Kirjoittaja Aihe: Pelivalmistelut  (Luettu 4109 kertaa)

Poissa Sope

• Moderator
  • Liked: 2
  • Pelisuunnittelija - Myrrysmiehet Oy
    • Profiili
Vs: Pelivalmistelut
« Vastaus #15 : Kesäkuu 14, 2012, 22:27:07 »
Hahmokonsepti:

James on isännän entinen tasavertainen kollega, joka on nykyään täysin hänen oikkujensa vanki. Isäntä tietää jamesin pimeästä puolesta ja on saanut hänet taivuteltua omaan verkkoonsa.
Piirteet:

Vähemmän kuin ihminen: himoitsee ihmislihan makua, jollei saa seerumia, jota on isännällä

Enemmän kuin ihminen: sähkötekniikan nero, paitsi menee ihan lukkoon, jos joku kyseenalaistaa hänen tietonsa.

Lähimmäiset: haudankaivaja, joka on myös kannibaali; Jamesin kylällä asuva leskiäiti

Ominaisuudet: itseinho 1, väsymys 2

Meneekö yli tuo kannibalismi?

”Tuli ei polta tuttuansa”

Poissa Sam!

• Moderator
  • Liked: 3
  • Sami Koponen
    • Profiili
    • Mythopoeia: blogi tarinankerronnasta
« Vastaus #16 : Kesäkuu 16, 2012, 11:54:18 »
No niin, hahmot ovat kasassa. Pahoittelut pienestä viivästyksestä, olen tässä vielä vähän suunnitellut tätä pelaamista ja kampanjaa.

Lähimmäisistä vielä sen verran, että ne suhteet ovat pelin alussa yksipuolisia; toisin sanoen, kätyreillä ei ole ystäviä sanan tavallisessa merkityksessä, ainoastaan kuvitelmia ystävyydestä, kaukorakkauksia ja niin edelleen. Esimerkiksi kuuro poika ei ole varsinaisesti Mykkä-Konradin ystävä, vaan pikemmin molemmat ovat sattuneet olemaan samaan aikaan niityllä perhosia jahtaamassa. Pointtina tässä on se, että pelin alussa Lähimmäiset ovat kätyrille rakkaita, mutta yritykset olla näiden Lähimmäisten kanssa ovat tyypillisesti sosiaalisesti hyvin haastavia ja tapaavat päätyä kätyrin itseinhon lisääntymiseen.

Pelaamaan!

Itse pelaaminen tapahtuu tosiaan siten, että avaan tuohon kohta varsinaisen peliketjun, johon raamitan kohtauksen tai pikemminkin kuvaan kohtauksen loppuun saakka. Teidän asianne olisi sitten jatkaa pelitarinaa kirjoittamalla kirjeitä hahmojenne näkökulmasta. Voitte näissä kirjeissä kommentoida kuvaamaani kohtausta, mutta olennaisemmin kertoa hahmonne edesottamuksista.

Pelin vuorovaikutus on siis sitä, että te kirjoitatte hahmojenne toimista ja tuntemuksista, minä puolestani raamitan uusia kohtauksia. Hahmojen menestyksen mittaaminen pelimekaanisesti jää teidän tehtäväksenne, jotta peli kulkisi sujuvasti eteenpäin.

Jos käytätte pelin mekaniikkoja, kirjatkaa ne näkyiin postauksenne loppuun. Tämä ennen muuta siksi, että voin muutella noita hahmojenne ominaisuusarvoja noppatulosten mukaan. Periaatteessa tämän kirjanpidon olisi voinut antaa teillekin, mutta tietyistä pelimekaanisista syistä johtuen hoidan sen itse.

Esimerkki

PJ: Isäntä on kutsunut teidät kaikki koolle takkatulen loisteeseen. Isäntä on aterian aikana hiljainen, valvotut yöt näkyvät hänen kasvoiltaan. On kuitenkin selvää, ettei hän aio keskeyttää kokeitaan. "Koemateriaalia tarvitaan lisää. Ota ystäväsi mukaan ja koita tällä kertaa tuoda jotain tuoreempaa", Isännän sanat kajahtelevat hiljaisessa salissa.

Pelaaja 1: "Se oli kauhea yö. Satoi kaatamalla ja tuuli ulisi kammottavasti. Viivytin lähtöä niin kauan kuin suinkin. Vielä ulkona yritin väittää vastaan tovereilleni, mutta kun näin valon palavan Isännän huoneessa, nousin vaunujen kyytiin kuin noiduttuna."

