Kirjoittaja Aihe: [peliraportti] Tsernobyl, rakastettuni: Paper Wings  (Luettu 1058 kertaa)

Poissa Sam!

  • Viestejä: 840
  • Liked: 3
  • Sami Koponen
    • Profiili
    • Mythopoeia: blogi tarinankerronnasta
[peliraportti] Tsernobyl, rakastettuni: Paper Wings
« : Marraskuu 03, 2016, 22:17:49 »
Dokumentoinpa tähän Tšernobyl, rakastettuni -kampanjan, jonka olemme hiljan aloittaneet. Muistelen, että aiemmat tänne Pelilaudalle kirjoittamani peliraportit olivat ihan suosittuja. Lisäksi raportointi on hyvä keino tuoda ilmi niitä kunkin peliporukan omintakeisia pelityylejä, jotka muuten jäisivät neljän seinän sisälle.

Kysymykset ja kommentit niin pelaajilta kuin ulkopuolisiltakin lukijoilta ovat tervetulleita.

Motivaatio

Olen viimeisen vuoden aikana roolipelannut varsin runsaasti, reilut satakunta pelikertaa. Minulla on ollut kaksi eri peliporukkaa, joista vanhemman kanssa olen pelannut paljon draamapelejä ja uudemman kokoonpanon kanssa seikkailupelaamista. Halusin nyt näyttää draamapelaamisen antia myös uusille pelikavereille, joten käytännössä muodostimme valikoidun yhdistelmäjoukkueen.

Yritän pysyä kotimaisen roolipelijulkaisemisen tasalla paitsi lukemalla uudet sääntökirjat myös pelaamalla näitä pelejä parhaani mukaan. Juhana Petterssonin Tšernobyl, rakastettuni -peliä (ks. pelin kotisivu) en ollut vielä päässyt pelaamaan ja se tuntui olevan hyvin linjassa tällaisen draamapelaamisen kanssa. Tuntui siis luontevalta valita se pelin pohjaksi.

Alkuvalmistelut

Vaikka Tšernobyl, rakastettuni -peli on yhteensopiva draamapelaamisen kannalta, siinä ei juurikaan ole pelaamista tukevia rakenteita. Mekaanisia pelisääntöjä ei ole käytännössä lainkaan. Niinpä poimin Parhaaseen katseluaikaan (alku. Primetime Adventures) -pelistä ajatuksen kampanjarakenteesta ja kunkin hahmon omasta aiheesta. Polaris-pelistä puolestaan mieleeni oli jäänyt ajatus siitä, että pelaaja saa mitä haluaa, jos on valmis hyväksymään vastapelaajan asettamat seuraukset.

Näiden elementtien myötä hahmonluonnin yhteydessä hahmoille siis määriteltiin rikos- ja rakkaus-aiheet. Kampanja on kahdeksan pelikerran mittainen ja päätimme jo etukäteen millä pelikerralla keskittyisimme kunkin hahmon eri aiheeseen. Jaoin pelaajille myös O/X-kortit, joilla he voivat ilmaista jos pelisisältö menee sellaiseen suuntaan, mitä he eivät halua pelissä nähdä.

Koska peliporukkaamme kuuluu väkeä, jotka eivät ole aiemmin pelanneet tällaisella pelityylillä, päätin seurata Tšernobyl, rakastettuni -pelin ohjeistusta pelin esittelemisestä ja asiasta keskustelemista pelaajien kanssa. Kävimme asiasta jo aiemmin sähköpostikeskustelua, mutta esitelmöin vielä erikseen kampanjaideasta ja pelityylistä hahmonluonnin yhteydessä. Teimme myös lämmittelyharjoitukset, jotka tuntuivat auttavan luottamuksellisen ilmapiirin luomisessa.

Pelaajat ja hahmot

Tämän kampanjan peliporukkaan kuuluu itseni lisäksi kolme kaveriani. Minä toimin pelinjohtajana, muut ovat pelaajia. Jussin kanssa olen pelannut jo useamman vuoden ja nimenomaisesti tämän tyyppisiä draamapelejä. Keskenään seurustelevat Jani ja Anna ovat itselleni uudempia tuttavuuksia, mutta kiivaan pelitahdin myötä olen ehtinyt pelata heidän kanssaan useamman kymmenen pelikertaa. Yhteinen pelikielemme on englanti, mikä on aiemman perusteella osoittautunut helpommaksi kuin kaksikielinen pelaaminen.

Niille, jotka eivät tunne Tšernobyl, rakastettuni -peliä, kerrottakoon että kampanja kertoo rikoksia tehneistä ihmisistä, jotka pakenevat Tšernobylin suljetulle onnettomuusalueelle saadakseen elää rauhassa. Hahmojen on tarkoitus löytää paikkansa suljetulla Vyöhykkeellä elävän yhteisön keskellä, mikä tarkoittaa myös romansseja. Aion omassa kampanjassani painottaa ajatusta uudesta alusta, jota menneisyys kuitenkin vääjäämättä varjostaa.

Janin hahmo on Abel.
  • Rikos: Hän on murhannut paljon ihmisiä, mutta oikeutti tekonsa jonkinlaisella armomurhalogiikalla. Hän tietää silti tehneensä väärin ja suuntaa Vyöhykkeelle suojellakseen maailmaa itseltään.
  • Rakkaus: Abelin unelma rakkaudesta on jonkinlainen rikkinäinen henkilö, jota hän voisi auttaa rakastamalla.

Jussin hahmo on Tomko.
  • Rikos: Hän tappoi raivonpuuskassa rakastettunsa ja tuhosi siten elämänsä rakkauden. Hän rypee itsesäälissä ja rankaisee itseään menemällä Vyöhykkeelle.
  • Rakkaus: Hän haaveilee rakastetusta, joka kunnioittaisi häntä eikä nauraisi hänelle.

Annan hahmo on Daria.
  • Rikos: Hän tappoi häntä hyväksikäyttäneen aviomiehen, joka oli kuitenkin sen verran korkeassa yhteiskunnallisessa asemassa, ettei Darialla ole muuta pakopaikkaa kuin Vyöhyke.
  • Rakkaus: Hän haaveilee rakastetusta, joka kunnioittaisi häntä eikä yrittäisi vain hyötyä hänestä.

Muoks: Hahmojen aiheet paremmin esille.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 09, 2016, 23:33:49 kirjoittanut Sam! »
Pyöreän pöydän ritarit - roolipeli sankaruudesta
Pelintekijän blogi: Efemeros

Poissa Sam!

  • Viestejä: 840
  • Liked: 3
  • Sami Koponen
    • Profiili
    • Mythopoeia: blogi tarinankerronnasta
Vs: [peliraportti] Tsernobyl, rakastettuni: Paper Wings
« Vastaus #1 : Marraskuu 03, 2016, 23:12:49 »
Ensimmäisellä pelikerralla tarkoitukseni oli hieman tutustuttaa pelaajia pelityyliin ja pohjustaa hahmojen elämää Vyöhykkeellä. Ihmissuhteisiin ja hahmojen henkiseen muuttumiseen tähtäävässä kampanjassa on hyvä antaa alkuun aikaa luoda se perustaso, johon tulevia muutoksia sitten peilataan. Hahmojen tekemät isot valinnat ja päätökset saavat painoarvoa vasta kun olemme oppineet tuntemaan heidät.

Olin valmistautunut pelikertaan kirjoittamalla ranskalaisilla viivoilla kohtausideoita, joita heittää peliin. Seurailin Tšernobyl, rakastettuni -sääntökirjassa olevaa esimerkkiskenua Kohti atomia, joka tekee tämän Vyöhykkeen esittelyn mielestäni ihan hyvin.

Ensimmäinen pelikerta: The run (1.11.2016)

Hahmot olivat tuomittuina rikollisina vankeja kuljettavassa junassa. Määränpäänä oli tarkkaan vartioitu vankila, joten nyt piti paeta, jos sen kohtalon halusi välttää. Aloituskohtauksessa sivuhahmo Katja selitti hahmoille, että hän oli järjestänyt heille pakomahdollisuuden: juna pysähtyisi kymmeneksi minuutiksi lähelle Vyöhykkeen rajaa. Hahmojen pitäisi kuitenkin jotenkin onnistua pääsemään ulos junasta.

Kun paon h-hetki koitti, Abel oli edelleen ketjulla kiinni penkissään ja Tomko oli liian hermona pystyäkseen olemaan juurikaan avuksi. Niinpä Daria taklasi paikalle saapuneen vartijan ja homma repesi ammuskeluksi. Vartijalta vohkitulla käsiaseella Daria onnistui pitämään toisen vartijan pään matalana, vapauttamaan Abelin ja ampumaan junan ikkunan säleiksi. Katja ja Tomko pakenivat hässäkän aikana vaunun ovesta.

Hahmot siis pääsivät pakenemaan yöhön, mutta edelleen käsiraudoissa ja toiset pahasti ruhjeilla: Tomko oli saanut reiteensä ikävän viiltohaavan ja Daria loukkasi olkapäänsä loikatessaan ulos junan ikkunasta. Suunnitelman mukaisesti he ryömivät korkeaan heinikkoon ja edelleen metsänrajaa kohti. He kuulivat Katjan huutavan haavoittuneena, mutta eivät lopulta välittäneet hänestä. Jani sanoi myöhemmin, että pohti kovasti menisikö Abel paikalle ja jos menisi, auttaisiko vai tappaisiko hän Katjan.

