Kirjoittaja Aihe: [kysy täällä] Metakeskustelu  (Luettu 8084 kertaa)

Poissa Upi

• Liked: 0
    • Profiili
Vs: Metakeskustelu
« Vastaus #30 : Syyskuu 07, 2014, 23:19:34 »
Sori että mua joudutaan oottelemaan, hirveän hektistä ollut tämä viikko ja viikonloppu... Kirjotan huomenna vastauksen tähän ku jos nyt alan niin tulee vaan kamalaa paskaa.

Poissa Nuti

• Tämmönen hörhö näin.
    • Profiili
    • Mekanismi-sivuni
« Vastaus #31 : Syyskuu 12, 2014, 09:42:41 »
Anteeksi viive, kiirettä ollut. Koetan saada viikonloppuna vastatuksi.

Poissa Sam!

• Moderator
  • Liked: 3
  • Sami Koponen
    • Profiili
    • Mythopoeia: blogi tarinankerronnasta
« Vastaus #32 : Syyskuu 14, 2014, 20:59:38 »
Itsellänikin on ollut kiireitä Tracon-viikonloppua ennen ja sen aikana, mutta eiköhän se tästä rauhoitu. Onko Tsilarista kenelläkään mitään tietoa?
Pyöreän pöydän ritarit - roolipeli sankaruudesta
Pelintekijän blogi: Efemeros

Poissa Orthas

• RST
    • Profiili
« Vastaus #33 : Syyskuu 14, 2014, 21:37:54 »
Eikö tässä pelissä voisi hyvin toimia niin että jos johonkin aikaan, vaikka viikkoon, ei vastaa niin hahmo ei vaan tee mitään merkittävää kyseisen viikon aikana? Tiedän että itellä saattaa tulla kiireitä ja en yhtään pahastuisi jos muut ei joudu venailemaan. Peli ei kuitenkaan mene tästä pahasti varmaan rikki koska aikamallinnus eroaa monista muista peleistä.

Poissa Nuti

• Tämmönen hörhö näin.
    • Profiili
    • Mekanismi-sivuni
« Vastaus #34 : Syyskuu 14, 2014, 23:44:10 »
Ei huono idea, joskin mielestäni tuo raja-aika voisi olla pikemminkin kaksi viikkoa. Vähempi hoppua.

Edit: Iski jossain välissä idea toiseenkin hahmoon. Asia on vasta harkintavaiheessa, mutta haittaako jos peliin sujahtaa uusi hahmo? Ideana olisi jonkinlainen "kulissinainen", joka esim. vakoilee, salakuljettaa pikkutavaroita vaatteissaan, hämää viranomaisia, pihistää asioita ja tekee muita tällaisia asioita joissa on hyödyllistä olla tääääyyyysin harmittoman ja rehellisen näköinen nainen.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 14, 2014, 23:51:19 kirjoittanut Nuti »

Poissa Sam!

• Moderator
  • Sami Koponen
    • Profiili
« Vastaus #35 : Syyskuu 21, 2014, 00:00:42 »
Ei huono idea, joskin mielestäni tuo raja-aika voisi olla pikemminkin kaksi viikkoa. Vähempi hoppua.

Pyrittäisiinkö viikkoon ja katsotaan onnistuuko? Eli jos suinkin saisitte uudet siirtonne tehtyä ensi viikon sunnuntaihin mennessä, niin olisi hienoa.

Lainaus käyttäjältä: Nuti
Iski jossain välissä idea toiseenkin hahmoon. Asia on vasta harkintavaiheessa, mutta haittaako jos peliin sujahtaa uusi hahmo?

Jos itse pysyt perillä hahmoistasi, niin mikäpä jottei. Ei tässä pelissä vielä mitenkään liikaa hahmoja ole.

Poissa Nuti

• Tämmönen hörhö näin.
    • Profiili
    • Mekanismi-sivuni
« Vastaus #36 : Syyskuu 21, 2014, 09:25:39 »
Kokeillaan vaikka viikkoa ensin!

