Kirjoittaja Aihe: Kilpaileva Pöytäroolipelaaminen  (Luettu 1549 kertaa)

Poissa Massi

• RST
  • Liked: 1
    • Profiili
Kilpaileva Pöytäroolipelaaminen
« : Syyskuu 13, 2016, 14:46:04 »
Tyypillisessä asetelmassa pelaajat sopivat tukevansa toisiaan pöytäroolipelejä pelattaessa. Vaikka hahmojen motivaatiot vaihtelevat, niiden vaikutus toisiin pelaajahahmoihin on kuitenkin pääsääntöisesti vähäinen. Kyse on enemmänkin siitä, että pelinjohtaja tarjoilee yksilöllistä sisältöä hahmoille, mutta pääsääntöisesti kaikilla hahmoilla on samat tavoitteet...

http://loki.pelilauta.fi/?p=2205
Roolipeliblogi Loki http://loki.pelilauta.fi

Poissa Tanan

• Liked: 0
    • Profiili
Loki
« Vastaus #1 : Syyskuu 14, 2016, 11:51:50 »
Hyvin kirjoitettu! Olen huomannut saman "soolopelaamisen" (viittaan tällä siihen miten pelaajat ovat kiinnostuneempia pelinjohtajasta kuin muista pelaajista) niissä peleissä joita olen itse pelannut. Koen ilmiön hyvin jännäksi, koska roolipelit ovat kuitenkin (vai ovatko sittenkään?) yhteistä ja jaettua tarinankerrontaa. Tilannetta voisi verrata siihen, että jääkiekkoa sanottaisiin joukkupeliksi, mutta itse pelitilanteessa kaikki pelaajat (maalivahti mukaanluettuna) yrittäisivät vain yksin maaleja.
Jos tuota "soolopelaamista" yrittää jotenkin oikeuttaa, niin on aika ilmeistä että pelaajat ovat kiinnostuneita PJ:stä kuin muista pelaajista, koska usein vain PJ:llä on solmitun sosiaalisen sopimuksen puitteissa oikeus sanoa mikä on totta ja mikä ei. Typerähän se on joka tällaisessa tilanteessa keskittyy tahoon, jolla ei ole tällaisia voimia. Ottaen huomioon kuinka huonoja ihmiset ovat vastaanottamaan ja lähettämään hienovaraisia sosiaalisia signaaleita, koska aivojen rajoitukset, niin yhden henkilön seuraamiseen keskittyvällä pelijärjestelmällä on konkreettisia etuja verrattuna moninapaisempaan järjestelmään.
Mää itse kannatan hieman moninapaisempaa järjestelmää, jossa kaikki pelaajat ovat korva herkkänä muiden pelaajien puhuessa ja heittävät jatkuvasti rajuakin palloa ja haastetta toisilleen. Tätä voinee sanoa haastepelaamiseksi, mutta pidän itse enemmän termistä "aggressiivinen syöttöpeli". Kaikille pelataan jatkuvasti kiekkoa ja kaikilta odotetaan syöttöjä. Jos näin ei jostain syystä tapahdu, niin sitten puhutaan ongelmista kunnes niin tapahtuu.
Dialogi edellyttää riittävää turvallisuutta. Turvallisuus syntyy arvostuksen kautta. Arvostus rakentuu kyvystä tarkastella asiaa toisten näkökulmista ja hyväksyä ne subjektiivisesti tosina. Arvostus rakentuu myös ymmärryksestä, että jokaisella on yhtäläinen oikeus osallistua.

Poissa Nuurori

• Pelinjohtaja on HERRA
    • Profiili
    • Space Jerusalem
Vs: Loki
« Vastaus #2 : Syyskuu 14, 2016, 16:40:56 »
usein vain PJ:llä on solmitun sosiaalisen sopimuksen puitteissa oikeus sanoa mikä on totta ja mikä ei.

Pelaajilla on kyllä yleensä kaikissa peleissä valta omaan hahmoonsa, jopa yli pelinjohtajan. Tässä mielessä toisiin hahmoihin ja toisten hahmojen pelaajiin keskittyminen on ihan yhtä relevanttia.

