Kirjoittaja Aihe: Foorumin tietojen käyttö  (Luettu 3247 kertaa)

Poissa Miska

• Ironspine
  • *
  • Liked: 5
    • Profiili
    • Ironspine
Foorumin tietojen käyttö
« : Elokuu 18, 2014, 11:37:49 »
Tuota noin, havahduin eilen luettuani JJKM:n postin tässä ketjussa. Hoksasin vasta tuota lukiessani, että Sam! oli kerännyt tiedot tähän analyysiin, tästä ystäväkirjaketjusta. No, niinhän tuolla analyysiketjun aloitusviestissä lukeekin, mutta asia oli mennyt minulta ohi.

Ymmärrän, että Sam!:in aikeet olivat hyvät ja tarkoituksena oli ymmärtää ihmisten mieltymyksiä ja sen sellaista. Mutta, ystäväkirjan vastaukset oli uskoakseni annettu leikkimielellä siinä uskossa, että ne ovat muiden "viihteeksi". Varmaan ihan todellisia vastauksia, mutta ei siinä valossa, että ne tilastoidaan. Niiden käyttö julkisen analysoinnin pohjana hipoo minun maailmassani jotain sanomattoman sopimuksen rajaa. Ei tässä mitään vahinkoa varsinaisesti ole tainnut syntyä ja meidän kaikkien hiiren klikkaukset ja tykkäykset kerätään muutenkin jatkuvasti jonnekin ylös. Mutta siitä huolimatta. Tästä syntyi ehkä hiukan sellainen olo, että sanon jossain - vaikka täällä Pelilaudalla - että joo, minä ja Samuli pelataan Kärpästä. Ja tästä vedetään toiseen ketjuun johtopäätös, että Nokialaiset roolipelaajat pelaavat Kärpästä.

Eli, sen kummemmin fiktiivisiä anekdootteja viljelemättä:
- Minusta on hyvän tavan rajoilla kerätä tietoa (tällä foorumilla) ketjuista, joiden viestit eivät ole tarkoitettu "tutkimuskäyttöön".

- Minusta on ok, jos joku haluaa tehdä tällaisen analyysin (koska kukapa sitä voisi oikeasti estää), mutta en tiedä haluaisinko yllättäen lukea siitä, että sanomisiani on käytetty jonkinlaisen analyysin tekemiseen. Pitääkö sitä alkaa varoa, mitä mielipiteitä tuo julki? Minun mieluisin roolipelini vaihtelee ainakin vuosittain, jos ei viikottain tai päivittäin sen mukaan mistä on kiinnostunut tai innostunut. Me kaikki opimme, kasvamme ja muutumme roolipeliammattilaisiana ja -harrastajina, jopa asiantuntijoina. Eiks je?

- Sam! teki analyysin nimettömänä erittelemättä kuka tykkää mistä. Se on jees, muttei tämän jutun pointti.

- Tämä on mun mielipide asiaan (en ole muuten varma, olenko itse edes vastannut tuonne ystäväkirjaketjuun). Mutta kuitenkin ehkä sellainen asia, joka pitäisi foorumin politiikan kannalta miettiä jatkon varalta.

- On ok, jos analyysin tekee erillisen kyselyn pohjalta. Ehkä vastauksetkin olisivat eri tavalla harkittuja.

- En ole lopulta varma miten arvokasta tietoa tästä aiemmin linkatusta analyysistä saa. Otanta on kovin pieni, edustaa tämän foorumin kävijöitä (jotka mielestäni poikkeavat perusharrastajista, sillä että ovat ehkä keskimääräistä aktiivisempia ja äänekkäämpiä harrastajia) ja tällä foorumilla on käsittääkseni eräänlainen Pathfinder-keskittymä, joka vääristää tuloksia siihen suuntaan. On se suosittu, joo, mutta onko suhteellisesti näin suosittu? Itse en tunne kuin pari Pathfinder pelaajaa, sitäkin enemmän muiden roolipelien pelaajia. Näiden tietojen pohjalta saisi ihan erilaisen analyysin aikaiseksi.