Metsään päästyään hahmot olivat erillään toisistaan ja läpikävivät omat pienet erähetkensä. Seuraavaan aamuun sijoittuneessa kohtauksessa annoin Abelin ja Tomkon löytää toisensa. Anna kuitenkin sanoi Darian jatkaneen ojan seuraamista, joten päätin hänen hahmonsa sitten menevän omillaan. Abel ja Tomko kehittivät nopeasti ryhmädynamiikan, jossa Abel oli hiljainen johtaja ja Tomko nuriseva seuraaja. He tulivat tielle ja tähän Katjan antamat pako-ohjeet päättyivät. Annoin pelaajien valita, lähtisivät he oikealle vai vasemmalle ja tiesin sääntökirjan kartan perusteella, että vasen veisi Pripjatiin ja oikea Kopatšin kylään. He lähtivät oikealle.

Abel ja Tomko kulkivat Kopatšin kylän läpi, kun maalaistalosta ei heti avattu ovea. Tarjosin Dariallekin kontaktia erään metsässä liikkuneen sivuhahmon myötä, mutta Anna sanoi Darian kiertävän tämän kaukaa. Onneksi hahmot olivat sattuneet siinä määrin samalle suunnalle, että saatoin todeta heidän löytävän toisensa. Hahmot pitivät pienen palaverin siitä, minne he menisivät, mutta koska Abel päätti jatkaa matkaa, toiset seurasivat.

Illan tullen pääsimme miettimään, miten hahmot järjestäisivät yöpymisensä keskellä metsää. Koska tulta ei saatu syttymään, Tomko ehdotti kainosti nukkumista lähekkäin. Anna myös totesi, että hänen hahmonsa joutuu riisumaan kastuneen vangin haalarinsa. Tilanne oli itselleni pelinjohtajana samaan aikaan kutkuttava ja kiusallinen. Toisaalta hahmot pääsivät määrittelemään keskinäisiä välejään ja seksuaalisuus oli ainakin peitellysti läsnä. Toisaalta en pitänyt siitä, että tiimin naishahmo oli heikoimmassa asemassa. Anna ei kuitenkaan tuntunut pitävän hahmonsa asemaa tai hahmojen nukkumista lähekkäin ongelmana.

Seuraavana aamuna selviytymiskamppailu kävi yhä tiukemmaksi. Daria ja Tomko olivat haavojensa takia heikkovointisia ja tiekin päättyi lopulta sotilaiden vartioimaan porttiin. Hahmot olivat siis kävelleet Vyöhykkeen rajalle ja sanoinkin ihan suoraan, että siitä eteenpäin jatkamalla he poistuisivat koko kampanjasta. Laskeskelin myös, että hahmoilla olisi noin kymmenen tunnin kävelymatka takaisin Kopatšin kylään eivätkä he olleet syöneet tai juoneet mitään liki kahteen päivään. Niinpä Abel lähti keräämään luonnonantimia Darian ja Tomkon jäädessä lepäämään. Päätin Abelin löytävän mustikoita ja lätäkön. Sanoin kyllä, että mustikat olisivat mahdollisesti radioaktiivisia ja lätäkön vesi mutaista, mutta pelaajien mielestä hahmoilla ei ollut valinnanvaraa. Surkea selviytymisfiilis oli vahvana läsnä, kun pelaajat kuvasivat miten heidän hahmonsa keräsivät lätäköstä vettä sukkien avulla.

Huomioita pelikerrasta

Pelikerta kesti reilut 2,5 tuntia. Sille asettamani päämäärä oli toteutunut, joskin peliin tuli tarpeettoman paljon metsässä rämpimistä. Toisaalta tämä toimii hyvin osoituksena sille, että yhteisön ulkopuolella ei selviä: hahmojen on pakko mennä ihmisten ilmoille, mikä johtaa luontevasti kampanjan pääteemaan.

Anna kommentoi pelin jälkeen, ettei pelikerta oikein vastannut hänen ennakko-odotuksiaan ihon alle menevästä draamasta. En itse ole huolestunut, koska tässä vasta pohjustellaan tulevia tapahtumia. Ilmeisesti hän ei ollut kokenut yöpymiskohtausta ongelmallisena, mutta pyrin kyllä jatkossa tekemään paremmin selväksi, että hahmolla on aina mahdollisuus säilyttää arvokkuutensa. Hahmot voivat kyllä joutua ikäviin tilanteisiin, mutta haluan että tämä johtuu pelaajan tietoisesta valinnasta eikä toisten pelaajien pakottamisesta.

Hoitamattomine haavoineen, nälän ja vilun vaivaamina ja osalla myös säteilymyrkytyksen uuvuttamina hahmot ovat poikkeuksellisen tukalassa tilanteessa. Olen pohdiskellut tätä ja päätin, että taidan aloittaa seuraavan pelikerran tilanteesta, jossa pelimaailmassa on kulunut aikaa liki pari viikkoa. Näin saamme hahmot paremmin kiinni ihmissuhdepelaamiseen ja irti tästä ihminen vs. luonto -selviytymisteemasta.
Pyöreän pöydän ritarit - roolipeli sankaruudesta
Pelintekijän blogi: Efemeros

Poissa Kuusikeiju

  • RST
  • Viestejä: 1009
  • Liked: 7
    • Profiili
Vs: [peliraportti] Tsernobyl, rakastettuni: Paper Wings
« Vastaus #2 : Marraskuu 04, 2016, 12:53:34 »
Kiitos ketjusta! Lyhyt aikahyppy pelikertojen välillä auttaa kyllä kivasti surkeudesta ja metsärämpimisestä suoraan vyöhykkeelle ja ihmissuhdesisltöön. Oletko miettinyt, miten toteutat sen, etteivät pelaajat tunne vyöhykkeen asukkaita ollenkaan, mutta hahmoilla on heihin jo jonkinlainen kontakti, jos ajassa pikakelataan siihen, että hahmot ovat löytäneet perille ja parantuneet pahimmista vammoista?
Uusia Roudan maa -roolipelejä saa minulta
hintaan 42 (laita yksityisviestiä)

Poissa Sam!

  • Viestejä: 840
  • Liked: 3
  • Sami Koponen
    • Profiili
    • Mythopoeia: blogi tarinankerronnasta
Vs: [peliraportti] Tsernobyl, rakastettuni: Paper Wings
« Vastaus #3 : Marraskuu 07, 2016, 22:40:34 »
Toisella pelikerralla tarkoitukseni oli esitellä hahmoille Vyöhykkeen yhteisöä ja sen erilaisia toimijoita, jotta he hahmottavat millaiseen taustamaisemaan heidänkin hahmojensa on tarkoitus kampanjan aikana asettua. En kuitenkaan halunnut tehdä siitä liian luettelomaista ja pohdiskelin, miten välttäisin tietoähkyä.

Otin Vyöhykkeen toimijat Tšernobyl, rakastettuni -sääntökirjasta melko sellaisinaan, mutta erottelin heitä tarkemmin sen perusteella, mistä itse kukin saa elantonsa. Atominkieltäjät, Kasvihuoneen väki ja Jupiter-jengi olivat selviä, mutta lisäsin Strontiumsusille romunkeräämisoperaation. He siis saavat palkkaa siitä, että toimittavat Tšernobylin radioaktiivisuuden tutkijoille rakennusromua. Sudet eivät niinkään itse toimi tiilenkerääjinä, vaan palkkaavat edelleen muita Vyöhykkeen asukkaita. Päätin myös, että varsinkin vanhemmasta väestä moni saa elatustukea Vyöhykkeen ulkopuolella eläviltä sukulaisiltaan.

Kuten ensimmäiselläkin kerralla, minulla oli ranskalaisina viivoina kohtausideoita. Koitin myös kehittää muutaman ristiriidan Vyöhykkeen eri toimijoiden välille, jotta hahmot pääsevät heti määrittämään omaa paikkaansa sen sijaan, että he vain seuraavat toisten toimia.

Toinen pelikerta: The society (6.11.2016)

Aloitin lyhyellä aikahypyllä ja selittämällä, että hahmot olivat palanneet takaisin Kopatšin kylään, saaneet levätä siellä ja vastineeksi ovat keränneet polttopuuta. (Tämä vastannee myös Kuusikeijun kysymykseen.) Yllytin pelaajia tekemään aloituskohtauksen hahmojen keskinäistä keskustelusta (millaisia suunnitelmia hahmoilla on, pitäisikö Abelia jotenkin kiittää muiden pelastamisesta jne.), mutta väki pelasi aika kylmäkiskoisesti. Jussin Tomko kyllä puhui ystävyydestä, mutta ei saanut vastakaikua.

Heitin peliin Irynan, Kopatšin farmilla työskentelevän naisen, joka halusi kuulla uutisia Vyöhykkeen ulkopuolelta. Pelaajat olivat onneksi kohtuullisen hyvin kartalla Ukrainan viime vuosien tapahtumista, joten pelaaminen ei mennyt Wikipedian lukemiseksi. Daria ja Tomko hakivat kontaktia Irynaan, mikä johti lähinnä Irynan henkilöhahmon hieman laajempaan kuvaamiseen, mutta ei varsinaisesti ihmissuhteiden muodostamiseen.

