Kirjoittaja Aihe: Pelivalmistelut  (Luettu 4109 kertaa)

Poissa Sam!

  • Moderator
  • *****
  • Viestejä: 840
  • Liked: 3
  • Sami Koponen
    • Profiili
    • Mythopoeia: blogi tarinankerronnasta
Pelivalmistelut
« : Kesäkuu 01, 2012, 22:48:49 »
"Kätyrin osan kauhu alkaa pelin valmistelusta, jossa pelaajat ja PJ laativat yhdessä Isännän. (--) Tehokkaimmillaan Isännän tekeminen on epämuodollista keskustelua, jossa elementit selitetään uusille osanottajille, ja ryhmä pohdiskelee sitten erilaisia mahdollisia yhdistelmiä."

Eli, ensimmäisenä siis luodaan Isäntä, pelin keskushenkilö, jonka kätyreitä pelaajahahmot (protagonistit) ovat. Isännän luominen on kuulemma hyvä aloittaa sopimalla Isännän luonteesta ja tyypistä.

Isännän luonne

Aivo: Isäntää vaikutetaan keskustelulla ja hän pyrkii vaikuttamaan muihin puhumalla. Hän perustelee hirvittävät hankkeensa pyrkimällä objektiiviseen hyvään. Aivo-isäntä tietää, mikä on muille parasta.

Peto: Isäntään vaikutetaan fyysisellä ja alkukantaisella vuorovaikutuksella. Hän pyrkii vaikuttamaan muihin ruumiillisesti, kenties aiheuttamalla kipua. Peto-isäntä hallitsee voimalla ja ottaa mitä tahtoo.

Isännän tyyppi

Herkuttelija: Isäntä ylläpitää omaa elämäänsä kyläläisten kustannuksella.
Esimerkkejä: kreivitär Bathory tai vampyyri (Dracula).

Kasvattaja: Isäntä pyrkii luomaan uutta elämää.
Esimerkkejä: Tohtori Moreautai tohtori Frankenstein.

Keräilijä: Isäntä yrittää luoda täydellisen kokoelman ja saavuttaa mainetta sen omistajana.
Esimerkkejä: P.T. Barnum, Buffalo Bill (Uhrilampaat)

Opettaja: Isäntä haluaa käännyttää muita omaan häiriintyneeseen maailmankuvaansa.
Esimerkkejä: Neiti Havisham (Suuria odotuksia), Tyler Durden (Fight Club)

Mieltymyksiä

Em. vaihtoehdot Isännän luonteesta ja tyypistä eivät ole valmiita lokeroita, vaan tarkoitettu inspiraatioksi. Valmista Isäntää ei tyypillisesti voi lokeroida. Kun siis otatte kantaa näihin, pohtikaa aihetta ilman hahmoluokka-ajattelua. Valmiit termit kuitenkin auttavat ohjaamaan keskustelua yhteiseen suuntaan.

Haluatteko, että Isäntä on kylmähermoinen tiedemies, idealisti ja herrasmies, joka on valmis uhraamaan muita jalojen päämääriensä hyväksi? Vai onko hän vahvimman oikeudella hallitseva peto, joka vetoaa kätyreidensä alkukantaisiin vaistoihin?

Millaisen päämäärän ajama Isäntä olisi kiinnostava? Puhutteleeko itseriittoisuus vai tieteellinen läpimurto? Vai kenties uuden, uljaan maailman luominen?
Pyöreän pöydän ritarit - roolipeli sankaruudesta
Pelintekijän blogi: Efemeros

Poissa petroos

  • Viestejä: 231
  • Liked: 0
    • Profiili
Vs: Pelivalmistelut
« Vastaus #1 : Kesäkuu 02, 2012, 09:38:53 »
Mitä olisitte mieltä julman kylmästä, sivistyneestä, moitteettomasti pukeutuvasta ja muodollisesta Isännästä? 1800-luku, Jane Austenin kieli, korkeat kaulukset, iiiso hattu, jne? Harmaat, ilmeettömät silmät? Ralph Fiennes?

Poissa Sam!

