Kirjoittaja Aihe: [Astraterra] Taistelu, auttaminen, flanking  (Luettu 1271 kertaa)

Poissa ikajaste

• Liked: 1
  • Ilari Kajaste
    • Profiili
[Astraterra] Taistelu, auttaminen, flanking
« : Marraskuu 04, 2014, 10:36:15 »
Olen miettinyt että kun Astraterrassa voi kuvailemalla toimintaa avustaa hahmollaan jotain toimintoa tekevää hahmoa yhdellä lisänopalla (joka on muuten hienovarainen, mutta loistavin juttu ikinä!) niin miten tämä toimii taistelutilanteessa?

Jos sankarimme tähtiritarilouho Reeta on taistelemassa vihaista ilmahaita vastaan, ja hänen ystävänsä solaarihuimapää Irilis lennähtää apuun, miten avustaminen menee?

Reetan vuoro, Reeta hyökkää ilmahaita vastaan 5n, antaa vuoron Irilikselle. Tämä syöksyy viereen auttamaan taistelussa, hyökkää ilmahaita vastaan 5n, voiko Reeta lisätä 1n apunopan esim. härnäämällä ilmahaita ettei se huomaa Irilistä?

Entä kun ilmahai omalla vuorollaan hyökkää, valitsee kohteekseen Reetan (mokoma louho kun ärsytti sitä kovasti), voiko Irilis antaa Reetalle apunopan väistämiseen, esim. vetäisemällä tämän sivuun viime hetkellä?

Ja kun on taas sankarien vuoro, saavatko Irilis ja Reeta taas apunopat toisiltaan, kun taistelevat vierekkäin?

Itse olen antanut taistelutilanteessa tämänkaltaisia apunoppia, jos taistelu on sen luonteista että avustaminen on ymmärrettävää. Yhteistyö on voimaa! Näen tämän jonkinlaisena flanking -säännöstöjen korvikkeena, jossa se kuvaa kaksi yhtä vastaan -ylivoimaa.

Mutta entä jos ilmahaita on kaksi (toinen vanha ja voimakas, toinen nuorempi)? Jos molemmat sankarit taistelevat eri ilmahaita vastaan (Reeta vanhempaa, Irilis nuorempaa), mielestäni avustaminen ei ole mahdollista. Mutta jos molemmat selvästi keskittyvät vain vanhempaan? Tällöin näkisin että Irilis, jonka kimpussa myös nuorempi ilmahai on, ei pysty avustamaan Reetaa, koska nuorempi ilmahai vie hänen huomionsa. Reeta kuitenkin pystyy avustamaan Irilistä kun Irilis hyökkää vanhan ilmahain kimppuun.

Tavallaan näen tilanteen niin että kimpussa oleva vastustaja häiritsee avustamista. Koska Reeta kuitenkin on lukittunut taisteluun vanhempaa ilmahaita vastaan, hän voi avustaa asioissa jotka liittyvät taisteluun sitä vastaan. Vastaavasti Irilis taas myös lukittunut taisteluun vanhempaa ilmahaita vastaan, mutta koska hänen avustamistaan häiritsee myös nuorempi ilmahai joka on ns. vapaana (eli hahmo ei ole taistetelussa sen kanssa), hän ei pysty avustamaan.

Tapauskohtaisia poikkeuksia on tietysti aina (esim. tilanne tapahtuu tähtilaivan kannella, joten tähtilaivan kippari voi ohjata sankarit kauemmas nuoremmasta ilmahaista tekemällä sopivia ohjausliikkeitä, kunhan onnistuu ensin vaikeassa ohjausheitossa, tms).

Ja kuten aina roolipeleissä, itse toki aion pelata tätä sillä säännöstöllä joka minulle pelinjohtajana sopii, mutta olisi kiva tietää miten tämän on ajateltu toimivan!
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 04, 2014, 12:40:14 kirjoittanut ikajaste »

Poissa Kuusikeiju

• RST
  • Liked: 7
    • Profiili
Vs: [Astraterra] Taistelu, auttaminen, flanking
« Vastaus #1 : Marraskuu 04, 2014, 10:47:11 »
Vastamulkoinen havaittu! Varokaa vastamulkaisua (tyttäreni on suunnitellut avatarisi statteja Astraterraan, mutta ei ole vielä saanut valmiiksi).

Olen itse pelauttanut siten, että tuon apunopan saa taistelutilanteessa silloin, kun avustaja ei tee mitään muuta hyödyllistä. Ts. hahmot eivät saa apunoppia toisiltaan, vaan toinen heittää ja toinen auttaa. Toisaalta monessa tilanteessa tuollainen avoimempi lähestymistapa kyllä vaikuttaa näppärältä. Juurikin sellaisissa tapauksissa, joissa vastustajan piirittäminen tai sijainti antaa selkeän edun. Eli tavallaan avustusnoppa voi olla palkinto pelaajille nokkelasta ideasta tukea toistensa toimia.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 05, 2014, 11:37:39 kirjoittanut Kuusikeiju »
Uusia Roudan maa -roolipelejä saa minulta
hintaan 42 (laita yksityisviestiä)

Poissa ikajaste

• Ilari Kajaste
    • Profiili
« Vastaus #2 : Marraskuu 04, 2014, 11:16:03 »
Joo, kannattaa olla varovaisia näiden vastamulkoisten kanssa, ne ovat ärhäköitä! Onneksi olen huomannut että ne saa kuitenkin aika hyvin rauhoitettua värikilvellä, jossa välkkyy useita eri värejä tiuhaan tahtiin. Se menee yli niiden mustavalkoisesta ajattelusta, ja päätyvät pian taas vastamulkoilemaan itseään. Siksi tuo minun profiilikuvaksenikin valitsemani yksilö pysyy rauhallisena.

