakeskustelu
« Vastaus #11 : Heinäkuu 10, 2012, 21:12:45 »
Lähden vajaaksi viikoksi reissuun enkä usko, että ehdin päivittämään mitään tähän peliin liittyen ennen ensi viikon tiistaita.
”Tuli ei polta tuttuansa”

Poissa Sope

  • Moderator
  • *****
  • Viestejä: 1271
  • Liked: 2
  • Pelisuunnittelija - Myrrysmiehet Oy
    • Profiili
Vs: Metakeskustelu
« Vastaus #12 : Heinäkuu 13, 2012, 08:27:00 »
Mulle riittää tämä peli. En jaksa tuollaista editointihässäkkää ja yksityisviesteillä kirjoituksista valittamista. Jos ei haurasta mummoa saa mukaan ilman pelimekaniikkaa, niin olkoot.
”Tuli ei polta tuttuansa”

Poissa Nuurori

  • Viestejä: 1368
  • Liked: 0
  • Pelinjohtaja on HERRA
    • Profiili
    • Space Jerusalem
Vs: Metakeskustelu
« Vastaus #13 : Heinäkuu 13, 2012, 20:32:56 »
harmi

Poissa petroos

  • Viestejä: 231
  • Liked: 0
    • Profiili
Vs: Metakeskustelu
« Vastaus #14 : Heinäkuu 14, 2012, 09:03:21 »
Tietämättä mitä muiden yksäreissä on kirjoiteltu, niin harmi +1 täältäkin.

Kätyrin osa tuntuu aika armottomalta noiden sääntöjen suhteen aina kun hahmo yrittää toteuttaa tahtoaan muiden ylitse, edes pienissä asioissa kun teon kohde osuu Isäntään, lähimmäisiin tai sivuhahmoihin. Itse olen tulkinnut tämän tarkoittavan, että nopanheittoja ei käytetä (yleensä) eläimiä tai toisia Kätyreitä vastaan, mutta muutoin joutuu aina heittämään ellei myötää.

Nopan ehdoilla eläminen hahmon "hahmon" suhteen tästä varmaan käytännössä sitten tarinankerrontapelin tekee enemmän kuin roolipelin, mun henkilökohtaisessa taksonomiassa. Ei voi etukäteen päättää kovin paljon, että mun hahmo on tällanen tai että mun hahmon pitäis kyllä pystyä tekeen tolleen, vaan jutun jujutsu on (after the fact, kun alea on jactattu estaa, kun luut on pyörineet, lennosta ja mielikuvituksen taikajerkkupakaroin  ) punnertaa se hahmo syntyneen tarinan muotoiseksi eikä päinvastoin. Tässä kirjallisessa versiossa ehtii kieroilla itsensä joskus sääntöjen otteesta irti, mutta suullisessa versiossa oot on the spot koko ajan. Tykkään kyllä pelistä.

Mulle sopii hyvin tällainen "säännöt paljastuvat vähitellen pelatessa" - tyyli, mutta ehkä tuon piirteen tätä foorumipeliä olis voinut tuoda selvemmin julki aiemmin? Myös fiktion ehdoilla eläminen vs. säännöt -viestit on saattaneet näyttää epäjohdonmukaisilta?