Pistin sitten Bogdanin, Kopatšin farmin työnjohtajan, lähettämään hahmot matkoihinsa. Abel ja Daria hyväksyivät tämän, mutta Tomko koitti suostutella ensin kavereitaan ja sitten Bogdania, että he saisivat jäädä. Bogdan pysyi lujana, koska halusin saada hahmot Pripjatiin, eikä Tomko ollut valmis eskaloimaan tilannetta toiveidensa toteuttamiseksi.

Pripjatissa raamitin kohtauksia, joissa hahmot tutustuivat erilaisiin ryhmittymiin. Letkeä Vova toimi vastaanottokomiteana ja turistioppaana. Hahmot valikoivat itselleen sopivaa asuinpaikkaa ja tekivät vähän purkutöitä palkkaa vastaan. Päädyin siinä sivussa luomaan Vyöhykkeelle jonkinlaisen rahatalouden, sillä Strontiumsusien Victor maksoi jonkinlaisella maksutositteella purkumateriaalista, jota hahmot toimittivat rautatieasemalle.

Pelaajat ottivat näihin aikoihin itsekin raamitusvaltaa itselleen, ja pelasimme kohtauksen, jossa Tomko yritti lähestyä Dariaa syvällisen keskustelun merkeissä. Luulen Jussin tavoitteena olleen päästä avaamaan hahmojen taustoja - hänen Tomkonsa taustoja siinä kuin kuulemaan Dariastakin - mutta Daria pysyi kylmäkiskoisena. Keskustelimme siitä, miksi Daria ei lämpene ja Anna selitti, että Daria on kokenut perheväkivaltaa eikä siksi pidä tungettelevista kysymyksistä. Näin me pelaajina opimme jotain hahmoista, vaikka hahmot eivät tunnekaan toisiaan yhtään aiempaa paremmin.

Victorin maksaman palkkalipukkeen kanssa pääsimme luontevasti etenemään kohtaukseen, jossa hahmot kävivät Kasvihuoneen vihannesmarkkinoilla. Pistin pari muukalaista lähestymään hahmoja ja tarjoamaan varkauskeikkaa, mutta nämä kieltäytyivät. Sain kuitenkin samalla usutettua pelaajille ajatuksen, että Victor maksaa heille liian huonosti. En tiedä, oliko varastaminen houkuttelevaa, mutta selvästi ajatus aika raadollisesta yhteiskunnasta, jossa jokainen yrittää hyötyä toisista, näyttää istuneen pelaajien mieliin.

Jatkoin erilaisten Vyöhykkeen toimijoiden esittelyä ja toin Kyrylon-nimisen tyypin pyytämään hahmoja töihin. Kyrylon selitti, että hänellä on peltotilkku ja hän tuntee kalastamisen keinot, mutta haluaa mieluummin jonkun muun tekevän varsinaisen työn. Tarkoitukseni oli tällä hieman koetella hahmojen mahdollista lojaalisuutta Vovaa kohtaan, joka oli jo hankkinut heille asunnon. Ehkä Kyrylonin tarjous vaikutti yksinkertaisesti paremmalta kuin orjatyö Victorin hyväksi, joten hahmot lähtivät Kyrylonin mukaan. Tomko oli kyllä epäileväinen, mutta Abel ja Daria eivät kuunnelleet häntä eikä Tomko vastaavasti ollut valmis eroamaan kavereistaan.

Kuten edeltä on käynyt ilmi, pelaajat ovat olleet aika pitkälle sivuhahmojen vietävissä: he ovat pääsääntöisesti tehneet, mitä toiset ovat ehdottaneet. Viimeisessä kohtauksessa he kuitenkin painoivat jarrut pohjaan, kun Mutteri-Laran johtamat Jupiter-jengiläiset tulivat vaatimaan heiltä suojelurahoina heidän päivän palkkaansa. Abel käänsi tilanteen väkivaltaiseksi ja Daria oli heti mukana; Tomko sen sijaan pakeni ikkunasta. Minulle tuli kiire työntää Kyrylon mukaan kohtaukseen pysäyttämään pelaajahahmot, etteivät he olisi samantien ottaneet muutamaa jengiläistä hengiltä (mikä olisi ollut paitsi vaarallista Jupiterin vastatoimien vuoksi myös johtanut kampanjan tyylilajia väärään suuntaan). Onneksi pelaajat asettuivat, koska en minä väkisin olisi estänyt heitä tekemästä sellaisia valintoja, joita he olisivat halunneet tehdä.

Huomioita pelikerrasta

Pelikerta kesti reilut kolme tuntia, mutta meillä oli välillä puolen tunnin mittainen tauko. Olin tyytyväinen siihen, että Vyöhykettä tuli esiteltyä, mutta mietin kyllä että menikö se kuitenkin vähän liian luettelomaiseksi: erilaiset tahot esiintyivät vuorollaan aika irrallisissa kohtauksissa. Onneksi ymmärsin pyytää Annaa piirtämään kuvia nimetyistä sivuhahmoista, mikä ehkä auttaa muistamaan kuka kukin on. Laittanen näitä jossain välissä näkyville.

Olin pelikerran aikana hieman huolestunut Janin osallistumisesta, koska Abel on ollut aika syrjäänvetäytyvä. Keskustelimme tästä pelikerran aikana ja pääsimme yhteisymmärrykseen siitä, että tämä on ollut tarkoituksenmukaista: Jani ei siis ole ollut syrjässä, vaan on pelannut tietoisesti hiljaista hahmoa.

Vaikka Jupiter-jengin suututtaminen onkin vaarallista, tuo se toisaalta kiinnostavaa sisältöä seuraavalle pelikerralle. Muutenhan pelikerta oli lähinnä Pripjatin yhteisöön tutustumista, mistä ei kovin kummoisia jatkokuvioita irtoa. Seuraavalla pelikerralla kuitenkin pureudumme Tomkoon ja hänen tekemäänsä rikokseen, mikä tuo pelikerralle jäntevyyttä.
Pyöreän pöydän ritarit - roolipeli sankaruudesta
Pelintekijän blogi: Efemeros

Poissa Sam!

  • Viestejä: 840
  • Liked: 3
  • Sami Koponen
    • Profiili
    • Mythopoeia: blogi tarinankerronnasta
Vs: [peliraportti] Tsernobyl, rakastettuni: Paper Wings
« Vastaus #4 : Marraskuu 09, 2016, 23:31:00 »
Kolmannesta pelikerrasta eteenpäin siirrymme käsittelemään kunkin pelihahmon henkilökohtaisia aiheita. Kuten alussa mainitsin, kullakin hahmolla on oma Rikos- ja Rakkaus-aiheensa.

Ensimmäisenä vuorossa olisi Jussin Tomkon rikoksen käsittely. Suunnittelin sivuhahmo Lukan, joka on Tomkon rakastetun veli, eli sen naisen veli, jonka Tomko surmasi. Luka tulee Vyöhykkeelle vaatimaan Tomkoa tilille tekosistaan.

Suunnittelin myös muutamia muita kohtauksia, jotka toisivat viime kerralla esiteltyjä hahmoja mukaan hahmojen elämään. Tarkoitukseni oli myös tuoda näkyville seurauksia muutamista pelaajien aiemmin tekemistä valinnoista.

Kolmas pelikerta: Tomko's Crime (8.11.2016)

Avasin kohtauksella, jossa Kyrylon opetti hahmoja kalastamaan. Siinä sivussa tarkoitukseni oli houkutella hahmoja keskustelemaan ja lämmitellä pelaajia pelaamista varten. Käytännössä keskustelu ei oikein luistanut, vaikka suhtautumista itse kenenkin menneisyyteen sivuttiin. Toin toisessa kohtauksessa paikalle Lukan, joka kertoi tekevänsä dokumenttielokuvaa Vyöhykkeellä elävistä tyypeistä. Hän halusi haastatella Tomkoa ja kyseli, miten tämä oli päätynyt Vyöhykkeelle. Tomko kuitenkin vältteli puhumista rikoksestaan.

Pelasimme seuraavaksi esimerkkiseikkailun tervetuliaisjuhlat. Hahmot olivat kovin epäileväisiä yöllä talon ulkopuolelle kokoontuneesta väkijoukosta, mutta lähtivät kuitenkin mukaan. Abel kävi rituaalin vaiheet ensimmäisenä läpi ja antoi mennä loppuun asti. Tomko kuitenkin kieltäytyi vapaasta seksistä (hänen surmatyönsä itse asiassa liittyi seksiin ja naurunalaisuuteen, eli ihan hahmon mukaista pelaamista). Daria puolestaan livisti paikalta jo ennen kastetilaisuutta. Jussi halusi tämän jälkeen kohtauksen, jossa Tomko tilitti elämäänsä kännissä Kyrylonille. Jussi sai siihen hyvin mukaan humalaisen mielialavaihtelut, mutta onnistui tuomaan esille Tomkoa hyväksynnän kaipuun ja katkeruuden hylätyksi tulemisesta.