Hahmon teko taitaa nyt lykkääntyä, yhtäkkiä spawnasi hirveä määrä opiskelujuttuja.

E: Syön sanani, hahmot (kyllä, monikko, kyseessä on kaksosnaiset, tosin toinen on enemmän NPC) ovat purkautumassa paperille. Mietin paraikaa siskosten taustaa, ja sitä varten kysymys... mikä on Mandizin jengin suhde prostituutioon? Onko heillä prostituutiobisnestä?
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 21, 2014, 13:46:22 kirjoittanut Nuti »

Poissa Nuti

• Tämmönen hörhö näin.
    • Profiili
    • Mekanismi-sivuni
« Vastaus #37 : Syyskuu 22, 2014, 23:23:05 »
Procrastination happened. :'D Aloin pohtia näitä naishahmojani (kaksoset, päähahmona toinen ja proppihahmona toinen), ja heille tuli sen verran mielikuvituksellinen (?) taustaidea että päätin hiukan pistää ideaani hyväksytettäväksi ennen kuin alan säätää sitä loppuun. Olen myös koettanut tehdä hiukka tutkimusta kieltolakiajan prostituutiosta, ihmiskaupasta sun muusta ja yrittänyt tehdä hahmojen taustasta järkevän. Pääkysymykset ovat:

a) Onko hahmojen tausta riittävän järkevä tätä peliä varten?

b) Onko ylipäätään okei, että pelataan hahmoja joita ei oikeastaan kiinnosta Mandizin jengin edun edistäminen tai oikeastaan ylipäätään mafiahommat? Sopivalla motivoinnilla voisi ehkä kääntää heidän kelkkansa, mutta perusmotiivina hahmoilla on halu päästä POIS jengin ikeestä.

Sitten taustaan.

Eli eli. Ideana olisi luoda noin 16-18-vuotiaat kaksostytöt, työniminä Jane ja Joanne. He ova identtiset kaksoset, joita on todella vaikea erottaa toisistaan ellei heitä tunne hyvin. Tätä käyttääkin hyväksi eräs Mandizin jengin jäsenistä (työnimenä Antonio Ricci), joka käyttää (tai aikoo käyttää) kaksosia erilaisissa salakuljetus- ja alibinluontijuonissa (peruskuviona esim. se, että yksi salakuljettaa jotain ja toinen jää tarkoituksella virkavallan tarkastettavaksi). Hän on kouluttanut heidät hyvin sitä varten, ja hän aikoo käyttää heitä valttikorttinaan Mandizin jengin suunnitelmien edistämisessä ja siten nokkimisjärjestyksessä kohoamisessa. Koska jutun jujuna on nimenomaan se, että kaksosia luullaan samaksi henkilöksi, Janea ja Joannea pidetään tiukasti piilossa, ja virallisissa papereissa he esiintyvät samana henkilönä. Silloin kun he eivät ole leikkimässä salakuljetusmuuleja, he ovat kotitaloustöissä Riccin taloudessa.

Kaksosten elämä on äärimmäisen rajoitettua, eikä Ricci kohtele heitä hyvin (spesifioin vielä mitä väärinkäytöksiä on ollut). He eivät ole kuitenkaan uskaltaneet paeta, sillä he pelkäävät että Ricci tekee toiselle kaksoselle jotain jos toinen karkaa. Kaksosista vanhempi, Joanne, on jo luopunut toivosta, mutta pikkusisko Jane (joka on päähahmo) etsii aktiivisesti palasia pakosuunnitelmaansa sekä kenties tavan kostaa Riccille.

Se on vielä hiukan auki että miten kaksoset päätyivät Riccin leipiin, mutta se on ainakin varmaa etteivät he ole Riccin hommissa aivan vapaaehtoisesti. Alkuperäisenä ideana oli se, että syrjäseuduilla asuneet Jane ja Joanne olisi kaapattu prostituutiota varten ja olisivat sattumalta jääneet Riccin haaviin, mutta yritettyäni lueskella kieltolakiajan prostituutiosta ja Mannin laista en ollut enää ihan varma kuinka todennäköinen skenaario tämä olisi. Todennäköisempänä vaihtoehtona olen ajatellut huijausta tai kiristystä: Kenties kaksosille tarjottiin töitä kaupungista, ja työnkuvaksi osoittautui muu kuin mitä piti eikä pakotietä ole.

