Kirjoittaja Aihe: Millainen on hyvä pelimainos?  (Luettu 2386 kertaa)

Poissa Ratpick

• Liked: 0
    • Profiili
Vs: Millainen on hyvä pelimainos?
« Vastaus #15 : Elokuu 04, 2016, 11:53:25 »
Puhutaanko tässä muuten sellaisista perinteisistä kirjoitetuista pelimainoksista vai peli-ilmoittautumiseen liittyvistä huuteloista? En tiedä, miten asian kanssa toimittiin Ropeconissa, mutta kuvittelen että ilmoittautumistiskillä ei luettu kokonaisia pelikuvauksia ääneen, vai luettiinko?

Ei. Päivän pelien pelikuvaukset olivat nähtävissä seinillä ennen pelien alkua, minkä lisäksi huutelon aikana ne näytettiin yksitellen projektorilla samaan aikaan kun kyseistä peliä huudeltiin. Eli lähinnä näillä mainoksilla pitäisi jotenkin onnistua kiinnittämään pelaajien huomio ja herättämään heidän kiinnostus itse huutelon alkua.

Tuosta tuli kyllä mieleen, että sanalla "pelimainos" on Ropeconissa ihan oma merkityksenä, eli semmoinen vähän hienompi mainos jolla osallistutaan pelimainoskilpailuun ja joita jokainen pelinjohtaja ei tee. Tässä langassa puhutaan niistä lomakkeista joissa näkyy kaikki pelin tiedot ja jotka tulevat pelaajille esille.

(Henk. koht. mielipiteeni ja monet ovat varmaan tästä eri mieltä, mutta itse olisin suonut, että pelinjohtajat itse olisivat saaneet olla äänessä huutelon aikana: vähän semmoista sisäänheittämisen ja pelikokemuksen myymisen henkeä oltaisiin kaivattu. Ymmärrän toisaalta, että se olisi ollut todella aikaavievää, ellei pelinjohtajille olisi asetettu joku ehdoton max. minuutin aikaraja pelinsä mainostamiseen, mutta olisi kivaa myös päästää pelinjohtajat ääneen kertomaan vähän pelistään.)

Poissa halski

• Profiili
« Vastaus #16 : Elokuu 04, 2016, 12:00:24 »
Ei. Päivän pelien pelikuvaukset olivat nähtävissä seinillä ennen pelien alkua, minkä lisäksi huutelon aikana ne näytettiin yksitellen projektorilla samaan aikaan kun kyseistä peliä huudeltiin. Eli lähinnä näillä mainoksilla pitäisi jotenkin onnistua kiinnittämään pelaajien huomio ja herättämään heidän kiinnostus itse huutelon alkua.

Tästä tuli idea. Tänä vuonnahan homma meni niin, että pelinjohtotiskiltä huudettiin (ainakin aluksi; en muista miten lauantai-iltana homma meni) pelin nimi, osallistujamäärä ja pelin tageja (kauhu, scifi, kevyet säännöt...). Jos homma säilyy samanlaisena ensi vuonna, mitä jos peli-ilmoon vaadittaisiin max. kymmenen sanan tiivistys, joka korvaisi nuo tagit? Sitten GM-info tietäisi heti, mitä lukea ja GM voisi näin vähän itsekin vaikuttaa asiaan?
Käynnissä: Fate Core 13th Agen maailmassa
Tutkaimissa: Pikkupelejä, Dracula Dossier, Burning Wheel, Mouse Guard
Redemundin killan blogi

Poissa Sam!

• Liked: 3
  • Sami Koponen
    • Profiili
    • Mythopoeia: blogi tarinankerronnasta
« Vastaus #17 : Elokuu 04, 2016, 12:59:18 »
Ei. Päivän pelien pelikuvaukset olivat nähtävissä seinillä ennen pelien alkua, minkä lisäksi huutelon aikana ne näytettiin yksitellen projektorilla samaan aikaan kun kyseistä peliä huudeltiin.

