Kirjoittaja Aihe: Foorumin tietojen käyttö  (Luettu 3247 kertaa)

Poissa Nuurori

• Liked: 0
  • Pelinjohtaja on HERRA
    • Profiili
    • Space Jerusalem
Vs: Foorumin tietojen käyttö
« Vastaus #15 : Elokuu 18, 2014, 16:08:14 »
On se silti tärkeämpää kuin puutarhanhoito  :P

Poissa Miska

• Ironspine
  • *
  • Liked: 5
    • Profiili
    • Ironspine
« Vastaus #16 : Elokuu 18, 2014, 16:38:05 »
Sä oletkin tuollainen kukkaketojen villi lapsi :)

Poissa Sope

• RST
  • Liked: 2
  • Pelisuunnittelija - Myrrysmiehet Oy
    • Profiili
« Vastaus #17 : Elokuu 18, 2014, 16:43:42 »
”Tuli ei polta tuttuansa”

Poissa Tommi Brander

• Liked: 3
  • Amatööri
    • Profiili
    • Cogito, ergo ludo
« Vastaus #18 : Elokuu 18, 2014, 20:56:52 »
En olisi ikinä arvannut, että joku suuttuu siitä Samin analyysista. En vieläkään ymmärrä tunnetasolla, että mistä pahastuminen johtuu - älyllisellä tasolla hoksaan, että joku saattaisi pelätä jotakuta (itseään) esitettävän väärin, mutta en osaa samaistua.

Sen, että muut ottavat omat tekstit liian vakavasti, ymmärrän paremmin. En tosin ole sitä uhkaa roolipelikeskusteluissa kokenut, paitsi ehkä tarpeena kirjoittaa aina välillä että "en tietenkään sano että pelaatte huonosti tai noin ei saisi pelata" tms. Vähän eri huoli kylläkin.
Etsitkö peliseuraa Jyväskylästä? Ota yhteyttä. (Voin myös välittää Joensuuta koskevia pyyntöjä.)

Poissa Miska

• Ironspine
  • *
  • Liked: 5
    • Profiili
    • Ironspine
« Vastaus #19 : Elokuu 18, 2014, 21:59:46 »
Sanon sen nyt vielä: En ole suuttunut tai pahastunut siitä Sam! in analyysistä. En tiedä muista, mutta itse en ainakaan. Nostin asian esiin, lähinnä JJKM:n kommentin pohjalta toisessa ketjussa (josta tehtiin valitus sopimattomuudesta ja on nyt poistettu).  Se laittoi miettimään, että missä menee raja sen suhteen miten foorumilla ihmisten kertomia asioita käytetään.

Sanoin senkin, että ymmärrän Sam! in tarkoitusperien olleeb vilpittömiä ja hyväntahtoisia. Ja henkilökohtaisesti arvostan sitä työtä, jota monet täällä tekevät harrastuksen eteen. Analyysien teko on yksi näistä asioista.

En kaivannut mitään draamaa tämän asian ympärille. Lähinnä keskustelua siitä, miten ihmiset asiaan suhtautuvat noin yleisesti. Jos vaikka joku olisi oikeasti pahoittanut tästä mielensä. Asian keskiössä sattumalta ovat Sam!  ja JJKM, koska heidän  kauttaa asia lähti liikkeelle.  Näen tämän ennakkotapauksena, jonka puitteissa on hyvä määrittää yhdessä linjaukset tulevien tapausten varalle.

Minua ei haittaa, jos minun sanomisia käytetään tilastoihin tai muuhun. Harkitsen muutenkin mitä sanon julkisesti foorumeilla tai sosiaalisessa mediassa, jottei tarvisi myöhemmin katua.

« Viimeksi muokattu: Elokuu 18, 2014, 22:02:22 kirjoittanut Miska »

Poissa Ilkka

• Profiili
« Vastaus #20 : Elokuu 19, 2014, 14:02:15 »
Terve!

Tää on aiheellinen keskustelu: Miten foorumilla ihmisten kertomia asioita käytetään?

Olen seurannut aika tiiviisti Samin analyysejä, koska ne kiinnostavat minua. Samalla pidän niitä kuitenkin aika heppoisina, koska "data" on mitä on. Ne kertovat jotakin vähäistä siitä, mitä kuhunkin kyselyyn vastanneet ovat vastatessaan viitsineet ruksailla tai kirjoitella. Mutta omalta kohdaltani tiedän kyllä, että välillä sinne tulee kirjoiteltua ja ruksailtua sellaista, jonka analysoiminen on täysin harhaanjohtavaa.