- Muutenkin koen itselleni jotenkin vieraaksi tällaisen kovin analyyttisen keskustelun, jossa aletaan argumentoimaan jostain terminologiasta. En usko, että kukaan tahallaan täällä trollaa tai muuta sellaista, mutta oma kynnys vastailla nousee huomattavasti, kun tuntuu, että pitää olla kovin tarkka sanomisissaan väärinkäsitysten välttämiseksi ja perustella kantansa perinpohjin. Suoraan sanoen, jossain kohtaa hakeuduin keskustelemaan enemmän Facebookin puolella, jonne on helpompi laittaa kahden lauseen vastauksia. Ei niitä täällä foorumilla ole kielletty, mutta kuitenkin. Luulenpa, että tätäkin viestiä pitäisi lähteä avaamaan ja ruotimaan, mutta ei minulla ole siihen jaksamista tai aikaa. Heitän kissan pöydälle ja katsotaan, onko kellään muulla mitään sanomista.

- Näkisin mielelläni pelilauta.fi:n avoimena keskustelupalstana, jossa ei tule sellainen tunne, että sanomisia kyylätään, mitataan, analysoidaan tai muuta sellaista.

- Jos Sam!:in valituksen aiheena oli JJKM:n viesti, jossa muistaakseni kärkevästi esitettiin tämän viestin aihe lyhyessä muodossa, ollaan mielenkiintoisissa sfääreissä. JJKM sanoi miten asia on. Sanoi suoraan, mutta niin se on. Meillä on täällä ystäväketju, josta joku vekkuli heppu päätti repiä dataa ja analysoida sen auki. Olisi tuossa voinut olla diplomaattisempikin, mutta mentiikö nyt tuossa oikeasti rajan yli, vai siinä, että aletaan tilastoida ihmisten sanomisia tältä foorumilta?

- Vaikka tässä viestissä on mainittu nimimerkkejä, tämä viesti ei ole sormenosoitus kenenkään suuntaan erityisesti. Vain huomio toiminnasta, jota on tapahtunut ja ylittää oman mukavuusrajani. Toivon, että kukaan ei ota tätä liian henkilökohtaisesti, ja miettii tätä asiaa yleisesti, eikä vain minun huuteluna (vaikka tämä onkin minun omasta näkökulmasta kirjoitettu)

- Aja!

Poissa petroos

• Liked: 0
    • Profiili
Vs: Foorumin tietojen käyttö
« Vastaus #1 : Elokuu 18, 2014, 12:31:25 »
Itse olen tästä asiasta kahtalaista mieltä: ensinnäkin, tuo tutkimusdatana käyttö on vähän sellaista että mitä vaan voi ja saa mun mielestä analysoida ja tutkia. Vaikka niitä faboviestejä. Se on ihan fine. Ainakin kerrankin joku kiinnittää huomiota siihen mitä meikäkin kirjoittaa.

Mutta se, että käytetään vain osaa jostain analyyttisestä menetelmästä (ja jätetään se hankala ja vaikea osa pois, se, jossa arvioidaan miten luotettavaa tietoa ko. menetelmällä tästä kamasta saa, tai se jossa arvioidaan mitä ko. tulokset nyt ylipäätään oikeasti merkitsevät) ja sillä perusteella sitten leikitään että voidaan lausua jotain todellisuudesta, tai vaikkapa käytetään tällaista "tutkimista" argumentointiin kun puhutaan asioista on sitten mun mielestä hitusen epäeettistä.

Jos ei ihan OIKEASTi käytetä tieteellistä menetelmää kokonaisuudessaan JA sijoiteta sitä suhteeseen tieteenperinteisiin, on kyse vain naamioidusta mutusta, jolla ei ole sen enempää painoarvoa kun kenenkään muunkaan sanomisilla.

