Kirjoittaja Aihe: Aloittelevan pelinjohtajan kysymyksiä  (Luettu 1356 kertaa)

Poissa Ivyo

• Liked: 0
    • Profiili
Aloittelevan pelinjohtajan kysymyksiä
« : Elokuu 02, 2016, 16:13:05 »
Hei,[/size]

Poika toi Ropeconista mukanaan Myrskyn Sankarit, jota olemme onnistuneesti pelanneet jo kaksi iltaa. Peli on hieno ja opettaa hienolla tavalla roolipelaamista sekä pelinjohtamista. Olemme kaikki aloitteliljoita, mukana ryhmässä on 3 lasta ja kaksi aikuista. Itselleni jäi pelinjohtajan rooli ja sitä olen nyt yrittänyt kovasti opetella. Omista 90-luvun alun kokeiluista ei ole mitään muistikuvia miten peliä kannattaa johdatella, joten minulla olisi yksi tosialoittelijan kysymys:
- Kuinka paljon vastustajien ominaisuuksista kannattaa kertoa? Nyt tilanne on se, että olen yrittänyt kuvata hahmoja kertomatta varsinaisia lukuja. Taistelut on siis käyty tietämättä paljonko elämää on jäljellä tai kuinka vahva vastustaja on. Tämä on nyt johtanut siihen, että nyt räiskitään kaikkea mikä liikkuu ja osa pelaajista jää rauhaomaisempien keinojensa kanssa vähän pimentoon. Jääköön nyt sukupuolet kertomatta. ;) Haluaisin luoda mukaan hahmoja, joita on "mahdoton voittaa", jotta pelaajat joutuisivat vähän miettimään muitakin ratkaisuja, mutta miten ilmoittaa se pelaajille? Antaako vaan koittaa miten taistelussa käy, luodako joku taikakilpi hahmon ympärille, vai onko olemassa joitain kirjoittamattomia roolipelisääntöjä, että aina kannattaa kertoa hahmon ominaisuudet lukuineen ja erikoiskykyineen?

Poissa Sam!

• Liked: 3
  • Sami Koponen
    • Profiili
    • Mythopoeia: blogi tarinankerronnasta
Vs: Aloittelevan pelinjohtajan kysymyksiä
« Vastaus #1 : Elokuu 02, 2016, 17:16:42 »
Hei!

Minun mielestäni kannattaa kertoa vastustajien ominaisuuksista. Näin siksi, että pelaajat voivat tehdä harkittuja valintoja. Aloittelevilla pelaajilla ei välttämättä ole vielä otetta siitä, että pelissä voi yrittää kaikenlaisia lähestymistapoja. Myös vastustajien piirteiden päätteleminen pelkkien kuvailujen perusteella on usein hankalaa kokeneemmallekin pelaajalle. Sen takia itse sanoisin pelaajille suoraan, että "käpykonna on altis tulelle" tai että "räyhämäyrällä on vähemmän tasapainoa kuin kestopisteitä". Näin pelaajilla on tietoa, mutta he joutuvat kuitenkin itse oivaltamaan miten tuota tietoa voisi hyödyntää.

Jos siis haluat tuoda peliin voittamattomia hahmoja, niin heistä voi sanoa, että "tällä keisarilla on suojaluokka 45 ja murskaisku-erikoiskyky, jolla se tekee 6n20 pistettä vahinkoa" tai että "tällä kiltillä sialla on kestopisteitä 160". Sen pohjalta pelaajat voivat päätellä, että onko heillä mahdollisuuksia pärjätä taistellen. Se on sitten vaikeampi paikka, jos pelaajat tästä huolimatta haluavat käydä voittamattomien hahmojen kimppuun. Sen voittamattoman hahmonhan ei tarvitse surmata päällekäyviä pelaajahahmoja, vaan hän voi vaikkapa poistua paikalta tai vangita pelaajahahmot tai ryöstää heidän omaisuutensa. Tämä ei kuitenkaan auta siihen, jos sinä olisit halunnut rauhanomaisen kohtaamisen ja pelaajat huutavat verta.
Pyöreän pöydän ritarit - roolipeli sankaruudesta
Pelintekijän blogi: Efemeros

Poissa Ivyo

• Liked: 0
    • Profiili
« Vastaus #2 : Elokuu 03, 2016, 12:12:54 »
Iso kiitos vastauksesta. :) Tämä helpotti hommaa jo huomattavasti.