Mä en kuitenkaan usko, että kaikista on agressiiviseen draamapeliin, tai että se toimisi kaikkien niiden kanssa, joista on siihen, vaikka kuinka puhuttaisiin ongelmista. Joskus voidaan puhua, puhua ja puhua, mutta ilman mitään tulosta. Kevyemmät pelitavat on silloin parempi vaihtoehto.

Poissa Tanan

• Profiili
« Vastaus #3 : Syyskuu 16, 2016, 16:51:15 »
usein vain PJ:llä on solmitun sosiaalisen sopimuksen puitteissa oikeus sanoa mikä on totta ja mikä ei.
Pelaajilla on kyllä yleensä kaikissa peleissä valta omaan hahmoonsa, jopa yli pelinjohtajan. Tässä mielessä toisiin hahmoihin ja toisten hahmojen pelaajiin keskittyminen on ihan yhtä relevanttia.
Yleensä kaikissa peleissä...  Voitko antaa mielestäsi hyvän esimerkin tällaisesta pelistä? (tiedämme varmaan molemmat minkä argumentin heitän seuraavan viestiini, mutta leikitään että emme tietäisi).

Mä en kuitenkaan usko, että kaikista on agressiiviseen draamapeliin, tai että se toimisi kaikkien niiden kanssa, joista on siihen, vaikka kuinka puhuttaisiin ongelmista. Joskus voidaan puhua, puhua ja puhua, mutta ilman mitään tulosta. Kevyemmät pelitavat on silloin parempi vaihtoehto.
Ihmiset olettavat helposti kaikenlaista, koska se on helpompaa kuin yrittäminen, koska silloin voi epäonnistua. Ja mitäänhän suomalainen ei pelkää niin kuin epäonnistumista.
Dialogi edellyttää riittävää turvallisuutta. Turvallisuus syntyy arvostuksen kautta. Arvostus rakentuu kyvystä tarkastella asiaa toisten näkökulmista ja hyväksyä ne subjektiivisesti tosina. Arvostus rakentuu myös ymmärryksestä, että jokaisella on yhtäläinen oikeus osallistua.

Poissa Nuurori

• Pelinjohtaja on HERRA
    • Profiili
    • Space Jerusalem
« Vastaus #4 : Syyskuu 17, 2016, 22:21:11 »
Yleensä kaikissa peleissä...  Voitko antaa mielestäsi hyvän esimerkin tällaisesta pelistä? (tiedämme varmaan molemmat minkä argumentin heitän seuraavan viestiini, mutta leikitään että emme tietäisi).
Siis ihan perinteinen tapa ropettaa, sanotaan vaikka mitä tahansa DnD:n versiota, mutta yhtä hyvin Cyberpunk tai Shadowrun tai Rolemaster. Henkinen hallinta menee perinteisessä tyylissä vaan magian tai yliluonollisen vaikutuksen tapauksessa, mutta sekin on nähtävissä seurauksena damagesta, samaan tapaan kuin hallinta menee myös jos hahmon osumapisteet loppuvat. En tosiaan tiedä etukäteen tulevaa vastaväitettäsi :-)

Ihmiset olettavat helposti kaikenlaista, koska se on helpompaa kuin yrittäminen, koska silloin voi epäonnistua. Ja mitäänhän suomalainen ei pelkää niin kuin epäonnistumista.

Epäonnistumista pelätään mun mielestä ihan hyvästä syystä. Se on kauheaa. Se vähentää mahdollisuuksia yrittää elämässä. Kyse on eksistentiaalisesta kauhusta, tosielämän Khutulusta.

Lisäksi useimmat pelaavat viihteen ja hauskanpidon vuoksi, jolloin helppo on se avainsana. Elämässä on sitten muualla ihan tarpeeksi kaikenlaisia haasteita.

Eihän tämä tietenkään tarkoita, ettetkö olisi oikeassa siinä, että onnistuessaan kova draamapeli tuottaa todella hienoja kokemuksia. En vain niin kevyesti heitä, että ihmisten kannattaisi lähteä tähän pyörittämään tätä onnenpyörää, ajattelematta lainkaan rosvosektoria.

