Kirjoittaja Aihe: [kysy täällä] Metakeskustelu  (Luettu 8084 kertaa)

Poissa Sam!

  • Moderator
  • *****
  • Viestejä: 840
  • Liked: 3
  • Sami Koponen
    • Profiili
    • Mythopoeia: blogi tarinankerronnasta
[kysy täällä] Metakeskustelu
« : Elokuu 18, 2014, 17:02:35 »
Tarkoitukseni on vetää Ville Vuorelan kirjoittamaa Mobsters-roolipeliä täällä foorumilla.

Päätin tällä kertaa tehdä niin, että kätken kokolailla kaiken sääntömekaniikan pelaajilta. Teidän osanne on siis vain kertoa mitä hahmonne ajattelevat ja tekevät ja minä sitten ajan sen systeemin läpi ja kerron lopputuloksista. Käytännössä käytän Mobstersista vähän kevennettyä versiota, mutta kyllä täällä päässä noppia heitellään.

Tarkoitus on pelissä keskittyä fiilistelemään 1920-luvun järjestäytyneellä rikollisuudella ja hallinnoimaan isoa bisnestä. Numeronmurskausta ja resurssienhallintaa on siis luvassa, mutta myös näistä aiheutuvia taktisia/moraalisia pohdintoja.

Peli sijoittuu New Orleansin kaupunkiin 1920-luvun puolivälissä. Käytän muutamia historiallisia elementtejä, mutta pääsääntöisesti fiktiolla mennään. Ei siis stressiä siitä, onko kaikki historiallisesti oikein, mutta historiankirjoista saa halutessaan ammentaa sisältöä oman hahmonsa pelaamiseen.

Tämä ketju on tarkoitettu kaikenlaisille kysymyksille ja kommenteille. Tänne siis kaikki utelut ja pohdinnat, mitä normaalisti pelipöydässä kysyisitte pelinjohtajalta off-game.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 13, 2014, 02:52:46 kirjoittanut Sam! »
Pyöreän pöydän ritarit - roolipeli sankaruudesta
Pelintekijän blogi: Efemeros

Poissa Nuti

  • Viestejä: 160
  • Liked: 0
  • Tämmönen hörhö näin.
    • Profiili
    • Mekanismi-sivuni
Vs: Metakeskustelu
« Vastaus #1 : Elokuu 19, 2014, 13:28:38 »
Kiinnostaisi ottaa osaa peliin! Mutta tarvitseeko tätä varten lukea mitään muuta kuin halutessaan tietoa 1920-luvun mafiosoelämästä? Vai riittääkö että luo suht koht autenttisen hahmon joka vastaa Hahmot-ketjussa olevia vaatimuksia?

Poissa Sam!

  • Moderator
  • *****
  • Viestejä: 840
  • Liked: 3
  • Sami Koponen
    • Profiili
    • Mythopoeia: blogi tarinankerronnasta
Vs: Metakeskustelu
« Vastaus #2 : Elokuu 19, 2014, 20:24:13 »
Kiinnostaisi ottaa osaa peliin!

Mukaan vain, ilman muuta! Eikös sinulla Nuti ollut foorumiroolipelaamisesta (vai mitä roolaamista se on) aika laajaakin kokemusta? Jos muistin oikein, niin kahta mieluummin otan sinut tiimiin. Kiinnostaa kuulla sitten aikanaan, että miten tämä peli mielestäsi vertautuu aikaisempiin kokemuksiisi ja miten tästä saataisiin aikaan vielä parempi peli.

Lainaus käyttäjältä: Nuti
Mutta tarvitseeko tätä varten lukea mitään muuta kuin halutessaan tietoa 1920-luvun mafiosoelämästä? Vai riittääkö että luo suht koht autenttisen hahmon joka vastaa Hahmot-ketjussa olevia vaatimuksia?

