Kirjoittaja Aihe: Hood -palaute (keskustelua säännöistä ja kirjan muusta sisällöstä)  (Luettu 2214 kertaa)

Poissa Sope

  • Moderator
  • *****
  • Viestejä: 1271
  • Liked: 2
  • Pelisuunnittelija - Myrrysmiehet Oy
    • Profiili
Tänne kaikki keskustelu Hood-roolipeliin liittyen.
”Tuli ei polta tuttuansa”

Poissa miikkar

  • Viestejä: 3
  • Liked: 0
    • Profiili
Kirja on luettu ja joitakin kysymyksiä säännöistä tuli mieleen.


1) Voiko yhdellä kierroksella tehdä useamman saman toiminnon (esim. hyökkäyksen)? Tulkitsisin sääntöjä niin, että ei voi, koska yksittäinenkin pelaajahahmo saisi aloittelevien hahmojen päävastustajaksi kaavaillun (esim. 3/2) vihollisen kukistettua (ts. avuttomaksi) viidellä hyökkäyksellä (hyökkäysten ei tarvitse onnistua, ts. nopan tuloksella ei ole merkitystä). Tätä tulkintaa puoltaa myös muotoilu "Toimintakohtauksissa hahmot yhdistelevät erilaisia toimintoja.." (s. 17, joskin tässä kohdassa puhutaan hyökkäyksistä monikossa) ja "Toimintonopilla panostetaan eri toimintoihin.." (s. 22), mutta selkeästi asiaa ei minusta ole ilmaistu.


Toki pelin henkeen kuuluu, että pelaajahahmo voisi tuupata vaikka kaksi sotilasta muurinharjalta vallihautaan tai heinäkasaan, mutta miten säännöt on tarkoitettu toimiviksi?


2) Noppaa heitetään vain toimintakohtauksissa, mutta jotkut taidot (kirjaviisaus, nikkarointi) voisivat toimia myös vähemmän vaarallisissa tilanteissa tai sellaisiin valmistauduttaessa (nikkaroinnilla voisi vaikka rakentaa ansan väijytystä valmisteltaessa ja kirjaviisaudella arvailla suuressa salaliitossa toimivia vastustajia). Miten näitä taitoja ja/tai tällaisia tilanteita on ajateltu käsiteltäviksi?


3) Kirjassa mainitaan, että jatkoseikkailu tulee ladattavaksi pelin kotisivuille. Missä nuo sivut ovat?
(edit: linkki löytyi foorumilta, mutta ei googlella).

-Miikka
« Viimeksi muokattu: Elokuu 29, 2016, 19:10:22 kirjoittanut miikkar »

Poissa Sope

  • Moderator
  • *****
  • Viestejä: 1271
  • Liked: 2
  • Pelisuunnittelija - Myrrysmiehet Oy
    • Profiili
1) Voi hyökätä monta kertaa ja vaikka saman tyypin kimppuun. Hyökkäys aiheuttaa onnistuessaan joko pisteen kunnon tai vaaran menetystä. Tuosta puuttuu tuo onnistuessaan-sana. My bad.


2) Ajattelin sen niin, että ne onnistuvat aina, koska turhissa toisteisissa heitoissa ei ole minusta mieltä.


3) hood.myrrys.com. Pitää antaa atk-miehelle toimeksi lisätä jotain, että näkyisi google-haussa. Hood on valitettavasti sattumalta sellainen sana, että sitä löytyy.
”Tuli ei polta tuttuansa”

Poissa miikkar

  • Viestejä: 3
  • Liked: 0
    • Profiili
1) Voi hyökätä monta kertaa ja vaikka saman tyypin kimppuun. Hyökkäys aiheuttaa onnistuessaan joko pisteen kunnon tai vaaran menetystä. Tuosta puuttuu tuo onnistuessaan-sana. My bad.
No joo, noinhan se on tietysti ihan järkevää. Taisin hämääntyä tekstistä "hyökkäys aiheuttaa aina joko...".

2) Ajattelin sen niin, että ne onnistuvat aina, koska turhissa toisteisissa heitoissa ei ole minusta mieltä.