Poissa Tanan

• Profiili
« Vastaus #5 : Syyskuu 18, 2016, 09:37:14 »
Siis ihan perinteinen tapa ropettaa, sanotaan vaikka mitä tahansa DnD:n versiota, mutta yhtä hyvin Cyberpunk tai Shadowrun tai Rolemaster. Henkinen hallinta menee perinteisessä tyylissä vaan magian tai yliluonollisen vaikutuksen tapauksessa, mutta sekin on nähtävissä seurauksena damagesta, samaan tapaan kuin hallinta menee myös jos hahmon osumapisteet loppuvat. En tosiaan tiedä etukäteen tulevaa vastaväitettäsi
Mutta se meni kuitenkin 100% oikein! Onneksi olkoon! Asiaan liittyen, "roolipelit ja vapaa tahto" ansaitsisi ehdottomasti oman lokikirjoituksen.

Lisäksi useimmat pelaavat viihteen ja hauskanpidon vuoksi, jolloin helppo on se avainsana. Elämässä on sitten muualla ihan tarpeeksi kaikenlaisia haasteita.
Mutta eivätkö roolipelit ole sellainen hyvä ja turvallinen ympäristö, jossa on mahdollista avautua omista epävarmuuksista, voimaantua ja kasvaa paremmaksi ihmiseksi? Tai siis jos tää ei onnistu edes roolipeleissä, niin missä roolipelaajan pitäisi tähän pystyä?

Poissa Nuurori

• Pelinjohtaja on HERRA
    • Profiili
    • Space Jerusalem
« Vastaus #6 : Syyskuu 18, 2016, 12:38:31 »
Mutta eivätkö roolipelit ole sellainen hyvä ja turvallinen ympäristö, jossa on mahdollista avautua omista epävarmuuksista, voimaantua ja kasvaa paremmaksi ihmiseksi? Tai siis jos tää ei onnistu edes roolipeleissä, niin missä roolipelaajan pitäisi tähän pystyä?

Mä uskon, ettei iso osa ihmisistä pysty tähän yhtään missään. Joskus hirveässä kännissä saatetaan yrittää. Roolipelaajat ei eroa mun uskoakseni tässä suhteessa muista mitenkään.

Poissa Ilkka

• Profiili
Vs: Kilpaileva Pöytäroolipelaaminen
« Vastaus #7 : Syyskuu 19, 2016, 16:07:29 »
Minkä tutkimuksen perusteella Tolonen selostaa tyypillistä pöytäroolipelaamista? Kuinka laaja otos suomalaisesta tai maailmallisesta roolipelaamisesta Tolosella on edessään, kun hän laukoo yleistyksiään?

Minkä tutkimuksen perusteella Nuurori kuvaa pöytäroolipelaamista ja -pelaajia?

Tykkään siitä, että Tanan kuvaa vain omaa asennettaan ja omia poliittisia päämääriään. Ei piilotella kenenkään selän takana, vaan haastellaan suoraan. Ja asiaa. Tätä Suomi kaipaa!

Itselleni toisia vastaan pelaaminen ei ole roolipelaamisen (play) suola, koska kaikissa muissa ryhmäpelimuodoissa pääsen pelaamaan peliä (game) muita vastaan ja voitto silmissä kiiluen. Tunnen kyllä ihmisiä, jotka saavat kicksejä juuri tällaisesta pelaamisesta, ja voin tehdä heille mieliksi.

Lokin artikkeli kuvaa diplomatia- ja strategiapelaamista, joita on ajoittain kiva pelata myös roolipelimetodein. Parhaan tuen tällaiselle pelaamiselle antavat nähdäkseni sitä varten luodut diplomatia- ja strategiapelit, joissa on määritelty kilpailtavat alueet ja annettu merkitykset siirroille. Kaikki pelaajat tietävät heti, mistä pelataan ja miten.

