Kirjoittaja Aihe: [Hyperstorm] Toivomuslista  (Luettu 2036 kertaa)

Poissa Miska

  • Moderator
  • *****
  • Viestejä: 530
  • Liked: 5
    • Profiili
    • Ironspine
[Hyperstorm] Toivomuslista
« : Toukokuu 18, 2015, 16:54:19 »
Tässä ketjussa kuulemme mielellämme erilaisia toiveita Hyperstormiin liityen ja sekä esimerkiksi palautetta asioista, joissa olisi Heimoissa parantamisen varaa. Sana on vapaa!


ALUSTUKSEKSI:

Hyperstorm on reboot suomenkielisestä Heimot-roolipelistä. Hyperstormissa hahmot ovat riftereitä, jotka toimivat saman voidjammer-avaruusaluksen miehistönä. Lisää Hyperstormista voit lukea sen kehitysblogista, täältä: www.hyperstorm-rpg.com


Hyperstorm on reboot, koska olemme ottaneet vapauden muuttaa monia seikkoja siinä määrin, ettei hyvällä omalla tunnolla peliä voi kutsua enää kakkoslaitokseksi. Muutamia keskeisiä muutoksia Heimoihin nähden:
- Hyperstorm sijoittuu "virallisesti" noin 500 vuotta Heimojen tapahtumista tulevaisuuteen, mutta aikajatkumon ja tapahtumien suhteen on otettu tiettyjä vapauksia. Kaikki ei siis mene aivan yksi yhteen. Pelin asetelmaa on muutettu esimerkiksi siten, että keskiössä ei enää ole ihmisten heimot, vaan sivistyksen laidalla tapahtuva seikkailu ja siellä vaikuttavat tahot ja kulttuurit. Heimot on olemassa, mutta ne ovat nykyään vain osa laajempaa ihmiskulttuuria.
- Hyperstormin sääntöjä tullaan virtaviivaistamaan sopiviksi toimintaseikkailua tukevaa pelaamista varten
- Oletusarvoisesti sankarit tulevat olemaan riftereiksi kutsuttuja seikkailijoita, joilla on oma yhteinen avaruusalus.
- Peli tulee olemaan tyyliltään kevyempi kuin Heimot. Lähempänä esimerkiksi Guardians of the Galaxyä tai Star Warsia, kuin vaikkapa Aliensia tai Dyyniä.
- Muukalaisia voi pelata pelaajahahmoina






Poissa UncleClone

  • Viestejä: 1
  • Liked: 0
    • Profiili
Vs: [Hyperstorm] Toivomuslista
« Vastaus #1 : Kesäkuu 26, 2015, 18:06:33 »
Se, mitä heimoista jäin kaipaamaan, ja mikä Hyperstormiin erityisesti sopisi, olisi hiukan tarkemmat säännöt omien avaruusalusten suunnittelusta. Heimoissa koko avaruusalusten statistiikka suhteessa niiden hintaan tuo mieleen lähinnä kuun pimeän puolen, säätää pitää. Etenkin, jos näillä riftereillä olisi oma avaruusalus, olisi sen modaamiseen, jury-riggaamiseen ja päivittelemiseen mukava olla jonkinlaista tarkempaa osviittaa. Lisäksi olisi kiva, jos avaruusalusten hintaluokkia arvioitaisiin tarkemmin. Miksi Tiikerihai maksaa sen 1000k- kauppaliiton markkaa ja millaisen aluksen peliporukka saisi vaivaisella 200k - markalla? Lentäisikö mokoma räpsy edes hyperavaruudessa ("pienin" hyperalus kun heimoissa maksaa sen 500k).


Tässä kun asia tuli mieleen, ottaisin mielelläni vastaan myös jonkinasteista kommenttia itse Heimot-peliin juuri tähän kysymykseen liittyen, nyt kun tuota Heimot - peliä on päästy pelaamaan. ^^




-Näin on puhunut espanjan inkvisitio-

Poissa Nelsson

  • Viestejä: 300
  • Liked: 2
  • Northern Realms - pelisuunnittelija
    • Profiili
    • Northern Realms
Vs: [Hyperstorm] Toivomuslista
« Vastaus #2 : Elokuu 04, 2016, 14:04:57 »
Avaruustaisteluihin jokin konkreettinen keino visualisoida alusten paikkoja tai asemia, jokin riittävän yksinkertainen ja upea systeemi, joka tuo taktisen ulottuvuuden roolipelin sisälle. Voiko optionaalisesti käyttää pöydällä pelimerkkejä tai miniatyyrejä? Onko käytössä jokin mekaniikka, jolla simuloidaan etäisyyttä tai sitä että kenellä on taistelussa hyvä asema? Mitä keinoja pelaajahahmoilla on käytössään, kun taistelu näyttää menevän mönkään - voidaanko sukeltaa asteroidikenttään, ajaa päin toista alusta, murtautua suuremman aluksen suojakentän alle, piilottautua näkyvistä, paeta hyperajolla, esittää kuollutta tai vedota kansainväliseen koodiin?

Avaruustaisteluissa häviäminen - systeemiin jokin juttu, joka estää hahmojen välittömän kuoleman ja pelin loppumisen, jos taistelu hävitään. Kannattaisin jotain sellaista, että kun tulee kuolettava osuma, niin hypätään johonkin selviämisskenaarioon - alus menee rikki ja sitä joudutaan korjaamaan, alus haaksirikkoutuu tuntemattomalle planeetalle, alus pistetään romumetalliksi ja miehistö myydään orjiksi, pakokapselit ammutaan ja ph:t heräävät palkkionmetsästäjien, teknokillan, sirkkojen, whatever käsistä...

Avaruusaluksiin, mechoihin ja kyberneettisiin kehoihin on kiva tunkata erilaisia lisäosia ja modeja cyberpunk-tyyliin. Eli komppaan avaruusalusten (ja muiden konejuttujen) tunkkaussäännöstöä ja hintalistaa. Tykkään siitä, että saan romun aluksen ryhmän teknotaidoilla ja kohtuullisella rahankäytöllä tunnetun avaruuden nopeimmaksi ja parhaaksi, joskin oikuttelevaksi, Millenium Falconiksi.

Olen kokenut varsinaisten heimojen kulttuurit ja alueet hieman hankaliksi. On ollut vaikea mieltää miten paljon eri heimot ovat sekoittuneet. Usein mielenkiintoisimpia pelipaikkoja ovat olleet suhteellisen monikulttuuriset alueet, eli paras peli on sijoittunut useimmiten heimojen raja-alueille. Minulla ei ole ratkaisua miten tätä pitäisi kehittää, mutta maailman pitäisi olla jotenkin yhtenäinen.

Heimoissa parhaat seikkailut ovat liittyneet pelimaailman yhteisöihin ja järjestöihin (teknokilta, sirkat, heimot), ja muutamiin omiin kehitelmiin tältä pohjalta (sirkkainvaasion kontrolloima psi-ylipapisto Acruxissa, jolla valovuosien mittainen psi-verkko). Toivoisin että wreck crawlingin lisäki pelissä on edelleen mahdollista murtautua teknokillan linnoituksiin, pelastaa kavereita yksittäisten kauppiasruhtinaiden vankiloista ja huhuta sirkkojen soluttautumisesta heimojen johtoportaisiin...