Kirjoittaja Aihe: Meta 1  (Luettu 29048 kertaa)

Poissa Gastogh

  • Viestejä: 1321
  • Liked: 0
    • Profiili
Vs: Meta
« Vastaus #240 : Lokakuu 14, 2012, 09:54:51 »
Juu, en mä tässä yritä sua mistään syyttää. Ei tämmöinen puskan takaa tullut kun lähdettiin sovittamaan yhteen pelisysteemejä. Par for the course, kuten sanotaan. Kiitos kuitenkin selityksestä, tuo antaa jo parempaa tuntumaa.

Poissa Tommi Brander

  • Moderator
  • *****
  • Viestejä: 762
  • Liked: 3
  • Amatööri
    • Profiili
    • Cogito, ergo ludo
Vs: Meta
« Vastaus #241 : Lokakuu 15, 2012, 00:15:15 »
Fairn at 0 hp. Disabled ja staggered ja niin edespäin. Hiisien PF-versioilla on pack attack-feat, joka antaa niiden ottaa askeleen hyökättyään, kunhan ovat laumana.
Tietoinen komentaa tuloksella 12+4 = 16, joka ei riitä, vaan hän menettää 2 latausta, suunnitelma nollaantuu, Tietoisella 0/10 latausta jäljellä, eli pitää keskittyä toimiakseen. Puolustus hyökkäystä vastaan kuitenkin max{18,13}+3 = 21, riittää.

TPK: Epäilin vähän siinä vaiheessa, kun Trogin kuoleman jälkeen ei lähdetty välittömästi karkuun ja kovaa, tai edes peräännytty järjestelmällisesti.

Kuolevuudesta: Keskimääräinen hahmokuolemanopeus on mututuntumalta ollut vähän alle yksi hahmo per seikkailu. Nyt taitaa kasvaa noin yhteen per seikkailu.

Pelityylin on tarkoitus painottaa strategiaa ja operatiivista puolta taktiikan yli. Yksi hypoteesini on, että käytetty pelijärjestelmä ei hirveästi vaikuta päteviin strategioihin. Tällä lähestymistavalla on muutamia seurauksia:
  • Tasapainossa olevia taisteluita kannattaa välttää ja juurikin etsiä turvamarginaalia ja ottaa kovia riskejä vain harvoin, tietoisesti, varasuunnitelman kanssa ja vain, kun ne antavat mahdollisuuden hyötyä jotenkin (rahallisesti tai muuten).
  • Tarinan tasolla tapahtuva (rata)kiskotus poistaa strategisen elementin lähes kokonaan, joten se ei vain käy.
  • Taistelun tasolla pikakelaukselle ja kiskotukselle olisi tilaa, koska nyt taistelut etenevät vähän hitaasti. Tämä paljastaa, millaisia sääntöjärjestelmiä tämänkaltaiseen dunskaukseen kannattaisi käyttää. (Nopeat taistelut ilman turhaa nysväystä, mutta pitkäaikaisia seurauksia taisteluista.) Välillä tätä harrastinkin ja koin ne onnistuneeksi ja pelin kulkua sujuvoittaviksi ratkaisuiksi, mutta silti taistelut tuntuivat hitailta ja kömpelöiltä.
Strategisesta painotuksestaa seuraa, että jos se ei nappaa, niin pelistä ei välttämättä saa hirveästi irti. Näyttely-mielessä roolipelausta ja hahmointeraktiota mukana on täsmälleen niin paljon kuin sitä pelaajat mukaan tuovat, mutta foorumiformaatti tuppaa tekemään siitä hidasta ja siksi sen tappamaan.
Pelityylistä ja kuolettavuudesta vielä sen verran, että yleensä yksi tai pari ensimmäistä seikkailua menee asioiden luonteeseen ja toimintatapaan totutellessa, ja toisaalta siihen, että jonkun paikan tutkimiseen ja vaarojen sekä haasteiden tunnistamiseen usein menee pelikerta, ja sitten seuraavalla sinne voi tulla asianmukaisten työkalujen kanssa. Asianmukaiset työkalut usein käsittävät nipun palkkamiekkoja, erityisesti jos halutaan esimerkiksi hyökätä hiidenpesän kimppuun tai tehdä satunnaiskohtaamisista vähemmän vaarallisia.

(Palkkamiekkoja on yleensä hankittu rahalla, joskus hypnotisoimalla lordi sellaisia antamaan, ja kerran värväämällä demonilegioonalaisia kaksintaisteluissa, joissa voittajat saavat toiveen, häviävät värvätään. Osa toki kuoli kaksintaisteluissa, mutta no.)
Kuolettavuus laskee pelaajien kokemuksen myötä enemmän kuin hahmojen kokemuksen myötä. Yksikin kohtalaisesti onnistunut seikkailu usein avaa myös paljon mahdollisuuksia myös suuremman seikkailurahoituksen myötä.