Näitä pelejä voi ja kannattaa pelata verkkaisemminkin kuin pelipaketin kyljessä annetussa ajassa. Välillä näissäkin peleissä eläytyminen pääsee niin valloilleen, että hiki ja kyyneleet virtaavat, ja tarvitaan purku ennen kotiin lähtemistä. Itse asiassa peleistä jää puuttumaan paljon, jos kierrokset pelataan nopeasti ja jos porukka ei osaa eläytyä ja purkaa kokemusta. Tämän fasilitoimiseksi tarvitaan se ohjaaja/pelinjohtaja, mikä taasen erottaa roolipelit lautapeleistä ja vapaasta improvisaatiosta.

Lokin artikkeli menee pahasti metsään kuvatessaan EPH:t epätodellisiksi tyypeiksi, joiden kiristäminen ja joille valehtelu ei tunnu miltään. Jos näin on, ei kannata käyttää EPH:oita ollenkaan. Pelihän on lähinnä kiusaamisen ja korruption harjoittelua, ilman että joutuisi koskaan kohtaamaan mitään negatiivista. Miksi joku haluaisi kiusata ja kusettaa jotain pelinappulaa ja vielä ohittaa kaiken vähisenkin retrospektion? Miksi joku haluaisi taputella näin tekevää selkään ja sitten tehdä saman perässä itse? Sehän on ihan ala-arvoisen surkeaa roolipelaamista.

Kenelle tätä Lokia muuten kirjoitetaan ja miksi? Tää kilpaileva roolipelaaminenhan on puhkikaluttu jo useammassa keskusteluketjussa täälläkin, ja tuli puheenaiheeksi myös facebookin RpS:ssä. Ja sitä ennen jokaisella muulla roolipelifoorumilla. Vai onko se roolipelimedian idea, että 2-10 vuoden välein kierrätetään näitä juttuja?

Jos tämä on se idea, suosittelen sellaisten kirjoittajien etsimistä, jotka kokevat asioita ehkä ekoja kertoja. Olisi edes se tuoreus. Tää että 30-50-vuotiaat roolipelijääräsedät kirjoittelee toisilleen vahvalla mutulla yleistäen vois mun puolestani olla jo passee. Toki manifesteja saa kirjoitella ja julkaista, samoin kuin yksityisiä jaarittelublogejakin.

Ehdotan, että vastaisuudessa jutuilla on kaksi tai kolme kirjoittajaa, jotka pohtivat juttuja omilta kanteiltaan ja keskustelevat. Pelisetäpaneeli on aina kiinnostavampi kuin yhden pelisedän puhuva pää. Toimittajakin on oikeasti hyödyllinen. En ehdota podcastia tai youtube-videoita, koska kirjoitettu on niin paljon nasevampaa. Tyhjät pois, kiekkoa päätyyn.

Ilkka
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 19, 2016, 16:31:07 kirjoittanut Ilkka »
Ei sanoo: Eikö? Eiköhän!

Poissa Nuurori

• Pelinjohtaja on HERRA
    • Profiili
    • Space Jerusalem
« Vastaus #8 : Syyskuu 19, 2016, 23:16:38 »
Kaikki tietää, että Nuurorin jutut perustuvat hänen omista kokemuksistaan tekemiinsä tulkintoihin. Niiden väitteiden uskottavuuden pitää siksi perustua siihen, mitä niissä sanotaan, ja mitä hyötyä sen viestin uskomisesta  on. Jos väitteeni on uskottava ja jos sen huomioonottaminen ajattelussa vaikuttaa edullisesti, kannattaa siihen suhtautua kuin HERRAN sanaan. Muuten siihen ei ole niin tarpeen suhtautua lainkaan :-)

Lisäksi mitä tulee tuohon kierrätykseen, niin väitän, että kun kirjoittaa samasta aiheesta 20 vuoden sisään viidettä kertaa, alkaa ulosanti nimenomaan kiteytymään olennaiseen =)