  • Moderator
  • *****
  • Viestejä: 840
  • Liked: 3
  • Sami Koponen
    • Profiili
    • Mythopoeia: blogi tarinankerronnasta
Vs: Pelivalmistelut
« Vastaus #2 : Kesäkuu 02, 2012, 15:52:57 »
Juu, hillitty herrasmiesmäinen Aivo-isäntä on kyllä suositumpi. Taitaa olla niin, etten koskaan ole pelannut Kätyriä Peto-Isännällä. Kelpaako Aivo muillekin? Ja entäs tuo tyyppi, mikä Isännän projekti olisi kiinnostava?
Pyöreän pöydän ritarit - roolipeli sankaruudesta
Pelintekijän blogi: Efemeros

Poissa Laxi

  • RST
  • Viestejä: 213
  • Liked: 0
  • Pelisuunnittelija - Northern Realms
    • Profiili
    • Northern Realmsin kotisivut
Vs: Pelivalmistelut
« Vastaus #3 : Kesäkuu 03, 2012, 08:53:25 »
Mitä olisitte mieltä julman kylmästä, sivistyneestä, moitteettomasti pukeutuvasta ja muodollisesta Isännästä? 1800-luku, Jane Austenin kieli, korkeat kaulukset, iiiso hattu, jne? Harmaat, ilmeettömät silmät? Ralph Fiennes?

Tämä kuulostaa kyllä oikein hyvältä. Vaikka Sam! totesikin että tämän tyyppinen Isäntä on suositumpi (enkä itsekään ole tainnut Peto-Isännän kanssa pelatakaan), klassiseen kauhuun sopii mielestäni paremmin tällainen kylmä ja hillitty Isäntä.

Mitä Isännän tyyppiin tulee, sopisiko tuollainen Opettaja-hahmo muille? Sivistynyt ja karismaattinen, mutta keinoja kaihtamaton ja julma Isäntä, joka haluaa pakottaa oman näkemyksensä muille.

Mikä tämä näkemys/ideologia sitten olisi? Itselleni tuli mieleen muutamia ideaoita, kuten esimerkiksi kyseenalainen poliittinen agenda (rasismi, ääriuskonnollisuus) tai kieroutunut maailmankuva (usko yliluonnolliseen tms).

Esimerkiksi jotain Tyler Durdenin ja Magneton tyylistä Isäntää voisi olla mielenkiintoista seurata. Isäntä, joka keinoja kaihtamatta haluaa pakottaa oman visionsa maailmasta, mutta on kuitenkin pintapuolisesti mallikansalainen. Ääriuskonnollisuudesta saa helposti realistisen ja mielenkiintoisen pelin, mutta minulla ei ole mitään yliluonnollisuutta vastaan.

Onko muita ideoita tai ehdotuksia? Nämä tulivat nyt itselle ensimmäisenä mieleen.

Poissa Sope

  • Moderator
  • *****
  • Viestejä: 1271
  • Liked: 2
  • Pelisuunnittelija - Myrrysmiehet Oy
    • Profiili
Vs: Pelivalmistelut
« Vastaus #4 : Kesäkuu 03, 2012, 15:17:09 »
Mulla tuli mieleen jostain syystä Tuomiopäivän Nikola Tesla, mies joka ei tunne käsitettä teoria. Hullu, mutta rauhallisen paha tiedemies, joka testaa ajatuksiaan heti käytännössä eläimillä ja ihmisillä.
”Tuli ei polta tuttuansa”

Poissa petroos

  • Viestejä: 231
  • Liked: 0
    • Profiili
Vs: Pelivalmistelut
« Vastaus #5 : Kesäkuu 04, 2012, 17:42:56 »
Toimii mulle!

Poissa Sam!

