Kirjoittaja Aihe: Pelilaudan alasajo ja jäädytys (Helmikuu 2017)  (Luettu 2454 kertaa)

Poissa V

• RST
  • Liked: 2
  • Vastarintaosasto 9
    • Profiili
    • V@Mekanismi
Pelilaudan alasajo ja jäädytys (Helmikuu 2017)
« : Joulukuu 30, 2016, 12:29:57 »
Kun ideoimme tämän sivuston ja foorumin 2010 Ropeconissa Sopen kanssa Roolipelaaja-lehden foorumien alasajon jälkeen, halusimme tarjota alustan aktiiviselle ja laadukkaalle keskustelulle roolipeleistä ja harrastuksen lieveilmiöistä.

Projektimme osoittautui massiiviseksi onnistumiseksi, mistä voimme ensisijaisesti kiittää sivuston aktiivisia käyttäjiä.

Nyt, kuusi vuotta myöhemmin, harrastukseen liittyvää suomenkielistä keskustelua käydään usealla eri välineellä, Slackistä Whatsappiin ja Twitteristä Facebookin suljettuihin ryhmiin. Samalla tarve erilliselle foorumisivustolle on vähentynyt jo muutaman vuoden ajan merkittävästi.

Tätä taustaa vasten alasajamme foorumin, ja arkistoimme sen sisällön helmikuussa 2017. Pyrimme varmistamaan, että alasajonkin jälkeen kaikki julkiset foorumiviestit ja ketjut ovat luettavissa. Yksityisviestit ja piiloitetut foorumit häviävät tässä yhteydessä täysin, ja niiden arkistokopiota voi kysyä allekirjoittaneelta ennen Helmikuuta.

Kiitos vielä kerran, Pelilauta ylitti moninkertaisesti omat tavoitteeni pelikulttuuria mahdollistavana ja voimistavana projektina.

V
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 30, 2016, 12:31:05 kirjoittanut vtakanen »

Poissa Loviatar

• yksin elää olento ja yksin kuolla saa
    • Profiili
Vs: Pelilaudan alasajo ja jäädytys (Helmikuu 2017)
« Vastaus #1 : Joulukuu 30, 2016, 12:50:02 »
Omasta puolestani haluan ehdottomasti kiittää foorumin ylläpidosta tähän asti. Pelilauta on ollut aivan korvaamaton resurssi Suomen PFS-skenelle ja muidenkin foorumien sisältöä on ollut mielenkiintoista seurata, vaikkei niihin ole osannut kommentoida suurimpaan osaan juuri mitään. Kampanjamme luonteen vuoksi varmaankin pykäämme itse jonnekin oman foorumin - asian pähkäily on vasta aloitettu.

Joudun kuitenkin törkeästi tähän viestin lopuksi lievittämään monien pelkoja ja kysymään: pysyykö Mekanismi edelleen pystyssä?
Rubiiniprinssi kysyy Tahonikepsulta "Seuraavaksi haluat varmaan yhden Riseneistäni?"

PFS Tampere -pelikalenteri | PFS Tampere Facebookissa

Poissa V

• RST
  • Vastarintaosasto 9
    • Profiili
    • V@Mekanismi
« Vastaus #2 : Joulukuu 30, 2016, 13:08:00 »
Mekanismi pysyy edelleen pystyssä.

Poissa jonkka

• Liked: 0
    • Profiili
« Vastaus #3 : Joulukuu 30, 2016, 14:52:36 »
Ikävä uutinen mutta myös ymmärrettävä. Muutaman hyvän pelaajan olen tätä kautta löytänyt ja vaikka en itse ole ollut siitä aktiivisimmasta päästä niin jokusen viestinkin olen kirjoittanut. Kiitokset siis ylläpidolle minultakin.

Poissa Kuusikeiju

• RST
  • Liked: 7
    • Profiili
« Vastaus #4 : Joulukuu 30, 2016, 18:29:24 »
Kyllä sylettää, mutta se on taantuvien vanhojen pierujen osa.

Totuus on kuitenkin, että keskustelu on kaikonnut muualle. Olen viihtynyt täällä todella hyvin. Aika aikaansa kutakin. Ikävä tulee, mutten enää jaksa uskoa nettifoorumiin tämän harrastuksen kanssa. Se on sääli, sillä niin hienosti kuin vaikka Facebook pystyy palvelemaan larppaajia, jää sen anti käyttöliittymän puolesta heikommaksi roolipelien kanssa.

Kiitos näistä vuosista. Täytyykin jakaa noita Roudan maa -seikkailuja nopeammalla aikataululla nämä viimeiset päivät.
Uusia Roudan maa -roolipelejä saa minulta
hintaan 42 (laita yksityisviestiä)

Poissa Veltzeh

• Profiili
    • Veltzeh Mekanismissa
« Vastaus #5 : Joulukuu 30, 2016, 18:57:05 »
Kiitos minunkin puolestani tästä ajasta. Arkistointi on myös hyvä veto!

Poissa Shade

• Profiili
« Vastaus #6 : Joulukuu 31, 2016, 00:07:24 »
Kiitos myös täältä! Foorumi on tarjonnut vuosien aikana useita mielenkiintoisia lukuhetkiä, vaikken olekaan juuri mihinkään koskaan kirjoitellut.

Poissa murhe

• Profiili
« Vastaus #7 : Joulukuu 31, 2016, 05:18:16 »
Huonoja uutisiahan nämä ovat, mutta kiitoksia ylläpidolle ja muille käyttäjille. Olisihan se hienoa, jos joku osaava tekisi vähän esittelyä missä jatkossa modernimmat keskustelut käydään sosiaalisen median puolella. Sellaisen silmäyksen uudistuneeseen skeneen.

