Kirjoittaja Aihe: Naturist's Dungeoneering Club  (Luettu 16274 kertaa)

Poissa Nuurori

  • Viestejä: 1368
  • Liked: 0
  • Pelinjohtaja on HERRA
    • Profiili
    • Space Jerusalem
Naturist's Dungeoneering Club
« : Toukokuu 28, 2012, 16:34:57 »
TAITOTASOISTA
-----------------------
n20 systeemissä skilliboonus ratkaisee. Kouluttamaton taitotaso vaihtelee 1-6, mediaanin ollessa tyypillisimmällä pelaajahahmolla 2. Jo kolmella kehityspisteellä taidon saa hahmon maksimitasolle, josta se ei enää voi nousta ilman roolien tuomia talentteja. Tämä maksimi on tyypillisellä pelaajahahmolla välillä 10-15, riippuen ominaisuusprofiilista. Täten matalankin tason taistelijahahmolla voidaan olettaa taistelukyvyn olevan 15, mutta älykkyyspohjaisen suunnittelutaidon jääneen sille yks-kakkosen tasolleen.

Taitoja käytetään paitsi kiinteää kohdelukua vastaan, (Discouragement Caliber), paljon myös vastakkaisina heittoina (fighting vs. fighting tai defense. perception vs. stealth. influence vs. perception. Authority vs. authority.) Vastakkaisissa heitoissa kymmenen pisteen erotus boonuksissa on jo aika pitkälti autowin, vaikka yllätyksiä voikin tapahtua. 

Näistä syistä tyypillisen n20 kasvottoman vihollisen tai NPC:n skilli on luokkaa +5 kaikissa taidoissa, ellei erityisesti haluta määritellä taitoja, joissa se on todella huono. (pelaajahahmonkin oletetaan olevan todella huono taidoissa, joissa boonus on alle 5).

D&D:ssä kasvotonta vihollista vastaa hirviö, joka on voimatasoltaan hahmon alapuolella. 1. tason taistelijalle tälläisiä noboja ovat koboldit, jättiläisrotat ja muut alle 1 HD:n roadkillit. Myös 1 HD perusörkki on edelleen nobo, jos sen AC, osumaboonus, hp ja featit häviävät hahmon vastaaville, eikä siitä ole todellista vaaraa. Nobot ovat hidasteita, eivät esteitä.

Eliitti-EPH:lla lisäksi taito, jossa sen voi olettaa olevan hyvä, on luokkaa +10. Tämä tarkoittaa, että eliitti on erikoisosaamisalueellaan yhtä hyvä kuin hyvä hahmo ja vain kohtuullisesti huonompi kuin erinomainen hahmo.

D&D:ssä eliittiä vastaa hahmon tasoinen EPH, tai muuten bodattu örkki. Sellainen, jonka voittaminen mano u mano on todennäköistä, muttei missään tapauksessa varmaa.

Bosseilla,joiden on tarkoituskin olla kovempia kuin yksittäisten pelaajahahmojen taidot voivat nousta +15:een, joskus äärimmillään jopa +20:een, jos kyse on jostain todella eeppisestä.

D&D:ssä 1. tason taistelijalle bossia edustaa 4HD gelatiinikuutio, Rontti Karach'koineen, jne.

TÄRKEÄ LINJANVETO AIHEESEEN LIITTYEN
Koska n20 on periaatteessa levelitön systeemi, olisi n20-hengessä vastustajien boonukset sidoksissa myös siihen, minkä "tasoisena" hahmo itse nähdään, suhteessa siis muuhun pelaajaryhmään. Perinteinen D&D on kuitenkin levelisysteemi, jossa tasonnousu tarkoittaa +1 kaikille kaikkeen. Jos mennään tällä myös n20-hahmon osalta, eli että hirviön fighting-boonus on aproksimaatio sen HD:stä, pitää huomioida, että ekan tason hahmo +15 fightingillä on aivan järjetön tappokone, mutta osoittaa hyytymisen merkkejä tasojen noustessa. Tarkotan siis, että jos ekassa seikkailussa örkin fighting boonus ois esim. sen attack bonus, eli noin +5, niin täähän kasvaa about puolellatoista pisteellä per leveli, ylittäen hahmon maksimaalisen taitoboonuksen 7. tasolla.

HAHMONKEHITYS
Standardi 15 devipointtia antaa mahdollisuuden ottaa käytännössä yhtä roolia (~5 pistettä), ja nostaa 3-5 taitoa niin, että 9-10 taitoa jää perustasolleen. Monet noista taidoista on toki enemmän tai vähemmän turhia katakompatessa.

Myöhempi hahmonkehitys onkin kinkkisempi juttu, ja liittyy olennaisesti aikaisempaan linjanvetoon. Mikäli n20-hahmo joutuu kehittymään jatkuvasti pysyäkseen kehittyvien vastusten tahdissa (hirviön attack boonus konvertoidaan fighting-boonukseksi), devipointteja tarvitaan nopeammin lisää, mutta alussa niiden määrä voi olla rajoitetumpi.