[Isäntä käski; Isäntä 13 vs. kätyri 0. Pakko totella!]

Pelaaja 2: "Lisää koehenkilöitä Isännälle, minä hakee. Minä uskollinen kätyri. Minä hiipin hautausmaalle kuten ennenkin, mutta nyt vieraita miehiä vartiossa. Virkapukuisia. Eivät huomanneet minua, eivät. Eivät ennen kuin sormeni oli heidän kurkullaan ja oli liian myöhäistä."

[Väkivalta sivuhahmoa kohtaan; kätyri 18 vs. sivuhahmo 9. Voitto, itseinho +1]

Pelaaja 3: "Pyhä neitsyt Maria, minä kiitän sinua varjeluksestasi! Vaikka minulla ei ollut voimaa vastustaa Isäntää, sinä suojelit minua silti vääryydeltä. Minä hiivin äänettömästi kohti tuoretta hautaa, aikeinani varastaa jälleen yksi ruumis Isännän kokeisiin. Mutta varmasti sinun armoitettu kätesi herätti haudankaivajan unestaan ja ojensi hänelle vankan lapion. Kirjoittaminen on vaikeaa, olkapäähäni sattuu edelleen, mutta murrettu luuni on pieni hinta siitä, etten jälleen sortunut rikkomaan haudanlevon rauhaa."

[Isäntä käskee; Isäntä 16 vs. kätyri 0. Pakko totella!]
[Konnuus sivuhahmoa kohtaan; kätyri 8 vs. sivuhahmo 9. Tappio]

Ja näin siis voimme retrospektiivisti päätellä, että hautaryöstö ei onnistunut. Muutama "virkapukuinen" tyyppi sai surmansa ja haudankaivaja ajoi pelaaja 3:n kätyrin tiehensä. PJ kehittelee tämän pohjalta, että virkapukuiset olivat tosiaan poliiseja vahtimassa hautausmaata viime öisten haudanryöstöjen vuoksi. Tästä hän saa idean uuteen kohtaukseen.

PJ: "Isäntä on sulkeutunut huoneeseensa, minkä tiedätte olevan merkki hänen pettymyksestään teihin. Salin pöydälle on jätetty tuore sanomalehti, jossa kerrotaan poliisimurhista. Koko kylä on järkyttynyt tapauksesta ja poliisipäällikkö sanoo käyttävänsä kaikki keinot rikollisten nappaamiseksi."

Muoks: Lisäsin maininnan pelimekaniikan esiintuomisesta ja esimerkit.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 16, 2012, 12:20:00 kirjoittanut Sam! »
Pyöreän pöydän ritarit - roolipeli sankaruudesta
Pelintekijän blogi: Efemeros

Poissa Sam!

• Moderator
  • Liked: 3
  • Sami Koponen
    • Profiili
    • Mythopoeia: blogi tarinankerronnasta
« Vastaus #17 : Kesäkuu 16, 2012, 12:01:21 »
Ja vielä, pelaamisen pointista: Kätyrin osa käsittelee kieroutuneita ihmissuhteita ja tästä kumpuavaa kätyrien vastentahtoista hirviömäisyyttä.

Kun siis kirjoitatte niitä hahmojenne kirjeitä, angstatkaa kätyrin ihmissuhteilla. Pidemmälle ehtiessä on myös hyvä tuoda esiin sitä, että kätyri ei tahdo olla paha: hän on sitä ainoastaan Isännän vaikutusvallan alla. Hän inhoaa omaa hirviömäisyyttään, mutta ei voi sille mitään. (Toki on mahdollista pelata sellaistakin hahmoa, joka tykkää olla Isännän pikkuhirviö. Tällainen tapaa vain ajamaan hahmon sivurooliin varsinaisen protagonismin sijasta. Oman maun mukaan.)

Pelin kaari on sellainen, että alun alistetut kätyrit nousevat lopussa Isäntää vastaan. Jotta he saavat voimaa taistella Isännän luomaa pelkoa vastaan, heidän täytyy saada rakkautta hengaamalla Lähimmäistensä kanssa.
Pyöreän pöydän ritarit - roolipeli sankaruudesta
Pelintekijän blogi: Efemeros