Ei ole pakko lukea mitään, mutta Mobstersin lukeminen voi auttaa ennakoimaan mitä on luvassa ja siten vähentämään mahdollisia tulevia pettymyksiä. Vaikka pääseehän sitä pelistä pois kesken matkankin, jos alkaa kyllästyttää; pelin aloittaminen ei tarkoita, että on pelattava loppuun asti.

Hahmot-ketjuun vaan hahmoa tulemaan!
Pyöreän pöydän ritarit - roolipeli sankaruudesta
Pelintekijän blogi: Efemeros

Poissa Nuti

  • Viestejä: 160
  • Liked: 0
  • Tämmönen hörhö näin.
    • Profiili
    • Mekanismi-sivuni
Vs: Metakeskustelu
« Vastaus #3 : Elokuu 19, 2014, 21:12:14 »
Jaa-a :D Pelaamani foorumiropet ovat olleet hieman erilaisia kuin tämä, kun harvoissa niissä on yhtään mitään numeriikkaa ollut. Pikemminkin se on ollut sellaista jatkotarinaa oman hahmon näkökulmasta. Tällanen eräänlainen pöytäropen ja foorumiropen hybridi kuulostaa jännältä, etenkin kun pelaajan ei tartte keskittyä numeropuoleen :P Oha nopat toisinaan kivoja, mutta toisinaan ropellus ilman noppia on kivaa.


Okkei, mulla on jo jonkinlainen hitman-konsepti päässä, täytyy vielä miettiä miten ujutan siihen noita listattuja ominaisuuksia lisää.

Poissa TsilariTzeentch

  • Viestejä: 5
  • Liked: 0
    • Profiili
Vs: Metakeskustelu
« Vastaus #4 : Elokuu 19, 2014, 21:31:55 »
Pari sessiota vetänyt ja pelannut p&p mobstersia. Onneksi olen unohtanut säännöt aika hyvin, joten Ilmoittaudun mukaan. Kaiketi ehtii vielä? Kiva palata foorumille parin vuoden tauolta ja löytää jotain mielenkiintoista.
On yhdellä kylmä toisella kuuma, siinä välissä on Tsilari.
Vilkkuuko lamppu? Vuotaako hana? WC-pönttökään toimi ei. Ja kun et saa itse ovea auki, silloin sinut pelastaa Tsilari.

Poissa Nuti

  • Viestejä: 160
  • Liked: 0
  • Tämmönen hörhö näin.
    • Profiili
    • Mekanismi-sivuni
Vs: Metakeskustelu
« Vastaus #5 : Elokuu 19, 2014, 22:37:00 »
Hmmm, nyt meillä on mekaanikko, ampuja/salakuljettaja sekä voimamies. Jotenkin olisi sellainen fiilis että joku puhetaitoinen tyyppi olisi nyt kultaa :P

Poissa Upi

  • Viestejä: 128
  • Liked: 0
    • Profiili
Vs: Metakeskustelu
« Vastaus #6 : Elokuu 20, 2014, 19:06:35 »
Pari mahdollisesti ihan tyhmää kysymystä:

Minkälaista dynamiikkaa pelaajahahmojen välillä olisi tarkoitus olla? Meinaan, että pitäisikö meidän yrittää jotenkin jo lähtökohtaisesti (siis hahmonluonnissa) solmia hahmoja yhteen keskenään jollain yhteisellä historialla, vai onko hahmojen edes välttämättä tarkoitus olla suoranaisesti keskenään tekemisissä...?

Poissa TsilariTzeentch

  • Viestejä: 5
  • Liked: 0
    • Profiili
Vs: Metakeskustelu
« Vastaus #7 : Elokuu 20, 2014, 19:25:19 »
Ehdotan, että Stan ja Tom ovat voineet tehdä parina tai porukan osana erilaisia torpedo-hommia. Koron kiskontaa, velanperintää ja tietysti salakuljetusta, jolloin Stan on ollut "Brain" ja Tom ollut "Brawn".

