Kirjoittaja Aihe: Sääntöjä ja ohjeita  (Luettu 1520 kertaa)

Poissa Sam!

  • Moderator
  • *****
  • Viestejä: 840
  • Liked: 3
  • Sami Koponen
    • Profiili
    • Mythopoeia: blogi tarinankerronnasta
Sääntöjä ja ohjeita
« : Lokakuu 13, 2014, 02:27:27 »
Koostan tänne tuolta Metakeskustelu-ketjusta poimittuja huomioita siitä, miten peliä on tarkoitus pyörittää. Käytänteet syntyvät pelatessa, joten ei näitä oikein voi etukäteen kirjoittaa. Niitä on kuitenkin hankala yrittää tonkia muun keskustelun joukosta.
Pyöreän pöydän ritarit - roolipeli sankaruudesta
Pelintekijän blogi: Efemeros

Poissa Sam!

  • Moderator
  • *****
  • Viestejä: 840
  • Liked: 3
  • Sami Koponen
    • Profiili
    • Mythopoeia: blogi tarinankerronnasta
Vs: Sääntöjä ja ohjeita
« Vastaus #1 : Lokakuu 13, 2014, 02:28:01 »
Päätin tehdä tässä foorumipelissä niin, että kätken kokolailla kaiken sääntömekaniikan pelaajilta. Teidän osanne on siis vain kertoa mitä hahmonne ajattelevat ja tekevät ja minä sitten ajan sen systeemin läpi ja kerron lopputuloksista. Käytännössä käytän Mobstersista vähän kevennettyä versiota, mutta kyllä täällä päässä noppia heitellään.

Jos hahmon on tarkoitus tehdä jotain nopeita päätöksiä tai hahmon toiminta vuoron aikana riippuu suuresti muiden kohtaukseen osallistuvien hahmojen toiminnasta, pelaaja voi käyttää ehtomuotoiluja. Nämä ovat tyypillisesti mallia "jos näin, niin näin" -rakenteita, joiden avulla pelaaja saa mahdutettua yhteen viestiin erilaisia toimintavaihtoehtoja riippuen siitä, miten tilanne kehittyy. Ehtomuotoilut ovat tyypillisesti tarpeen toimintakohtauksissa: "Hahmoni uhkaa vastustajaansa aseella. Jos tämä antautuu, hahmoni sitoo sen. Jos vastustaja käy väkivaltaiseksi, hahmollani ei kestä kantti ampua vaan hän yrittää paeta paikalta."

Tarkoitus on pelissä keskittyä fiilistelemään 1920-luvun järjestäytyneellä rikollisuudella ja hallinnoimaan isoa bisnestä. Numeronmurskausta ja resurssienhallintaa on siis luvassa, mutta myös näistä aiheutuvia taktisia/moraalisia pohdintoja.

Peli sijoittuu New Orleansin kaupunkiin 1920-luvun puolivälissä. Käytän muutamia historiallisia elementtejä, mutta pääsääntöisesti fiktiolla mennään. Ei siis stressiä siitä, onko kaikki historiallisesti oikein, mutta historiankirjoista saa halutessaan ammentaa sisältöä oman hahmonsa pelaamiseen.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 13, 2014, 02:48:28 kirjoittanut Sam! »
Pyöreän pöydän ritarit - roolipeli sankaruudesta
Pelintekijän blogi: Efemeros

Poissa Sam!

  • Moderator
  • *****
  • Viestejä: 840
  • Liked: 3
  • Sami Koponen
    • Profiili
    • Mythopoeia: blogi tarinankerronnasta
Vs: Sääntöjä ja ohjeita
« Vastaus #2 : Lokakuu 13, 2014, 02:31:40 »
Pari mahdollisesti ihan tyhmää kysymystä:

Minkälaista dynamiikkaa pelaajahahmojen välillä olisi tarkoitus olla? Meinaan, että pitäisikö meidän yrittää jotenkin jo lähtökohtaisesti (siis hahmonluonnissa) solmia hahmoja yhteen keskenään jollain yhteisellä historialla, vai onko hahmojen edes välttämättä tarkoitus olla suoranaisesti keskenään tekemisissä...?

Alussa riittää hyvin, että teitä yhdistää yhteinen työnantaja. Hahmojen tarinat tulevat risteämään ainakin jossain määrin, kun operoivat kuitenkin saman organisaation puitteissa. Varsinaista hahmotiimiä ei kuitenkaan ole tarkoitus luoda. Jos hahmonne päätyvät myöhemmin nousemaan Mandizia vastaan tai perustamaan omaa mafiaperhettä, niin sitten keskinäiset suhteenne nousevat keskeisempään osaan.
Pyöreän pöydän ritarit - roolipeli sankaruudesta
Pelintekijän blogi: Efemeros

Poissa Sam!