Hahmot aloittavat heikohkoina muutamista syistä. Ensimmäinen on perinne (aika huono syy, mutta ihan hyvä lähtökohta) vanhan koulukunnan peleissä. Toinen on hahmojen erikoiskykyjen hallittavuus. Kolmas on, että taistelut pysyvät mukavan lyhyinä ja vaarallisina. Neljäs on, että hahmojen menestykselle on hyvin tilaa, ja että hahmot ehtivät kasvaa paikkaansa maailmassa, eivätkä ilmesty tyhjästä hirveinä koviksina. Viidentenä se, että ylivoima ja alivoima toimivat kohtalaisen hyvin taistelijoita laskemalla, eli yleensä yksinäinen tyyppi ei kauhean monelle vastustajalle pärjää. Poikkeuksia löytyy. Leonilla on aika kova AC.

Hahmon motivaatiota voi alkaa miettimään epätoivon ja ahneuden (tai muun syyn rahnan hamuamiselle, olkoon oikeamielinen tahi ei) kautta. Myös sankaritavoitteella voi päästä pitkälle. Joka tapauksessa pelin aikana helposti maailmasta löytyy joku tai jokin, jota vihata, rakastaa tai muuten suhtautua, ja siinä vaiheessa motivaatio-ongelmat helposti hoitavat itsensä pois.

-

Nykyisestä hyvin mahdollisesta TPK:sta: Yksinäinen hiisi, ajoitte sen pakoon varoittamaan muita. Erityisesti Tietoinen ryntäsi perään täyttä vauhtia. Luolan erityisluonteesta ja tuosta ensimmäisestä satunnaiskohtaamisesta johtuen hiidet saivat aikaan nopean vastarinnan, vaikka olisivat voineet tehdä sen myös fiksummin, kuten hoksasin vähän jälkikäteen. Mea culpa kun eivät teitä heti kunnolla piirittäneet ja lahdanneet. Taistelun aikana vähän kaikilla on käynyt melko huonoa säkää hyökkäysheitoissa. Erityisesti PF-hahmoilla.

-

En muuten käytä N20-nobody-elite-erotteluja, ihan samalla periaatteella kuin se, että PF-hahmot heittävät hiparinsa myös ensimmäisellä tasolla. Kaikki pelaavat systeeminsä sisällä samoilla säännöillä. Muuten joutuisin kehittämään pelimaailman sisäisen perustelun näille eroille ja se on vaikeaa.
Etsitkö peliseuraa Jyväskylästä? Ota yhteyttä. (Voin myös välittää Joensuuta koskevia pyyntöjä.)

Poissa Nuurori

  • Viestejä: 1368
  • Liked: 0
  • Pelinjohtaja on HERRA
    • Profiili
    • Space Jerusalem
Vs: Meta
« Vastaus #242 : Lokakuu 15, 2012, 02:34:29 »
Jo tehtyjen taktisten valintojen perusteleminen on tietysti vähän turhaa, mutta Tietoisen rynnäkkö oli ihan psykologisesti laskelmoitu teko. Hiiden laskeminen pakoon varoittamaan muita ei ollut vältettävissä, muttei myöskään mikään ongelma tässä suhteessa, koska pakeneva hiisi vie sanan mukana myös pelkoa. Näin siis teoriassa :P

PF -hahmon olisi muuten ehdottomasti pitänyt saada ekalla levelillä maksimihiparit, jos se kuuluu pf-hahmonluontisääntöihin. Ton nobody-elite erottelun poisjättämisen sen sijaan ymmärrän vähän paremmin, mutta toisaalta se kyllä muuttaa tilanteen aika paljon pahemmaksi, mitä kuvittelin :D

Lopuksi vielä noista strategisista valinnoista. Vaikka ne ovatkin kiinnostavia, niin mulla on erityisesti palkollisia kohtaan todella vahva allergia. Olen inhonnut niitä aina. Sen sijaan että pelataan sitä pientä seikkailijaporukkaa, siirrytäänkin pelaamaan sitä pientä armeijaa. Armeijakohtaamiset on tietysti siistejä, mutta lähinnä erikoiskohtauksina. Silloin kun kamera kuvaa puolet ajasta joittenkin korvikehahmojen touhuja, tai kun joku alkaa säätämään niiden kanssa (no ei ongelma foorumipelissä), ollaan mun mielestä metsässä. Tää ei tietenkään muuta sitä, että palkollisia voisi kannattaa käyttää. Pelisopimusasia, enkä toki vastusta palkollisia tässä pelissä. toinpa vain näkemykseni asiasta ilmi, miksi en myöskään aktiivisesti ole ajanut ikinä palkollisten käyttöä niin etten taitaisi edes oikein osata sitä.