Analyyttinen keskustelu, ja myöskin argumentatiivinen keskustelu on ihan fine myös. Tällainen väittelytyyppinen. Mutta pidän myös sellaisesta ihan kasuaalista menosta. Ymmärrän että kaikki ei tykkää molemmista, ja esimerkiksihän noita voisi käydä sitten eri paikoissa. Näin se henkilö, joka haluaa ensisijaisesti vuorovaikuttaa sosiaalisesti ja keskustella asioista ihan "normaalilla" tasolla voi niin tehdä ilman paineita siitä että joku vetää Sokrateen metodilla vastapalloon ja me teoriaonanistit voidaan sitten mitellä sanan säilällä vaikka eri alafoorumilla.

Vaikka en toisaalta ole ihan varma, että pientä ja kuihtuvaa keskustelua voi elävöittää jakamalla sitä pikkuhiljaa niin pieniin osiin, että jokainen foorumisti keskustelee yksin omalla alafoorumillaan.

Poissa Nordic

• Liked: 1
  • * Tupilak *
    • Profiili
« Vastaus #2 : Elokuu 18, 2014, 12:43:32 »
Hyvää pohdintaa. Ystäväkirjaan en ole vastannut, koska kysymykset ovat minulle vähemmän sopivia. Kuten Miska kirjoittaa, eihän tuota analyysiä kukaan estääkään voi, joten itse en siitä huolta kanna.
Jos joku tekee minusta, peliporukastani tai Tampereesta jotakin johtopäätöksiä kirjoitusteni perusteella, niin se on oikeastaan vaan ihan päättelijän murhe. Vääriä johtopäätöksiä ja tilastoja syntyy koko ajan, monesti tarkoituksella, joten ei niistä kannata huolestua. Minulle riittää, että itse tiedän tietäväni miten asiat ovat.

Mutta tuo Miskan mainitsema forumilta joskus läpisäteilevä ylenpalttisen fiksulta ja hyperanalyyttiseltä kuulostava kirjoittelu aiheuttaa kyllä paiseita minullekin. Välillä tunnen itseni tosi vanhaksi/tyhmäksi/maisterintittelittömäksi kun luen umpihienoja oppineiden ihmisten selostuksia metatasoista, immersioista ja kataklysmigeenien monivuorovaikutuksesta peristalttiseen multikoheesiolla stabiloituun umpihupailutekniikkaan.  8)

Poissa Sope

• RST
  • Liked: 2
  • Pelisuunnittelija - Myrrysmiehet Oy
    • Profiili
« Vastaus #3 : Elokuu 18, 2014, 12:56:11 »
Eihän tuota voi estääkään, mutta voi jättää ne analyysit tekemättä tälle foorumille. Eri asia on nuo kyselyt, joihin voi vastata nimettömästi ja rastittaa oman vastauksen tai itse tehdyt kyselyt, joissa tekee selväksi, että aineistoa käytetään johonkin analyysiin.
”Tuli ei polta tuttuansa”

Poissa V

• RST
  • Liked: 2
  • Vastarintaosasto 9
    • Profiili
    • V@Mekanismi
« Vastaus #4 : Elokuu 18, 2014, 13:31:54 »
Musta Miska tiivistää tän aika hyvin kommentissaan hyvästä mausta.  ;D

Poissa Miska

• Ironspine
  • *
    • Profiili
    • Ironspine
« Vastaus #5 : Elokuu 18, 2014, 13:49:19 »
Sen verran lisään, että en minä ole vetänyt hernettä tai muutakaan nokkaani tästä asiasta. Ehkä parhaiten kuvaa tätä juttua sellainen ympäripyöreä ja hämmentynyt "onko tää nyt ok?" -fiilis.

Tiedän, että tarkoitus tässä on hyvä ja tavoitteena lisätä tietoa ja ymmärrystä. Mutta silti. Ehkä ihan hyvä, että asiasta keskustellaan, niin kaikilla on mahdollisuus sanoa kantansa asiaan ja tehdään linjanvedot sen mukaan. Paras, että kaikki tietää "sosiaalisen sopimuksen", jottei kenenkään tarvi alkaa turhaan varomaan sanojaan tai kärvistelemään.

Poissa Sam!