Kun datan virhemarginaaleja ei lasketa, tai edes pohdita saatikka esitetä, data on oikeastaan arvotonta. Uskon silti, että Sami pystyy tiivistettynä tuomaan esiin joitakin juttuja, jotka moni foorumin vakiokäyttäjäkin tuntee tämän foorumin aktiiviseksi todellisuudeksi. Mun mielestäni on ihan OK, että on koosteita. Viime kädessä niitä koosteita tarjoaa foorumin oma koostesofta. Etusivun alalaidan linkin takana on monenmoisia koosteita, aivan käyttäjätasolla.

Niin kauan kuin analyysi ei palaudu käyttäjänimiin, se on OK.

Vaikeuksia tulee, kun analyysin aineistona käytetty "data" löytyy foorumilta, kun se voidaan palauttaa käyttäjänimiin, ja kun osa tunnetuista käyttäjistä voidaan suoraan liittää olemassa oleviin ihmisiin. Tämä ongelma ei ole juridisesti kriittinen ongelma, koska avoimille foorumille avoimesti kirjoittavat implisiittesti hyväksyvät, että kuka tahansa - myös foorumille rekisteröitymätön - voi koota tietoja foorumipersoonasta. Tätä varten kouluissa pitäisi opettaa nettikriittisyyttä ja itsesuojeluvaistoa.

Sen sijaan se on tunnetason ongelma, koska "vastaajat" eivät ole tienneet vastaavansa analyysia varten tehtyyn kyselyyn. Tieteellisesti tämä on tietenkin ihanteellista, koska voidaan olettaa, etteivät ihmiset ehkä ole niin tarkasti räätälöineet vastauksiaan tuottaakseen itsestään tietynlaista kuvaa. Tieteellisissä tutkimuksissa jopa usein pyritään piilottamaan tutkimuskohteelta se, mitä oikeasti tutkitaan. Huomionarvoista on tietenkin se, että tieteellisissä tutkimuksissa myös varmistetaan, ettei tuloksia voida palauttaa yksilöihin. Siksi data kerätään erikseen ja se on salaista.

Mutta siis tunnetaso. Jossain tuhansien ihmisten kyselytutkimuksessa - jossa ihmiset tietävät kuitenkin osallistuvansa jonkinlaiseen kyselyyn, jonka tieteellisen eettisyyden takana on jokin tunnettu instanssi, viimekädessä esim. jokin yliopisto - se ei ehkä olisi tärkeä. Mutta kun Sami ja moni muu nyt tuntevat toisensa ihmisinä, analyysi ikäänkuin puskee kaveruuden väliin.

Jos mä sanon kaljalasin ääressä, että X on mun mielestäni Y, tuntuisi tosi ärsyttävältä tai ainakin tosi triviaalilta, jos kaveri siinä vieressä menisi nettiin kirjoittamaan, että X muuten on tietyn ihmisen/populaation mielestä Y. Se ei olisi kohteliasta kavereita kohtaan, se ei olisi kovin analyyttistä, eikä se varsinkaan olisi yhtään tieteellistä. Se ei täyttäisi mitään sellaista kriteeriä, jonka vuoksi mä voisin kunnioittaa kaverini vetäisyä. Kaverini siinä ajaisi itseään etäämmälle, ei ehkä tulisi kutstuttua kaljalle toista kertaa.

Olen itse harrastanut nettipohjaisen roolipelikeskustelun analyysiä. Kyllä foorumeille kirjoitellaan paljon sellaista, jonka ei soisi myöhemmin palautuvan kirjoittelijaan. RopeConin roolipelifoorumiesitelmässäni totesin, että oli oikeastaan hyvä juttu, että Majatalon foorumi katosi tyystin, sillä sinne oli kirjoiteltu nuorina paljon sellaisia henkilökohtaisia juttuja, jotka aivan varmasti myöhemmin olisivat tuntuneet piinallisilta. Olisin voinut repiä yli 150.000 viestin joukosta selkeitä mielipidekoulukuntia ja yksinäisiä susia, yhdistellä eri foorumien käyttäjänimiäkin, joista puhumalla olisin väistämättä antanut kuulijoille avaimet käyttäjänimien ja jopa henkilöiden myöhempään tunnistamiseen. Yhden tieteellisen projektin hakemusta kirjoittaessa piti kuitenkin tutustua myös eettisiin pykäliin, joten älysin jättää tämän tekemättä. Paitsi...