Jos taas n20-hahmo pelaa levelittömässä tasku-ulottuvuudessaan, ei devipointteja tarvita niin paljoa. Ehkä se standardi 1 per seikkailu, eli samaa tahtia kuin D&D-hahmot saa tasoja.

VAURIOISTA
-------------
n20:ssa hahmo ottaa haavan, jos health-taitoheiton (d20 + health) tulos jää alle vaurion. Haavoittunut osumapaikka on käyttökelvoton taistelun loppuun asti. Jos tulos alittaa vaurion viidellä (kaula tai pää), tai kymmenellä (muut), paikka on vammautunut siihen asti kunnes se paranee tai parannetaan. Jos tulos jää kymmenellä vajaaksi (pääkaula), kahdellakymmenellä (rinta, vatsa, hartiat, reidet) tai kolmellakymmenelä (kädet, jalat), hahmo kuolee ja raaja vammautuu pysyvästi (ellei sitten jotenkin maagisesti kasvateta takaisin).

Kun tyypillisen n20-hahmon mediaanihealthboonus on +10, keskimääräinen health-checkin tulos 20, niin nähdään, ettei alle 20 pisteen vauriot yleensä tee mitään. (huomattava seikka on, että fumble '1' on tulos 0 boonuksista huolimatta).

D&D:ssä vauriomäärät kasvaa koko ajan, ja pienelläkin vauriolla on merkitystä. n20.ssa pienellä vauriolla ei ole juuri mitään vaikutusta (damagen pitää ylittää health-boonus noin kymmenellä, ennenkuin mitkään seuraamukset muuttuvat todennäköisiksi), mutta 50 pistettä vauriota on lähes varma autokill. (no on se sitä kyllä D&D:ssäkin :D) Lisäksi n20.ssa vauriomäärät on alusta asti suuria, eivätkä kasva mitenkään eksponentiaalisesti taitotasojen noustessa, vaikka kasvavatkin. Normaalin miekan d8 + strena ei siis tee n20-hahmoon mitään. Vaurion multiploiminen alkaa jo näkyä. n20:ssa osumatuloksen jokainen 10:n pisteen ylitys tuottaa yhden vaurionopan (aseen tyypin mukaan), + aseen boonusvaurionopat + aseen boonusvaurio. Täten 20 pisteen osuma miekalla tarkoittaisi 2d8 + d8 (pitkänmiekan boonusvaurionoppa + 5 (pitkänmiekan boonusvaurio) = 3d8 + 5.

LOPULLISIA AJATUKSIA
==================
Mulle on kuitenkin epäselvää, onko tarkoituksena eri systeemeiden hahmojen seikkailla D&D-versumissa, vai eri systeemeiden hahmojen seikkailla omissa versumeissaan rinnakkain. Jos edellinen, voidaan tää peli siis nähdä kysymyksenä: miten n20 hahmo pärjää D&D:n haasteille? ja D&D:n haaste vaurioiden tapauksessa olisi esimerkiksi yksinkertaisesti vauriomäärien kertominen kahdella tai kolmella ja kriittinen osuma sitten kaksinkertaistaa vaurion vielä lisää. Tällöin vastuksiakaan ei konvertoida n20-vastuksiksi, vaan n20-yhteensopiviksi D&D-vastuksiksi, jolloin BAB+str+sekalaiset = fighting boonus (ks. aiempi linjanveto).

Jos, niin hahmon aloitusdevipointtien vähentäminen 15:stä ei oo kuitenkaan mikään ratkaisu siksi, että jo 3 pistettä riittää fightingin maksaamiseen tasolle, joka vastaa 15. tason taistelijaa.

Uskon, että paras ratkaisu on lähteä siitä, että kaikki hahmot pelaavat ikäänkuin pelattaisiin heidän systeemillään. (n20-hahmo voisi lyödä kerralla pään irti lohikäärmeeltä, tai toisinpäin)

Toi toinen lähestymistapa, eli ylijärjstelmän käyttö taustalla, olis myös jännä, mutta saattais aiheuttaa liikaa ongelmia paitsi tasapainotuksen, myös yhteensovittamisen suhteen, eikä ole välttämättä kuitenkaan yhtä kiinnostava. (n20-hahmon osuma vähentäisi ainoastaan lohikäärmeen osumapisteitä, niinkuin kaikkien muidenkin osumat systeemistä riippumatta).

Poissa Tommi Brander

  • Moderator
  • *****
  • Viestejä: 762
  • Liked: 3
  • Amatööri
    • Profiili
    • Cogito, ergo ludo
Vs: Naturist's Dungeoneering Club
« Vastaus #1 : Toukokuu 28, 2012, 21:23:17 »
Ideana on siis kuvata maailmaa aina sillä sääntöjärjestelmällä, joka vaikuttaa oleelliselta kyseisellä hetkellä.

Tarvitsen siis ohjenuoria otusten kuvaamiseen n20-säännöillä.