Kuulostaa hyvältä. Vaikka se on aika iso uudistus, niin pidän hyvänä ideana sitä, että pelien laajemmat kuvaukset ovat netissä ja niistä huudellaan conissa lyhyesti. Laajemmat nettikuvaukset auttavat oman peliaikataulun suunnittelussa ja onhan varsin monella nykyään älypuhelin, jolla kuvaukset voi tarkistaa tapahtuman aikanakin.

Lainaus käyttäjältä: halski
Jos homma säilyy samanlaisena ensi vuonna, mitä jos peli-ilmoon vaadittaisiin max. kymmenen sanan tiivistys, joka korvaisi nuo tagit? Sitten GM-info tietäisi heti, mitä lukea ja GM voisi näin vähän itsekin vaikuttaa asiaan?

Ei korvaten vaan lisäksi. Tagit ovat mielestäni erittäin hyödyllisiä, joilla minun kaltaiseni tyypit voivat ohittaa ne vuolaat ja pelityylin kannalta kryptiset fiktiokuvaukset ja päästä pihviin kiinni. Peli-ilmossa olisi siis lyhyt huuteloteksti, laajempi kuvaus ja lopuksi tagit (tai attribuutit, kuten niitä tänä vuonna kutsuttiin). Tuon laajemmankin kuvauksen kirjoittamiseen voi antaa ohjeita, mutta toisaalta uskon, että erilaisia pelejä pitää markkinoida eri yleisöille eri tavoilla.
Pyöreän pöydän ritarit - roolipeli sankaruudesta
Pelintekijän blogi: Efemeros

Poissa Ratpick

• Profiili
« Vastaus #18 : Elokuu 04, 2016, 13:18:41 »

Tästä tuli idea. Tänä vuonnahan homma meni niin, että pelinjohtotiskiltä huudettiin (ainakin aluksi; en muista miten lauantai-iltana homma meni) pelin nimi, osallistujamäärä ja pelin tageja (kauhu, scifi, kevyet säännöt...). Jos homma säilyy samanlaisena ensi vuonna, mitä jos peli-ilmoon vaadittaisiin max. kymmenen sanan tiivistys, joka korvaisi nuo tagit? Sitten GM-info tietäisi heti, mitä lukea ja GM voisi näin vähän itsekin vaikuttaa asiaan?
Tää on hyvä idea, mutta samoin kun Sam! sanoisin, että nuo kymmenen sanaa voisivat olla tagien lisäksi.

Poissa Orthas

• RST
    • Profiili
« Vastaus #19 : Elokuu 04, 2016, 14:30:28 »
Puhutaanko tässä muuten sellaisista perinteisistä kirjoitetuista pelimainoksista vai peli-ilmoittautumiseen liittyvistä huuteloista? En tiedä, miten asian kanssa toimittiin Ropeconissa, mutta kuvittelen että ilmoittautumistiskillä ei luettu kokonaisia pelikuvauksia ääneen, vai luettiinko?

Tiskillä oli luettavissa tekstit ilmoitustaululla ja tykillä. Ilmoittautumistilanteessa mainittiin vain pelin nimi, kieli, kesto ja pelaajamäärä.

Edit. Muisti reistailee, kuten halski muistuttaa niin mainittiin myös muita juttuja jos aikaa oli.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 04, 2016, 16:25:23 kirjoittanut Orthas »

Poissa halski

• Profiili
« Vastaus #20 : Elokuu 04, 2016, 14:37:17 »
Ei korvaten vaan lisäksi. Tagit ovat mielestäni erittäin hyödyllisiä, joilla minun kaltaiseni tyypit voivat ohittaa ne vuolaat ja pelityylin kannalta kryptiset fiktiokuvaukset ja päästä pihviin kiinni. Peli-ilmossa olisi siis lyhyt huuteloteksti, laajempi kuvaus ja lopuksi tagit (tai attribuutit, kuten niitä tänä vuonna kutsuttiin). Tuon laajemmankin kuvauksen kirjoittamiseen voi antaa ohjeita, mutta toisaalta uskon, että erilaisia pelejä pitää markkinoida eri yleisöille eri tavoilla.
Mun mielestä tagit ovat hyödyllisiä itse peli-ilmoituksessa, josta niitä plärää. Mutta siinä vaiheessa kun niitä luettiin ääneen yleisön edessä, ne olivat musta jokseenkin turhia ja veivät aikaa. Ajattelin tuota lyhyttä kuvausta nimenomaan ääneenlukemista ajatellen.

