Kirjoittaja Aihe: Näytöspelit  (Luettu 721 kertaa)

Poissa Jonir

• Liked: 0
    • Profiili
Näytöspelit
« : Joulukuu 09, 2016, 14:11:48 »
Kun olin YouTuben oudommalla puolella, niin aloin miettimään minkälainen roolipeli sopisi n.s "näytöspeliksi". Eli että lavalla pelataan roolipeliä ja yleisö seuraa pelin tapahtumia. Sellainenhan voisi olla hauskaa? Mutta mitä siihen vaaditaan?

Itse tulin miettineeksi että pelin esitys täytyisi olla paikassa jossa on aloittelijoita/kiinnostuneita mukana, kenties pienessä mittakaavassa jonkinlaisessa kirjastossa tai Traconin kaltaisessa tapahtumassa.

Pelin täytyisi olla helppo ja yksinkertainen, eli ei mitään Pathfinderia.

Säännöistä puhuminen täytyy pitää minimissään. Paino narratiivissa, vaikka nopan viskelyä saa olla mukana.

Tunti voisi olla maksimi pelin kestoaika, eikä tyhjäkäyntiä saisi olla paljoa.

Mitä teille tulee mieleen, ja mitä mieltä itse olette sarjoista kuten Acquisitions inc?
Ego pectaturi multo sequenti enim TDDC!

Poissa jonkka

• Profiili
Vs: Näytöspelit
« Vastaus #1 : Joulukuu 09, 2016, 16:23:39 »
Äkkiseltään ajateltuna uskoisin, että nykyaikana tuollaisessa voisi olla potentiaalia. Eri kanavien kautta fantasia ja roolipelit (vaikkakin tietokoneversioina) ovat aivan eri tavalla tunnettuja kuin minun nuoruudessani, joten uskoisin että kiinnostunutta yleisöä löytyy.

Luultavasti parhaiten tuollainen toimii kohtuullisen pienessä ja intiimissä ympäristössä jossa yleisö näkee itse kaiken pöydän ääressä tapahtuvan ilman kamera- ja mikrofonihässäkkää, mikä vastaavasti tekee järjestämisestäkin helpompaa. Kääntöpuolena se, että jos yleisö ei voi istua se ei jaksa pitkään seurata. Samoin kaikki ulkopuolinen häly voi olla ongelma (tilan ulkopuolelta kuuluvat äänet, tulevat ja poistuvat ihmiset, yleisön juttelu jne).

Tietääkseni kirjastot, nuorisotoimet ja muut järjestävät jos eivät näytöspelejä niin ainakin roolipelikerhoja tai tutustu harrastukseen -idealla. Mutta tämä ei kait ole sitä mitä hait?

Poissa Jonir

• Profiili
« Vastaus #2 : Joulukuu 09, 2016, 16:55:26 »
Mietin lähinnä sen kautta että jos ei ole kuullut ennen, tai jos on vähän ramppikuumetta, niin näytöspeli voisi olla hyvä tapa näyttää millaista roolipelaaminen on.

Poissa Kuusikeiju

• RST
  • Liked: 7
    • Profiili
« Vastaus #3 : Joulukuu 09, 2016, 17:09:36 »
Ensimmäinen ajatus oli, että kuka nyt haluaisi sivusta seurata. Sitten tajusin, että sadat tuhannet seuraavat sivusta myös toisten pelaamia videopelejä, joten ehkä tuollle voisi olla kysyntää.

Jonkan asettamien parametrien lisäksi suosisin freeform -tyylisiä pelivalintoja. Kun sekä kuulee että näkee pelaajien pelaavan, saa yleisö enemmän irti.

Konkreettisella tasolla UKK-peli Slaaraphenland voisi olla hyvä. Samoin suosittelisin katsomaan nuo ropeconin tunnin kilpapelien tuotokset, koska siellä on kymmenittäin hyvin simppelille systeemille työstettyjä pelejä. Joku Päiväni supersankarina voisi toimia jopa cosplay-roolipeli hybridinä rakentaen kahden harrastuksen välille siltaa.
Uusia Roudan maa -roolipelejä saa minulta
hintaan 42 (laita yksityisviestiä)

Poissa jonkka

• Profiili
« Vastaus #4 : Joulukuu 09, 2016, 20:11:28 »
Ensimmäinen ajatus oli, että kuka nyt haluaisi sivusta seurata. Sitten tajusin, että sadat tuhannet seuraavat sivusta myös toisten pelaamia videopelejä, joten ehkä tuollle voisi olla kysyntää.

