Kirjoittaja Aihe: Kilpaileva Pöytäroolipelaaminen  (Luettu 1549 kertaa)

Poissa Tommi Brander

• Liked: 3
  • Amatööri
    • Profiili
    • Cogito, ergo ludo
Vs: Kilpaileva Pöytäroolipelaaminen
« Vastaus #15 : Syyskuu 20, 2016, 20:23:10 »
Minulla on ongelmia hahmottaa sellainen pelitilanne, jossa

1) Hahmoilla on keskenään ristiriitaisia, tai ainakin selvästi poikkeavia tavoitteita.
2) Hahmoilla on mahdollisuus toimia tavoitteidensa puolesta.
3) Hahmoilla ei ole (helppoa, useita) mahdollisuutta lopullisiin ratkaisuihin tai ryhmän hajoittamiseen.
4) Hahmojen toiminta tavoitteidensa puolesta ei ole lähinnä aina yksittäisen hahmon ja pelinjohtajan välistä.

Karkea mieleen tuleva ajatus: ryhmä pienten valtioiden edustajia neuvottelee vaarallisten ulkovaltojen kanssa. Jos pienet rikkovat liittonsa, ne nielaistaan yksi kerrallaan, mutta niillä on vanhat rajakiistansa jne.

Amber-kampanjan voisi saada toimimaan jollain artikkelissa kuvatun kaltaisella asetelmalla, mutta en vielä keksi kovin montaa vaihtoehtoa.
Etsitkö peliseuraa Jyväskylästä? Ota yhteyttä. (Voin myös välittää Joensuuta koskevia pyyntöjä.)

Poissa Tanan

• Liked: 0
    • Profiili
« Vastaus #16 : Syyskuu 21, 2016, 11:21:17 »

1) Hahmoilla on keskenään ristiriitaisia, tai ainakin selvästi poikkeavia tavoitteita.
3) Hahmoilla ei ole (helppoa, useita) mahdollisuutta lopullisiin ratkaisuihin tai ryhmän hajoittamiseen.
4) Hahmojen toiminta tavoitteidensa puolesta ei ole lähinnä aina yksittäisen hahmon ja pelinjohtajan välistä.

Mikä tässä on vaikeaa hahmottaa? Pelasin noin vuosi sitten 13th age dunskauskampiksessa, jossa sitouduimme pelisopimukseen, jossa kiellettiin yksiselitteisesti PvP, partyn hajoittaminen ja kannustettiin kehittämään sellaisia tavoitteita hahmolle, jotka on muiden hahmojen tavoitteiden ja tulkintojen kanssa jossain määrin ristiriidassa (täysi ristiriita on niiiin tylsää). Itse pelissä sitten annoimme kanssapelaajen saavuttaa oman hahmon agendalle haitallisia tavoitteita ja viljelimme oma-aloitteisesti todellisuustulkintoja, jotka laittoivat omien tavoitteidemme mielekkyyden kyseenalaiseksi. PJ luonnollisesti antoi tilaa erilaisille tulkinnoille ja ei koskaan kertonut "jumalan äänellä" kuka on oikeassa ja kuka väärässä. Saattoipa jopa joskus korostaa vähemmistöön jääneen todellisuustulkinnan oikeellisuutta kunnon väittelyn aikaansaamiseksi :).

Tällanen peli vaati epäilemättä kohtalaisen vahvan itsetunnon pelaajalta, jonka agenda ottaa takapakkia tai lateraalista liikettä jonkun lyhytikäisen pelaajahahmoliittouman puolesta. Ja luonnollisesti meidänkin porukassa kaikki tiesivät ketkä pelaajat olivat itsetunnoltaan "heikompaa ainesta", joiden tarinalinjoihin ei ollut sallittua mennä koskemaan edellä mainitusta sopimuksesta huolimatta.

Summa summarum: Se on helppoa kun on oot itse hyvä ja vahva ja kun sulla on hyviä ja vahvoja ystäviä. Git gud.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 21, 2016, 11:25:06 kirjoittanut Tanan »
Dialogi edellyttää riittävää turvallisuutta. Turvallisuus syntyy arvostuksen kautta. Arvostus rakentuu kyvystä tarkastella asiaa toisten näkökulmista ja hyväksyä ne subjektiivisesti tosina. Arvostus rakentuu myös ymmärryksestä, että jokaisella on yhtäläinen oikeus osallistua.

Poissa Tommi Brander

• Liked: 3
  • Amatööri
    • Profiili
    • Cogito, ergo ludo
« Vastaus #17 : Marraskuu 07, 2016, 19:56:08 »

Mikä tässä on vaikeaa hahmottaa?
Lähinnä konkreettinen tilanne, jossa edellämainitut ehdot toteutuvat ja hahmojen toiminta pysyy edelleen uskottavana. Metapelisopimus pitää oikeuttaa myös fiktion sisällä, jotta itse nauttisin pelaamisesta, ja tilanne on vähintään epävakaa.
Etsitkö peliseuraa Jyväskylästä? Ota yhteyttä. (Voin myös välittää Joensuuta koskevia pyyntöjä.)

Poissa Ilkka

• Liked: 0
    • Profiili
« Vastaus #18 : Marraskuu 14, 2016, 16:27:46 »
Tommi,

Klassinen sotaisa kovan tason diplomatiapeli yhdistettynä rajalliseen hiekkalaatikkoon ja vahvoihin tukiasemiin toimii pitkälti noiden premissisesi mukaan.