Tämä on periaatteessa ihan järkevä lähestymistapa, mutta saattaa aiheuttaa sen, että ko. taitoihin panostaneet pelaajat (/hahmot) eivät pääse käyttämään taitojaan tai "loistamaan" osaamisellaan. Pelinjohtaja voi tietysti päättää, että juuri se porukan kirjaviisas muistaa tärkeän jutun, mutta säännöt eivät tähän varsinaisesti ohjaa.

Ratkaisusi on kuitenkin pelillisesti ihan ymmärrettävä, mitään CoC:n epäonnistuneesta kirjastonkäytöstä seuraavaa seikkailun pysähtymistä ei kaivata. Ehkä ajattelen tässä liian perinteisesti :)


Pääsin sentään yli vaikeusasteiden puuttumisesta ;)


-Miikka

Poissa miikkar

  • Viestejä: 3
  • Liked: 0
    • Profiili
3) hood.myrrys.com. Pitää antaa atk-miehelle toimeksi lisätä jotain, että näkyisi google-haussa. Hood on valitettavasti sattumalta sellainen sana, että sitä löytyy.


Googlelle annettu "Hood roolipeli" (ilman lainausmerkkejäkin) löytää pelin esim. Fantasiapelien hinnastosta, joten ehkä siitä olisi apua?


-Miikka

Poissa Olorin

  • Viestejä: 9
  • Liked: 0
    • Profiili
Lueskelin pelin en-aivan-pikkutarkasti läpi Ropeconin jälkeen.
Siitä lukukerrasta jäi seuraavat huomiot, kaikki vähän silleen aloittelijaa ajatellen:
  • Toimintonopista voisi sanoa aikaisemmin tekstissä, edes niiden määrän. Hypin tekstissä eteenpäin lukeakseni kyseisen kohdan, jotta ymmärtäisin mitä aiemmat kohdat tarkoittavat.
  • Sivuhahmojen pelimekaanista käsittelyä olisi hyvä käsitellä pelinjohtajan osuudessa. Nyt ainoa esimerkki löytyy seikkailusta, eikä siinäkään avata esim. taito+ominaisuus ja kunto/vaara -arvojen säätämistä.
  • Voisi myös olla kiva jos olisi jotain ohjeita kokeneempien hahmojen tekemiseksi.
Noin muuten tykkään kyllä kovasti. Keskiviikkona olisi testipeli. Ajattelin antaa hahmoille suoraan viiden maineen verran kokemusta, jotta korkeammat taidot kannustaisivat pelaajia jakamaan noppiaan rohkeammin. Kirjoittelen tänne sitten fiilikseni jälkikäteen.

Poissa Sam!

  • Viestejä: 840
  • Liked: 3
  • Sami Koponen
    • Profiili
    • Mythopoeia: blogi tarinankerronnasta
Olen lukenut sääntötekstin kertaalleen läpi ja pelitestannut lyhyesti. Koitan ehtiessäni kirjoittaa pelistä laajemmin Efemeros-blogiini, mutta sanottakoon tässä kohti, että hyvältä näyttää.