Seuraavakin kohtaus oli pelaajalähtöinen. Siinä hahmot istuivat veneessä kalastamassa ja kävivät läpi bileyön tapahtumia. Tomko oli vihainen Darialle pakenemisesta, mutta Daria puolustautui sanomalla, ettei hän olisi voinut auttaa ketään, jos väkijoukko olisikin päättänyt lynkata heidät. Daria syytteli Tomkoa muutenkin tungettelevuudesta ja Tomko taipuikin lopulta pyytämään anteeksi. Tunnelmat olivat kuitenkin kaikkiaan viileät: hahmojen välinen ystävyys natisi liitoksissaan.

Heitin tässä välissä kohtauksen, jossa Vova tuli varoittamaan hahmoja Kyrylonista. Vovan mukaan Kyrylon on mafiamies, joka ei tunne minkäänlaisia moraalisia rajoitteita. Käskyn tullessa mafiamiehet ovat valmiita mihin tahansa ja Vova yllyttikin hahmoja tutkimaan Kyrylonin asunnon varastohuoneen. Hahmot kuitenkin kieltäytyivät, koska Kyrylon oli tähän mennessä kohdellut heitä hyvin.

Pääsimme sitten varsinaiseen pihviin kiinni, kun Luka tuli jatkamaan haastattelua. Väänsimme pitkään siitä, saisiko Luka haastatella Tomkoa kaksistaan vai olisiko Dariakin paikalla. Koska tiesin, että Luka hautoi Tomkon ampumista, pelasin Lukaa niin, että hän kaikin keinoin koitti suostutella muut jättämään heidät kahden. Mietin, olisiko minun pitänyt sanoa suoraan, että tämä kohtaus on parempi, jos hahmot ovat kahdestaan, mutta toisaalta halusin antaa tarinan mennä omalla painollaan. Lopulta Daria antoikin periksi ja pääsin esittämään Lukan syytökset Tomkolle. Tomko toisteli surmatyön olleen onnettomuus, mutta suostui kyllä Lukan ammuttavaksi. Luka ei kuitenkaan vetänyt liipaisimesta, vaan sanoi paljastavansa Tomkon likaisen salaisuuden tämän kavereille.

Kysyin Jussilta, halusiko hän intensiivisen kohtauksen jälkeen tauon, mutta koska hän sanoi olevansa kunnossa, jatkoimme tykitystä. Seuraavassa kohtauksessa Luka tosiaan paljasti Tomkon rikoksen yksityiskohdat Darialle ja Abelille. Daria marssi ulos ja Abel pahoinpiteli Lukan. Abelin motivaatio ei siinä rytäkässä selvinnyt, mutta ilmeisesti kyse oli enemmän dokumenttielokuvan tekemisestä saatavan palkkion menettämisestä kuin kostosta Tomkon puolesta.

Loppukohtauksessa Tomko sitten kohtasi kaverinsa uudelleen salaisuutensa paljastuttua. Hän oli aikeissa muuttaa pois, mutta selvästi toivoi jonkun estävän häntä. Daria kuitenkin suhtautui hänen lähtöönsä helpottuneena (Dariahan on itsekin perheväkivallan uhri) eikä lyhytsanainen Abelkaan estellyt lähtijää. Kohtaus oli yllättävän tyly: sekä minä että Jussi olimme odottaneet toisilta myötätuntoa, olivathan he kaikki tehneet kamalia asioita. Heidän hiljaisuutensa oli kuitenkin tuomitsevaa. Ainakin minun tuli sääli Tomko-parkaa.

Huomioita pelikerrasta

Pelasimme hieman reilut kolme tuntia. Paljon etukäteen suunnittelemastani kohtausmateriaalista jäi käyttämättä, mutta toisaalta onnistuimme hyvin käsittelemään Tomkon rikosta. Pelikerralla oli paljon pitkiä keskustelukohtauksia eli "sosiaalista roolipelaamista", kuten Pettersson sitä sääntökirjassa kutsuu. Pääsimme siis mielestäni hyvin kiinni Tšernobyl, rakastettuni -pelin hengen mukaiseen pelaamiseen.

Lukan ja Tomkon kohtaus oli varmasti intensiivisin, jonka olemme kampanjassa toistaiseksi pelanneet. En tosin mielestäni oikein onnistunut houkuttelemaan Jussia Tomkon tekojen syvällisempään analysointiin. Tykkäsin kuitenkin siitä, miten Jussi toi esille Tomkon syyllisyydentunnetta mutta myös kyllästymistä asian vatvomiseen. Toverien tuomion myötä Tomkon sympaattisuus omissa silmissäni vain kasvoi. Tämmöistä sen draamapelaamisen on tarkoitus olla.

Seuraavalla kerralla syvennymme sitten Abelin rakkauselämän äärelle.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 09, 2016, 23:34:38 kirjoittanut Sam! »
Pyöreän pöydän ritarit - roolipeli sankaruudesta
Pelintekijän blogi: Efemeros

Poissa Sam!

  • Viestejä: 840
  • Liked: 3
  • Sami Koponen
    • Profiili
    • Mythopoeia: blogi tarinankerronnasta
Vs: [peliraportti] Tsernobyl, rakastettuni: Paper Wings
« Vastaus #5 : Marraskuu 17, 2016, 23:56:55 »
Neljännellä pelikerralla aiheena oli Abelin rakkauselämä. Tarkoitus oli siis selvittää, millaiseen parisuhteeseen hahmo päätyisi vai päätyisikö ollenkaan. Olimme hahmonluonnin yhteydessä määritelleet kullekin hahmolle unelman rakkaudesta, joka antoi minulle ponnahduslaudan työskentelylleni.

En katsonut tarpeelliseksi tuoda kampanjaan uusia sivuhahmoja, vaan pidin Irynaa ja Mutteri-Laraa riittävinä vaihtoehtoina Abelin rakkauselämään. Pelaaja voisi tietysti omatoimisesti viedä hahmoaan treffaamaan muita hahmoja, pelaajahahmot mukaanluettuina.

Kehittelin pelikertaa varten myös joukon kohtauksia, joissa hahmot saavat selville viime kerran tapahtumia ja näkevät valintojensa seurauksia.

Neljäs pelikerta: Abel's Love (15.11.2016)

Hahmotiimi oli hajonnut, joten en voinut avata edelliskertojen tapaan yhteisellä kohtauksella. Niinpä päätin jatkaa viime kerran lopusta, eli tutkimalla Tomkon seuraavia vaiheita. Toin Vovan juttelemaan Tomkon kanssa ja tarjoamaan hänelle uusia työvaihtoehtoja. Tomko valitsi lopulta purkutyöt, jossa hän tutustui Olenaan, joka kuuluu Strontiumsusiin. (Joo, melkein kaikki sivuhahmot kuuluvat johonkin porukkaan.)

Darian ja Abelin yhteisessä aloituskohtauksessa raamitin heidät Kasvihuoneen vihannesmarkkinolle, jossa he törmäsivät Irynaan. Oli hauska pelata häntä hermostuneena tyyppinä, joka toivoi kovasti pääsevänsä Abelin turviin, mutta ei arkuutensa takia tohtinut sanoa sitä ääneen. Daria toimi melkein tärkeämpänä hahmona; Abel yritti kyllä selvittää, miksi Iryna oli tullut Pripjatiin, mutta Irynan levottomuus toimi riittävänä hämäyskeinona. Pelaajat kyllä äkkäsivät, että Iryna taisi olla rakastunut Abeliin, mutta Jani totesi Abelin olevan lopunperin sokea tällaiselle mahdollisuudelle.

Toin seuraavaksi Mutteri-Laran tapaamaan Abelia, kun tämä oli matkalla kalastamaan Darian ja Irynan kanssa. Mutteri-Lara tuli siis kertomaan Abelille, että Jupiter-jengin kostoisku oli tulossa, mutta rohkaisi Abelia kohtaamaan sen rohkeasti pystypäin. Sain tähän kohtaukseen mukaan kaikki Abelin ilmeiset romanttiset vaihtoehdot ja tilanne päätyikin nopeasti pystypainiksi Mutteri-Laran ja Darian välillä. Samalla hahmojen erilaiset suhteet selkenivät: Mutteri-Lara ihasteli Abelin rohkeutta, Daria vetosi pitkään yhteiseen menneisyyteen Abelin kanssa ja Iryna yritti varovaisesti suojella Abelia kahden muun naisen riidalta.

Jussi ehdotti, että Tomko voisi kuulla tulossa olevasta Jupiter-jengin kostoiskusta, joten pelasimme sellaisen kohtauksen seuraavaksi. Tomko oli siis tässä vaiheessa työskentelemässä Olenan johtamassa purkutyötiimissä, mutta kuullessaan väkivallan uhasta hän säntäsi varoittamaan kavereitaan. Kiristelimme kohtausta yhdessä niin, että Tomko teki tietoisen valinnan hylätä työpaikkansa ehtiäkseen viedä sanaa ystävilleen. Se, oliko Tomkon perimmäisenä motiivina huoli ystävistä vai toivo ystävyyden palauttamisesta, jäi yleisön tuomittavaksi.