Orthas, ainakin ekana päivänä myös kuvattiin vähän peliä ja lueteltiin nuo tagit.
Redemundin killan blogi

Poissa Archinowsk

• RST
  • Liked: 1
    • Profiili
« Vastaus #21 : Elokuu 04, 2016, 18:26:26 »
Ehdotan, että tämän ketjun paras anti tiivistetään ohjeiksi/vinkeiksi conikäyttöön.

Tämä olisi mahtavaa!

Mun mielestä tagit ovat hyödyllisiä itse peli-ilmoituksessa, josta niitä plärää. Mutta siinä vaiheessa kun niitä luettiin ääneen yleisön edessä, ne olivat musta jokseenkin turhia ja veivät aikaa. Ajattelin tuota lyhyttä kuvausta nimenomaan ääneenlukemista ajatellen.

Tagien lukemisesta luovuttiin ensimmäisen päivän jälkeen, koska ne eivät olleet sellaisenaan kovin hyödyllisiä. Lyhyt esittelyteksti olisi ollut juuri se mitä kaivataan.

Poissa Kuusikeiju

• RST
  • Liked: 7
    • Profiili
« Vastaus #22 : Elokuu 11, 2016, 15:50:06 »
Nämä ovat ainakin minulle olleet arvokkaita ohjeita. Pelaajana kun olen valinnut pelit suunnilleen kahden avainsanan perusteella (esim. Monsterhearts, SteamJazz) juurikaan kuvauksista välittämättä. Pelinjohtajana olen ollut vaikeuksissa näiden kuvaavien tekstien kirjoittamisessa, vaikka niiden perusteella uudet pelaajat tekevät valintansa (vanhat tutut nyt tulevat joka tapauksessa). Liian pitkä kun on tylsä ja liian lyhyt voi olla harhaanjohtava.
Uusia Roudan maa -roolipelejä saa minulta
hintaan 42 (laita yksityisviestiä)

Poissa Badrukk

• Profiili
« Vastaus #23 : Elokuu 16, 2016, 15:18:13 »
Aiheeseen liittyen miulla olisi Pelilaudan väelle pyyntö.

Opiskelupaikassani satiin opettajan kanssa idea laittaa rooli/pöytäpelikerho pystyyn, ja sitä varten olen nyt täällä. En osaa itse tehdä mainosta, sillä olen suoraan sanottuna surkea kaikkien kuvaeditointiohjelmien ja sen sellaisten kanssa. Siksi olisinkin tiedustelemassa, olisiko joku halukas väsäämään jonkinlaisen mainoksen meille.
Mainoksen tulisi olla
  • houkutteleva ja innostava
  • helposti lähestyttävä (ts. sellainen, että mainostekstin avulla asiaan perehtymätönkin tietäisi mikä on homman nimi)
Mitään varsinaista deadlinea ei ole, mutta jos syksyn aikana olisi aikaa tällainen väsätä, olisin erittäin kiitollinen.
Jos mainoksia tulee useampi, otan mielelläni ne kaikki vastaan.
Voin maksaa jonkinlaista vaivanpalkkaa, jos tekijä(t) sellaista haluavat.

Kiitos jo etukäteen  ;D
« Viimeksi muokattu: Elokuu 16, 2016, 15:53:41 kirjoittanut Badrukk »

Poissa Ratpick

• Profiili
« Vastaus #24 : Elokuu 19, 2016, 09:39:37 »
Aiheeseen liittyen miulla olisi Pelilaudan väelle pyyntö.