Poissa Ilkka

• Profiili
« Vastaus #8 : Tammikuu 01, 2017, 01:14:52 »
Ymmärrettävä päätös.

Jos PFS ja peliseurahaku löytävät yhtä hyvän tai paremman alustan, kukaan tuskin jää tyhjän päälle.

Keskustelukulttuuri on pitkälti alustan sanelemaa, ja itse pidin foorumeista pitkine viesteineen ja selkeänä hahmottuvine rakenteineen. Arvostan Pelilaudan arkistoimista ja avoimeksi jäämistä. Palaan itse varmasti selailemaan vanhempia keskusteluja.

Kiitos kuluneista vuosista!

Ilkka
Ei sanoo: Eikö? Eiköhän!

Poissa Nordic

• Liked: 1
  • * Tupilak *
    • Profiili
« Vastaus #9 : Tammikuu 02, 2017, 11:34:07 »
Suuret kiitokset ja nostetta uusiin haasteisin!  8)

Poissa Indust

• Profiili
« Vastaus #10 : Tammikuu 03, 2017, 09:21:16 »
Sääli sinänsä, itse kun jostain syystä sitä Facebookkia karsastan vieläkin ihan urakalla. Ymmärrän kuitenkin, että epäaktiivista foorumia ei vaan kannata ylläpitää. Hieman kyllä ihmettelen, että miksi edes vaivaudutaan arkistoimaan keskusteluja nettiin, kun kerran kiinnostus on niin vähäistä, ettei ylläpito kannata.

Kiitos menneistä vuosista joka tapauksessa. Kai sitä on vaan pakko sinne Faceen mennä...

Poissa Sope

• RST
  • Pelisuunnittelija - Myrrysmiehet Oy
    • Profiili
« Vastaus #11 : Tammikuu 03, 2017, 11:40:15 »
Arkistointi johtuu siitä, että täällä voi olla jotain arvokkaita keskusteluita tai kehitysketjuja, joiden katoaminen harmittaisi. Itsellä harmitti aikoinaan, kun Roolipelajaa-lehden foorumi katosi yllättäen ja siellä oli jotain omia pelikehitelmiä ja niihin liittyviä palautteita, jotka katosvat lopullisesti bittiavaruuteen ilman varoitusta.
”Tuli ei polta tuttuansa”

Poissa Sam!

• Liked: 3
  • Sami Koponen
    • Profiili
    • Mythopoeia: blogi tarinankerronnasta
« Vastaus #12 : Tammikuu 03, 2017, 12:15:44 »
Arkistointi johtuu siitä, että täällä voi olla jotain arvokkaita keskusteluita tai kehitysketjuja, joiden katoaminen harmittaisi. Itsellä harmitti aikoinaan, kun Roolipelajaa-lehden foorumi katosi yllättäen

Kotimaista roolipelihistoriaa arvostavana olen samaa mieltä: monesti olisi ollut kiva tarkistaa jotain Roolipelaajan foorumilta, mutta eipähän ole mahdollista. Täällä on käyty paljon hyviä keskusteluita, joilla voi olla merkitystä myös tulevaisuudessa.

Kiinnostavaa nähdä, mitä tästä seuraa. Ymmärrän hyvin, että hiljaista foorumia ei tunnu järkevältä ylläpitää. Toisaalta Facebook tuntuu olevan aivan kelvoton yhtään syvällisempään keskusteluun. Sellaiseen kevyempään ja nopeaan ajatuksenvaihtoon, jossa on kyse kokemuksista ja tuntemuksista eikä niinkään pohdinnasta ja analyyseista, se kyllä sopii ja ainakin teoriassa siellä kyllä saa teksteilleen paljon näkyvyyttä.

Kiitokset Pelilaudan ylläpitäjille minunkin puolestani!
Pyöreän pöydän ritarit - roolipeli sankaruudesta
Pelintekijän blogi: Efemeros

Poissa Nuurori

• Pelinjohtaja on HERRA
    • Profiili
    • Space Jerusalem
« Vastaus #13 : Tammikuu 04, 2017, 19:29:32 »
Arkistointi johtuu siitä, että täällä voi olla jotain arvokkaita keskusteluita tai kehitysketjuja, joiden katoaminen harmittaisi.

Todellakin arkistointi on miehen työ. Majatalon hävitys harmittaa edelleen.

Mites muuten, yksityisviestit kun eivät säily arkistoinnissa, niin onko modeilla joku näpsä tapa niiden heittämiseksi? koska mä voisin kyllä olla kiinnostunut omien yksityisviestieni säilyttämisestä?
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 04, 2017, 19:39:01 kirjoittanut Nuurori »

Poissa V

• RST
  • Vastarintaosasto 9
    • Profiili
    • V@Mekanismi
« Vastaus #14 : Tammikuu 04, 2017, 20:24:11 »
Arkistointi johtuu siitä, että täällä voi olla jotain arvokkaita keskusteluita tai kehitysketjuja, joiden katoaminen harmittaisi.

Todellakin arkistointi on miehen työ. Majatalon hävitys harmittaa edelleen.

Mites muuten, yksityisviestit kun eivät säily arkistoinnissa, niin onko modeilla joku näpsä tapa niiden heittämiseksi? koska mä voisin kyllä olla kiinnostunut omien yksityisviestieni säilyttämisestä?

Ei ole. Mutta mä pysty ehkä louhimaan ne kannasta tekstitiedostoon.

V