Harrastuksesta mitään tietämätön ummikko tai aavistuksen ja/tai kiinnostuksen omaava mutta muuten aloittelija. Tai sitten konkari, joka hakee nostalgiatrippiä. Itsekin sain kimmokkeen harrastuksen pariin palaamisesta nimenomaan siitä kun juutuubista näin pelivideoita ja keksin ruveta etsimään tapaa ropeilla netin yli.

Tosin en nyt ole ihan varma oliko Jonirilla mielessä nimenomaan harrastuksen esittely uusille pelaajille (miten sen itse tuossa ymmärsin) vai ennemminkin pelit asiaa jo tuntevalle yleisölle kuten nuo Acquisitionin conipelit taitavat olla. Vai ehkä molemmat?

Poissa Sam!

• Liked: 3
  • Sami Koponen
    • Profiili
    • Mythopoeia: blogi tarinankerronnasta
« Vastaus #5 : Joulukuu 09, 2016, 23:07:02 »
Viesti poistettu käyttäjän toimesta.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 13, 2016, 19:31:14 kirjoittanut Sam! »
Pyöreän pöydän ritarit - roolipeli sankaruudesta
Pelintekijän blogi: Efemeros

Poissa Orthas

• RST
    • Profiili
« Vastaus #6 : Joulukuu 09, 2016, 23:32:36 »
Ropeconissa tänä vuonna oli livestreamattu kunniavieraspeli ohjelmalavalla (Ross Watson veti), ehkä Suomen ensimmäinen kuulin puhuttavan? Ropeconissa kunniavieraspelit on perinteisesti olleet jossain määrin katsojaystävällisiä ja niissä on usein ollut pieni määrä katsojia jotka vaihtuvat suhteellisen kovaa tahtia.

Traconissa pari vuotta takaperin oli huumorilla vedetty näytös-HeroQuest jossa oli kymmenittäin katsojia.

Jossain vaiheessa muistan puhuneeni skenetyyppien kanssa siitä kuinka kukaan ei tiennyt että netistä löytyisi helposti seurattavaa suomenkielistä pelivideota. Semmoisen tuottaminen (tai vaikka minisarjan erilaisia pelejä ja pelityylejä) voisi olla kova sana, jos ei joku ole tehnyt jo. Se antaisi helpon vastauksen kysymykseen mitä/millaista se roolipelaaminen oikeasti on.

Sami: Voimavarojen jaossa ongelmahan tulee vastaan siinä vaiheessa jos on sata halukasta peluria ja et ennätä vetää kaikille.  Tällaisissa tilanteissa voisi olla järkevää järjestää näytös. Esimerkiksi tapahtumien kunniavieraat tai puolen tunnin esittelyslotti jossain muussa tapahtumassa jossa on iso yleisö voisivat olla tällaisia.

« Viimeksi muokattu: Joulukuu 09, 2016, 23:35:29 kirjoittanut Orthas »

Poissa jonkka

• Profiili
« Vastaus #7 : Joulukuu 10, 2016, 09:11:00 »
Jossain vaiheessa muistan puhuneeni skenetyyppien kanssa siitä kuinka kukaan ei tiennyt että netistä löytyisi helposti seurattavaa suomenkielistä pelivideota.

Arvioinnin helposti seurattavuudesta jätän katsojan arvioitavaksi, mutta kyllähän noita jokunen löytyy. Jonir voi puffata omaansa, toinen useamman jakson pituinen on uusi Guild of Gorath. Lisäksi jotain yksittäisiä olen joskus löytänyt mutten muista nimiä.

Poissa Sam!