  • Moderator
  • *****
  • Viestejä: 840
  • Liked: 3
  • Sami Koponen
    • Profiili
    • Mythopoeia: blogi tarinankerronnasta
Vs: Pelivalmistelut
« Vastaus #6 : Kesäkuu 05, 2012, 22:04:46 »
Ei lienisi mahdotonta yhdistää opettamisaspektia tiedemieskuvioon. Vaikka Isännän varsinaiset toimet olisivatkin tieteellisiä kokeita, niin käytännössä hän saattaa myös ajaa modernia tieteellistä maailmankuvaa talonpoikien koviin kalloihin. Tai kenties hän kamppailee tieteellisen läpimurron kanssa, joka mullistaisi maailmankuvan. Vai olisiko hänellä joku koulu?
Pyöreän pöydän ritarit - roolipeli sankaruudesta
Pelintekijän blogi: Efemeros

Poissa petroos

  • Viestejä: 231
  • Liked: 0
    • Profiili
Vs: Pelivalmistelut
« Vastaus #7 : Kesäkuu 07, 2012, 10:50:29 »
Tuo opettaja + tiedemies suorastaan huutaa tuollaista "tulentuoja"-aspektia, joka haluaa pelastaa ihmiset vaikka se sitten merkitsisi heidän tuhoamistaan. Kylmä ja paholaismaisen älykäs manipulaattori. Ehkä tuossa voisi yhdistyä myös sekä mad science että ääriuskonnollinen tuomiopäivän kulttilaisuus? Usko uuteen  vedenpaisumukseen ja pyrkimys tehdä kiduksin hengittäviä kala-ihmisiä? Vedenpaisumuskone? Tohtori Moreau + Nikolai Tesla + Josef Mengele + Willian J. Simmons? Meneekö liian överiksi?

Poissa Sope

  • Moderator
  • *****
  • Viestejä: 1271
  • Liked: 2
  • Pelisuunnittelija - Myrrysmiehet Oy
    • Profiili
Vs: Pelivalmistelut
« Vastaus #8 : Kesäkuu 07, 2012, 12:31:51 »
”Tuli ei polta tuttuansa”

Poissa Laxi

  • RST
  • Viestejä: 213
  • Liked: 0
  • Pelisuunnittelija - Northern Realms
    • Profiili
    • Northern Realmsin kotisivut
Vs: Pelivalmistelut
« Vastaus #9 : Kesäkuu 07, 2012, 15:44:54 »
Ei mene liian överiksi mullekaan. Opettaja + Tiedemies vaikuttaa oikein lupaavalta yhdistelmältä. Ihmiskokeilla uutta ja parempaa huomista valmisteleva Isäntä tuntuu sopivan teemaankin oikein hyvin. En tosin ole ihan varma tuosta vedenpaisumus-ideasta, mutta sekin taisi olla vain heitto. Mikä olisi sitten tämän tuomiopäivän kultin takana, en osaa antaa sen parempaa ideaa.

Mennään tällä jos muita ehdotuksia ei tule :)

Poissa Sam!

  • Moderator
  • *****
  • Viestejä: 840
  • Liked: 3
  • Sami Koponen
    • Profiili
    • Mythopoeia: blogi tarinankerronnasta
Vs: Pelivalmistelut
« Vastaus #10 : Kesäkuu 08, 2012, 13:39:00 »
Selvä homma, mennään näillä. Överiyden astetta voidaan keventää sillä, että tämä tiedemies-Isäntä on huolissaan 1800-luvun maailmanloppuskenaarioista. Teollistuminen, saasteet, sodat – mitä nyt sitten relevantteja pelkoja 1800-luvulla voisi kuvitella olevan. Isäntä ei siis ole varautumassa mihinkään järjettömään skenaarioon, vaan vähintäänkin mahdolliseen ja kuviteltavissa olevaan katastrofiin. Isännän pahuus kumpuaa sitten siitä, millä tavalla tähän tuhokuvitelmaan varaudutaan. Ilmeisesti kyseessä ovat erilaiset eläin- ja ihmiskokeet.

Isännän Halut ja Tarpeet

Nyt kun meillä on Isännän Luonne (Aivo) ja Tyyppi (Opettaja), räknäillään seuraavaksi Isännän tarpeet ja halut.