Molemmat hahmot tekevät lähinnä mitä käsketään.
EDIT: Tässä ketjussa asiat voi varmaan miettiä tältä osin valmiiksi
« Viimeksi muokattu: Elokuu 20, 2014, 19:35:46 kirjoittanut TsilariTzeentch »
On yhdellä kylmä toisella kuuma, siinä välissä on Tsilari.
Vilkkuuko lamppu? Vuotaako hana? WC-pönttökään toimi ei. Ja kun et saa itse ovea auki, silloin sinut pelastaa Tsilari.

Poissa Nuti

  • Viestejä: 160
  • Liked: 0
  • Tämmönen hörhö näin.
    • Profiili
    • Mekanismi-sivuni
Vs: Metakeskustelu
« Vastaus #8 : Elokuu 20, 2014, 20:53:44 »
^ Passaa mulle. Hauskaa muuten että tuli peräkkäin kaks tappelupainotteista "tehdään mitä käsketään" -hahmoa. :D Stanin puolesta kyse ei tosin ole niin paljon auktoriteettien kunnioituksesta vaan pikemminkin siitä ettei hää jaksa ajatella suunnitelmia ite. Tosin kyllä hänellä omatkin rattaat raksuttaa tarvittaessa.


Sellanen pikku muutos muuten että muutin Stanin lempiaseen revolverista kivääriksi. Muuttanee statteja vähän.


Muuten ei ole ideoita kaadettavaksi.


Ilmiselvästi muuten Tom on warru, Stan on rogue, Niall on... ööh... clericci (parantaa koneita :P ) ja Gasparo on bardi (porukan naama).
« Viimeksi muokattu: Elokuu 20, 2014, 21:01:49 kirjoittanut Nuti »

Poissa Orthas

  • RST
  • Viestejä: 264
  • Liked: 0
    • Profiili
Vs: Metakeskustelu
« Vastaus #9 : Elokuu 20, 2014, 21:42:09 »
Jotenkin sain semmosen käsityksen että hahmot ei mitenkään muodostaisi ydinryhmää vaan vaikuttaisivat vaan samoissa porukoissa? Myöskin naaman yms miettiminen on vähän hassua tämmösessä pelissä.

Poissa Upi

  • Viestejä: 128
  • Liked: 0
    • Profiili
Vs: Metakeskustelu
« Vastaus #10 : Elokuu 20, 2014, 22:04:02 »
Jotenkin sain semmosen käsityksen että hahmot ei mitenkään muodostaisi ydinryhmää vaan vaikuttaisivat vaan samoissa porukoissa? Myöskin naaman yms miettiminen on vähän hassua tämmösessä pelissä.

Joo, itse sain vähän saman käsityksen, siksi kaipasinkin vähän täsmennystä hahmonluonnin ohjeistukseen. Itse kirjoitin hahmon puhtaasti siltä pohjalta, millaista ajattelin olevan mielenkiintoista pelata tässä ympäristössä, mutta mielelläni kyllä teen muutoksia jos se on pelin tai pjn näkökulmasta tarpeen. Tuo nyt on kuitenkin enemmän runko, jota ajattelin sitten pikkuhiljaa täydennellä.

Poissa Nuti

  • Viestejä: 160
  • Liked: 0
  • Tämmönen hörhö näin.
    • Profiili
    • Mekanismi-sivuni
Vs: Metakeskustelu
« Vastaus #11 : Elokuu 21, 2014, 08:39:18 »
Myöskin naaman yms miettiminen on vähän hassua tämmösessä pelissä.
^ En sanonut sitä warru yms. -kommenttia täysin vakavissani :D

Poissa Sam!

  • Moderator
  • *****
  • Viestejä: 840
  • Liked: 3
  • Sami Koponen
    • Profiili
    • Mythopoeia: blogi tarinankerronnasta
Vs: Metakeskustelu
« Vastaus #12 : Elokuu 21, 2014, 14:41:39 »
Pari sessiota vetänyt ja pelannut p&p mobstersia. Onneksi olen unohtanut säännöt aika hyvin, joten Ilmoittaudun mukaan. Kaiketi ehtii vielä? Kiva palata foorumille parin vuoden tauolta ja löytää jotain mielenkiintoista.