Peliteksti on sinänsä selkeää ja soveltaa voi oman makunsa mukaan, mutta kiinnostaa kuulla, miten itse olet tiettyjen sääntöjen kanssa toiminut.
  • Toimintakohtauksista ei kerry pysyviä seurauksia:
    Pelimekaniikan puolesta hahmot palautuvat toimintakohtauksen lopussa täysiin pisteisiin. Kuvittelisin tämän tarkoittavan, että hahmot eivät esimerkiksi joudu pysäyttämään tyrmään joutuneen toverin vapauttamisoperaatiotaan siihen, että puolet kestopisteistä kului vartioitua ulkomuuria ylittäessä. Toisaalta toimintakohtauksista ei myöskään voi syntyä emergentisti uusia tilanteita (esim. hahmo haavoittui metsästysretkellä ja nyt se pitäisi saada parsittua kasaan ennen kuin verenhimoiset sudet hyökkäävät). Ovatko toimintakohtaukset siis omissa peleissäsi johtaneet yllättäviin lopputuloksiin vai päättyneet odotusten mukaisesti?
  • Noppien sijoittaminen toimintoihin:
    Onko teillä tapana tehdä tämä vuoron alussa etukäteen vai vuoron aikana yksi kerrallaan? Etukäteen sijoittelussa on siis se idea, että jos ketju jossain kohtaa katkeaa, niin ne loput toiminnot epäonnistuvat automaattisesti. Yksitellen sijoittelussa suunnitelmaa voi muuttaa lennossa. Eli, jos yritän irtaantua taistelusta yhdellä nopalla, loikata vartijoiden ohi toisella nopalla ja ottaa voudin panttivangiksi lopuilla kolmella nopalla ja epäonnistun ekassa heitossa, niin päättykö teidän pelipöydässänne vuoroni siihen vai saanko miettiä uusiksi mitä teen niillä jäljellä olevilla neljällä nopalla?
  • Taistelukohtausten pituus:
    Äkkinäisesti minusta näyttää, että pelaajahahmot (8 kuntoa, 4 vaaraa) voivat vääntää saman tasoisia vastustajia vastaan aika pitkän aikaa tai kukistaa melkoisen määrän heikkoja sivuhahmoja (2 kuntoa, 1 vaaraa). Yhden vuoron seurauksenahan ei ilmeisesti voi saada vastustajalta vähentymään yhtä pistettä enempää riippumatta siitä miten paljon vahinkoa aiheutti. Eli miten kauan teillä tapaa mennä taistelukohtauksen pelaamiseen, kun se näyttää olevan tuollaista kestopisteiden kulutusjuhlaa?
Pyöreän pöydän ritarit - roolipeli sankaruudesta
Pelintekijän blogi: Efemeros

Poissa Sope

  • Moderator
  • *****
  • Viestejä: 1271
  • Liked: 2
  • Pelisuunnittelija - Myrrysmiehet Oy
    • Profiili
Kiitos.


Toimintakohtauksissa ei ole kauheasti tullut yllätyksiä, mutta toisaalta olen itse ketjuttanut niitä eli vaara ei ole päässyt palautumaan, jos hahmot eivät ole päässeet välissä turvaan. Eli hiippailu on muuttunut taisteluksi hahmojen paljastuttua jne.


Minun peleissä pelaajat eivät ole laittaneet useampaa kuin yhtä heittoa vaativaa juttua yhteen kierrokseen. Pelaaja on esimerkiksi päättänyt etukäteen liikkua hirttolavalle, kaataa hirttopuun (heitto) ja säästää loput nopat puolustautumiseen. Hahmo on sitten onnistunut tai epäonnistunut heitossa.


Taistelukohtausten pituus: helpoissa taisteluissa hahmot kukistavat aika helposti perusvastuksia ison liudan (mikä on tarkoituskin). Joskus perussotilaatkin saavat iskun läpi ja saattaa jopa tulla piste vaaraa, joka on kohtalokkaampaa. Isot vastusjoukot ja kovemmat vastukset aiheuttaa sitten kerralla kunnon menetystä tai jopa vaaraa. Olen antanut sivuhahmoille jokaiselle yhden nopan ja viiden vartijan käydessä hahmon päälle, heitän viittä noppaa. Koska kohdeluku (4) on kuitenkin pieni, tulee harvoin yhtä onnistumista enempää. Joskus tulee kaksi, jolloin hyökkäys muuttuukin monesti sellaiseksi että siitä tulee vaaraa. Hahmot ovatkin hoitaneet usein isompia joukkoja tempuilla, liikkuneet turvaan tai panostaneet puolustukseen.


Olen tekemässä kotisivuille quickstart-juttua, johon laitan ilmaiseksi ladattavaksi perussäännöt, lisään tarkennuksia, laitan mukaan valmishahmon ja pikaskenun. Nämä huomiot ja kysymykset ovat olleet hyviä tuota varten. Kiitos kaikille.
”Tuli ei polta tuttuansa”

Poissa Olorin

  • Viestejä: 9
  • Liked: 0
    • Profiili
Testipeli meni meillä todella mukavasti. Hahmoiksi muotoutuivat kohtuu aggressiivinen naispuolinen ristiritari, seksuaalivähemmistöön kuuluva munkki Ruffordin luostarista ja perinteistä murderhoboa muistuttava maankiertäjä.