Opiskelupaikassani satiin opettajan kanssa idea laittaa rooli/pöytäpelikerho pystyyn, ja sitä varten olen nyt täällä. En osaa itse tehdä mainosta, sillä olen suoraan sanottuna surkea kaikkien kuvaeditointiohjelmien ja sen sellaisten kanssa. Siksi olisinkin tiedustelemassa, olisiko joku halukas väsäämään jonkinlaisen mainoksen meille.
Mainoksen tulisi olla
  • houkutteleva ja innostava
  • helposti lähestyttävä (ts. sellainen, että mainostekstin avulla asiaan perehtymätönkin tietäisi mikä on homman nimi)
Mitään varsinaista deadlinea ei ole, mutta jos syksyn aikana olisi aikaa tällainen väsätä, olisin erittäin kiitollinen.
Jos mainoksia tulee useampi, otan mielelläni ne kaikki vastaan.
Voin maksaa jonkinlaista vaivanpalkkaa, jos tekijä(t) sellaista haluavat.

Kiitos jo etukäteen  ;D
Mulla ei ole sen kummempaa graafisen suunnittelun kokemusta, mutta tähän jatkoksi että saadaan ihmisten älynystyrät rullaamaan pari kysymystä:
  • Onko jo tiedossa roolipelikerholle nimeä? Tämä kannattaa miettiä tarkkaan, että sekin on mieleenpainuva.
  • Mitä peliä/pelejä olisi tarkoitus vetää? Aika tärkeä juttu, että tietää minkälaista graafista ilmaisua haetaan. Jos joku rohkea vääntää sulle hienon laaserlohikäärmeitä ja avaruusvelhoja - tyylisen pelimainoksen se menee vähän asian vierestä jos vedätkin Call of Cthulhua tai World of Darknessia.

Tuon kirjoitettuani haluan itse asiassa pelata/vetää ropea teemalla "laaserlohikäärmeitä ja avaruusvelhoja."

Poissa Tonpa

• Profiili
« Vastaus #25 : Elokuu 19, 2016, 20:07:33 »
Omalta kohdaltani pelin tärkein myyjä on systeemi ja draama.
Pelikuvauksessa olisi kiva kuulla onko pelissä tarkoitus; A) keskittyä hahmojen väliseen draamaan, B) Selvittää jokin mysteeri yhdessä, C) Keskittyä mekaaniseen taisteluun, D) erikoinen hahmokokemus erikoisessa settingissä. Tämän voi siten muotoilla eri tavalla, mutta tämä jako on minulle tärkeä. Esim, on täysin eri asia lähteä pelaamaan WoD ia jossa on hahmojen draama keskiössä kuin esim rikostutkimus.

Jos kyseisellä pelillä on valmis systeemi pidän siitä että se on mainittuna ja jos hahmot on tarkoitus luoda pelissä - haluan kokeilla uusia systeemejä ja on hyvä tietää kuinka paljon "peliaikaa" voin varautua käyttämään hahmonluontiin.

Poissa Sam!

• Liked: 3
  • Sami Koponen
    • Profiili
    • Mythopoeia: blogi tarinankerronnasta
« Vastaus #26 : Elokuu 21, 2016, 16:21:02 »

Tämmöisiä olen itse käyttänyt (esimerkki 1 ja esimerkki 2) ja James Raggi teki vuosikymmen sitten tällaisen.