  • Moderator
  • *****
  • Viestejä: 840
  • Liked: 3
  • Sami Koponen
    • Profiili
    • Mythopoeia: blogi tarinankerronnasta
Vs: Sääntöjä ja ohjeita
« Vastaus #3 : Lokakuu 13, 2014, 02:36:29 »
1. Kuinka paljon on sallittua luoda asioita oman kuvauskappaleen sisällä?

Niin paljon saa luoda kuin kokee tarpeelliseksi. Oman kokemukseni mukaan foorumipelaamisessa on pakko mennä yhteisen kirjoituspiirin suuntaan, koska pelaajien välinen vuorovaikutus on kymmenen kertaa hitaampaa kuin tavan pöytäpelissä. Peli etenisi todella hitaasti, jos pelaajien pitäisi vahvistuttaa jokainen uusi keksimänsä asia PJ:n kautta.

Tuo Upin eka peliviesti on hyvä esimerkki siitä, mitä itselläni oli mielessä peliä kehitellessä. Eli pelaaja kuvailee hahmonsa toimet ja ajatukset, mutta jättää suunnitelmien onnistumiset & seuraukset PJ:n haltuun. Tsilarin tyyli on suoraviivaisempi, siinä on hahmon toimet ja niiden seuraukset samassa. Tämäkin on ihan ok, jos sellaisesta tykkäätte.

Aiemmat pelikokemukseni foorumipelien osalta ovat opettaneet minulle, että pelaajien panos pitää ottaa melkolailla sellaisenaan kuin he sen antavat. Pöytäpelissä voi torpata pelaajan ideoita tai vaatia kuvailemaan jokin asia uudelleen, mutta foorumimedian kankeuden vuoksi se ei toimi täällä. Olemme siis enemmän tasaveroisia kirjailijoita emmekä pelaaja-pelinjohtaja -hierarkian erottelemia.

Tämä tarkoittaa, että omistussuhde omaan hahmoon on jonkin verran höllempi kuin perinteisessä roolipelissä. Joskus joku päätyy kirjoittamaan mitä hahmosi tuntee, tekee tai sanoo. Koittakaa tällöin myötäillä ja ottaa se osana yhteistä peliä. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että toiset pelaajat saisivat tehdä hahmoillanne mitä tahansa. Jos jokin asia ei millään sovi hahmoonne, niin ilmoittakaa siitä ilman muuta. Ei näiden tekstien muuttaminen nimittäin mahdotonta ole.
Pyöreän pöydän ritarit - roolipeli sankaruudesta
Pelintekijän blogi: Efemeros

Poissa Sam!

  • Moderator
  • *****
  • Viestejä: 840
  • Liked: 3
  • Sami Koponen
    • Profiili
    • Mythopoeia: blogi tarinankerronnasta
Vs: Sääntöjä ja ohjeita
« Vastaus #4 : Lokakuu 13, 2014, 02:43:12 »
Pelissä käytetään kierrosrakennetta siten, että kunkin kierroksen alussa PJ kuvailee tilanteen jokaiselle hahmolle ja antaa sitten kunkin pelaajan kertoa, mitä hänen hahmonsa kyseisessä tilanteessa tekee. Tilanteen ratkaisun ei tarvitse olla välitön, sillä kukin kierros kuvaa väljästi ottaen noin viikkoa pelimaailman aikaa. Hahmon toimista voi siis kertoa aika pitkälläkin aikavälillä eikä vain välitöntä vastausta käsillä olevaan tilanteeseen.

Jos PJ ei ole kuvannut mitään tilannetta hahmolle, niin pelaajalla on tällöin ns. vapaavuoro. Hän voi joko passata osallistumisensa peliin kyseisen kierroksen osalta tai vaihtoehtoisesti (lue: mieluummin) omatoimisesti edistää hahmonsa tavoitteita ja toimia. Vapaavuorolla pelaaja saa ikään kuin itse raamittaa hahmolleen kohtauksen.

Peli päivittyy omalla tahdillaan, mutta pyrimme siihen, että kierros kestäisi myös reaaliajassa viikon. Uuden kierroksen olisi siis tarkoitus alkaa aina sunnuntaisin. Tästä kuitenkin tingitään pelaajien kiireiden mukaan.
Pyöreän pöydän ritarit - roolipeli sankaruudesta
Pelintekijän blogi: Efemeros