Tomkon varoitusyritys meni kuitenkin traagisesti pieleen. Hän ehdotti Abelille, että tämä voisi piileskellä hänen talossaan, mutta kun keskustelu sattui kääntymään taannoiseen Tomkon lähtemiseen (jonka hän itse koki hylkäämiseksi), tunteet kuumenivat ja tilanne meni käsirysyksi. Tomko jäi alakynteen ja Abel lähetti hänet tyhjin käsin pois. Nöyryytetty Tomko huusi toivovansa Abelin kuolemaa.

Jani pohti huolella, miten Abel kohtaisi Jupiter-jengin koston: piiloutuisiko hän vai menisikö hän kärsimään rangaistuksensa vai valmistautuisiko hän taistelemaan henkensä puolesta vai jotain muuta? Abel päätyi lopulta menemään kohtaamispaikalle kirves aseenaan. Sain tässä kohtaa villin idean ja päätin toteuttaa sen: Kohtaamispaikalla olikin vain Mutteri-Lara, joka halusi ehdottomasti naida tällaisen rohkean miehen kanssa. Abel ei pistänyt hanttiin, joten paikalle perästäpäin hiipineet Daria ja Iryna yllättivät parivaljakon kesken aktin. Daria ei tästä hetkahtanut, mutta Irynan rakkaushaaveet tämä näky tuhosi.

Tämä ei tarkoittanut, etteikö Jupiter-jengin kosto olisi todellinen - Mutteri-Lara oli vain omista syistään paikalla etukäteen. Kun jengin varsinainen väki alkoi kerääntyä paikalle, Mutteri-Lara lähti omaan suuntaansa ja Daria vei Irynan turvaan toisaalle. Abel ja Daria olivat enemmän tai vähemmän yhteisymmärryksessä tästä. Tarkoitus näet oli, että Abel ottaisi rangaistuksen omille niskoilleen ja näin suojelesi muita. Jupiter-jengillä ei ollut mitään tätä vastaan, sillä olihan toisen pelikerran tappelukohtauksessa nimenomaan Abel vienyt yhdeltä jengiläiseltä silmän päästä.

Sanoin suoraan, että pelaajahahmot eivät voi kuolla kampanjan tässä vaiheessa. Tein tämän osin siksi, että pelaajat ymmärtävät välttää ylilyöntejä ja osin siksi, että pelaajilla olisi tilaa tehdä dramaattisia valintoja. Jani pohdiskelikin aikansa sitä, miten Abel vastaisi jengiläisten hyökkäykseen. Hän voisi puolustautua murhanhimoisesti tai sitten hän voisi kestää sen, mitä tulossa oli. Murhanhimoisuus voisi kostautua myöhemmin, joten Abel valitsi lopulta kärsimyksen tien. Jani tietysti odotti, että hahmolta vietäisiin silmä päästä, mutta olin jo etukäteen päättänyt, että jengiläiset mieluummin murskaavat hänen toisen nilkkansa. Rampana eläminen Pripjatissa kun on rankempaa kuin silmäpuolena. Tiesin, että Janilla oli itsellään ollut ongelmia polvensa kanssa, mutta en tähdännyt pelaajan henkilökohtaisiin kipupisteisiin. Ennemminkin olin valmiina perääntymään, jos kohtaus tuntuisi Janista liian ilkeältä.

Viimeisessä kohtauksessa Tomko sekä Daria ja Iryna kävivät tappelupaikalla etsimässä Abelia (tai tämän jäänteitä), mutta eivät löytäneet mitään. Abel nimittäin heräsi sairaalassa Mutteri-Laran valvoessa hänen vierellään.

Huomioita pelikerrasta

Olin itse tällä pelikerralla pahasti myöhässä, joten vaikka pelasimme tavallista pidempään, ei pelikerta kestänyt kaikkiaan kuin sen kolmisen tuntia. Pelikertaa selvästi hallitsi Jupiter-jengin kostoisku taannoisen veronkeräämisen vastustamisesta. Näin jälkikäteen ajateltuna se ehkä hieman haittasi romantiikan pelaamista, vaikka kumppanivaihtoehdot pyörivätkin hyvin Abelin ympärillä. Jani itse totesi pelikerran jälkeen, että Abelista ja Irynasta olisi voinut tulla jotain, jos olosuhteet olisivat olleet toisenlaiset. Nyt hän päätyi yhteen Mutteri-Laran kanssa, mutta varsinaisesti Abel hautoo vain kostoa Jupiterille eikä Mutteri-Lara ole hänelle kuin väline tässä operaatiossa.

Jussi oli hieman huolissaan kampanjan puolesta siitä, että hänen hahmonsa päätyi viime pelikerralla eri teille. Onnistuimme kuitenkin tässä istunnossa viemään Tomkon elämää hyvin eteenpäin ja toisaalta tuomaan hänet takaisin ystäviensä yhteyteen. Auttamisoperaatio meni ehkä pieleen, mutta ihan hyvää draamaa siitäkin irtosi.

Annan pelaama Daria jäi tällä kertaa ehkä vähän varjoon, koska hahmo hengaili Abelin kanssa mutta ei kuitenkaan päässyt tekemään näkyviä isoja päätöksiä. (Joskin totta kai suostuminen siihen, että Abel ottaa yksin selkäänsä tappelusta, jossa Dariakin oli osallisena, oli merkittävä temaattinen valinta ja paljasti paljon Darian persoonasta.) Onneksi seuraavalla kerralla aiheena on Darian rakkauselämä, jolloin hän pääsee varmasti paremmin näkyville.
Pyöreän pöydän ritarit - roolipeli sankaruudesta
Pelintekijän blogi: Efemeros

Poissa Sam!

  • Viestejä: 840
  • Liked: 3
  • Sami Koponen
    • Profiili
    • Mythopoeia: blogi tarinankerronnasta
Vs: [peliraportti] Tsernobyl, rakastettuni: Paper Wings
« Vastaus #6 : Marraskuu 18, 2016, 00:05:55 »
Viidennellä pelikerralla käsittelyvuorossa oli Darian rakkauselämä. Olimme jo viime pelikerran lopussa puhuneet siitä, että Kyrylon on Darialle aika selvä valinta. Halusin kuitenkin hieman koetella Dariaa paljastamalla Kyrylonista muutamia uusia puolia.

Olin tätä pelikertaa varten kehitellyt enemmän kohtausideoita kuin koskaan aikaisemmin. Tämä johtui siitä, että halusin Darian aiheen käsittelemisen lisäksi myös pohjustaa Tomkon rakkauselämän tulevaa käsittelyä ja tarjota Abelille tilaa pohdiskella elämänsä uutta suuntaa.

Viides pelikerta: Daria's Love (17.11.2016)

Hahmot olivat tämän pelikerran alussa jokainen omalla tahollaan. Niinpä tarjosin jokaiselle hahmolle oman aloituskohtauksen: Mutteri-Lara ja Abel nussivat sairaalassa, Vova yritti iskeä Dariaa mutta tuloksetta ja Tomko keskusteli Olenan kanssa, joka sanoi arvostavansa Tomkon päätöstä mennä auttamaan ystäviään.

Pelasimme tästä eteenpäinkin vuorollaan kunkin hahmon oman kohtauksen, koska yhtä kohtausta lukuunottamatta hahmot eivät toisiaan tällä pelikerralla tavanneet. Kyrylon toi Darialle iltapuvun, johon tämä selvästi ihastui ja mikä teki Irynan kateelliseksi. Lääkäri Rozalina keskusteli Abelin kanssa tämän tulevista suunnitelmista. Lääkärin kehotukset keskittyä hyvään elämään kaikuivat kuitenkin kuuroille korville kostoa hautovan Abelin kohdalla. Annoin Tomkon puolestaan tutustua Kasvihuoneen vihannesmarkkinoilla myyjänä toimivaan Mashaan. Tomko ja Masha ryyppäsivät yhdessä ja Masha tilitti omien tulevaisuuden suunnitelmiensa puuttumista mutta ei pahemmin saanut synkkämieliseltä Tomkolta pahemmin vastakaikua pohdintoihinsa.

Kyrylon vei Darian Jazz-klubin juhliin, jossa mafian palveluksessa olevat salamurhaajat, ihmiskauppiaat ja muut paatuneet rikolliset nauttivat hyvästä musiikista ja herkullisista ruuista. Tämä kohtaus tarjosi pienen siivun nukkekoteilua, kun Daria pääsi kriiseilemään siitä, miten hän ei näyttänyt yhtä laittautuneelta kuin juhlien muut naiset. Kohtaus toimi myös yllättävän tehokkaana kontrastina aiemmille pelikerroille, joissa hahmot ovat raataneet kalakeittonsa ja porkkanoidensa eteen. Tomko puolestaan meni Strontiumsusien illanviettoon, jossa pääsin esittelemään toisenlaista kulttuuria. Seksuaalisuuden tärkeys Strontiumsusille näkyi rivien välistä, vaikkei mitään ilmeistä panemista kohtauksessa tapahtunutkaan.

Olin tässä vaiheessa päässyt näyttämään, millaista elämää Kyrylon voi tarjota Darialle. Oli aika näyttää sen kääntöpuoli, joten toin Kyrylonin kotiin kädet verisinä. Jussi ja Jani arvasivat oikopäätä, että Kyrylon oli hakannut Vovan ja toki tämä tuli kohtauksessa Dariallekin ilmi. Tämä ei kuitenkaan hätkäyttänyt naista, vaan pikemminkin hän koki Kyrylonin suojelevan häntä. Irynan lähettäminen pois oli Darialle vaikeampi pala, mutta Kyrylonin järkeily ruuan rajallisuudesta talvisaikaan auttoi häntä hyväksymään senkin.

