Kirjoittaja Aihe: Millainen on hyvä pelimainos?  (Luettu 2386 kertaa)

Poissa Kuusikeiju

  • RST
  • Viestejä: 1009
  • Liked: 7
    • Profiili
Millainen on hyvä pelimainos?
« : Elokuu 02, 2016, 12:41:50 »
Tämän ketjun innoittaja on Ropeconin uudistunut peli-ilmoittautuminen, mutta älkää rajatko vastauksia pelkästään Ropeconiin. Mitä tietoja tahdotte peliltä etukäteen osallistumispäätöstä tehdessänne? Eli jos tapahtumassa järjestetään yhtä aikaa useita roolipelejä ja olette harkinneet johonkin osallistumista, niin mitkä tiedot pitää tietää, mitkä on hyvä tietää ja mikä kiva tietää?


Uusia Roudan maa -roolipelejä saa minulta
hintaan 42 (laita yksityisviestiä)

Poissa halski

  • Viestejä: 318
  • Liked: 0
    • Profiili
Vs: Millainen on hyvä pelimainos?
« Vastaus #1 : Elokuu 02, 2016, 12:53:14 »
Hyvä aloitus!

Sanon alkuun, mikä mua ei kiinnosta: pitkälliset kuvaukset alkutilanteesta tai pelimaailmasta. Niistä on tosi vaikea ottaa selvää, että mitä itse pelissä tehdään, mihin se keskittyy, mikä on homman juju. Ja silloin kun plärää ilmoitettuja pelejä ohjelmaoppaasta, kyrsii kyllä aika lailla törmätä semmoisiin tekstimassoihin. Tulee mieleen ihan White Wolfin pelien erikoiskyvyt, joissa yksinkertaiset mekaaniset jutut hukkuvat hirveän fluffikasan alle.

Mikä vetoaa? Koetanpa itse ihan nopeasti jotain. "Neljä palkkasoturia yrittää palata kotiin inhorealistisessa fantasiadraamassa. Vaatii pelaajilta täysi-ikäisyyttä ja aktiivisuutta. Mekaanisesti äärimmäisen kevyt. Taisteluita tuskin on kovin paljoa, ihmissuhteita ja psykologiaa sitäkin enemmän."

Ensinnäkin kerrotaan yhdellä lyhyehköllä virkkeellä jutun ydin, josta selviävät protagonistit, miljöö sekä tyylilaji. Sitten siihen muuhun tavaraan: odotukset/vaatimukset pelaajille sekä se, mitä pelillä ja pelinjohtajalla on tarjota. Kaikkinensa: suoruus sekä selkeästi ilmaistut odotukset ja lupaukset.

MUOKS: Jos tekisin mainoksen/pitchin oikeasti, tuo olisi ensimmäinen vedos ja luultavasti kirjoitettu ainakin viikkoa ennen GM-ilmoittautumista. Hioisin lopullista versiota luultavasti vielä lomakkeellakin.
Käynnissä: Fate Core 13th Agen maailmassa
Tutkaimissa: Pikkupelejä, Dracula Dossier, Burning Wheel, Mouse Guard
Redemundin killan blogi

Poissa halski

  • Viestejä: 318
  • Liked: 0
    • Profiili
Vs: Millainen on hyvä pelimainos?
« Vastaus #2 : Elokuu 02, 2016, 13:15:25 »
Jatkan vähän vielä.

Ylläolevaan selvennykseksi, että hyvä mainos tietää kohdeyleisönsä ja suuntaa sen heille. Jokaiselle sopivaa ropea ei olekaan. Hyvä mainos on tarpeeksi rohkea luvatakseen jotakin ja sulkeakseen jotakin pois.

Jos peli käyttää jotakin julkaistua systeemiä, haluan sen selkeästi näkyviin. Joitakin pelejä en siedä, toisia haluan vimmatusti kokeilla. Jos systeemi on oma, haluan tietää sen painoalueet.