Eilen sujui muutenkin jo kivasti, kun taistelumekaniikka alkoi menemään jouhevammin. Taistelut ja muutkin kohtaamiset menivät hyvin, kun osasin avata hieman enemmän hahmojen ominaisuuksia. Ja tulihan sieltä hauskoja oivalluksiakin.

Nyt mennään aika pitkälti vielä pienimmän mukaan eli veretöntä taistelua ja muuta kanssakäymistä on ollut paljon, mutta isompien toiveena on jo ollut seuraava peli, jossa liikutaan taistelusta toiseen. Isoin haaste tuntuukin itselleni olevan, kuinka saada kaikkea toivottua toimintaa mukaan peliin ja miten olla tasapuolinen kaikille, myös sille hieman hiljaisemmalle. Nyt olen kehitellyt mukaan uusia hahmoja, vähän lisää arvoituksia, joten seikkailut tahtovat venyä pidemmiksi.

Tämä on ollut tosi hauskaa ja kaikki odottavat innolla iltaa ja uutta seikkailua. Lisäosia jo katsottu ja pian tilauksessa ja uusiakin pelejä on mietitty.

Poissa Sam!

• Liked: 3
  • Sami Koponen
    • Profiili
    • Mythopoeia: blogi tarinankerronnasta
« Vastaus #3 : Elokuu 04, 2016, 01:34:57 »
Nyt mennään aika pitkälti vielä pienimmän mukaan eli veretöntä taistelua ja muuta kanssakäymistä on ollut paljon, mutta isompien toiveena on jo ollut seuraava peli, jossa liikutaan taistelusta toiseen. Isoin haaste tuntuukin itselleni olevan, kuinka saada kaikkea toivottua toimintaa mukaan peliin ja miten olla tasapuolinen kaikille, myös sille hieman hiljaisemmalle. Nyt olen kehitellyt mukaan uusia hahmoja, vähän lisää arvoituksia, joten seikkailut tahtovat venyä pidemmiksi.

Joo, itsellänikin on tapana, että silloin kun väkivaltaa on pakko käyttää, niin puhun pienten pelaajien kanssa vastustajien "nujertamisesta" tai "kumoamisesta". Kesto- tai tasapainopisteiden loppuminen tarkoittaa tällöin siis ihan vain sitä, että vastustaja on "poissa pelistä" eikä tarvitse ruveta kuvailemaan yksityiskohtaisemmin sitä millaista jälkeä syntyy, kun ihmistä tai eläintä lyö miekalla.

Nuorten pelaajien pelitottumusten ohjaaminen ja heidän toiveidensa huomioiminen on ollut itsellenikin hankala tikki. Roolipeliteksteissä neuvotaan usein sijoittamaan eri asioista eri kohtauksiin, eli että tässä kohtauksessa hahmot taistelevat kotkasoturien kanssa ja sitten he lohduttavat kotkasoturien uhkailemaa myllärin perhettä ja sitä seuraavassa kohtauksessa he etsivät myllärin kadonnutta porsasta. Tämä kuitenkin tapaa toimia vain välttävästi, jos pelaaja haluaa reagoida kaikkeen väkivallalla: hän joko tylsistyy muunlaisten kohtausten aikana tai yrittää muuttaa kaiken taistelutilanteeksi.

Olen itse pyrkinyt joko selittämään pelaajille, että tässä pelissä ei nyt vaan taistella jokaisessa kohtauksessa tai sitten olen jakanut porukan kahtia niin, että toiset pelaajat voivat keskittyä siihen tappelemiseen ja toiset taas rauhanomaisempaan seikkailemiseen. Luulen, että sinun pitää itse etsiä ja löytää sinulle ja peliporukallesi sopivin ratkaisu.
Pyöreän pöydän ritarit - roolipeli sankaruudesta
Pelintekijän blogi: Efemeros