Pahoin piesty Vova raahautui Tomkon luokse, joka lähti pyytämään apua Kyrylonilta (Jussilla on hyvä draamantaju). Tomkolle selvisi nopeasti, että Kyrylon oli itse asiassa syypää Vovan vointiin ja Tomko yrittikin saada Darian tajuamaan millaisen miehen kanssa tämä eli. Daria ei kuitenkaan halunnut kuunnella tällaista, eikä Tomko halunnut ruveta ottelemaan Kyrylonin kanssa.

Keskustelimme tässä vaiheessa Dariasta, joka oli selvästi osoittanut sitoutuneensa Kyryloniin ja hyväksyvän tämän pahatkin teot. Anna selitti meille, että Darian maailmankatsomuksessa on vain kahdenlaisia ihmisiä: uhreja ja sortajia. Hän itse oli ollut aiemmin uhri, joten nyt hän halusi ehdottomasti liittoutua sortajien kanssa. Minusta Dariassa näkyy myös väkivallan uhrin pelokas mentaliteetti, jossa uhkaavalta näyttävän maailman keskellä turvalliselta vaikuttavaan henkilöön tarraudutaan hinnalla millä hyvänsä.

Pelikerran viimeisessä kohtauksessa Mutteri-Lara yllytti Abelia varastamaan sairaalasta lääkkeitä. Mutteri-Lara perusteli tätä sillä, että Abel tarvitsi tukijoukon ja Jupiter-jengi voisi olla sellainen: välienselvittelystä huolimatta Abel oli osoittanut olevansa rohkea kaveri. Lääkkeet toimisivat lahjana jengille, joka saattaisi sen myötä taipua ottamaan Abelin joukkoonsa. Pohdinnan jälkeen Abel suostui, koska tajusi jengiin soluttautumisen olevan paras tapa päästä asemaan, josta voisi kostonsa toteuttaa.

Huomioita pelikerrasta

Pelasimme tuttuun tapaan kolmisen tuntia, ehkä hieman yli. Pelissä oli tällä kertaa paljon kohtauksia, mutta ne kaikki edistivät hyvin kunkin hahmon omaa tarinaa. Daria ei saanut sen enempää kohtauksia kuin muutkaan, mutta ainakin minun silmääni hän teki painavia temaattisia valintoja.

Koska hahmot olivat omissa kohtauksissaan, kohtaukset pelattiin pelinjohtajan ja pelaajan välillä eikä aiempien pelikertojen tapaan pelaajien kesken. Tämä toimi siinä mielessä hyvin, että sivuhahmojen joukko pystyi houkuttelemaan hahmoista enemmän jutunjuurta ja valintoja kuin pelaajien keskinäiset kohtaamiset. En huomannut kysyä, kokivatko pelaajat oman vuoronsa odottelun tylsäksi, mutta kommenteista päätellen minusta tuntui, että he kyllä seurasivat kaikkia kohtauksia kiinnostuneina.

Tällä pelikerralla kohtauksissa oli ehkä aiempaa enemmän kyse tärkeiden valintojen tekemisestä. Kohtauksen sisältöinä ei siis niinkään ollut se, mitä hahmot keskustelivat vaan se, millaisia ratkaisuja he eri tilanteissa tekivät. Siinä mielessä se muistutti ehkä tähän asti pelatuista pelikerroista eniten sellaista napakkaa draamapelaamista, jota olen tottunut vetämään.

Seuraavalla kerralla onkin sitten viimeisen rakkaustarinan vuoro, kun Jussi tekee valintoja siitä, kenen kanssa Tomko haluaa pistää hyttyyt yhteen.
Pyöreän pöydän ritarit - roolipeli sankaruudesta
Pelintekijän blogi: Efemeros

Poissa Sam!

  • Viestejä: 840
  • Liked: 3
  • Sami Koponen
    • Profiili
    • Mythopoeia: blogi tarinankerronnasta
Vs: [peliraportti] Tsernobyl, rakastettuni: Paper Wings
« Vastaus #7 : Joulukuu 11, 2016, 23:25:26 »
Kampanjaa oli tarkoitus jatkaa nopealla tahdilla marraskuun lopulla, mutta pelaajien flunssaisuus pakotti pitämään parin viikon tauon. Lopulta pelin ääreen päästiin palaamaan.

Tomkon rakkauselämän suhteen vaihtoehtoja näytti olevan useampikin: Kasvihuoneen Masha, Strontiumsusien Olena, vapaaherra Vova ja Kopatšin kylän Iryna. Pelikerran toinen moottori olisi Abelin palaaminen takaisin Pripjatiin sairaalareissunsa jälkeen ja vanhojen tuttavien tapaaminen uudelleen.

Kun suunnittelin kohtausideoita etukäteen, keskityin Tomkon osalta Olenaan ja Vovaan. Tomko ei tehnyt Mashaan vaikutusta, joten Jussi saisi itse nähdä vaivaa tuon parisuhteen toteutumiseksi. Kysyin pelikerran alussa Jussilta mitä mieltä hän oli Irynan ja Tomkon mahdollisesta suhteesta. Koska Jussi ei vaikuttanut välittömästi innostuneelta, päätin jättää Irynan takataskuuni suunnitelma C:ksi.

Kuudes pelikerta: Tomko's Love (5.12.2016)

Aloitimme pelikerran kohtauksella, jossa Abel palasi sairaalasta takaisin kaupunkiin. Jani mietti hetken minne Abel suuntasi mutta päätti sitten mennä Tomkon luo. Tomko otti hänet avosylin vastaan ja tarjosi hänelle majapaikan. Tomkon luona asustanut omista vammoistaan parantuva Vova suhtautui jengiläisten kanssa liikkuneeseen Abeliin varauksella ja päättikin nostaa kytkintä.

Darian kohtauksessa puolestaan käsittelimme Darian ja Kyrylonin seksielämää. Molemmat osapuolet olivat aluksi arkoja, mutta sitten "innokkaita niin kuin laihduttaja, joka antaa periksi suklaalevyn edessä", kuten Anna sitä kuvasi. Halusin kuvata machona esiintyneen Kyrylonin kokemattomaksi rakastelijaksi ja antaa Darialle mahdollisuus lausua tuomio, mutta tämä päätti olla Kyrylonille hellä.

Tomko halusi parhaansa mukaan auttaa Abelia ja vei tämän mukanaan tapaamaan Olenaa purkutyömaalle. Tomkon pettymykseksi Olena ei kuitenkaan pystynyt tarjoamaan rammalle miehelle töitä, joten Abel päätti jatkaa matkaansa. Hän saapui sitten Darian ja Kyrylonin luokse, joista jälkimmäinen suostui tarjoamaan illallisen. Abel päätteli Kyrylonin kohteliaisuudesta (aivan oikein) ettei tämä halunnut Darian vanhoja heiloja nurkkiinsa pyörimään. Daria ei vastustanut Abelin lähtöä.

Pääsimme Jussin kanssa pelaamaan kiinnostavan kohtauksen, kun Tomko epäili Vovan rakastuneen itseensä mutta halusi torjua tämän. Minä tietysti pelasin Vovaa ensin sinisilmäisenä, joka ei ymmärtänyt Tomkon epäsuoria vihjailuja ja asian lopulta käytyä ilmi vapaamielistä nuorukaista, mikä vain lietsoi kiusaantunutta tunnelmaa. Tomko ajoi Vovan lopulta tiehensä ja tajusin vasta kohtauksen jälkeen, että tämä oli johtunut Vovan vitsistä, joka koski Tomkon seksuaalista kyvykkyyttä. Tämä aihehan oli Tomkolle herkkä, joten kaikkiaan kohtaus eteni hienosti tunnelmasta toiseen ilman että meidän tarvitsi puhua siitä metatasolla.

Abelin vaihtoehdot kävivät vähiin, joten hän päätyi lopulta Jupiter-jengin luokse. Hän antoi sairaalasta varastamansa lääkkeet hyvän tahdon eleeksi ja kuuli vartijalta, että jengi suunnitteli ryöstöretkeä Kasvihuoneelle. Tarjosin Janille mahdollisuutta kääntää Abelin kohtalo: hänhän olisi voinut mennä varoittamaan Kasvihuoneen väkeä tulossa olevasta iskusta. Jani kuitenkin päätti, että Abel oli kostonhimonsa sokaisema.

Tomko oli nyt torjunut Vovan, joten Olena oli luontevasti seuraava mahdollisuus. Tämä pari syntyikin luontevasti, sillä Olenallakin oli varauksellinen suhde seksiin. Tomko puhui seksin sotkevan ihmissuhteet, mistä Olenan oli helppo olla samaa mieltä. Pari päätyikin sopimaan treffit Helikopteriravintolaan.