Annoin pelaajien kehittää hahmoilleen pohjalle viisi mainetta, jotta ei tarvitsisi nyhrätä matalilla alkustateilla. Varsinkin ritari osoittautui tämän myötä melkoiseksi tappokoneeksi (kuten hyvä oli). Pelaajat myöskin tykkäsivät kovasti tästä "boostatusta" hahmonluonnista, koska sillä saatiin tehokkaasti hahmoille historiaa niin yhteisten kuin erillistenkin mainetekojen muodossa.

Systeemin keveydestä ja virtaviivaisuudesta pidettiin myös.

Kyllä tämä ehdottomasti lähtee Traconiin osaksi GoD-arsenaaliani. Saas nähdä kuinka hyvin tätä käy siellä kaupaksi.

p.s. Rupesin myös miettimään, että tää systeemi olis aika helppo "re-skinnata" muihinkin settingeihin. Osaisko joku heittää jotain sopivan tyylistä sci-fi animea tai mangaa?
« Viimeksi muokattu: Elokuu 31, 2016, 19:10:11 kirjoittanut Olorin »

Poissa Sope

  • Moderator
  • *****
  • Viestejä: 1271
  • Liked: 2
  • Pelisuunnittelija - Myrrysmiehet Oy
    • Profiili
Huhujen mukaan Hoodia olisi pelattu Traconissa. Miten meni? Millaisia kokemuksia?
”Tuli ei polta tuttuansa”

Poissa Nuurori

  • Viestejä: 1368
  • Liked: 0
  • Pelinjohtaja on HERRA
    • Profiili
    • Space Jerusalem
Sam! ainakin veti meille setin perjantai-iltana, uudessa lautapelikahvila Tavernassa, joka tuli sitten sopivasti katsastettua (paikka oli hyvä).

En tutustunut sääntökirjaan, joten peliin hypättiin sillee aika kylmiltään. Hahmot kuitenkin luotiin itse, ja helpolta vaikutti. Ite en saanut kiinni siitä, miksi systeemissä on taidot ja ominaisuudet erikseen (käsitän että sekä samaa taitoa voi käyttää eri ominaisuuksien kanssa eri tilanteissa, eli kylmähermoinen kaveri nikkaroi paremmin kun pitää purkaa pommi, mutta huimapäänikkari rakentaa sen astianpesuaineesta, seriffin sukista ja kynttilästä samalla kun vartiomiesten nuolet tikkaavat suojan virkaa tekevää pöytää.

Aiheena oli Seriffin luona majailleen Juhana maattoman kruunun varastaminen. Koska yksikään pelaajista ei ollut Robin Hood, oli Robin Hood päättänyt järjestää harhautuksen, tarkoituksenaan vetää seriffi miehineen peräänsä, jolloin häntä epäilyttävällä innolla idolisoinut Rubin Huud saattaisi tiimeineen tunkeutua linnaan jonkin ovelan juonen turvin.

Peli oli hauska, ei ollenkaan vakava, ja uskoisin että pelattiin tässä suhteessa ihan intention mukaisesti, esikuvina siis Errol Flynni, noin seitsemän veljestä ja Disneyn kettu-hood. En juuri nyt kuitenkaan ehdi kirjoittamaan kunnollista peliraporttia. Toivon että sen tekee joku muu osallinen. Ei siinä sinänsä mitään, päätöntä toimintaa vain, niinkuin pitääkin.

Sami oli tehnyt systeemistä sellaisen tulkinnan, että kun vuorossa on käytettävissä viisi toimintaa, niin useammassa kuin yhdessä sai ja joutui heittämään noppaa. Saatoit esimerkiksi yrittää ensin syöksyä seriffin ohitse (kaksi noppaa heitettynä), ottaa haarniskalta miekan (yksi noppa) ja hyökätä vielä seriffiä vastaan (kaksi noppaa heitettynä). Omasta mielestäni tämä tuntui ihan järkeenkäyvältä. En tiedä mitä muuta sillä toisella tulkinnalla, jossa vain kerran vuorossa heitetään noppaa, kuin että vuoron aikana heitetään noppaa vain yhdestä asiasta. Oliskin kiva kuulla jotain avautumista noista suunnitteluratkaisuista.