Esimerkiksi näin, aiheesta fitness ja miten sen ymmärtää:
1 | Heikko
2 | Tavallinen ihminen
3 | Hyväkuntoinen ihminen, treenaa säännöllisesti
4,5 | Vielä vähän kovempikuntoinen
6 | Ihmisen huipputaso
7+ | Yli-inhimillinen

Sitten otetaan joku mörkö, vaikka hiisi. Sanotaan hiiden olevan ihmistä heikompi otus, joten sillä on fitness 1. Onko tämä hiisi soturi? Jos ei, niin sen fighting on vain fitness, eli 1. Jos kyllä, niin sen fighting on fitness tuplana, eli jopa 2. Joku eliittihiisi voisi lisätä tähän vielä dexterityn ja determinationin. Näistä dex olisi varmaan 2 tai 3 ja determination taatusti 1. Tai ehkä eliittihiidellä olisi myös suuremmat ominaisuudet. Hiipiminen sujuisi hiideltä vähän paremmin, toki.

Jollain jätillä puolestaan olisi fitness varmaan luokkaa 6 (ja kunnon jättiläisellä suurempi), jolloin se tappelisi eliittihiiden veroisesti ilman taistelukoulutusta (jättishamaani, kenties?), ja edes kohtalaisella koulutuksella aika kunnioitettavasti. Dexterityssä ei ehkä olisi kehumista, se olisi varmaan vain 1, ja determination jotain 1 tai 2, joten niistä ei jätti hirveästi kostuisi.

Otuksen D&D-taso on siis kohtalaisen epäolennainen - käytän sitä ohjenuorana ja statitan D&D-möröt sen mukaan.

Tällaisella skaalalla, jos tavallisen ihmisen stattilinja olisi 2 kaikkialla, (D&D-vastine: 10 tai 11 kaikissa), niin 15 pistettä yhteensä tekisivät hahmosta aika koviksen. Perusörkkisoturille antaisin varmaan proficiencyn taitoihin defense, fighting, health ja athletics, eli 4 kehityspistettä. Ominaisuudet jotain tyyliin fit 3, dex 2, cha 1, muut 1 tai 2. Summana olisi 12-9, eli vähän ihmistä huonompi.

Toisaalta, pikaisella päässälaskulla pienin kolmesta nopasta antaa yli ykkösen todennäköisyydellä (5/6)^3 = 125/216, eli vähän päälle puolet, alle 3/5. Yli kakkonen tulee 64/216 = 8/27, eli siinä kolmasosan ja neljäsosan välissä. Pikainen lasku sanoo, että ykkösiä olisi enemmän kuin tuloksia 3+, yleensä. Keskiarvo voisi olla ok, mutta hahmosta tulisi helposti kovin yksipuolinen.

Kommentoipa tätä jotenkin. En tee päätöksiä nyt liian vähällä unella, vaan myöhemmin selvemmällä päällä.

Kehityspisteistä: Ajattelin alustavasti, että 200 sivistyksen pariin tuotua kultapalaa vastaisi yhtä kehityspistettä. Taitaa olla liian halpa, joten ehkä 500 tai jopa 1000 olisi parempi. Vertauksena D&D-hahmo saa toisen tason 1000-2500 kultalantilla, ja siitä se vaatimus vain kasvaa tason kohotessa. Kommentteja tähän?

Alkumääräksi 5 tekisi hahmosta hyvin tavallisen ja mörköjen tasoisen, 10 selkeästi paremman, joten 7 tai 8 vaikuttaisi hyvältä määrältä. Kommentoihan tätäkin.
Etsitkö peliseuraa Jyväskylästä? Ota yhteyttä. (Voin myös välittää Joensuuta koskevia pyyntöjä.)

Poissa Nuurori

  • Viestejä: 1368
  • Liked: 0
  • Pelinjohtaja on HERRA
    • Profiili
    • Space Jerusalem
Vs: Naturist's Dungeoneering Club
« Vastaus #2 : Toukokuu 28, 2012, 22:46:12 »
Mikään ei estä sua tekemästä vastustajia tollee rakentamalla niinkuin hahmoja. Aika työlästä se tietysti on hatusta vetämiseen verrattuna :D

Ja stateista tosiaan, miellän ykkösen keskimääräistä heikommaksi siksi, etteivät EPH:t heitä mun peleissä statteja. Pelaajahahmoille +1 on selkeä heikkous, koska huonoimmat pelaajahahmot ovat aina välttämättä 15 pisteen hahmoja. EPH:t ovat kakkospakkauksia: kaikki kakkosta, ellei erikseen ole perustetta sanoa, että tämä on nyt vähän heikkomielinen tai silleen. Tietysti sitten on vielä giftit ja flawit erikseen. intelligence 1 ei tarkoita kehitysvammaista, vaan ainoastaan sitä penaalin tylsintä kynää, mitä se  sitten tarkoittaakaan (skillit kuitenkin ratkaisee).