Em. esitelmässäni mainitsin yhden käyttjänimen. Siihen oli painavat syynsä, ja jokainen kyseistä foorumia seuraava varmasti tajuaa välittömästi, miksi nimi mainittiin. Esitin mielestäni käyttäjänimen hyvässä valossa. Silti jo sanoessa kadutti, ja nyt jälkikäteen kaduttaa edelleen. Ei se ole hyvä idea esittää yleisissä analyyseissä sellaisia tietoja, jotka palautuvat selkeästi johonkuhun käyttäjään, jonka viesteistä saattaa olla mahdollista päätellä, kuka ihminen oikeasti on. Hyvänpuhuminenkaan ei ole hyvä syy tällaiseen. Foorumeista voi tulla joillekin hyvin keskeisiä olemisen ja tekemisen kanavia. Henkilöön palaaminen oleminen ja tekeminen on syytä jättää prosenteista ja kuvaajista pois.

Tieteelliselle analyysille on kirjoitettu kohtuu laaja mutta silti joiltakin osin tulkinnanvarainen ohjeistuksensa ihan Suomen lakiin. Mm. tässä artikkelissa esitellään asia mielestäni hyvin, ja linkkien takaa löytyy suoraan lakipykälät. Kun akateeminen roolipelitutkimus edelleen ammattimaistuu (eli tutkijat julkaisevat muuallakin kuin foorumeilla ja coneissa, ja saavat ehkä apurahaa tutkimuksen tekemisestä), näitä sääntöjä pitää kunnioittaa. Niitä olisi hyvä kunnioittaa jo ennen kuin itse kunkin roolipelitutkimus ammattimaistuu, varsinkin jos tutkimusta tekevällä on akateeminen ja siten ainakin näennäisen oppinut ja pyyteetön tausta, jota hän ei halua liata. Niinkuin nyt vaikka Tampereen roolipelitohtorit kyselytutkimuksissaan tekevät (siis noudattavat, eivät likaa).

Toki pienissä piireissä kaikki tutkimukset helposti luetaan henkilökohtaisina. Mulle Samin tutkimukset ovat toisaalta olleet portti yhden ihmisen ajattelutapojen ja itseymmärryksen ymmärtämiseen. Sami on tässä kaikkein eniten avannut itseään, asettanut itsensä kaikkien tulkittavaksi ihan omalla nimellään. Se on rohkeaa, ja välillä musta on myötähäpeävästi tuntunut, että se menee vähän liian pitkällekin. Mutta tutkijat jos ketkä joutuvat avautumaan, ja heidän tutkijapersoonansa on yleensä erottamattomasti osa heidän kokonaispersoonaansa. He sentään avautuvat tietäen, että nyt avaudutaan ja omalla nimellä.

Mun lähtökohtani koko tällä foorumilla olemiseen on analyyttinen keskustelu ja myös analyysille antautuminen. Kun en tarvitse yleisiä roolipelikeskusteluja roolipelatakseni kivasti, enkä varsinaisesti kaipaa nettihengailua puolituttujen kanssa. Mutta taannoisissa keskusteluissa ja tekemässäni kyselyssä (Skenen tärkeys 2013) ilmeni, että oma asennoitumiseni edustaa ilmeisesti täysin marginaalista osaa kaikista foorumin käyttäjistä. Voin jopa arvata, ketkä vastaajat ehkä ruksivat analyysin henk.koht. foorumin funktioksi.

Tätä foorumia ei yleisesti koeta roolipeliskenen analyysilaudaksi. Ihmiset eivät todellakaan asennoidu niin, että heidän kirjoittelujaan analysoitaisiin. Tämä jos mikä tarkoittaa, että eettisyyden perussääntöjä pitää kunnioittaa, kun ihmisten vastauksista rakennetaan tilastoja ja vedetään johtopäätöksiä.

Tiivistäen: harrastuksen/alakulttuurin analyysista on tullut viime vuosina sillä tavalla vakavaa, että se ansaitsee tulla tehdyksi tieteellisten kriteerien ja tieteen etiikan tiukoissa puitteissa.

Ilkka
« Viimeksi muokattu: Elokuu 19, 2014, 16:35:27 kirjoittanut Ilkka »
Ei sanoo: Eikö? Eiköhän!

Poissa murhe

• Profiili
« Vastaus #21 : Syyskuu 04, 2014, 03:00:54 »
Joo. Minun mielestäni hienosti nostettu hyvä kysymys esiin. Ei tee tosiaan pahaa miettiä eettisiä näkökohtia. Tosiasia on, että monessa suhteessa meidän kulttuurimme ei vielä pitkään aikaan löydä yhteisiä sääntöjä käyttäytymiseen internetissä.

Mutta kaiken kaikkiaan tämä on siisti ja sivistynyt paikka. Verrokkia voi jokainen käydä lukemassa johonkin kaksplus palstaan, jossa aikuiset ihmiset saavat nimettöminä sanoa mitä sylki suuhun tuo. Tekee ihan pahaa, kun vaimon pitää sitä lukea.

Tämä nyt kuitenkin onnellisesti vaikuttaa ihan no-harm-done -keissiltä.