Kaksosten pääjuonena on siis delegoidun mafiakonstailun lisäksi myös aikomus paeta, kunhan he vain keksivät miten tehdä se.

Enivei hullu tausta ehkä mutta onko se sopivan hullu? :'D
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 22, 2014, 23:36:50 kirjoittanut Nuti »

Poissa Nuti

• Tämmönen hörhö näin.
    • Profiili
    • Mekanismi-sivuni
« Vastaus #38 : Syyskuu 25, 2014, 20:27:37 »
Hmmmm, hiljaista? Otetaanko aikaa toinenkin viikko, vai luotetaanko siihen että ihmiset vastaavat viikonloppuna? Gasparo on vähän niinku Stanin esimies tässä, joten mun on vaikea kirjoittaa oikein mitään tietämättä miten Gasparo toimii.

Poissa Upi

• Profiili
« Vastaus #39 : Syyskuu 26, 2014, 13:46:54 »
Nämä mun viestit ei kyllä enää vastaa ihan sitä viikkokuvaustyyliä, mistä oli puhe, kun aina jonkun tahon suora reaktio omiin toimiin vaikuttaa niin paljon seuraavan viikon toimintaan... Onko mielekkäämpää kirjoittaa sellaisia "jos näin - niin näin" -kappaleita vai odottaa PJ:n kuittausta tuollaisiin yksittäisempiin kohtauksiin ja kirjoittaa sen jälkeen taas kokonaan uusi viesti viikon tapahtumista?

Poissa Nuti

• Tämmönen hörhö näin.
    • Profiili
    • Mekanismi-sivuni
« Vastaus #40 : Syyskuu 26, 2014, 14:43:43 »
Tuon ongelman olen itsekin havainnut, ja se saattaa olla osasyy sille miksi noissa peleissä joihin olen itse törmännyt niin on ollut tuo "hetki hetkeltä" -pelityyli. Hahmon toimintaa ei yksinkertaisesti voi ekstrapoloida jos toisten hahmojen toiminta vaikuttaa omiin hahmoihin. Mielestäni "jos ja jos ei" -vaihtoehtojen kirjoittaminen auki on todella työlästä etenkin tapauksissa jossa vastapuolelta voi tulla mitä vain.

Voitaisiinkohan muuten tuota "hetki hetkeltä" -pelityyliä jonkinasteisesti kombinoida tämän? Eli perusasteisesti olisi toi viikkopohjainen tyyli, mutta esim. hahmojen välisessä keskustelussa olisi "hetki hetkeltä" -tyyli. Myös pelinjohtaja osallistuisi "hetki hetkeltä" -keskusteluihin NPC:illä. Eli siis viikkotyyli kun hahmo toimii yksin eikä muita variaabeleja ole, mutta "hetki hetkeltä" -tyyli silloin kun kaksi hahmoa (tai hahmo ja PJ:n vaikutus) ovat vuorovaikutuksessa pidempään kuin "hahmo A komentaa hahmon B hoitamaan homman".

Esimerkki: Nyt Gasparo juttelee Mandizin kanssa. Sam ja Upi voivat pelata "hetki hetkeltä" -tyyliä siihen asti kunnes keskustelu on ohi ja olosuhteet Gasparon jatkotoiminnalle ovat selvät. Vastaavasti jos Gasparon ohjeistus Stanille voi olla "hetki hetkeltä" -tyylistä jos Gasparo ja Stan suunnittelevat yhteisesti jotain, mutta jos Gasparon komento on vain mallia "hoida homma" niin "hetki hetkeltä" -tyyliä ei tarvita.