Käynnissä: Fate Core 13th Agen maailmassa
Tutkaimissa: Pikkupelejä, Dracula Dossier, Burning Wheel, Mouse Guard
Redemundin killan blogi

Poissa Ilkka

  • Viestejä: 271
  • Liked: 0
    • Profiili
Vs: Millainen on hyvä pelimainos?
« Vastaus #3 : Elokuu 02, 2016, 13:33:37 »
halskilta mainio kiteytys. Oikeastaan ekat kaks riviä pitäis olla just tollaset. Otan ne jatkokommenttieni lähtökohdaksi. (halskilta tuli toka viesti, joka oikeestaan otsikoi nää mun pohdintani.)


Pelillisesti (game) olisi hyvä määrittää, mistä pelataan. Halskin esimerkissä ei vielä kerrota, mistä neljän palkkasoturin draama revitään, ja millä otteella ihmissuhteita ja psykologiaa käsitellään. Onko pelin pohjalla esim. näiden neljän soturin ja muutaman muun henkilön ihmissuhdekartta?

Tämä liittyy mekaniikkaan. Esimerkiksi jos em. esimerkissä ei käytetä juuri lainkaan mekaniikkoja, eikä varsinkaan erityisen koherentilla tavalla (pelataan näistä pisteistä), se kiinnostaisi avoimuutensa vuoksi (vrt. improvisoiva freeformaus). Jos taas kevyt mekaniikka tarkoittaa yhden-kahden muuttujan pyörittelyä, ja mekaanisella tuloksella on jotain väliä, se tuntuisi itsestäni suppealta ja predestinoidulta (vrt. Pyöreän pöydän ritarit). "Kevyt mekaniikka" sinällään ei vielä kerro mitään tästä ulottuvuudesta.

Lisäksi voisi käyttää vaikkapa puhkihaukuttua GNS-jakoa kuvaamaan, mitä pelin osa-aluetta on mekanisoitu. "Inhorealistinen draama" voi viitata lopulta mihin tahansa GNS-jaon tyyliin, vaikka päällisin puolin se tuntuu painottavan ehkä jossain määrin simulationistista narratiivia. Jos tähän olisi vielä lisätty "ei gamisteille", voisin luottaa kuvaukseen 100 %.


Olennaista olisi myös sanoa, onko 1) pelinjohtajan ote vapaa (pelaajat saavat luoda pelin hahmojensa lähtökohdista, pj hoitaa hiekkalaatikkoa ja maustaa draamaa), vai onko 2) pj:llä selkeä seikkailun aihio, jota pelaajien pitää lähtökohtaisesti kunnioittaa, jotta peliä syntyisi (ja jotta myös pj:llä olisi kivaa). Em. esimerkissä "inhorealistinen" ja pelaajilta vaadittu "aktiivisuus" viittaisivat itselläni suoraan ensimmäiseen vaihtoehtoon, mutta eivät välttämättä muiden puheenparressa.


Valmishahmot vai pelaajilla vähän/paljon vaikutusta hahmoihinsa?


Olisi siistiä, että nasevien 2-3 rivin jälkeen tulisi sellainen täyteläisempi esitys. Silloin voisi otsikon ja ensimmäisten rivien perusteella karsia potentiaaliset kiinnostuksen kohteet, ja sitten syvennetyn tekstin perusteella päättää, mitkä niistä oikeasti kiinnostavat.

Esim. Pathfinder ei tällaista tarvitse, siinä pitkälti yhden rivin otsikko antaa kaiken tarvittavan tiedon. Syynä konseptin vakiintuneisuus ja kapeus. Vakiintumattomammissa ja varsinkin itse tehdyissä peleissä mun mielestäni saa ja pitää kuvailla enemmän, mitä peli tekee, ja mitä pj ja pelaajat tekevät.