Isännän toiminnan pohjimmainen syy ovat jonkin toisen ihmisryhmän mielipiteet. Peliterminä tämä ihmisryhmä on Ulkopuoliset. Tässä tiedemieskuviossamme Ulkopuoliset ovat varmaankin tiedeyhteisö tai muut tiedemiehet. Isäntä haluaa siis kokeillaan päteä näiden silmissä, osoittaa olevansa pätevä tiedemies. Toisaalta Ulkopuoliset voisivat olla myös Isännän tutkimuksen rahoittajia.

Halut on se, mitä Isäntä haluaa Ulkopuolisilta. Jos Ulkopuoliset ovat muita tiedemiehiä, Isäntä haluaisi varmaankin saada arvostusta heiltä. Jos taas Ulkopuoliset ovat rahoittajia, Isäntä epäilemättä haluaa varmistaa, että saa rahoitusta jatkossakin. Onko muita ideoita?

Tarpeet ovat sitä, mitä Isäntä tarvitsee Kyläläisiltä. Ne muodostavat aina jonkinlaisen uhan Kyläläisten hyvinvoinnille. Isäntä ei kuitenkaan voi itse hankkia näitä, vaan tarvitsee kätyreitään. Näin kätyrit sijoittuvat Isännän ja Kyläläisten välille.

Eli, mitä Isäntä tarvitsee tiedetyöskentelyään varten? Kuolleita rikollisia ruumiinavauksia varten? Orpoja lapsia? Apteekkarin lääkevaraston? Paikallisen lainvalvojan suostumuksen? Vasten tahtoaan kaapattuja laboratorioapulaisia? Tuleeko muuta mieleen?


Muoks: Relevantteja pelkoja: nälänhätä (katovuodet), kulkutaudit, Napoleon
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 08, 2012, 13:52:38 kirjoittanut Sam! »
Pyöreän pöydän ritarit - roolipeli sankaruudesta
Pelintekijän blogi: Efemeros

Poissa petroos

  • Viestejä: 231
  • Liked: 0
    • Profiili
Vs: Pelivalmistelut
« Vastaus #11 : Kesäkuu 09, 2012, 20:51:58 »
Tykkäsin hirveesti suomalaisesta filmistä Gourmet Club, jossa tuollainen Tarve oli irtileikatut lasten kitarisat. Ehkä jotain tuon tyylistä makaaberia tasapainottamaan sivistynyttä tieteilijää?

Haluksi en oikein osaa muuta ehdottaa kuin mitä Sam! tuossa jo linjaili.

Ellei sitten joku vanha kastanja tyyliin:  "olen au-lapsi ja isäni oli kuuluisa tiedemies; kun sanoin olevani suurren parrooni Jurij Bartolomej Vegan poika, minulle naurrettiin! Kunhan työni on valmis kukaan ei naurra minulle ja kaikki uskovat että noin suuri tieteellinen nerrous voi tulla vain verrenperrintönä! <rikkoo huomaamattaan lyijykynän>"

Poissa Sam!

  • Moderator
  • *****
  • Viestejä: 840
  • Liked: 3
  • Sami Koponen
    • Profiili
    • Mythopoeia: blogi tarinankerronnasta
Vs: Pelivalmistelut
« Vastaus #12 : Kesäkuu 12, 2012, 00:48:42 »
Kätyrit

Nyt kun meillä on suunnilleen Isäntä kasassa, siirrytään kätyrien eli pelaajahahmojen luomiseen. Hahmo koostuu asiasta:

1) Hahmokonsepti: Kerro, miten hahmosi sopii Isännän palvelukseen. Hänen pitäisi sopia täyttämään jotain Isännän tarpeista. Korkeintaan 3 lausetta.
  • Esim. laboratorioapulainen, viranomainen, haudankaivaja, apteekkari

2) Piirteet: Kätyrillä on kaksi piirrettä: Vähemmän kuin ihminen ja Enemmän kuin ihminen. Edellinen on jokin hahmon toimintaa äärimmäisesti rampauttava rajoitus, jota tasapainottaa erittäin kapea-alainen "paitsi"- tai "jollei"-ehto. Jälkimmäinen on samaan tapaan jokin kätyrin voimakas ja epätodellinen kyky, jolla on kuitenkin samanlainen paitsi-ehto.
  • Esim. Vähemmän kuin ihminen: Mykkä, paitsi laulaessaan virsiä; Raivoava peto, ellei ole syönyt ihmislihaa lähiaikoina; Humalassa paitsi keskittyessään leikkaukseen.
  • Esim. Enemmän kuin ihminen: Täysin huomaamaton, paitsi hautausmaalla; Auktoriteetin voima virkapukuun pukeutuneena; Suunnattoman vahva paitsi jos lähistöllä on sukulaisia