Hmmm... viikkopostau(k)s(et) voi(vat) sitten pysähtyä tuohon koodilauseeseen, ja kenties sopiva pysäytykskohta voisi olla se, kun hahmo valmistautuu Viikon Suuren Tavoitteeseen (= jätetään kohtalon nopat PJ:lle)?

Miltä kuulostaisi tämä idea?
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 26, 2014, 14:47:12 kirjoittanut Nuti »

Poissa Sam!

• Moderator
  • Sami Koponen
    • Profiili
« Vastaus #41 : Lokakuu 07, 2014, 22:58:28 »
Olen ollut huono isäntä tälle pelille, mutta olen omasta puolestani odotellut muiden pelaajien (Orthas, Tsilari) toimia. Voisi kait yrittää pyörittää vielä pari kierrosta eteenpäin jos vaikka pelaajat aktivoituisivat. Onhan kait mahdollista, että he ovat katsoneet asioiden olevan vähämerkityksisiä ja siksi passanneet vuoronsa.

Nämä mun viestit ei kyllä enää vastaa ihan sitä viikkokuvaustyyliä, mistä oli puhe, kun aina jonkun tahon suora reaktio omiin toimiin vaikuttaa niin paljon seuraavan viikon toimintaan... Onko mielekkäämpää kirjoittaa sellaisia "jos näin - niin näin" -kappaleita vai odottaa PJ:n kuittausta tuollaisiin yksittäisempiin kohtauksiin ja kirjoittaa sen jälkeen taas kokonaan uusi viesti viikon tapahtumista?

Oma logiikkani olisi, että tuo "viikkokierros" on oikeasti aika epämääräinen ajanjakso. Sen on pikemminkin tarkoitus olla mekaaninen kuin fiktiivinen raami. En siis itse ole huolissani siitä, että pelifiktiossa aikaa näyttää kuluvan paljon pelkkiin neuvotteluihin yms. nopeisiin toimiin.

Ajattelisin, että tuohon "jos näin - niin näin" -kappaleisiin kannattaa lähteä vasta sitten, jos tuntuu siltä, että hahmon on pakko toimia nopeasti. Nykyiselläänhän pelissä on kierrosrakenne, jossa pelaajilla ja PJ:lla on vuorollaan mahdollisuus olla aloitteellinen. Jos alkaa tuntua siltä, että hahmolla on paljon palloja ilmassa tai ettei ole varaa odottaa PJ:n siirtoa, niin silloin voi käyttää tuota "jos näin - niin näin" -rakennetta.

Esimerkki saattaa valaista asiaa: Kuvitellaan, että Upi epäilee valheiden verkon voivan koitua Gasparolle kohtalokkaaksi. Kuvitellaan edelleen, että minä ajattelen Mandizin näkevän Gasparon valheiden läpi ja aikovan tapattaa Gasparon liian epäluotettavana tyyppinä. Jos vuorot menevät normaaliin tapaan, niin kerron miten Gasparo näkee epäilyksen Mandizin silmissä ja sitten kerron, miten Mandiz määrää palkkatappajat hoitelemaan Gasparon päiviltä. Jos taas Upi kirjoittaa, että "jos Mandiz näyttää epäilevän Gasparon valheita, niin hän käy tapattamassa trokarijengin saman tien", niin Gasparo ehtii katkaista välinsä jengiläisiin ennen kuin minä pääsen kertomaan mitään Mandizin toimenpiteistä. (Käytännössä riippuu sitten noppatuloksista miten Gasparo tulkitsee Mandizin ilmeitä ja eleitä ja miten hyvin tapattamisyritys onnistuu.) Kuulostaako tämä järkevältä?