Ilkka
« Viimeksi muokattu: Elokuu 02, 2016, 13:41:32 kirjoittanut Ilkka »
Ei sanoo: Eikö? Eiköhän!

Poissa halski

  • Viestejä: 318
  • Liked: 0
    • Profiili
Vs: Millainen on hyvä pelimainos?
« Vastaus #4 : Elokuu 02, 2016, 13:39:41 »
Hyviä täydennyksiä, Ilkka!
Käynnissä: Fate Core 13th Agen maailmassa
Tutkaimissa: Pikkupelejä, Dracula Dossier, Burning Wheel, Mouse Guard
Redemundin killan blogi

Poissa halski

  • Viestejä: 318
  • Liked: 0
    • Profiili
Vs: Millainen on hyvä pelimainos?
« Vastaus #5 : Elokuu 02, 2016, 13:39:50 »
Käynnissä: Fate Core 13th Agen maailmassa
Tutkaimissa: Pikkupelejä, Dracula Dossier, Burning Wheel, Mouse Guard
Redemundin killan blogi

Poissa Ilkka

  • Viestejä: 271
  • Liked: 0
    • Profiili
Vs: Millainen on hyvä pelimainos?
« Vastaus #6 : Elokuu 02, 2016, 13:53:05 »
Koska känisin toisessa ketjussa siitä, etteivät tän vuoden Ropeconin peliesittelyt olleet mielestäni selkeitä tai yhtesmitallisia, lisään vielä pelihistoriallisen kaneetin.


Silloin 90-luvulla, kun etsin Ropeconissa pelattavaa, Suomen pelikulttuuri oli suppeampi: täällä pelattiin vähemmän pelinimikkeitä, joista suurempi osa oli laajemmin tunnettu. Siksi pelin, maailman ja otteen listaaminen viestivät jo hyvin pitkälti siitä, mitä pelissä luultavasti voi tapahtua ja mitä siinä ei ainakaan tapahdu.


Nykyään kenttä on laajempi jo vähintään siksi, että 20 vuodessa on julkaistu toinen mokoma pelejä siihen nähden, mitä 90-luvulla oli. Pienen levikin pelejä ja itse tehtyjä pelejä tuntuisi myös olevan liikkeellä enemmän. Se nostaa peliesittelyn kynnystä.


Tältä pohjalta siis känisin. Siksi tämä keskustelusäije on hemskutin tärkeä. Tässä just ne kaikki rasittavat pseudo-teoreettiset "mikä peli olet" keskustelut voisivat tuottaa kiteytettyä tasoa pelikommunikaatioon. :)


Ilkka
Ei sanoo: Eikö? Eiköhän!

Poissa Ratpick

  • Viestejä: 42
  • Liked: 0
    • Profiili
Vs: Millainen on hyvä pelimainos?
« Vastaus #7 : Elokuu 02, 2016, 14:11:13 »
Tää on hyvä lanka, koska tätä kautta voin myös heijastella mikä omissa peli-ilmoissa toimi ja ei toiminut.

Näin tappituntumalta kun vertaa omia kahta peliäni, ensimmäisen peli-ilmo oli aika paljolti hajuton ja mauton, eikä kertonut loppujen lopuksi pelin varsinaisesta luonteesta hirveästi. Jälkimmäisen pelin kuvauksessa satsasin enemmän väriin ja siihen, että yritin välittää pelin luonteen myös mainoksen sävyn kautta. Jälkimmäinen peli täyttyi heti, ensimmäinen peli vaati erillisen mainospuheen, että sain siihen pelaajia.

Eli mitä tästä ainakin itse opin on se, että peli-ilmon on todella tärkeää jotenkin kuvastaa vedettävän pelin luonnetta. Ei nyt tarvitse mitenkään liian korukieliseksi ruveta (paitsi jos peli on genre-emulaatiota Vance Dying Earth-kirjojen hengessä, jolloin peli-ilmo olisi PAKKO kirjoittaa mahdollisimman kömpelösti ja korukielisesti), mutta jotenkin olisi hyvä yrittää sanavalinnalla välittää vähän pelin sävyä ja luonnetta. Ensimmäinen peli-ilmoistani epäonnistui tässä, jälkimmäinen taas onnistui.