• Sami Koponen
    • Profiili
« Vastaus #8 : Joulukuu 11, 2016, 19:39:28 »
Viesti poistettu käyttäjän toimesta.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 13, 2016, 19:31:35 kirjoittanut Sam! »

Poissa Retris

• Profiili
« Vastaus #9 : Joulukuu 12, 2016, 14:29:55 »
Pohdiskelin itsekin samankaltaista kysymystä täällä alkuvuodesta. Keskustelu vain jäi vähän heikonlaiseksi joten olen samaa pohdintaa jatkanut itsekseni. Olen itse tullut siihen tulokseen että ehkä parhaiten tällaiseen toimiva systeemi on luultavimmin Powered by Apocalypse-järjestelmä. Se on todella helppo ymmärtää (kuka vain tajuaa 2d6+X josta 7-9 on osittaisia onnistumisia ja 10-12 täysiä), se on helppo seurata näkemättä pelaajien hahmolomakkeita ja se painottaa yhteistä tarinankerrontaa. Muista järjestelmistä jo tuossa keskustelussa mainitsemani Noitahovi olisi suomalaisista peleistä ehkä se paras, siinäkin on hyvin vähän muistettavaa. Kolmas, joskin hyvin erilainen, on Fiasco. Fiascon luulisin olevan varsinkin niille ihmisille helppo tapa tutustua roolipeleihin joilla ei ole kokenutta pelinjohtajaa.

En itse ihan ymmärrä tuota kielteisyyttä roolipelien sivusta katsomiseen. Miksi lukea kirjoja jos voi itse kirjoittaa? Miksi käydä teatterissa jos osaa itse näytellä? Se että roolipelit on interaktiivisesti luotua fiktiota ei tee siitä yhtään vähemmän nautittavaa sivusta katsottuna. Kyllähän sitä ihmiset improteatteriakin käyvät katsomassa. Jopa valmisskenaarioiden pelaaminen sivusta seurattuna saattaa olla mielekästä katsottavaa, itse ainakin nautin nähdä miten eri henkilökemiat pelaajien kesken vaikuttavat tarinan kulkuun. Mielestäni juuri sivusta katsottuna on helpompaa ymmärtää roolipelaamisen idea kuin se että itse lähtee yrittämään, sillä silloin saa helpommin keskityttyä kokonaisuuteen kun taas ensimmäistä kertaa pelaavana usein esimerkiksi säännöt vievät leijonanosan huomiosta ja siinä sitten samalla unohtuukin se itse roolipelaaminen.

Poissa Jonir

• Profiili
« Vastaus #10 : Joulukuu 12, 2016, 14:54:36 »
En itse ihan ymmärrä tuota kielteisyyttä roolipelien sivusta katsomiseen. Miksi lukea kirjoja jos voi itse kirjoittaa? Miksi käydä teatterissa jos osaa itse näytellä? Se että roolipelit on interaktiivisesti luotua fiktiota ei tee siitä yhtään vähemmän nautittavaa sivusta katsottuna. Kyllähän sitä ihmiset improteatteriakin käyvät katsomassa. Jopa valmisskenaarioiden pelaaminen sivusta seurattuna saattaa olla mielekästä katsottavaa, itse ainakin nautin nähdä miten eri henkilökemiat pelaajien kesken vaikuttavat tarinan kulkuun. Mielestäni juuri sivusta katsottuna on helpompaa ymmärtää roolipelaamisen idea kuin se että itse lähtee yrittämään, sillä silloin saa helpommin keskityttyä kokonaisuuteen kun taas ensimmäistä kertaa pelaavana usein esimerkiksi säännöt vievät leijonanosan huomiosta ja siinä sitten samalla unohtuukin se itse roolipelaaminen.

Joskus on vaan kiva vetää vapaalle ja katsella peliä, tai oppia siitä jotain uutta myös. :)

Poissa Sam!

• Sami Koponen
    • Profiili
« Vastaus #11 : Joulukuu 13, 2016, 19:32:58 »
Minusta tuntuu, että tähän viestiketjuun laittamani vastaukset eivät millään tavoin auta itse aiheen käsittelyä vaan pikemminkin lamaannuttavat heitä, jotka haluavat toimia. Koska en halua olla ankeuttaja, poistan viestini. Mitään hyödyllistä ja rakentavaa sanottavaa minulla ei tähän aiheeseen ole, joten pistän suuni kiinni.