Poissa Ilkka

• Profiili
« Vastaus #9 : Syyskuu 20, 2016, 03:46:00 »
Sulla ja lokin kirjoittajalla on aika pessimistinen kuva roolipelaajien sosiaalisista taidoista ja roolipelitaidoista yleensä. Harmi, jos olette oikeassa. :(

Mitä tähän (b)lokimiseen tulee, näen nimenomaan eri tyyppien kirjoittavan samoista kestoaiheista, ja useimpien aloittavat nollasta. Tieto ei kartu, kukin kirjoittaa lähinnä omia manifestejaan. Väitän, että itse edellisessä viestissäni annoin enemmän konkretiaa ja metodia kilpailevaan pelaamiseen kuin lokin kirjoittaja, ja vähemmän ennakkoluuloisesti. Tämän teki mahdolliseksi jo kirjoitetun analyysi ja kommentointi. Toisin sanoen keskustelu.

Syvemmälle on päästy aiemmissa keskusteluissa. Lokin toimittaja olisi hyvin voinut harrastaa tutkivaa journalismia, penkoa keskustelut auki ja koota niistä artikkelin. Moniäänisenä ja metodisena se olisi ollut heittäen laaja-alaisempi ja syvällisempi kuin tämä nyt aikaan saatu esittelevä/tyrkyttelevä ja ennakkoluuloinen loki.

Ehkä konkreettisten neuvojen ja kiteyttämisen sijaan keskusteluttaminen on sitten lokin ja muiden sen kaltaisten lätinöiden tarkoitus? Sekin on juttu, jota olen joskus peräänkuuluttanut. Ei kai pitäisi valittaa. :)

Ilkka
Ei sanoo: Eikö? Eiköhän!

Poissa Miska

• Ironspine
  • *
  • Liked: 5
    • Profiili
    • Ironspine
« Vastaus #10 : Syyskuu 20, 2016, 08:18:03 »
Lokiin saa käsittääkseni lähettää omia juttuja ja jos juttujen taso ei ole itselleen mieluisella tasolla, voi varmaan itse tehdä jotain asian eteen.

Varmasti löytyisi lukijakuntaa, joka arvostaa tutkittuun tietoon perustuvia seikkaperäisiä kirjoituksia, joista löytyy korrektia faktaa ja tuoreita näkökulmia, joita ei aiemmin ole käsitelty ja kaluttu loppuun jossain foorumilla tai Facebook-ryhmässä. Minua ainakin 30-50-vuotiaana roolipelisetämiehenä kiinnostaisi lukea tällaisia juttuja, koska ne varmasti inspiroisivat ja haastaisivat minua ajattelemaan asioita uudesta näkökulmasta.

Poissa Tanan

• Profiili
« Vastaus #11 : Syyskuu 20, 2016, 10:27:03 »
Ehdotan, että vastaisuudessa jutuilla on kaksi tai kolme kirjoittajaa, jotka pohtivat juttuja omilta kanteiltaan ja keskustelevat. Pelisetäpaneeli on aina kiinnostavampi kuin yhden pelisedän puhuva pää. Toimittajakin on oikeasti hyödyllinen. En ehdota podcastia tai youtube-videoita, koska kirjoitettu on niin paljon nasevampaa. Tyhjät pois, kiekkoa päätyyn.
Tämä on oikeasti hyvä idea. Sikäli kun ymmärsin sun idean oikein, niin tässä metodissa hyvin valitut filosofikuninkaat olisivat ikäänkuin pakotettuja kirjoittamaan toisilleen (ja samalla isolle yleisölle) jostain mielenkiintoisesta aiheesta. Oon kans samaa mieltä siitä, että teksti on huomattavasti voimallisempi medium kuin video. Teksti tiivistää olennaisen ja sitä on helpompi viilata. Jos siihen silti jättää jotain provokatiivista, niin ihmiset pitävät sitä huomattavasti loukkaavampana kuin jotain nopeasti kuvattua harrastelijavideota.