Tässä vielä vertailun vuoksi pelieni kuvaukset:

Lainaus
Fellowship is a tabletop adventure game by Jacob Randolph that utilizes a modified version of the Dungeon World system for a strange twist on Tolkien. An evil overlord has risen and threatens the safety of all the peoples of the world. A fellowship of champions of those peoples has been formed, intent on freeing the world from under the overlord's influence. The game encourages player-driven storytelling, as each player is given the liberty of determining the history and lore of their chosen people. Plus, it's got mushroom orcs if that's your sort of thing.

Lainaus
Released in the 16-bit era, Dungeon Strike! was a JRPG that was critically panned at the time of its release for supposedly being glitchy to the point of unplayable. Having fallen into obscurity this peculiar game was later discovered by romhackers who discovered that the game's code wasn't corrupted: the glitches and bugs were intentional as part of the game's extremely self-referential plot about the game's cliched JRPG world being corrupted by lazy programming. The game has since become a cult classic, praised for its tactical combat system and sense of heedless adventure. This is a tabletop adventure game based on the unofficial fan translation of the game. (Note: The above is all lies. Dungeon Strike! is actually a game of tactical combat and heedless adventure set in a JRPG-like setting. If you enjoy playing cool anime people [and weird talking animals] and a bit of tactical combat with a bit of self-referential humor, this might be the game for you!)

Poissa Sam!

  • Viestejä: 840
  • Liked: 3
  • Sami Koponen
    • Profiili
    • Mythopoeia: blogi tarinankerronnasta
Vs: Millainen on hyvä pelimainos?
« Vastaus #8 : Elokuu 02, 2016, 16:44:36 »
Ylläolevaan selvennykseksi, että hyvä mainos tietää kohdeyleisönsä ja suuntaa sen heille. Jokaiselle sopivaa ropea ei olekaan. Hyvä mainos on tarpeeksi rohkea luvatakseen jotakin ja sulkeakseen jotakin pois.

Olen tästä samaa mieltä. Erilaiset kävijät etsivät erilaisia asioita peli-ilmoista. Pelin kannalta tärkeintä on saada oikeat tyypit oikeisiin peleihin. Jos "Taru sormusten herrasta, systeeminä Fiasco" ei kerro pelaajalle, että mitä on odotettavissa, niin et todennäköisesti ole oikea tyyppi tähän peliin. Sellainen taas, joka osaa tulkita tällaista pelimainosta, osaa myös toimia oikein pelipöydässä.

Olen omien conikokemusteni kanssa tullut siihen lopputulokseen, että on kohtuutonta odottaa saavansa mittatilaustyötä conipelissä. Satunnaisella porukalla pelattu kertapeli on aina tietynlainen riski. Jos haluaa tasalaatua, voi aina mennä pelaamaan Pathfinderia.
Pyöreän pöydän ritarit - roolipeli sankaruudesta
Pelintekijän blogi: Efemeros

Poissa halski

  • Viestejä: 318
  • Liked: 0
    • Profiili
Vs: Millainen on hyvä pelimainos?
« Vastaus #9 : Elokuu 02, 2016, 18:51:40 »
Ehdotan, että tämän ketjun paras anti tiivistetään ohjeiksi/vinkeiksi conikäyttöön.
Käynnissä: Fate Core 13th Agen maailmassa
Tutkaimissa: Pikkupelejä, Dracula Dossier, Burning Wheel, Mouse Guard
Redemundin killan blogi

Poissa Kaapelikala

  • Viestejä: 245
  • Liked: 0
    • Profiili
Vs: Millainen on hyvä pelimainos?
« Vastaus #10 : Elokuu 03, 2016, 21:53:11 »
Itse mietin ensi ropeconiin (tai johonkin edeltävään) pari peliä Skitsofreniaa (jotain versiota kulkee nimellä Everyone is John) ja noihin ajattelin jotain nopeaa, jonka pystyy ymmärtämään youtube-mainoksen aikana. Tarkoituksena tuossa on siis saada kiinnostus kiinni, että jaksaa kuunnella sen loppuselityksenkin.