Heitin muuten sitten sarjan: 1, 1, 2, 1, 2, 1. Ei ihan pärjää tolle sun perusörkille :D

Toi on kyllä jo erityisen paskasti heitetty sarja, mutta meidän hahmonluontimetodi ei oikein sovellu samaan, mihin 3d6, koska mediaani on 1 eikä 10,5 ja alle 15 pisteen hahmot ei kertakaikkiaan oo elinkelposia, koska ne ei voi ees teoreettisesti olla missään edes keskinkertasia (poikkeuksena ehkä jotkut 6 1 1 1 1 1 -sarjat). Tai vastustajan tasostahan se tietysti on kiinni, ja siitä mitä haet peliltä.

Itse pelinjohtajana en juurikaan mieti mitä EPH:en statit ovat, koska skillit ratkasee, ja annan niillekin maun mukaan arvoksi +2, +5, +10, +15 tai +20, konseptista ja voimatasosta riippuen. Stateilla, kuten determinationilla on merkitystä itsessään ainoastaan, jos EPH:lla on rooli, kuten Rising Sun Dragon, jonka chargetilin maksimimäärä on det x 2 (normaali 10). Tälläisissä tilanteissa joudun päättämään myös statin, ja annan niille korkeahkoja arvoja, minimissään +3, koska tuskin EPH olisi muuten ko. rooliin päätynyt. Fitness tosin vaikuttaa kantokykyyn, mikä on tietysti relevanttia kaikilla, mutta sitten taas, perusvarusteet jaksaa kuitenkin kantaa normaalilla fitnessillä (10+ fit x 2 = kantokyky 14)

Jos haluat kantokykyjen kanssa puljata, niin n20 täyslevyhaarniskan bulkki on kaikkine osineen 12. Jos D&D levyhaarniska painaa 30 kiloo, niin yksi bulkki on silloin karkeasti ottaen ..2,5 kiloo, joskin bulkki ottaa huomioon myös esineen kannettavuuden ja fyysisten aseiden tapauksessa myös käytön edellyttämän voiman, mikä selittää pitkäjousen korkean bulkki vitosen. (tuskin sentään jouska painaa 12,5 kiloa)

Olennon laji ei ole tavannut vaikuttaa sillä tavalla noihin skilleihin, kuin D&D:ssä. Jättiläisen fitness vois siis olla edelleen +1 (lihava ja astmaattinen jätti). Oon nähny sen niin, että jopa fyysiset ominaisuudet on itseasiassa tietyllä tavalla henkisiä, kuvaten enemmän olemusta joka vertautuu mihin tahansa muuhun olentoon.

Varsinainen koko antaa sitten kuitenkin modifieria olennon healthi- ja defensecheckkeihin, sekä vaikuttaa liikkumisnopeuteen (ei kuitenkaan athletics-chekkiin)

Esim. jättiläisellä koko vastannee kuormuria, mikä on kaksi kokoluokkaa ihmistä isompi. Se tarkoittaa, että tee vastaavantyyppinen ihminen ja modaa +10 healthiin ja About +10 damageen. Nelinkertainen liike ja reachi. =4m vs. 1m. Lisäksi taistelijoiden kokoero vaikuttaa defenseen: Isomman on vaikeampi suojautua. Säännöissä ei mainita, mutta ehkä koon pitäs vaikuttaa authorityynkin.

KEHITYSPISTEISTÄ
_-_-_-------_--___
n20:ssa tulee kehityspiste aina seikkailun lopussa menestyksestä riippumatta. Menestys, eli achievementit vaikuttaa sitten yhteiskuntaluokan kehittymiseen, ja omassa kampanjassani jaan myös awardeja, eräänlaisia erikoiskykyä (käytä charge ja saat boonusnopan heittoon) jne.

Jos kuitenkin mennään D&D meiningillä tässä suhteessa, varmaan joku hintaprogressio ois sitten ihan reilu. Uusi lehityspiste vois esim. maksaa aina kehityspisteiden määrä x 100 kp, tai sitten niin että mullakin ois taso eksponentiaalisine kehityskäyrineen, ja joka taso sais 2-3 deviä. Tää ei o kuitenkaa n20 kaanonia! Meillä pelaajat palkitaan yrittämisestä! :D

Jos verrataan hirviöiden statteihin, niin ne on ne hahmonkin statit, jotka määrää mikä määrä devipointteja tekee hahmosta kovemman. Tolla vanki numero 112121:lla edes 100 devipointtia ei riittäis tekeen siitä kuolematonta. 15 pisteen hahmo parillakymmenellä devipointilla jo todennäköisesti pyyhkis sillä lattiaa. Vastaavasti Synteetti numero 666666 on ilman yhtään devipointtia kovempi kun se sun örkkis, ja hirvittää ajatellakin, millanen kone siitä tulee parilla pisteellä.