1) Hahmot kamppailevat resursseista ja poliittisista onnistumisista. Tavoitteet menevät ristiin.

2) Hahmoilla on useita tapoja toimia tavoitteidensa puolesta. Yksi keskeisimmistä tavoitteista on muodostaa avoimia tai salaisia liittoja.

3) Vahvat tukiasemat takaavat sen, että vaikka toisia vastaan voi liittoutua ja valloitetut resurssit on helppo valloittaa uudestaan, hahmoja ei yleensä koskaan saa poistettua laudalta kokonaan. Koska kaikki kamppailevat kaikkien kanssa, heikommat myös usein liittoutuvat vahvinta vastaan ja tuovat toisensa takaisin peliin.

4) Koska resurssit pidetään avoimina ja keskeinen tapa toimia on liittoutumien solmiminen, pääosa pelaamisesta tapahtuu hahmojen välillä. Pelinjohtajaa ei välttämättä tarvita ollenkaan, mutta yleensä pelinjohtaja voi parantaa pelin tunnelmaa huomattavasti tavoilla, joihin pelkät säännöt eivät pysty (roolipelaaminen vs. strategiapelaaminen).

Hahmojen sisäinen motivaatio, pelifiktio ja pelin (game) puitteet tukevat toisiaan, eivätkä ole ristiriidassa. Vaatii jonkin verran pelinjohdon etukäteisvalmisteluja, jossain määrin osaavat pelaajat, ja mahdollisesti jonkin diplomatiapelin säännöt kehykseksi. Keskeinen pelitapa joidenkin possejen diplomatialarpeissa ja hybridipeleissä. Näitä on järjestetty ainakin 25 vuoden ajan pääkaupunkiseudulla.

Itse harrastan tällaista irtiottoina hitaisiin, immersiivisiin kampanjoihin: annan pelaajille isompien taustavaikuttajien roolin ja pistän heidät käymään kulissien takaista peliä. Samalla tulee päätetyksi kampanjaan vaikuttavia juttuja.

Miltä tämä kuulostaa? :)

Mitä Lokin toimintaperiaatteeseen tulee, myönnän, että voisin kirjoittaa sinne itse mielestäni pätevämpää tekstiä. Mutta kun tämä yhden puhuvan pään päteminen juuri EI ole mielestäni se, mihin kannattaa pyrkiä. Käyn mieluummin foorumikeskusteluja. Näkisin Lokin toimituksen parhaimmillaan tahona, joka toimittaa näistä keskusteluista nasevia mutta silti moniäänisiä tiivistelmiä. Valitettavasti toimittamiseen minulla ei ole aikaa, se on työlästä ja tylsää.

Mea culpa. Mutta ymmärrätte varmaan, etten tyydyty tästä nykyisestä tyylistä, enkä innostu kutsusta kirjoittamaan mediaan, joka toimii niinkuin Loki nyt näyttää toimivan.

Koettakaa vaikka imeä Lokiin kaikki Suomen aktiiviset roolipeliblogit. Saada ne keskustelemaan keskenään, mitä ne eivät kovin paljon nyt tee. Tehkää Lokista kommentoitu etusivu niille kaikille. Summatkaa myös vaikkapa Roolipelaajien Suomen kiivaimmat keskustelut. Itse kun en kerta kaikkiaan jaksa Facebookin käyttöliittymää tai siitä johtuvia tyhjänpäiväisen lyhyitä viestejä, joten kaikki siellä tapahtuva jää itseltäni unholaan. Vaan luultavasti sielläkin on helmiä poimittavaksi. :)

Ilkka
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 14, 2016, 16:32:14 kirjoittanut Ilkka »
Ei sanoo: Eikö? Eiköhän!

Poissa Massi

• RST
  • Liked: 1
    • Profiili
« Vastaus #19 : Marraskuu 15, 2016, 14:32:50 »
Mitä Lokin toimintaperiaatteeseen tulee, myönnän, että voisin kirjoittaa sinne itse mielestäni pätevämpää tekstiä. Mutta kun tämä yhden puhuvan pään päteminen juuri EI ole mielestäni se, mihin kannattaa pyrkiä. Käyn mieluummin foorumikeskusteluja. Näkisin Lokin toimituksen parhaimmillaan tahona, joka toimittaa näistä keskusteluista nasevia mutta silti moniäänisiä tiivistelmiä. Valitettavasti toimittamiseen minulla ei ole aikaa, se on työlästä ja tylsää.

Mea culpa. Mutta ymmärrätte varmaan, etten tyydyty tästä nykyisestä tyylistä, enkä innostu kutsusta kirjoittamaan mediaan, joka toimii niinkuin Loki nyt näyttää toimivan.

Koettakaa vaikka imeä Lokiin kaikki Suomen aktiiviset roolipeliblogit. Saada ne keskustelemaan keskenään, mitä ne eivät kovin paljon nyt tee. Tehkää Lokista kommentoitu etusivu niille kaikille. Summatkaa myös vaikkapa Roolipelaajien Suomen kiivaimmat keskustelut. Itse kun en kerta kaikkiaan jaksa Facebookin käyttöliittymää tai siitä johtuvia tyhjänpäiväisen lyhyitä viestejä, joten kaikki siellä tapahtuva jää itseltäni unholaan. Vaan luultavasti sielläkin on helmiä poimittavaksi. :)

Hei Ilkka, kiitos palautteesta. Otamme sen huomioon kun kehitämme Lokia eteenpäin.
Roolipeliblogi Loki http://loki.pelilauta.fi