"Tässä pelissä olet ääni jonkun muun päässä! Huimia seikkailuja ja päättömiä tehtäviä odottaa Viking Linella (tmv.)!"

Ja tämän jälkeen:

"Tässä pelissä pelaajat ovat skitsofreniasta kärsivän henkilön päänsisäisiä ääniä, jotka pyrkivät ohjaamaan henkilöä tiettyyn suuntaan. Kaikki ajavat omaa agendaansa omalla tavallaan ja agendansa onnistuessa voittavat pelin. Peli ei sovellu lapsille, eikä pelissä ole juuri sääntöjä. Vain hullun hauskaa toimintaa."


Syy tähän järjestykseen on seuraava: Ihmisen huomioaika, jonka aikana kiinnostuu jostakin on noin 3-10 sekuntia. Jos asia ei ala kiinnostaa sinä aikana, alkavat ajatukset harhailemaan hyvin helposti. Tästä eteenpäin on n. 30 minuuttia tehokasta aikaa, jonka jälkeen ajatukset alkavat taas harhailla. Ne ensimmäiset 10 sekuntia ovat siis erittäin tärkeitä. Jos katsoo mainoksia muutenkin, jos se ei kiinnosta ensimmäisen 5 sekunnin aikana, on erittäin todennäköistä, että painat sitä "SKIP NOW"-namiskuukkelia verraten siihen että se mainos on hauska tai mielenkiintoinen.


Hyvä esimerkkejä heikosta mainoksesta on tämä "What, right now?" mainos, joka mainostaa jotain pihvi-jääkaappi-uunia tmv. En tiedä mitä mainostetaan? Uunia? Pihviä? Jääkaappia? Kännykkää? Jotain aivan muuta? Eikä se pihvin ottaminen jääkaapista ole kauhean mielenkiintoista ainakaan omasta mielestäni, joten sitä SKIP-nappulaa odottaa oikein mielellään.


Hienoja mainoksia ovat taas Elisan hintasaarnaajat. Aloitetaan saman tien joko asialla (niinkuin "Nyt se meni" tai "Sit voikin skipata") tai herättämällä mielenkiinnon (Waylonin pikkuveljen synttärit ja "koira" suolla). Sen katsoo hyvin mielenkiinnolla ja sen muistaa, koska siihen on kiinnittänyt huomiota.


Tiedä sitten miten nämä pitää paikkansa ropeilmoissa, mutta luulisin toimivan ainakin jollakin asteella jos ei ihan täysin.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 03, 2016, 22:00:38 kirjoittanut Kaapelikala »

Poissa halski

  • Viestejä: 318
  • Liked: 0
    • Profiili
Vs: Millainen on hyvä pelimainos?
« Vastaus #11 : Elokuu 03, 2016, 22:28:11 »
Tiedä sitten miten nämä pitää paikkansa ropeilmoissa, mutta luulisin toimivan ainakin jollakin asteella jos ei ihan täysin.
Vaikea sanoa, miten hyvin jengi oikeasti lukee mainoksia. Tänä vuonna mä itse pläräsin ne läpi, tuumasin ettei täällä jumalauta ole juuri mitään hyvää ja ragequittasin ja totesin, että taidan olla vähän väsynyt ja menin nukkumaan. Luin seuraavana päivänä enemmän ja löysin vaikka mitä lupaavia juttuja. Sitten myöhemmin luin vielä lisää, varmaan jokaisen mainoksen ainakin silmäillen ja sen jälkeen vielä ajatuksella useamman. Mulle sinänsä siis ensisilmäys ei ole olennainen, vaikka saakin turhautumaan siihen, miten epäinformatiivisia mainoksia kirjoitetaan.