Sanotaan kuitenkin, että järkevällä hahmolla (semmosia mitä tyttöystävä tossa vieressä on heitelly kiusaks) jo toi 7 devipointtia mahdollistais pari hyvää taitoo ja jonkun roolin alotuksen, mitä pidän tärkeenä, koska ilman mitään roolia hahmolla ei oo oikein hahmoluokkaa. Roolin ei oo toki mikään pakko olla tapissa, mutta roolista riippuen tarvitaan 1-3 pykälää, ennenkun sitä kannattaa ottaa. (oon tässä pallotellu vaihtoehtoja, mutta ajattelin vähän kattoo samalla, että mitä muut tekee, niin päätän si otanko supportin vai mitä.)

Lisäksi vielä tälläinen kyssäri: n20:ssa tiimillä on liideri, joka arvotaan seikkailun alussa, ja lideri voi buustata tiimiä eri tavoilla. Voiko tälläistä liideriä olla / sitä harjoittaa tiimin eduksi?

Poissa Tommi Brander

  • Moderator
  • *****
  • Viestejä: 762
  • Liked: 3
  • Amatööri
    • Profiili
    • Cogito, ergo ludo
Vs: Naturist's Dungeoneering Club
« Vastaus #3 : Toukokuu 29, 2012, 19:03:50 »
Hoidetaan ensin todennäköisyydet kuntoon. Huonoin kolmesta nopasta antaa seuraavan jakauman (päässälasku, virheitä voi olla):

1 | 91/216
2 | 61/216
3 | 37/216
4 | 19/216
5 | 07/216
6 | 01/216

Odotusarvo eli keskiarvo on 2+1/24, mediaani eli keskimmäinen tulos 2, moodi eli yleisin tulos 1. Odotusjakauma ominaisuuksille olisi karkeasti kaksi ja puoli ykköstä, vajaa kaksi kakkosta, yksi kolmonen, ehkä yksi 4+. Tulee vähän savantteja hahmoista, mutta näillä mennään. Heitä yksi sarja, tee hahmo.

Alkuun 7 kehityspistettä. 1000 kultaa vastaa yhtä lisäkehityspistettä. Kehitystahti ei tuosta muutu mihinkään, eli lineaarinen tahti N20-hahmolle. Luvut saattavat muuttua jossain vaiheessa, mutta näillä lähdetään.

Johtajuus: Jos pelissä olisi useita N20-hahmoja, niin ne heittäisivät keskinäisen nokkimisjärjestyksensä authority-heitoilla. Muiden kanssa homma hoidetaan ihan perinteisellä roolipelauksella, eli jos saat suostuteltua muiden pelaajien hahmot asettamaan itsesi ryhmän johtajaksi, tai jos pelissä käy ilmi että hahmosi on ryhmän selkeä johtaja vaikka sitä ei sovittukaan, niin saat plan-talentin käyttöösi. Samoin toki käy jos kaikki muut hahmot kuolevat.

Achievement pointit: Ne voi joko pitää sellaisenaan tai laskea mukaan virtuaalikultana kokemuksen ansaitsemiseen. Sanon, että toimivat sellaisenaan.

Älä suotta viivyttele hahmonluonnin kanssa. Roolien erikoiskyvyt luultavasti vaativat vaihtelevia määriä säätöä, joten sitä parempi mitä nopeammin pääsemme siihen käsiksi.

Esineistä: Mistä löydän yli kolme pseudokeskiaikaista esinettä? Niitä luultavasti täytyy kuitenkin statittaa lisää, ellei hyvä listaa jo löydy jostain.

Editoin seuraavaksi n20-ohjeistuksen tuonne hahmonluontiketjuun. Sen on aika simppeli: Sen kun seuraat sääntöjä. Paitsi ominaisuusheitto, joka on kuten edellä keskusteltu.
Etsitkö peliseuraa Jyväskylästä? Ota yhteyttä. (Voin myös välittää Joensuuta koskevia pyyntöjä.)

Poissa Nuurori

  • Viestejä: 1368
  • Liked: 0
  • Pelinjohtaja on HERRA
    • Profiili
    • Space Jerusalem
Vs: Naturist's Dungeoneering Club
« Vastaus #4 : Toukokuu 29, 2012, 19:41:39 »
Ajattelen aina mediaanilla yleinsintä arvoa... no enivei, toi ominaisuusheitto, eli siis heitän ekan sarjan ja kylmästi pidän sen? Tää on relevanttia, koska siis heitin jo ihan käsittämättömän paskan sarjan, sen 112121:n :D

Medievaaligearia löytyy aseita ja muuta varustusta, mutta ei wikistä. voin toimittaa magic set editor-fileinä tai pdf:änä esim. skypellä (Nuurori).

Poissa Tommi Brander

  • Moderator
  • *****
  • Viestejä: 762
  • Liked: 3
  • Amatööri
    • Profiili
    • Cogito, ergo ludo
Vs: Naturist's Dungeoneering Club
« Vastaus #5 : Toukokuu 29, 2012, 20:02:09 »
Olen selvästi turhan armollisella tuulella, kun annan sinun heittää kokonaan uuden ominaisuussarjan. Sen pidät, vaikka sitten tulisikin ykköslinja.