Poissa Gastogh

  • Viestejä: 1321
  • Liked: 0
    • Profiili
Vs: Meta
« Vastaus #243 : Lokakuu 15, 2012, 08:36:40 »
Lainaus
Tarinan tasolla tapahtuva (rata)kiskotus poistaa strategisen elementin lähes kokonaan, joten se ei vain käy.
Oletan että tuossa ei ole kyse taistelujen strategiasta, mutta en keksi mistä muusta voisi olla kyse. Halp?

Mut joo. Ei tää kuolettavuus yllätyksenä tullut; Fairnin mielipiteet tuosta on dokumentoitu, mutta päätin antaa sen tehdä tyhmän päätöksen jotta jotain tapahtuisi.

Palkoillisista yksittäisille pelaajahahmoille tarkoitettujen, taktiselle taistelulle painottuvien pelisysteemien play-by-post-foorumipeleissä sanon vain tämän: Jos jostakusta tuntui, että peli oli hidasta nyt...

Poissa Tommi Brander

  • Moderator
  • *****
  • Viestejä: 762
  • Liked: 3
  • Amatööri
    • Profiili
    • Cogito, ergo ludo
Vs: Meta
« Vastaus #244 : Lokakuu 15, 2012, 23:55:59 »
Joo, TPK taisi tulla. Ei maksane vaivaa tuoda uutta hahmoa tähän tilanteeseen. Nuurori, Orthas, haluatteko vielä jatkaa?

-

Statistiikkaa:

Fairn at -1 ja vuotamassa.
TM: ensimmäinen puolustus max{17,2}+3 = 20 torjuu, TM astuu pari metriä taaksepäin.
Toinen hyökkäys 20+14+4 = 38 vs Tietoisen puolustus max{8,1}+3 = 11 eli isku osuu, ei kilpibonusta Tietoiselle, lävistys 3d8 = 17 menee läpi, vahinkoa 17+15 = 32 paikkaan kaula, Tietoisen health 8+4 = 12 RIP Tietoinen mies.

Leon otti kriittisen irtautuessaan ja vielä tavallisen iskun hyökkäyksestä, mutta seisoo yhä. Ei varmaan pitkään.

-

Nuurori: Yritin sanoa lähinnä sen, että otit melkoisen riskin huonosti tunnetussa tilanteessa, joten tuho ja kuolema olivat yksi pöydällä oleva todennäköinen lopputulos.

Palkolliset: Eivät aina hyödyllisiä, maksavat rahaa, mutta jos haluaa rynnäköidä vihollisten kimppuun niin ihan toimiva ratkaisu. Eivät merkittävästi hidasta koska voin hoitaa ne samoin kuin muut sivuhahmot, ja vielä niin yksinkertaisilla säännöillä kuin haluan, ellen ole valmis urheiluttamaan niitä jonkun käytössä olevan sääntöjärjestelmän kautta.
Ei mitään pakkoa niiden käyttöön.

Gastogh, strategia: Tarkoitan sitä, että tiedustellaanko edeltä, ja jos kyllä, niin miten; asemoidutaanko kapeahkoon käytävään jossa saa vihollisiin ammuttua yhteislaukauksen vai rynnäköidäänkö vihollisen kimppuun; tutkitaanko tätä paikkaa tarkemmin vai siirrytäänkö seuraavaan suuremman ja helpomman saaliin toivossa; jne.

Päätökset riippuvat aina suuresti tilanteesta, omista kyvyistä ja tiedosta. Tiedon hankkiminen tekee päätökset ylipäätänsä mahdollisiksi. Jos olisitte menossa uudestaan tuohon luolaan, niin tietäisitte että vastustajia on aika paljon ja että kohtalaisen kapeita käytäviä sekä suuria huoneita löytyy, ja tietäisitte jotain vastustajien mielenlaadusta ja toimintavalmiudesta, jos nyt oletetaan, että mikään näistä ei merkittävästi muutu kun kukaan ei ole paikalla vahtimassa.

Jos haluaa lukea aiheesta lisää, niin Ribbonfarm-blogista löytyy hienojakoisempaa juttua. (Blogi on yleisesti yksi fiksuimpia joita tiedän.)
Etsitkö peliseuraa Jyväskylästä? Ota yhteyttä. (Voin myös välittää Joensuuta koskevia pyyntöjä.)

Poissa Tommi Brander

  • Moderator
  • *****
  • Viestejä: 762
  • Liked: 3
  • Amatööri
    • Profiili
    • Cogito, ergo ludo
Vs: Meta
« Vastaus #245 : Lokakuu 16, 2012, 00:02:06 »
Unohdin, että Tietoisella on elämiä. Tulipa haudattua hahmo jo. Ups. Katson asiaa tarkemmin huomenna.
Etsitkö peliseuraa Jyväskylästä? Ota yhteyttä. (Voin myös välittää Joensuuta koskevia pyyntöjä.)