Darian suhde Kyrylonin kanssa oli sujunut mutkattomasti, mikä toisaalta tarkoitti myös tylsyyttä. Koitin lopussa hieman elävöittää asiaa ja pohjustaa seuraavaa pelikertaa tuomalla paikalle viestinviejän. Ksenijaksi esittäytynyt nainen suhtautui Dariaan kylmäkiskoisesti Kyrylonin puolisona ja Anna päättelikin, että kyseessä täytyi olla Kyrylonin exä. Ksenijan varsinaisena asiana oli tuoda Kyryloninlle kirjekuori, jossa oli Abelin kuva.

Pelikerran viimeinen kohtaus oli näppärä kaksoiskohtaus, jossa leikkasin vuorotellen kahteen eri paikkaan. Abel hyökkäsi Jupiter-jengin mukana Kasvihuoneelle, kun Tomko ja Olena olivat samaan aikaan treffeillä. Kuvasimme siis Abelin väkivaltaiset teot rinnastettuna Tomkon ja Olenan romanttisen illanvieton kanssa.

Huomioita pelikerrasta

Tomkon rakkauselämän käsittely onnistui hyvin: ehdimme ennen Olenaa käsitellä Vovan mahdollisena seurustelukumppanina. Kuten oli etukäteen arvellutkin, sopiva pari löytyi siitä, joka ei ollut innostunut seksistä. Saa tosin nähdä, mitä tulevaisuus tuo, sillä Olena on Strontiumsusien jäsen ja odottaa kyllä Tomkonkin liittyvän jengiinsä.

Abelin tarina eteni aikalailla odotetun mukaisesti. Olisin toivonut vähän syvällisempiä keskusteluja Abelin ja muiden pelaajahahmojen välillä, mutta ei vain tunnu sopivan tämän hahmon tyyliin. Daria jäi nyt pienimpään rooliin, mutta seuraavaksi luvassa olisikin hänen pääjaksonsa.
Pyöreän pöydän ritarit - roolipeli sankaruudesta
Pelintekijän blogi: Efemeros

Poissa Sam!

  • Viestejä: 840
  • Liked: 3
  • Sami Koponen
    • Profiili
    • Mythopoeia: blogi tarinankerronnasta
Vs: [peliraportti] Tsernobyl, rakastettuni: Paper Wings
« Vastaus #8 : Joulukuu 13, 2016, 20:59:36 »
Toiseksi viimeisellä pelikerralla aiheena oli Darian rikos. Pohdin pitkään, miten saisin asiasta mitään kiinnostavaa irti. Toisaalta tuntui, että Darian ja Kyrylonin suhteen uhkaaminen olisi pikemminkin hahmon rakkaus-aiheen jatkamista eikä rikos-aiheen käsittelyä. Toisaalta epäilin, etten pystyisi lyömään kiilaa Kyrylonin ja Darian välille; olihan Daria osoittautunut uskolliseksi aiemmissakin käänteissä.

Päätin lopulta lähteä liikkeelle ulkopuolisella haastajalla, jolla olisi hieman samankaltainen kohtalo kuin Darialla itsellään. Näin saisin ehkä Annan paljastamaan meille enemmän Darian menneisyydestä ja hänen tavastaan suhtautua siihen. Sain viime hetkellä idean raskaudesta ja syntymättömän lapsen kohtalosta, mutta päätin kysyä tästä Annalta etukäteen. Aihe voisi olla liiankin henkilökohtainen. Keskustelimme asiasta ja päädyimme lopulta siihen, että emme käytä tätä ideaa.

Pyrin suunnittelussani aiempaa enemmän myös siihen, että Tomkon ja Abelin kohtaukset toimisivat pelipintoina Darian aiheen käsittelylle. Minusta tuntuu, että Anna on saanut pienimmän osuuden pelatuista kohtauksista ja "ruutuajasta", joten halusin nostaa hänen hahmonsa päärooliin myös toisten pelaajahahmojen kautta.

Seitsemäs pelikerta: Daria's Crime (8.12.2016)

Aloitimme keskustelemalla siitä, millainen seksielämä Darialla ja Kyrylonilla on. Dariahan on heidän suhteessaan muutoin palvelijattaren asemassa, joten kiinnosti kuulla, josko hänellä olisi dominantimpi asema makuuhuoneen puolella. Kyllä kuulemma on, mutta senkin kautta hän pyrkii miellyttämään Kyrylonia.

Pääsimme Abelin avauskohtauksessa hieman leikittelemään roolipelaamisella, kun tarjosin pelattavaksi unikohtausta. Kohtauksessa Jussi ja Anna saisivat pelata omia hahmojaan, mutta Abelin alitajunnan läpi suodattuneina unihahmoina. Toiset pelaajat pääsivät siis tätä kautta sanomaan jotain siitä, mitä Abelin päässä liikkui. Kävi ilmi, että ystävällinen Tomko pyysi Abelia tappamaan lisää väkeä kun taas tuomarina esiintynyt Daria tuomitsi Abelin surmatöidensä vuoksi elämään. Abel itse suhtautui menneisiin veritekoihinsa vähän kuin inhottavaan velvollisuuteen.

Koitin parissa seuraavassa kohtauksessa houkutella Annaa kertomaan meille enemmän Darian menneisyydestä, mutta hahmo ei halunnut uskoutua Kyrylonille. Toin sitten paikalle Ksenijan, Kyrylonin exän, joka valitti hylätyksi tulemistaan ja yritti udella, miksi Daria oli saanut hänen asemansa. Daria kuitenkin piti Ksenijaa valittajana eikä jaksanut kuunnella tämän juttuja kovinkaan kauaa. Anna sanoi, että Daria olisi kyllä kiinnostunut sosiaalisen kiipeilyn mahdollisuudesta, mutta Ksenijalla ei valitettavasti ollut tarjota sellaista.

Tomko kävi läpi Strontiumsusien initiaatiorituaalin, jonka olin muuttanut metsästysretkestä järjestetyksi tappeluksi villieläimen kanssa. Koirasuden tappaminen käytiin läpi aika tarkasti, kun kokeilin Tomkon hermoja ja suhtautumista haavoitettuun eläimeen. Sen kummempia tunnontuskia kohtauksesta ei kuitenkaan aiheutunut: Tomkon arvet näyttivät olevan fyysisiä.

Abel puolestaan yritti vihdoin liittyä Jupiter-jengiin, joten ilmoitin sen saman hinnan, joka sääntökirjassa mainitaan: suihinotto kaikille jengiläisille. Abel on tähän mennessä ollut valmis kaikenlaisiin konnuuksiin päästäkseen jengiin mukaan, mutta tämä oli liikaa. Abel koitti perustella liittymistään sillä, että varmaan jengi haluaisi kaikkein kovimmat tyypit jäsenikseen, mutta sääntökirjan mukaan jengin psykologia menee ilmeisesti nöyryyttämisen kautta siten, että jokainen jengiläinen haluaa kokea olevansa vähemmän nolo kuin kaikki muut. Mutteri-Lara koitti selittää, että jengi on menetetyille tapauksille ja että Abelilla on vielä toivoa. Abel näki kuitenkin itsensäkin menetettynä tapauksena, joten he jäivät yhdessä miettimään jotain muuta tapaa, jolla Abel pääsisi jengiin mukaan.

Koska keskustelukohtaukset eivät tuntuneet toimivan Darialle, iskin lopuksi toimintaa pöytään. Ksenija hiipi yöllä Kyrylonin taloon aseen kanssa. Daria hyökkäsi tunkeutujan kimppuun, mutta Kyrylon keskeytti pystypainin aseella uhkaamalla. Daria kävi tästä huolimatta uudelleen Ksenijan kimppuun, jonka ase laukesi ja Kyrylon vaistomaisesti ampui hänet. Kyrylon oli Ksenijan ampumisesta järkyttynyt, joten annoin Annalle tilaa vaikuttaa tilanteen etenemiseen. Hän harkitsikin ruumiin hautaamista pihalle, mutta pelkäsi Ksenijan mahdollisia vartijoita. Niinpä Daria selitti Kyrylonille, että tämä oli toiminut itsepuolustukseksi (mikä siis oli hieman muunneltua totuutta, tilannehan lähti käsistä kun Daria hyökkäsi uudelleen Ksenijan kimppuun).

Viimeisessä kohtauksessa Tomko etsi käsiinsä Abelin ja pyysi tätä tappamaan Strontiumsusien Victorin. Tomko oli kuullut Olenalta, että tätä oli yritetty "parantaa" hedelmättömyydestään ja vaikka Olena ei halunnut siitä puhua, Tomko päätteli tämän tarkoittavan raiskausta ja oli siksi murhanhimoa täynnä. Tämä kohtaus meni hienosti yksiin pelikerran alussa pelatun unikohtauksen kanssa. Abel ei halunnut murhata Victoria ja koitti neuvoa Tomkoa harkitsemaan tekojaan tarkkaan, koska veriteon jälkeen perääntymisen mahdollisuutta ei enää ole.

Huomioita pelikerrasta

Aiempien pelikertojen tapaan pelasimme noin kolmisen tuntia. Minusta tuntuu, etten onnistunut pelaamaan yhteen Annan kanssa: hänellä oli ehkä turhan selviytymis- ja menestymisvetoinen moodi päällä tai ehkä se on Darian keskeinen elämänfilosofia. Ksenijan kuolema on sentään tapahtuma, johon Darian täytyy reagoida. Tähän astihan Darian kohtaukset ovat olleet enemmän sellaista kodinhengettären arjen kuvausta.