Skypeä en käytä. Olisiko joku tiedostonsäilytyspalvelu ok, tai voitko sen laittaa liitteenä gmailiin (etunimi.sukunimi@gmail.com)?
PDF on kätevämpi muoto, koska sen lukeminen ei vaadi satunnaista Windows-ohjelmaa eli pahimmassa tapauksessa Winen kanssa säätämistä.

Miten n20-hahmon aloitusesineistö määritetään? Löytyykö jotain sääntöjä, vai käytetäänkö Lamentationsin sääntöjä siihen?
Etsitkö peliseuraa Jyväskylästä? Ota yhteyttä. (Voin myös välittää Joensuuta koskevia pyyntöjä.)

Poissa Nuurori

  • Viestejä: 1368
  • Liked: 0
  • Pelinjohtaja on HERRA
    • Profiili
    • Space Jerusalem
Vs: Naturist's Dungeoneering Club
« Vastaus #6 : Toukokuu 30, 2012, 01:04:55 »
Heitin uuden, mutta vähemmän paskan sarjan, 2, 1, 2, 2, 3, 3. Ei tostakaan o mihinkään, mutta ainakaan se ei kuole heti. Valitettavasti 8)

Saan ne pdft:t jakoon toivottavasti huomenna. Laitan sitte linkkiä mistä ne voi ladata.

n20 aloitusesineistön määräämiseen ei oo mitään erityissääntöjä. Hahmolla on alusta asti ominaisuuksien perusteella määräytyvä yhteiskuntaluokka ja influence-skilli, jolla yritetään Get-toiminnolla saada kamaa tai muita etuja, ja sen yritys maksaa achievementin. Varusteilla on sitten DC, joka pitää ylittää, tai muuten achievementti menee hukkaan. Palvelut, joiden DC on pienempi kuin boonus, saa heittämättä ilman achihintaa.

Toi mun hahmo on worker, joka saa +5 get-checkkeihin.

Tässä space jerusalemin foorumilta poimittua. Voit tarvittaessa tuunata listaa, koska se on maailmakohtainen.

Lainaus käyttäjältä: Minä
-Jokainen Get check fail maksaa -1 achia
-Käyttämällä ajan saa boonusnopan. Ajankäyttö pitää päättää ennen heittoo.

DC
15 Sauva, puunuija, talikko, paistinpannu, ruokailuvälineet, kana.
20 Nuolet, tikari, kirveet, rautanuijat, keihäät, lyhty, jouset, kilvet, kiipeilytarvikkeet, pata, sika, vuohi, koira
25 Miekat, varstat, nahkahaarniska, ketjuhaarniska, jalkajousi, lääkärinlaukku, rattaat, aasi, muuli, vene
30 levyhaarniska, ratsuhevonen, lehmä, mökki, umpivaunut, purjevene
35 sotahevonen, talo, jokilaiva, paja,
40 kartano, kaleeri, verstas, mylly, pelto, taikakalu
45 linna
50 linnoitus, taikaesine
60 artefakti

+10 customi
+5 fiinimpi, vähintään DC 30


Influencemuutokset
-5 maaseudulla, vieraalla maalla.
-10 syrjäseudulla, vihollismaalla.
-20 erämaassa.
 
penaltynoppia satelee yleisestä turmoilista alueella, tyyliin tautiepidemia, sota, vaalit.
boonusnopan voi saada jos asiat on erityisen hyvin, esimerkiksi sadonkorjuun ja vuotuisten tangomarkkinoiden aikaan.

n20:ssa Aarteista saa achievementtia, joka lasketaan aina seikkailun lopuksi, saavutukset ja menetykset. Lopputulos + d20 määrää hahmon kehityksen yhteiskunnan tukipilarina. Kyseistä taulukkoa ei ole tosin nyt missään saatavilla, kun pitäisi mennä nukkumaan, eikä myöskään ole olemassa konversiotaulukkoa sille, kuinka monta kultapalaa tarvitaan yhteen saavutuspisteeseen, joskin luonnollisesti hahmon yhteiskuntaluokka vaikuttaa ratkaisevasti tähän. Kerjäläiselle säkillinen kultapaloja on enemmän +achia kuin mitä se on ministerille. Toisaalta vaikka kerjäläisen on muutenkin helpompi nousta työläiseksi, on kerjäläisen kuitenkin käytännössä mahdoton nousta suoraan kuninkaaksi, mikä on ministerille ihan mahdollista, kuninkaasta seuraavaa luokkaa kun on.

Huomattavaa tässä on, ettei n20-hahmon tilitietoja pääse koskaan näkemään. Ainoastaan sen, minkälaisten etuuksien hankkiimseen sosiaalinen pääoma milloinkin on riittänyt. Achievementtinsa epäonnistuneeseen keihäänhakuretkeen hukannut hahmo ei hukkaa keihäsrahoja, vaan sillä ei koskaan ollutkaan niitä, ei ainakaan niillä päivän hinnoilla.