Sinänsä tuo sun mallisi siis kuulostaa siltä, että mun zen-harjoitukseni voi kohdistua muuhun kuin laiskasti kirjoitettujen mainosten prosessointiin: heti ensisilmäyksellä fiilis siitä, että mistä on kyse! Joo! Mä en edes kaipaa niin paljon informaatiota kuin Ilkka (vaikka bonusta sekin on), kunhan tekstistä välittyy se, mitä GM haluaa tarjota ja että hän uskoo peliinsä eikä vain halua ilmaista sisäänpääsyä coniin.
Käynnissä: Fate Core 13th Agen maailmassa
Tutkaimissa: Pikkupelejä, Dracula Dossier, Burning Wheel, Mouse Guard
Redemundin killan blogi

Poissa halski

  • Viestejä: 318
  • Liked: 0
    • Profiili
Vs: Millainen on hyvä pelimainos?
« Vastaus #12 : Elokuu 03, 2016, 22:28:32 »
Tuplapostaus.
Käynnissä: Fate Core 13th Agen maailmassa
Tutkaimissa: Pikkupelejä, Dracula Dossier, Burning Wheel, Mouse Guard
Redemundin killan blogi

Poissa Ratpick

  • Viestejä: 42
  • Liked: 0
    • Profiili
Vs: Millainen on hyvä pelimainos?
« Vastaus #13 : Elokuu 04, 2016, 09:00:53 »
Tuli mieleen kun kerta Elisan hintasaarnaajien mainokset mainittiin: yhtenä vuonna leikittelin ajatuksella, että kun conilla oli kerta Dipolilla näytöt jossa pyöri ohjelmaa ja sponsoreiden mainoksia niin olisi voinut satsata kunnon animoituun mainokseen ja katsoa jos Ropecon olisi suostunut myymään infonäytöltä mainospaikkaa sille.

Elisan hintasaarnaajien mainokset todellakin toimivat: niissä on aina heti aluksi joku koukku joka herättää katsojan mielenkiinnon ja jotenkin aina onnistuvat nivomaan kaiken Elisan hintoihin. Lähinnä mietin miten tuon kääntäisi tekstuaaliseen pelimainokseen. Aloittaisiko imaisevalla mainoslauseella jolla herätetään pelaajien mielenkiinto ja sitten mennään vasta syvemmälle siihen mistä pelissä on kyse?

Esim. noi Kaapelikalan postaamat tekstit on oivia esimerkkejä tästä: itse olen jo ihan myyty kun luen, että pelissä saan olla ääni jonkun muun pään sisällä, ja se kannustaa lukemaan lisää. Seuraavaksi tulee kunnolla asiaa joka kertoo olennaisen, muttei kuitenkaan anna hirveää infoähkyä.

Poissa Sam!

  • Viestejä: 840
  • Liked: 3
  • Sami Koponen
    • Profiili
    • Mythopoeia: blogi tarinankerronnasta
Vs: Millainen on hyvä pelimainos?
« Vastaus #14 : Elokuu 04, 2016, 10:45:04 »
Puhutaanko tässä muuten sellaisista perinteisistä kirjoitetuista pelimainoksista vai peli-ilmoittautumiseen liittyvistä huuteloista? En tiedä, miten asian kanssa toimittiin Ropeconissa, mutta kuvittelen että ilmoittautumistiskillä ei luettu kokonaisia pelikuvauksia ääneen, vai luettiinko?
Pyöreän pöydän ritarit - roolipeli sankaruudesta
Pelintekijän blogi: Efemeros