Seuraavalla kerralla onkin sitten kampanjamme viimeinen pelikerta. Saa nähdä, miten nämä kaikki irralliset langanpäät onnistutaan selvittelemään ja solmimaan yhteen. Aion päättää kampanjan samanlaisiin kuviin kuin joita sääntökirjan esimerkkiskenu esittää, mutta sitä ennen pitää viedä nämä pelaajahahmojen välittömät tilanteet päätökseen.
Pyöreän pöydän ritarit - roolipeli sankaruudesta
Pelintekijän blogi: Efemeros

Poissa Sam!

  • Viestejä: 840
  • Liked: 3
  • Sami Koponen
    • Profiili
    • Mythopoeia: blogi tarinankerronnasta
Vs: [peliraportti] Tsernobyl, rakastettuni: Paper Wings
« Vastaus #9 : Joulukuu 25, 2016, 17:11:08 »
Viimeisellä pelikerralla vuorossa oli Abelin rikoksen käsittely. Hahmon suuntautuminen Jupiter-jengiläisten massamurhaan oli niin ilmeinen, etten juurikaan edes harkinnut muita vaihtoehtoja. Halusin myös tuoda Darian valintojen seuraukset näkyville ennen kampanjan päättymistä. Tomko oli saavuttanut tasapainoasemansa, mutta pohdiskelin voisiko hän jotenkin sotkeutua tuohon Abelin kuvioon.

Päädyin lopulta valmisteluissani kutomaan Abelin ja Darian tilanteet yhteen. He kun olivat tähän mennessä olleet enemmän sivustaseuraajia. Tomko jäi vähän tyhjän päälle, mutta veikkasin että Jussi kyllä suostuisi pelaamaan yhdellä pelikerralla päätarinaan nähden sivuhahmoa.

Valmistelin myös valmisskenaarion mukaisen lopetuksen, eli viimeisissä kohtauksissa hahmot tapaisivat uusia tulokkaita, jotka muistuttaisivat suuresti sitä, millaisia he olivat Vyöhykkeelle tullessaan. Tämä toisi hyvin esiin hahmojen kehityksen / muuttumisen kampanjan aikana ja toimisi myös eräänlaisena ympyrän sulkeutumisena. Hieno kohtausidea Petterssonilta.

Kahdeksas ja viimeinen pelikerta: Abel's Crime (21.12.2016)

Aloitin pelikerran tuomalla Darian ja Abelin samaan kohtaukseen: Kyrylon oli järjestelemässä Ksenijan hautajaisia ja lähetti Darian ulos, jossa tämä tapasi Abelin. Minä ja Jussi toimimme aktiivisena yleisönä, eli heittelimme kohtaukseen ideoita siitä, mitä kumpikin hahmo voisi sanoa. Sekä Abel että Daria kun ovat olleet aika sisäänpäinkääntyviä hahmoja, mikä tekee draamapelaamisesta hankalaa. Kohtauksessa Daria lopulta kertoi Ksenijan kuolemasta ja mafian mahdollisesta ikävästä reaktiosta asiaan. Abel lupasi auttaa, mutta Daria ei pitänyt apua tarpeellisena.

Heitin sitten Tomkolle kohtauksen, jossa tarkoitukseni oli pistää Victor kutsumaan Tomko metsästysreissulle. Tomkohan hautoi viimeksi Victorin murhaamista, joten tarjoaisin siihen mielelläni tilaisuuden. Kohtaus lähti kuitenkin toisille urille, kun Tomko vastusti ajatusta, että purkutyömailta kerättyjä radioaktiivisia tiilejä myytiin uusille tulokkaille. Kukaan ei asettunut Tomkon puolelle vastustamaan Victorin tiilinmyyntiä, joten Tomko vaati päästä puhumaan asiasta laumanjohtajan kanssa.

Janilla oli ollut hankaluuksia keksiä sopivaa keinoa Jupiter-jengiläisten tappamiseksi ja koska en halunnut pelin muuttuvan strategiseksi vääntämiseksi draamailun sijasta, päätin avittaa Abelia eteenpäin. Niinpä Mutteri-Lara kutsui hänet asumaan tehtaalle muiden jengiläisten tietämättä. Tietysti minulla oli asiassa myös draamallinen viritys, sillä Mutteri-Lara paljasti olevansa raskaana Abelille. Vaikka tämä olikin aika iso käänne, en uskonut Janilla olevan mitään sitä vastaan, joten en suotta kysynyt häneltä lupaa etukäteen.

Kyrylon selitti Darialle, että Ksenijan kuolemasta pitäisi maksaa verellä. Daria ehti jo pelästyä, että Kyrylon valitsisi hänet syntipukiksi, mutta Kyrylonin tähtäimessä oli kuulemma Abel. Halusin siis kokeilla, olisiko Daria valmis katkaisemaan viimeisen siteensä vanhaan porukkaansa ja toisaalta luoda ristivaloa Abelin rikokseen (joka siis oli tämän pelikerran aiheena). Daria suostui toimimaan houkutuslintuna, jotta Abel saataisiin esille tappamista varten. Valitettavasti Daria ei koskaan edes päässyt tapaamaan Abelia, koska hän joutui jengin tehtaan ovilla melkein vartijan raiskaamaksi. Toin toki Kyrylonin ajoissa paikalle pelastamaan Darian.

Tomko edisti omaa sivujuontaan Victorin väärinkäytösten julkituomisesta. Sain siinä tilaisuuden esitellä Strontiumsusien jengikulttuuria ja matriarkka Liliaa, mutta nämä jäivät lopulta sivuseikoiksi kun huomio kääntyi Olenan kohtaloon. Tomko siis nosti matriarkan kanssa käymässään keskustelussa esille epäilyksensä siitä, että Olena joutui taannoin raiskatuksi. Tämä tietysti sai Olenan tolaltaan. Tomko ja Olena saivat kuitenkin välinsä selviteltyä ja minä pääsin siinä sivussa avaamaan enemmän Olenan monimutkaista kohtaloa ja Strontiumsusien primitiivisiä hedelmällisyyshoitoja. Ihan hyvää settiä, vaikka tarkoittikin sitä, että draamallisena avautujana oli pelaajahahmon sijasta PJ:n sivuhahmo.

Jani päätti, että Abel liittyisi lopulta kuitenkin jengiin, koska hän kaipasi yhteyttä ja toisaalta se toimisi kostotoimien kannalta hyvänä soluttautumisena. En tokikaan antanut Janin ohittaa joukkosuihinottokohtausta pelkällä toteamuksella, vaan tein selväksi millaista nöyryyttämistä asiaan kuului. Olen nähtävästi rennompi pelaamaan miehiin kuin naisiin kohdistuvaa seksuaalista väkivaltaa. Niin pian kuin tapaus oli ohi, kukaan jengiläisistä ei enää viitannut siihen, vaan kohteli Abelia täysivaltaisena jäsenenä. Kohtaus oli kuitenkin sikäli onnistunut, että Abel meinasi pari kertaa murtua ja turvautua kaltoinkohtelunsa kestämisen sijasta väkivaltaiseen ratkaisuun.

Koska Daria oli joutunut vaaraan Abelia houkutellessaan, Kyrylon ei pyytäisi hänen apuaan toista kertaa. En liioin halunnut laittaa salamurhaajaa Abelin kannoille vain siksi, että Darian edellinen kohtaus meni niin kuin meni. Niinpä päätin, että Kyrylon hoitaisi verivelan muulla tavalla. Kun Daria heräsi Kyrylonin talon vuoteesta, pöydällä oli enää lyhyt lähtöviesti. Draamallista kohtausta siitä ei siis syntynyt, mutta koin että Kyrylon ei enää muuhun taipuisi.

Viimeisissä kohtauksissa Tomko tapasi tulokkaan, joka oli kovasti ystävää vailla. Tomko toivotti hänet tervetulleeksi ja otti vieraakseen. Daria sai mustapukuisilta mafian miehiltä ruokaa ja he vakuuttivat, ettei hänen tarvinnut tehdä vastapalveluksia: Kyrylonin jemmasta oli vielä paljon jäljellä. Abel puolestaan heräsi yöllä jengiläisten keskeltä ja katseli kädessään pitämäänsä veistä.

Huomioita pelikerrasta

Reilut kolme tuntia vei tämäkin pelikerta. Se tuntui intensiiviseltä, varmaankin siksi että meillä oli selkeänä tavoitteena viedä avoimet juonenpäät päätökseensä. Meillä ei siis oikein ollut aikaa kevyemmille fillerikohtauksille. Pelikerralle sattui myös muutama vähän hurjempi tai tunteellisempi kohtaus, mikä varmaan vaikutti tiiviiseen tunnelmaan.

Vaikka meno oli ihan hyvää, minusta tuntuu että jotain jäi kuitenkin puuttumaan. En viimeiselläkään pelikerralla oikein saanut Annan hahmoa Dariaa draamallisiin kuvioihin mukaan. Abelin useita pelikertoja jatkunut kostofantasiointi puolestaan päättyi ambivalenttiin loppukuvaelmaan, eli tilanne jäi ikään kuin ratkaisematta.
Pyöreän pöydän ritarit - roolipeli sankaruudesta
Pelintekijän blogi: Efemeros