Poissa Tommi Brander

  • Moderator
  • *****
  • Viestejä: 762
  • Liked: 3
  • Amatööri
    • Profiili
    • Cogito, ergo ludo
Vs: Naturist's Dungeoneering Club
« Vastaus #7 : Toukokuu 30, 2012, 22:03:02 »
Koitetaan, jos abstrakti varallisuus toimisi. Jos ei, niin hylätään se sitten.

Karkea konversio lanttien ja get-vaikeuden välillä (voi ehdottaa parempaa - tässä hinta kolminkertaistuu pienillä luvuilla, kymmenkertaistuu sitten isompien pykälien välillä):

1 | 1 kupari
3 | korkeintaan 3 kuparia
5 | korkeintaan 1 hopea
10 | korkeintaan 3 hopeaa
15 | korkeintaan 1 kulta
20 | korkeintaan 10 kultaa
25 | korkeintaan 100 kultaa
30 | korkeintaan 1000 kultaa
jne.

Tuota ja Lamentations-hinnastoa käyttäen hae aloitusesineitä niin paljon kuin kehtaat. Oikeastaan: KAtso hinta omasta taulukostasi jos se sieltä löytyy, muuten Lamentations-säännöistä ja käytä ylläolevaa konversiota, ja jos sieltäkään ei löydy, niin Pathfinder-hinnastoa ja konversiota.

Älä väärinkäytä ilmaiseksi saatavia esineitä, tai keksin niiden hankkimiselle jonkun rajoituksen. Ylimääräinen ajankäyttö ei ainakaan tällä hetkellä ole relevanttia, kun aikasäännöt eivät ole käytössä.

Pitää kehittää jokin kulta -> achievementit-konversio, tai sitten yksinkertaisesti hahmo siirtyy käyttämään lantteja sitä mukaa kun saa niitä. Luultavasti tapetut möröt eivät annan achievementtiaä, jos kulta sitä antaa. Mietin tätä vielä.

Katso esineiden bulk olemassaolevien varusteiden ja vaikka Pathfinder-taulukoiden perusteella. Jos tulee ongelmia vastaan niin katsotaan sitten.


Esineikorttien tulkintaan tarvitsen apua. Bulk-listauksen ymmärrän, mutta sitten niistä löytyy joku mystinen monikulmio (neliö, viisikulmio, puolisuunnikas) tai muutama, käsi, +luku (vahinko, oletan), verinen neliö ja luku sen päällä (reach varmaan). Selvennätkö nämä vielä? Ja kiitä lähettäjää vaivannäöstä samalla.
Etsitkö peliseuraa Jyväskylästä? Ota yhteyttä. (Voin myös välittää Joensuuta koskevia pyyntöjä.)

Poissa Tommi Brander

  • Moderator
  • *****
  • Viestejä: 762
  • Liked: 3
  • Amatööri
    • Profiili
    • Cogito, ergo ludo
Vs: Naturist's Dungeoneering Club
« Vastaus #8 : Toukokuu 30, 2012, 22:19:48 »
Wiki puhuu jotain esineiden vahinkonopista ja muusta olemattomuudesta. Jotain pitäisi kai päivittää jossain.
Etsitkö peliseuraa Jyväskylästä? Ota yhteyttä. (Voin myös välittää Joensuuta koskevia pyyntöjä.)

Poissa Kuuris

  • Viestejä: 3
  • Liked: 0
    • Profiili
Vs: Naturist's Dungeoneering Club
« Vastaus #9 : Toukokuu 31, 2012, 14:13:10 »
Pistän nää varustekortit nyt tähänkin ku sain ne vihdoin näkyviin, jos joku muu haluaa katsoa. Haarniskat ja rojut ja aseet. Kannattaa olla nopea, sillä en pidä niitä tuolla ikuisesti (näyttää nimittäin siltä, että koko palvelu menee niistä aika tukkoon!). Sen jälkeen voi tietty kysellä.

Monikulmiot on vaurionoppia. Neliö on d6, vinoneliö d8, nelikulmainen kolmio d10 ja viisikulmio d12. Niitä heitellään sitten kun on osuttu ja niin monta kuin kuvassa on (sekä tietty boonusnoppia hyvistä osumista). Noppien perässä oleva plussa on boonusvaurio (lisätään vasta kun on katsottu, läpäistäänkö haarniska). Valkoinen käsi tarkoittaa että aseella on reachia. Verisestä neliöstä en kommentoi mitään! Se on liian vaikeaa, Nuurori saa hoitaa sen.

Kiitos kiitoksistasi, ne lämmittivät mieltäni.

Poissa Nuurori

  • Viestejä: 1368
  • Liked: 0
  • Pelinjohtaja on HERRA
    • Profiili
    • Space Jerusalem
Vs: Naturist's Dungeoneering Club
« Vastaus #10 : Toukokuu 31, 2012, 20:05:00 »
Tosta nelikulmaisesta kolmiosta olen erityisen ylpeä.
 