Mää voisin jopa innostua tällaisesta aiheesta siinä määrin, että voisin kirjoittaa jonkun nasevan hyökkäystekstin.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 20, 2016, 10:37:01 kirjoittanut Tanan »

Poissa Miska

• Ironspine
  • *
  • Liked: 5
    • Profiili
    • Ironspine
« Vastaus #12 : Syyskuu 20, 2016, 10:40:34 »
Oliko ajatuksena siis tehdä jonkinlainen puhtaaksi kirjoitettu foorumikeskustelu vai kenties litterointi jostain keskustelusta?

Tämä on minulle ihan uusi malli. Miten te sen käytännössä toteuttaisitte?

Poissa Tanan

• Profiili
« Vastaus #13 : Syyskuu 20, 2016, 11:06:12 »
Tässähän vasta heitellään ideoita ympäriinsä. En usko, että kenelläkään on tällä hetkellä valmista prosessia mielessä.

Mua eniten ahistaa kirjoittamisessa se, että modernin maailman aiheet ovat laajoja ja prosessista puuttuvat varamiehet. Tarkoitan tällä sitä, että jätän joskus kirjoittamatta (tai kirjoittelen ympäripyöreitä) koska koen, että vastaukseni ei tarpeeksi hyvin kuvaa sitä monipuolista maailmaa missä elämme. Olisi huomattavasti helpompaa kirjoittaa jostain tietystä näkökulmasta jos tietäisi, että takana on varamies, joka korjaa omassa tekstissään oikaisee kirjoittamani fakta- ja ajatteluvirheet ja avaa jonkun toisen hyvin keskeisen näkökulman aiheeseen. Pieni terve kilpailu ja haastaminen provosoi myös kirjoittamaan useammin ja paremmin.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 20, 2016, 11:09:41 kirjoittanut Tanan »

Poissa Massi

• RST
  • Liked: 1
    • Profiili
« Vastaus #14 : Syyskuu 20, 2016, 14:49:28 »
Lokiin saa käsittääkseni lähettää omia juttuja ja jos juttujen taso ei ole itselleen mieluisella tasolla, voi varmaan itse tehdä jotain asian eteen.

Varmasti löytyisi lukijakuntaa, joka arvostaa tutkittuun tietoon perustuvia seikkaperäisiä kirjoituksia, joista löytyy korrektia faktaa ja tuoreita näkökulmia, joita ei aiemmin ole käsitelty ja kaluttu loppuun jossain foorumilla tai Facebook-ryhmässä. Minua ainakin 30-50-vuotiaana roolipelisetämiehenä kiinnostaisi lukea tällaisia juttuja, koska ne varmasti inspiroisivat ja haastaisivat minua ajattelemaan asioita uudesta näkökulmasta.

Juurikin näin. Loki on yleisesti suunnaattu suomalaiselle roolipeliskenelle laidasta laitaan:
Lainaan tähän viikolla 35 julkaistua kirjoitusta:

"Menihän siinä tovi jos toinenkin, mutta täällä sitä taas ollaan – takaisin Lokin äärellä.

Ja kuten olla pitääkin, päämäränämme on jakaa, esitellä ja ilahduttaa lukijoita tarinoilla, arvioilla, kolumneilla, haastatteluilla ja peli-ideoilla roolipeliskenestä, kotimaasta ja muualtakin.[/font][/color]
Roolipeliblogi Loki julkaisee artikkelin kerran viikossa, tiistaisin. Tarkoituksena on esitellä skeneä laajasti, elää, analysoida ja esitellä.

Juttuvinkkejä toimitus ottaa vastaan mielellään ja metsästää jutulle kirjoittajan. Halukkaat kirjoittajat saa mielellään myös vinkata toimitukselle. Vai haluatko kirjoittajaksi, toimittajaksi, tai päätoimitustiimiin? Ilmianna itsesi osoitteessa loki.toimitus [at] sange.fi

Voit liittyä myös kirjoittajien Facebook ryhmään: https://www.facebook.com/groups/1689978091323558/

Loki-terveisin,

Päätoimitus:
Massi Hannula Thorhauge, Vera Schneider & Jukka Sorsa"

http://loki.pelilauta.fi/?p=2177
Roolipeliblogi Loki http://loki.pelilauta.fi