3) Lähimmäiset: Määritä hahmollesi kaksi sivuhahmoa, joihin kätyrillä on henkilökohtainen mutta yksipuolinen yhteys ja jotka asuvat Kylässä.

4) Ominaisuusarvot: Jaa 3 pistettä Itseinhoon ja Väsymykseen (3-0 tai 2-1). Itseinho kuvaa sitä, miten hirviömäisenä kätyri pitää itseään ja miten paljon kauheuksia hän on tehnyt. Väsymys puolstaan kuvaa hahmon masentuneisuutta ja miten paljon kauheuksia hän on kärsinyt.

Tehkää nyt kätyrihahmonne tähän ketjuun. Tsekkaan ne tässä vielä ja voimme ylipäänsä kehitellä niitä tässä. Kun hahmo näyttää valmiilta, kopioin sen tuonne Hahmot-ketjuun.
Pyöreän pöydän ritarit - roolipeli sankaruudesta
Pelintekijän blogi: Efemeros

Poissa petroos

  • Viestejä: 231
  • Liked: 0
    • Profiili
Vs: Pelivalmistelut
« Vastaus #13 : Kesäkuu 12, 2012, 13:15:11 »
1) Hahmokonsepti:

Mykkä-Konrad on laiha ja hujoppimainen Isännän autonkuljettaja/vaunuajuri ja hoitaa samalla tarvittavien koekaniinien kaappauksen ja kuljetuksen.

2) Piirteet:

Vähemmän kuin ihminen: Sosiaalisesti täysin kyvytön ja ujo, ei pysty puhumaan sanaakaan tavallisissakaan sosiaalisissa tilanteissa, paitsi kun on puhe perhosten keräämisestä.

Enemmän kuin ihminen: Yliluonnollisen taitava pyydystäjä, on sitten kyse koekaniineista tai perhosista, paitsi jos uhri laulaa.

3) Lähimmäiset: Konrad on rakastunut etäältä kylän iloiseen ja kauniisti laulavaan leipurintyttäreen. Konradin ainoa ystävä on kuuro poika, joka kerää myös perhosia.

4) Ominaisuusarvot: Itseinho 2 Väsymys 1

Poissa Laxi

  • RST
  • Viestejä: 213
  • Liked: 0
  • Pelisuunnittelija - Northern Realms
    • Profiili
    • Northern Realmsin kotisivut
Vs: Pelivalmistelut
« Vastaus #14 : Kesäkuu 14, 2012, 12:45:26 »
1) Hahmokonsepti:

Richard on nuori tiedemiehenalku joka kiinnostui Tohtori Carnoyn työstä tämän alkuvaiheilla. Innokkaana ja naiivina miehenä Richard pestautui Carnoyn laboratorioassistentiksi tietämättä millaisia kauheuksia hän joutuisi suorittamaan.

2) Piirteet:

Vähemmän kuin ihminen: Helposti johdateltavissa, paitsi jos kyse on tieteestä.

Enemmän kuin ihminen: Kätevä käsistään, paitsi jos paikalla on useampi kuin kaksi muuta henkilöä.

3) Lähimmäiset: Apteekkari Harold ja hänen tyttärensä Matilda

Jouduttuaan asioimaan kylän apteekkarin kanssa moneen otteeseen, Richard on tullut tutuksi apteekkarille ja hänen tyttärelleen. Richard on oppinut arvostamaan apteekkari Haroldia, joka on hyvin avulias ja kohtelias kaikille. Samoin tytär Matilda, johon Richard on huomaamattaan ihastunut.

4) Ominaisuusarvot: Itseinho 3 Väsymys 0