Kirjoittaja Aihe: Bliaron Q&A (2015)  (Luettu 2481 kertaa)

Poissa Nelsson

  • Moderator
  • *****
  • Viestejä: 300
  • Liked: 2
  • Northern Realms - pelisuunnittelija
    • Profiili
    • Northern Realms
Bliaron Q&A (2015)
« : Toukokuu 10, 2015, 14:27:39 »
Tässä muutamia tähän mennessä tulleita kysymyksiä ja vastaukset muotoiltuna uudelleen. Lisää kysymyksiä otetaan vastaan!

1. Keitä Bliaronissa pelataan?

Pelissä pelataan maageja, jotka tutkivat ja jäsentävät ympäröivää maailmaa omien havaintojensa perusteella. Haasteena ovat useat magian käyttöä rajoittavat organisaatiot, Sahenit, ja erilaiset yksipuoliset näkemykset magian "oikeasta" käytöstä.

2. Mitä erityistä Bliaronissa on verrattuna muihin fantasiapeleihin?

Bliaronin fantasia-asetelmassa sekoittuu antiikin ajan yhteiskuntajärjestys, ihmisen muinaishistorialliset ajat ja eksoottiset luontoympäristöt. Historiallinen aika- ja kehityskausi ja kulttuuriympäristö on käsittääkseni yhdistelmänä tähän päivään mennessä ainutlaatuinen.
 
Toinen massasta erottava asia on nopeakäyttöinen ja joustava magiajärjestelmä. Pohjalla on vahva tarinankerrontaa ja eläytymisroolipeliä tukeva mytologinen pohja. Systeemi on uniikki yhdistelmä nopeutta ja vahvaa mytologiaa.

3. Miksi niin hankala nimi?

Se oli alussa ja se jäi. Pelin alkuperäinen nimi oli "Vaeltavat Klaanit", mutta toisaalta sekään ei tukenut pelin keskiössä olevaa magiapelaamista. Pseudofantasianimi ei ohjaa pelaamaan väkisin mitään tietynlaista - se on hyvä juttu, mutta toisaalta ei kerro pelistä yhtään mitään. Ei minulla ole oikein hyvää vastausta tähän kysymykseen.

4. Onko Bliaron OSR-peli? Onko kyseessä D&D -kopio? Ars Magica -kopio?

Bliaron on selkeästi fantasiapeli, ja lainaa paljon sitä edeltäviltä genren tuotoksilta. OSR-termiä on käytetty vähän eri tavoin eri yhteyksissä, joten en osaa suoraan vastata onko kyseessä OSR vai ei. Peli ei kuitenkaan ole itse kehitetty D&D -kopio, eikä Ars Magica -kopio. Kukaan pelin kehittäjistä ei ollut pelannut D&D:tä eikä Ars Magicaa ennen kuin pelin kehitys oli hyvin pitkällä. Erilaisia pelisäännöstöjä tutkittiin ennen Bliaronin sääntöjärjestelmän kehitystä, joten siinä tuli tutuksi D&D:n ja Ars Magican lisäksi myös monet Forge-pelit ja esim. White Wolfin pelit. Julkaistu pelijärjestelmä on omaa tuotosta, jota varten kuitenkin on tehty reilusti taustatyötä roolipelien historiasta ja erilaisista pelijärjestelmistä.

Magian mytologia on samoin oman tutkimuksen ja luovuuden tulosta. Mytologia pohjautuu ihmisen historiaan, alkukantaisiin uskontoihin ja mytologioihin. Bliaronissa oletetaan myös, että magia on dualistisesti yhtäaikaa sekä ennustettava tieteellinen voima, että arvaamaton selittämätön ilmiö. Toisaalta voidaan ajatella, että Bliaronin maailmassa ovat voimassa omat fysiikan säännöt, joita maailmassa elävät eivät vielä ymmärrä täysin.

5. Asteikolla 1-10 kuinka eeppinen peli Bliaron on?

Bliaron on asetelma, jossa voi pelata kaikkia näitä tasoja, ja on hyvin mahdollista, että peli etenee kampanjan kuluessa tasolta 1 tasolle 10. On tyypillistä, että pelin alussa hahmot eivät ymmärrä magiasta paljoakaan, mutta loppupuolella tunnetun magian rajat rikotaan niin överisti, että maailma menee tavalla tai toisella rikki. Voidaan sanoa ehkä, että pelissä luodaan hyvällä alustuksella äärimmäisen eeppisiä tarinoita.
 
6. Miksi peli on niin kallis?

Ei se ole kallis. Se on ilmainen. Painettu kirjakin on nyt saatavilla paljon halvemmalla kuin julkaisuaikaan. Silloinkin kirjan hinta oli linjassa muiden vastaavien pelien hintojen kanssa. Hintaa selittävät myös korkeat tuotantoarvot fyysisen painoksen suhteen – kotimainen painotyö, kovakantisuus, laadukas sitominen, laadukas paperi ja se, että kuvitusta on paljon. Pienessä painoksessa lisäksi kappalehinta nousee korkeaksi, mutta suomalaisia roolipelejä harvoin ostetaan niin paljoa, että olisi järkevää painaa valtavia painoksia.
 
7. Miten näitä loitsuja yhdistellään?
 
Mekaanisesti laskemalla loitsujen vaikutukset yhteen, mutta kiinnostavinta on yleensä keksiä improvisoimalla mitä tapahtuu. Kirja antaa taustan magian periaatteille ja sellaisen lähtö- ja vertailutason, mistä on hyvä mennä omalla luovuudella pidemmälle. Systeemiä kannattaa rikkoa rohkeasti.
 
8. Eihän tämä ole yhtään tasapainossa! Miksi ette tasapainottaneet tätä kunnolla?
 
Tarkoitat varmaankin taistelumekaniikkaa? Ei sen olekaan tarkoitus olla täysin tasapainossa. Taistelumekaanisesti tavoitteena on, että miekka tappaa, mutta magia on vielä vahvempaa. Roolipelaamisella, eläytymisellä ja luovuudella keksii kuitenkin keinoja, miten ei välttämättä tarvitse tapella ylivoimaa vastaan tai alistua täysin magian epäreiluuksille.

9. Keitä ne on ne Kalthanit? Miksi ne on niin iso juttu?

Kalthanit olivat muinaiskansa, joka hallitsi magian käytön. Kalthanien ympärillä pyörii iso myytti heidän ylivertaisuudesta ja suvereenista magian hallinnasta. Totuus voi kuitenkin olla toinen - aika kultaa muistot. Tähän on olemassa hieman julkaisematonta lisämateriaalia, mutta jokainen peliporukka määritelköön oman todellisuutensa. Kalthanien Perintö viittaa Bliaronin nykyajan magiaan.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 10, 2015, 14:35:36 kirjoittanut Nelsson »