Poissa Nuurori

  • Viestejä: 1368
  • Liked: 0
  • Pelinjohtaja on HERRA
    • Profiili
    • Space Jerusalem
Vs: Meta
« Vastaus #246 : Lokakuu 16, 2012, 02:37:31 »
Joo näyttää unisurvivable eventiltä, joten tietoisen elämät ei taida riittää. Kiusallisia noi räjäytykset, varsinkin kaulaosuman tapauksessa. Toisaalta säästi multa huomauttamisen vaivan siitä, että tietoinen tietysti olisi edelleen käyttänyt fightingiä aina kun vastustajan tulos jää alle kymmenen.

Mä voin kyllä hyvin tehdä uuden hahmon. Tällä kertaa siitä tulee varppina hyvä :D

Ehdottaisin kyllä vähän korkeampaa leveliä aloitukseen, koska kun ottaa huomioon miten hidasta foorumipeli on, niin mitään merkittävää hahmonkehitystä ei kuitenkaan tulla koskaan näkemään.

Poissa Orthas

  • RST
  • Viestejä: 264
  • Liked: 0
    • Profiili
Vs: Meta
« Vastaus #247 : Lokakuu 16, 2012, 10:20:27 »
Jatketaan nyt loppuun asti, ei kai siinä kauaa mene kun heittelet useamman kierroksen putkeen.


Vähän taisi kaatua noppiin taas kun tulee Tietoiselle räjähtävää (1:20) ja Leonillekin heti ensimmäisellä lyönnillä kriittistä (AC 19 vastaan kriittisen varmistaminen +2 osumabonuksella 1:100).

Poissa Tommi Brander

  • Moderator
  • *****
  • Viestejä: 762
  • Liked: 3
  • Amatööri
    • Profiili
    • Cogito, ergo ludo
Vs: Meta
« Vastaus #248 : Lokakuu 16, 2012, 19:01:17 »
Fairn ehtii stabiloitua Leonin taistellessa, mutta ei siitä suurta iloa ole, kun heräämiseen kuitenkin menisi aikansa. Ei ehdi mokoma tapahtua.
RIP Leon, RIP Fairn. Leonilla oli muuten 12 kestopistettä. Ei yhtään huonosti.

Orthas: Todennäköisyys kriittisen saantiin sapelista on 3/20 (threat 18-20 jotka kaikki myös osuvat) kertaa 4/20 (17+ osuu), eli 3/100. On sitä silti parempaakin säkää käynyt. Noppa antaa, noppa ottaa.

Nuurori: Tulkinta kelpaa.

Ihan täsmällisyyden vuokse heitin d6 tuntien määräksi, jonka Tietoinen olisi tajuttomana ennen heräämistään, ja tarkistin satunnaiskohtaamiset tältä ajalta. Tällä menetelmällä Leon, Fain ja Tietoinen mies kaikki kuolevat ennen heräämistään.
Etsitkö peliseuraa Jyväskylästä? Ota yhteyttä. (Voin myös välittää Joensuuta koskevia pyyntöjä.)

Poissa Nuurori

  • Viestejä: 1368
  • Liked: 0
  • Pelinjohtaja on HERRA
    • Profiili
    • Space Jerusalem
Vs: Meta
« Vastaus #249 : Lokakuu 16, 2012, 19:55:22 »
Joo jos hiidet eivät ota vankeja, homma on siltä osin selvä.


Heittelen tässä kohta uuden hahmon itelleni. Onko samat säännöt? Pitikö ottaa eka sarja, mikä tulee?

Poissa Orthas

  • RST
  • Viestejä: 264
  • Liked: 0
    • Profiili
Vs: Meta
« Vastaus #250 : Lokakuu 16, 2012, 22:40:53 »
Mäki voisin tehdä uuden hahmon. Systeemi pitää katsoa kyllä uusiksi.

Poissa Tommi Brander

  • Moderator
  • *****
  • Viestejä: 762
  • Liked: 3
  • Amatööri
    • Profiili
    • Cogito, ergo ludo
Vs: Meta
« Vastaus #251 : Lokakuu 16, 2012, 23:09:25 »
Keskustelu jatkukoon hahmonluonti-ketjussa.

Nuurori: Mennä samalla hahmonluonnilla kuin aiemmin. Jos pelaajia ei tule yli kolmea, niin julkistan ratkaisun josta et välttämättä pidä.

Orthas: Ok, ei hirveää kiirettä.
Etsitkö peliseuraa Jyväskylästä? Ota yhteyttä. (Voin myös välittää Joensuuta koskevia pyyntöjä.)