Joo, hyvin ehtii aloitukseen. Mukava, että meillä on joku, jolla on kokemusta säännöistäkin. Olen itse tässä käyttänyt aikaa systeemiin tutustumiseen, mutta en ole vieläkään ihan varma, pyöritänkö sitä oikein. Onneksi ei ole niin justiinsa tällaisessa foorumipelissä: tärkeintä on, että pelissä tapahtuu.

Pari mahdollisesti ihan tyhmää kysymystä:

Minkälaista dynamiikkaa pelaajahahmojen välillä olisi tarkoitus olla? Meinaan, että pitäisikö meidän yrittää jotenkin jo lähtökohtaisesti (siis hahmonluonnissa) solmia hahmoja yhteen keskenään jollain yhteisellä historialla, vai onko hahmojen edes välttämättä tarkoitus olla suoranaisesti keskenään tekemisissä...?

Hyvältä näyttää tässä vaiheessa; alussa riittää hyvin, että teitä yhdistää yhteinen työnantaja. Jos hahmonne päätyvät myöhemmin nousemaan Mandizia vastaan tai perustamaan omaa mafiaperhettä, niin sitten keskinäiset suhteenne nousevat keskeisempään osaan.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 21, 2014, 14:44:39 kirjoittanut Sam! »
Pyöreän pöydän ritarit - roolipeli sankaruudesta
Pelintekijän blogi: Efemeros

Poissa Nuti

  • Viestejä: 160
  • Liked: 0
  • Tämmönen hörhö näin.
    • Profiili
    • Mekanismi-sivuni
Vs: Metakeskustelu
« Vastaus #13 : Elokuu 21, 2014, 17:51:10 »
Jännä tämä tuleva pelitapa viikon aikakausineen päivineen :D Mikä ei tarkoita huonoa, ainoastaan erilaista kuin mitä olen pelannut aiemmin.


Foorumiropessa olen tottunut sellaiseen tiiviimpään juonen kulkuun, esim. mennään vastauksesta ja reaktiosta ("Hahmo A sanoo..." "Hahmo B kuuntelee hahmon A sanomiset ja vastaa...") toiseen eikä viikon aikaväliä. (Välillä tosin voidaan tehdä esim. yön yli yltäviä aikahyppyjä jos pelaajat sopivat näin yhteisesti.) Tosin nyt kun hahmot eivät ole vielä tiiviisti toistensa kanssa tekemisissä niin viikon aikavälit kuulostavat järkeviltä, enemmän aikaa sooloilla.


Kokeillaan miten tämä toimii!
« Viimeksi muokattu: Elokuu 21, 2014, 17:57:40 kirjoittanut Nuti »

Poissa Upi

  • Viestejä: 128
  • Liked: 0
    • Profiili
Vs: Metakeskustelu
« Vastaus #14 : Elokuu 22, 2014, 10:05:00 »
Kirjoitin ensin ja kysyn sitten, koska ajattelin että siten on helpompi hahmottaa mitä tarkoitan. Voin korjata tuota tekstiä, tai vaikka kirjoittaa kokonaan uuden jos rikon sääntöjä.

1. Kuinka paljon on sallittua luoda asioita oman kuvauskappaleen sisällä?

2. Nuti: Määrittääkö kappaleeni liikaa sinun hahmosi tekemisiä? (Toki muidenkin mielipiteet tervetulleita)

Foorumialustalla kaikki vuoropuhelut ja ylipäätänsä hahmojen välinen vuorovaikutus menee kauhean hitaaksi jos vuorosana kerrallaan lähdetään läpi käymään. Oikaisin tällä oikeutuksella muutaman keskustelun suoraan lopputulokseen, mutta jos on liikaa mutkia vedetty suoriksi niin otetaan pakkia ! :)