Poissa Sope

  • Moderator
  • *****
  • Viestejä: 1271
  • Liked: 2
  • Pelisuunnittelija - Myrrysmiehet Oy
    • Profiili
Tuo että kerran vuorossa heitetään noppaa ei ole mikään tulkinta tai virallinen sääntökohta. Kerroin vain, että niin on ollut meidän peleissä (ehkä syynä on olleet varovaiset pelaajat ja aloittelevat hahmot) että noppia on panostettu vain yhteen heittoa vaativaan toimintoon. Kokeneet hahmothan voivat helposti tehdä vaikka viisi heittoa vaativaa juttua vuorossa.


Tuo myös, että päätetäänkö toiminnot ja katkeaako ketju on asia, johon ei ole otettu kantaa. Jos pelaaja ilmoittaa, että hän ensin tekee asiaa X ja sitten kun se on mennyt läpi, tekee asiaa Y, on tietenkin ongelma, jos X ei onnistu. En ole itse kohdannut jossia niin ei ole katkennut ketju (eli liikkeet ovat olleet riskittömiä jne.).
”Tuli ei polta tuttuansa”

Poissa Sam!

  • Viestejä: 840
  • Liked: 3
  • Sami Koponen
    • Profiili
    • Mythopoeia: blogi tarinankerronnasta
Jos pelaaja ilmoittaa, että hän ensin tekee asiaa X ja sitten kun se on mennyt läpi, tekee asiaa Y, on tietenkin ongelma, jos X ei onnistu. En ole itse kohdannut jossia niin ei ole katkennut ketju (eli liikkeet ovat olleet riskittömiä jne.).

Samoin olen itsekin pelannut. Eli jos X ei onnistu, niin pelaaja saa vapaasti päättää, millaisiin toimintoihin hän panostaa loput jäljellä olevat nopat. Hahmo siis joutuu muuttamaan suunnitelmaansa lennosta: epäonnistumisen vuoksi hän ei voi yrittää asiaa Y, mutta voi toki yrittää asiaa Z. Samaa asiaa ei kuitenkaan voi yrittää uudelleen samalla vuorolla, koska muutoinhan sitä voisi yrittää noppa kerrallaan kunnes onnistuu eikä sitä resurssien panostamiselementtiä enää olisi.
Pyöreän pöydän ritarit - roolipeli sankaruudesta
Pelintekijän blogi: Efemeros

Poissa Sope

  • Moderator
  • *****
  • Viestejä: 1271
  • Liked: 2
  • Pelisuunnittelija - Myrrysmiehet Oy
    • Profiili
Samoin olen itsekin pelannut. Eli jos X ei onnistu, niin pelaaja saa vapaasti päättää, millaisiin toimintoihin hän panostaa loput jäljellä olevat nopat. Hahmo siis joutuu muuttamaan suunnitelmaansa lennosta: epäonnistumisen vuoksi hän ei voi yrittää asiaa Y, mutta voi toki yrittää asiaa Z. Samaa asiaa ei kuitenkaan voi yrittää uudelleen samalla vuorolla, koska muutoinhan sitä voisi yrittää noppa kerrallaan kunnes onnistuu eikä sitä resurssien panostamiselementtiä enää olisi.

Jeps. Täytyy lisätä tämä johonkin FAQ osioon tai vinkkeihin, että kannattaa tehdä näin.
”Tuli ei polta tuttuansa”

Poissa V

  • Moderator
  • *****
  • Viestejä: 1172
  • Liked: 2
  • Vastarintaosasto 9
    • Profiili
    • V@Mekanismi
Samoin olen itsekin pelannut. Eli jos X ei onnistu, niin pelaaja saa vapaasti päättää, millaisiin toimintoihin hän panostaa loput jäljellä olevat nopat. Hahmo siis joutuu muuttamaan suunnitelmaansa lennosta: epäonnistumisen vuoksi hän ei voi yrittää asiaa Y, mutta voi toki yrittää asiaa Z. Samaa asiaa ei kuitenkaan voi yrittää uudelleen samalla vuorolla, koska muutoinhan sitä voisi yrittää noppa kerrallaan kunnes onnistuu eikä sitä resurssien panostamiselementtiä enää olisi.

Jeps. Täytyy lisätä tämä johonkin FAQ osioon tai vinkkeihin, että kannattaa tehdä näin.
+1