Veriset neliöt tarkottaa aseiden kohderuutuja, eli että yhdellä hyökkäyksellä voi hyökätä useamman vierekkäisen ruudun kimppuun. fantasiavarusteissa lisäkohderuutuja on lähinnä miekoilla, mutta niissäkin ne taitaa olla epäloogisesti ilmaistu freetextissä.

Vaikka influencesysteemi antaa mahollisuuden hankkia automaattisesti tarpeeksi helppoa kamaa, se ei tarkoita tietenkään, että saman voisi toistaa miljoona kertaa. En ole huomannut kirjottaa tätä mihinkään, mutta tavaramäärän kymmenkertaistuminen vois nostaa DC:tä viidellä.

Poissa Nuurori

  • Viestejä: 1368
  • Liked: 0
  • Pelinjohtaja on HERRA
    • Profiili
    • Space Jerusalem
Vs: Naturist's Dungeoneering Club
« Vastaus #11 : Kesäkuu 01, 2012, 13:51:52 »
Latausten palautumisesta sen verran, että n20:ssa lautaukset palautuu
-käyttämällä yhden ajan restaamiseen
-voittamalla taistelun
-pelisession aluksi
-seikkailun aluksi (valmistautuminen seuraa toki tätä)
-joidenkin talenttien kautta (mulla ei ole näitä)

Lataukset on siis tarkotettu menemään ja tulemaan jatkuvasti, ja niitä tarvitaan:
-talenttien aktivoimiseen (mulla kaks kappaletta, sijaiskärsintä ja regeneraatio)
-tarkkailuun eli observointiin eli taistelussa redittämiseen ja aidaamiseen
-taitotarkistusten uudelleenyrityksiin (ei siis rerolliin, vaan uudelleen yrittämiseen kaikkine seuraamuksineen, mikäli uudelleen yrittäminen on ylipäätään mahdollista)
-vähintään yksi, tai hahmon pitää keskittyä voidakseen tehdä mitään (focus action, käytännössä puolittaa toiminnot)

Latauksia menee lisäksi jos häviää authority-chekkejä (williseivejä).



Poissa Tommi Brander

  • Moderator
  • *****
  • Viestejä: 762
  • Liked: 3
  • Amatööri
    • Profiili
    • Cogito, ergo ludo
Vs: Naturist's Dungeoneering Club
« Vastaus #12 : Kesäkuu 04, 2012, 07:23:04 »
Lataukset palautuvat lepäämällä ja seikkailuiden välissä. Vaikuttaako tämä liian julmalta? (Lepääminen tarkoittaa esim. leiriytymistä ja yöpymistä ja hyviä yöunia.) Jos tämä tuntuu liian julmalta, niin lisätään vielä taisteluiden jälkeen palautuminen.

Onko N20-peleissä muita voimavaroja kuin aika? Tarkoitan siis jotain sellaista, joka kuluu pelatessa ja jonka käytön kanssa strategioidaan. Esim hiparit ja taiat D&D:ssä, haavoittuminen isossa osassa ropeja, willpower tai fate pointit tms.
Etsitkö peliseuraa Jyväskylästä? Ota yhteyttä. (Voin myös välittää Joensuuta koskevia pyyntöjä.)

Poissa Nuurori

  • Viestejä: 1368
  • Liked: 0
  • Pelinjohtaja on HERRA
    • Profiili
    • Space Jerusalem
Vs: Naturist's Dungeoneering Club
« Vastaus #13 : Kesäkuu 04, 2012, 13:37:36 »
No tietysti lataukset. Riippuu niin paljon itse pelistä, onko tuo taistelupalautumisen puuttuminen liian raakaa vai ei. Voidaanhan me kokeilla ilman sitä ja katsoa sitten miten käy.

Sitten haavoittumisessa voi tulla vammoja ja penaltynoppia, jotka on negatiivisia resursseja, joiden keräämistä yritetään välttää. Vammoja ja penaltynopia voi tulla toki myös esim. taudista, nälästä, tuskasta ja ahdistuksesta.

space-jerusalem menee muuten näinä päivinä nurin kun serverin pitäjä sulkee liittymänsä. Katsellaan uutta sijoituspaikkaa jostain, mutten voi luvata koska sellainen saadaan. Ja joo tää tuli mulleki vähän lyhyellä varotusajalla.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 04, 2012, 13:41:32 kirjoittanut Nuurori »

Poissa Tommi Brander

  • Moderator
  • *****
  • Viestejä: 762
  • Liked: 3
  • Amatööri
    • Profiili
    • Cogito, ergo ludo
Vs: Naturist's Dungeoneering Club
« Vastaus #14 : Kesäkuu 04, 2012, 17:53:06 »
Saako wikin sisällön talteen vaikkapa ihan tekstitiedostoina? Tarvin sääntöreferenssin, ja jos tuollaisen saisi koottua ilman käsipelillä copypastailua, niin olisi kiva.
Etsitkö peliseuraa Jyväskylästä? Ota yhteyttä. (Voin myös välittää Joensuuta koskevia pyyntöjä.)