Itsekin olen suunnitellut vastamulkoisia käyttäväni Astraterrassa, muttei ole vielä tullut sopivaa tilannetta vastaan.

Lainaus
Olen itse pelauttanut siten, että tuon apunopan saa taistelutilanteessa silloin, kun avustaja ei tee mitään muuta hyödyllistä. Ts. hahmot eivät saa apunoppia toisiltaan, vaan toinen heittää ja toinen auttaa.

Avustusheitot pyrin aina tekemään niin että se avustava pelaaja itse heittää oman noppansa, joka sitten luovutetaan siihen heitettyjen noppien ryppääseen. (Koen tämän aika olennaiseksikin omassa johtamisessani.)

Mutta tarkoitatko siis että hahmo voi joko avustaa tai tehdä oman toiminnon? Eli jos Reeta kamppailee vanhemman ilmahain kanssa, ja Irilis avustaa, ei Irilis enää saa omaa vuoroa jolla tekisi mitään?

Itselleni tuossa on se ongelma että se ei kannusta yhteistyöhön mekaniikan kautta. Avustamisen sijaan Iriliksen on kuitenkin tehokkaampaa hyökätä itse ilmahain kimppuun, tällöin sen kimppuun saa reilusti enemmän hyökkäysvoimaa. Eri asia tietysti jos avustamassa olisi vaikkapa mekaanikko joka ei ole hyvä taistelemaan. Tai jos tarina selvästi johtaisi siihen ettei Irilis vaikkapa uskalla taistella suoraan, mutta voi kuitenkin avustaa.

Minmaxaamiseen ei Astraterrassa tietenkään ole järkeä mennä, mutta vaikka tuossa ajattelussa onkin vähän elementtejä siitä, niin kaksi hyökkäystä vs. hyökkäys apunopalla on sen verran räikeä esimerkki että tuntuisi tarinallisestikin oudolta jos Irilis ei saisi omaa hyökkäystään.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 04, 2014, 11:29:35 kirjoittanut ikajaste »

Poissa Kuusikeiju

• RST
  • Liked: 7
    • Profiili
« Vastaus #3 : Marraskuu 04, 2014, 11:51:23 »
Juuri noin julmasti olen pelauttanut: avustava hahmo ei saa omaa toimintoa. Minmaxaamisen näkökulmasta tämä ei tietenkään ole järkevää, mutta nyt pitää muistaa se konteksti, että olen pelauttanut Astraterraa enimmäkseen porukalle, jolla on hyvin niukalti tai ei lainkaan kokemusta roolipelaamisesta. Tässä avustaminen ei yleensä korvaakaan toimintoa vaan toimimattomuuden: se on keino, jolla hahmo voi tehdä jotakin hyödyllistä sen sijaan, että seisoskelisi käsiään väännellen ahdistumassa toverinsa ahdingosta.

Tätä mallintaa ehkä esimerkki: entä jos Reeta kamppailee hain kanssa paikassa, johon Iiris ei suoraan yllä? Hän keksii kuitenkin huudella haille ilmaturskien kutuääniä, mikä häiritsee haita ja antaa Reetalle sen apunopan.

Samaa mieltä tyystin tuosta kuka heittää noppaa -ajatusmallista.
Uusia Roudan maa -roolipelejä saa minulta
hintaan 42 (laita yksityisviestiä)

Poissa ikajaste

• Ilari Kajaste
    • Profiili
« Vastaus #4 : Marraskuu 04, 2014, 12:30:03 »
Juu, tuo etäältä avustaminen on hieno juttu, ja menee juurikin noin! Itse ei voisi tehdä mitään järkevää toimintoa, mutta voi antaa apunopan.

Toki tuossa vierekkäin taistelussa on se kuitenkin että vaikkei sääntöjen puolesta olisikaan avustamista, niin sen voi tarinallisesti kuvailla avustamiseksi. Etenkin kun jo hyvästä roolipelikuvailusta saa lisänopan, niin vierekkäisellä taistelulla saa helpommin keksittyä erilaisia yhteismanöövereitä joilla molemmat saavat sen elävän kuvailun lisänopan.

Itseasiassa kun tuosta säännöstöä tavasin, niin tuo että joko toimitaan tai avustetaan taitaa olla ihan sääntöjen mukainen tulkinta. Itse olen tosiaan noiden avustamisten kanssa ollut vapaampi, koska se edistää niin mainiosti ryhmän yhteistoimintaa.

Toki en ole vielä kovin paljoa Astraterraa pelauttanutkaan, lähinnä esittelypelejä, mutta tavoitteenani on että tämä muuttuu. Pyrin pistämään erääntyyppisen pysyvämmän kampanjan pystyyn aikuisille roolipelaajille, ja siinä nämä sääntödetaljit tulevat varmasti äkkiä esiin, helposti silloinkin vaikkei kukaan porukasta pitäisi niitä niin erityisen relevantteina.