Poissa Upi

• Profiili
« Vastaus #42 : Lokakuu 08, 2014, 07:51:33 »
Esimerkki saattaa valaista asiaa: Kuvitellaan, että Upi epäilee valheiden verkon voivan koitua Gasparolle kohtalokkaaksi. Kuvitellaan edelleen, että minä ajattelen Mandizin näkevän Gasparon valheiden läpi ja aikovan tapattaa Gasparon liian epäluotettavana tyyppinä. Jos vuorot menevät normaaliin tapaan, niin kerron miten Gasparo näkee epäilyksen Mandizin silmissä ja sitten kerron, miten Mandiz määrää palkkatappajat hoitelemaan Gasparon päiviltä. Jos taas Upi kirjoittaa, että "jos Mandiz näyttää epäilevän Gasparon valheita, niin hän käy tapattamassa trokarijengin saman tien", niin Gasparo ehtii katkaista välinsä jengiläisiin ennen kuin minä pääsen kertomaan mitään Mandizin toimenpiteistä. (Käytännössä riippuu sitten noppatuloksista miten Gasparo tulkitsee Mandizin ilmeitä ja eleitä ja miten hyvin tapattamisyritys onnistuu.) Kuulostaako tämä järkevältä?

Kuulostaa hyvältä ja toimivalta ratkaisulta, tehdään vaan minun puolesta ainakin näin.

Mukava nähdä, että peliin kenties saadaan vielä jatkoa. Tämä on nimittäin tähän asti ollut mielenkiinotoisin foorumipeli, johon olen osallistunut. :)

Poissa Sam!

• Moderator
  • Sami Koponen
    • Profiili
« Vastaus #43 : Lokakuu 11, 2014, 12:17:14 »
Mukava nähdä, että peliin kenties saadaan vielä jatkoa. Tämä on nimittäin tähän asti ollut mielenkiinotoisin foorumipeli, johon olen osallistunut. :)

Olen ollut hölmö, kun olen huolehtinut enemmän uusista pelaajista kuin niistä, jota peliin sitoutuvat. Jatkoa seuraa tämän viikonlopun aikana.

Poissa Sam!

• Moderator
  • Sami Koponen
    • Profiili
« Vastaus #44 : Lokakuu 13, 2014, 02:25:32 »
Ajatukseni on muuten se, että jos en viikkoviestissäni erikseen mainitse mitään jostain hahmosta, niin pelaaja voi itse keksiä tälle tekemistä. Vähän niin kuin pöytäpelissä, jossa valmiin kohtauksen raamittamisen sijasta kysynkin pelaajalta, että mitäs sinun hahmosi tekee ja lähden rakentamaan kohtausta sitä kautta. Tällä 4. viikkokierroksella tämä koskee siis Niallia (ja Tomia): voit Orthas esimerkiksi jatkaa asioiden selvittelyä, jos siltä tuntuu.

Sanoisin myös, että Nutin kannattaa harkita tuota ehtopelaamista ("jos A, niin sitten minun hahmoni tekee X ja jos B, niin minun hahmoni tekee Y"). Ainakin Stanin kohdalla saattaa mahdollisesti olla toimintakohtaus huulella, joten haluat ehkä varautua erilaisiin käänteisiin.

a) Onko hahmojen tausta riittävän järkevä tätä peliä varten?

b) Onko ylipäätään okei, että pelataan hahmoja joita ei oikeastaan kiinnosta Mandizin jengin edun edistäminen tai oikeastaan ylipäätään mafiahommat? Sopivalla motivoinnilla voisi ehkä kääntää heidän kelkkansa, mutta perusmotiivina hahmoilla on halu päästä POIS jengin ikeestä.

Minun puolestani tausta on toimiva, mutta kuten näet, niin minulla on hieman ongelmia keksiä heille tekemistä. Joutuvat vähän pois mukavuusalueeltaan, toivottavasti se ei haittaa. Mandizin jengin kampittaminen tai ylipäänsä poispääsy on ihan sopiva tavoite. Minulle kelpaa, että pelissä on mukana kohtuullisen laaja hahmogalleria, joista osa voi olla mukana lyhyemmän aikaa.

Voisit muuten ehtiessäsi siirtää Jane & Joanne -kombon tuonne Hahmot-viestiketjuun, niin saamme kaikki pelihahmot pysymään kootusti yhdessä paikassa.