Kuten Ratpick sanoi, mainoksen sisältö riippuu pelistä ja muista puitteista, joten sinulle räätälöityä mainosta on paha tehdä, jos emme tiedä, mitä, missä ja milloin kerhossanne pelataan.
Pyöreän pöydän ritarit - roolipeli sankaruudesta
Pelintekijän blogi: Efemeros

Poissa Kuusikeiju

• RST
  • Liked: 7
    • Profiili
« Vastaus #27 : Marraskuu 27, 2016, 09:18:04 »
Kokeillaan vielä a-b-c -vaihtoehtoja. Olen miettinyt tätä seikkailu ensi ropeconiin, mutta mikä kolmesta mainoksesta kannattaisi sille laittaa? Olisin ennen tätä ketjua kirjoittanut automaattisesti tuon C:n, mikä ketjua lukemalla tuntuu huonoimmalta vaihtoehdolta.

a) Sankarten polku jatkuu! Hahmot säilyvät, pelaajat vaihtuvat ja nyt viisi sankaria ovat Ropeconissa ohjattavananne jo kahdeksatta vuotta. Tällä kertaa vuorossa on sukellus kauhujen luolaholviin. Vanhaa dungeons & dragonsia 25 vuoden takaisilla säännöillä, mutta letkeällä asenteella. Seikkailu itsessään on melkoisen surkea valmissetti Douglas Nilesin kynästä, mutta pelinjohtaja osaa vetää sen viihteellä.

b) Voimafantasiarooolipeliä mestaritason hahmoilla. Peli on perinteinen luolastoseikkailu hirviöineen ja aarteineen, mutta pelaajat pääsevät pelaamaan hahmoilla, joilla on tasoja, osaamista ja kovia voimia. Kyse ei ole niinkään siitä, selvitäänkö vaaroista, vaan selvitäänkö tarpeeksi monesta vaarasta, jotta ehditään kerätä riittävät voitot neljään tuntiin. Pelimoottorina on vanha Dungeons & Dragons, mutta pelisääntöjen osaaminen ei ole mikään edellytys. Jos sen sijaan olet kiinnostunut pistämään lohikäärmettä ja beholderia pataan, hyppää mukaan.

c) Kwyllin tyrmät ovat löytyneet! Pahan temppeliritarin tukikohta, joka on uhka koko valtakunnan turvallisuudelle. Hahmonne ovat valtakunnan merkittävimpiä sankareita ja teillä on neljä tuntia aikaa. Pystyttekö nujertamaan Kwylllin itsensä, jääkö retkenne pelkäksi tiedusteluksi vai tuleeko teistä lojjhikäärmeen ruokaa? Vanhan ajan luolaseikkailua korkean tason hahmoilla, sääntöinä D&D:n BECM (ei tarvitse osata).
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 27, 2016, 21:30:39 kirjoittanut Kuusikeiju »
Uusia Roudan maa -roolipelejä saa minulta
hintaan 42 (laita yksityisviestiä)

Poissa Nuurori

• Pelinjohtaja on HERRA
    • Profiili
    • Space Jerusalem
« Vastaus #28 : Marraskuu 27, 2016, 13:28:17 »
Onhan tuo viimeinen noista selvästi myyvin, mutta toisaalta vähiten informatiivinen.

Sellainen pelaaja, joka suorittaa ropeconia optimaalisesti ja / tai tieteellisestä mielenkiinnosta haluaa pelisopimuksen joka pykälän jo mainoksessa, ettei varmasti joudu pettymään.

Toinen pelaaja taas haluaa vain pelata ja heittäytyä eikä siksi haluakaan kuulla etukäteen, jos seikkailu on huono, koska sillä tavalla on vähän vaikea innostua siitä seikkailusta.

Pelimainoksessa, siis, kuten mainoksissa yleensäkin, ei ole kyseessä pelkästään siitä, kuinka paljon asiakkaita ne vetävät, tai siitä, että asiakkaat saavat mitä heille on mainoksessa luvattu, vaan myös siitä, millaisia asiakkaita itse haluat saada.

Poissa halski

• Profiili
« Vastaus #29 : Marraskuu 27, 2016, 20:33:03 »
Muhun vetoaa A ihan viimeisen virkkeensä takia. Surkean seikkailun vetäminen viihdyttävästi tarjoaa koukun ja jotakin erilaista. Lisäksi se kertoo jotakin GM:n pokasta ja kierosta mausta.
Redemundin killan blogi