• Liked: 3
  • Sami Koponen
    • Profiili
    • Mythopoeia: blogi tarinankerronnasta
« Vastaus #6 : Elokuu 18, 2014, 13:55:59 »
- Minusta on hyvän tavan rajoilla kerätä tietoa (tällä foorumilla) ketjuista, joiden viestit eivät ole tarkoitettu "tutkimuskäyttöön".

En itse älynnyt, että tällaisessa datankäytössä olisi mitään ongelmia. Kun dataa ei käytetä yksilöiden nimeämiseen tai esittelemiseen, niin en tajunnut että siitä olisi haittaa kenellekään. Sekin tietysti vaikutti, että Sope oli erikseen laittanut aloitusviestin loppuun:
Kaikki kyselyssä ilmoitettu tieto luovutaan hallitukselle salaisia ihmiskokeita varten T: Zurk Mackenberg
En tällä tarkoita, etteikö datankäytössä olisi ongelmia, vaan että en itse niitä tajunnut.

Lainaus käyttäjältä: Miska
Minusta on ok, jos joku haluaa tehdä tällaisen analyysin (koska kukapa sitä voisi oikeasti estää), mutta en tiedä haluaisinko yllättäen lukea siitä, että sanomisiani on käytetty jonkinlaisen analyysin tekemiseen. Pitääkö sitä alkaa varoa, mitä mielipiteitä tuo julki?

Ilman muuta kannattaa varoa, mitä internetissä sanoo. Tutkimusta tekee harvempi, mutta moni varmaan muodostaa käsityksiään toisista ihmisistä ja yleisestä ilmapiiristä sen perusteella millaisia kommentteja nämä ovat verkkoon kirjoittaneet. Esimerkiksi perussuomalaisten julkisuuskuvaan on vaikuttanut aika paljon se, mitä liikkeen kannattajat ovat kirjoittaneet verkossa eri yhteyksissä. Jos haluaa varjella yksityisyyttään, niin lienee syytä vältellä julkisia foorumeita.

Voin itse olla vanhanaikainen tai väärää koulukuntaa, mutta itse suhtaudun verkkokirjoituksiin kuten sanomalehden yleisönosastokirjoituksiin. Minusta olisi kummallista, jos joutuisin kysymään niiden kirjoittajilta lupaa käyttää heidän tekstejään tutkimukseni ja argumentointini perustana.

En nyt siis sano, että minä olen oikeassa ja muut väärässä, vaan selitän vain omaa näkökulmaani, jotta toimintaani voi ymmärtää. Mielelläni kuulen, jos olen väärässä, jotta voin korjata käsityksiäni ja oppia toimimaan oikein.

Minun mieluisin roolipelini vaihtelee ainakin vuosittain, jos ei viikottain tai päivittäin sen mukaan mistä on kiinnostunut tai innostunut. Me kaikki opimme, kasvamme ja muutumme roolipeliammattilaisiana ja -harrastajina, jopa asiantuntijoina. Eiks je?

En ole lopulta varma miten arvokasta tietoa tästä aiemmin linkatusta analyysistä saa. Otanta on kovin pieni, edustaa tämän foorumin kävijöitä (jotka mielestäni poikkeavat perusharrastajista, sillä että ovat ehkä keskimääräistä aktiivisempia ja äänekkäämpiä harrastajia) ja tällä foorumilla on käsittääkseni eräänlainen Pathfinder-keskittymä, joka vääristää tuloksia siihen suuntaan. On se suosittu, joo, mutta onko suhteellisesti näin suosittu? Itse en tunne kuin pari Pathfinder pelaajaa, sitäkin enemmän muiden roolipelien pelaajia. Näiden tietojen pohjalta saisi ihan erilaisen analyysin aikaiseksi.

Olen samaa mieltä siitä, että aineisto ei ole parasta mahdollista vakavaa tieteellistä tutkimusta varten. En kuitenkaan oikein usko, että kukaan meistä olisi tekemässä vakavaa tieteellistä tutkimusta. Minä ainakin siilaan foorumille kertyneitä datamääriä ihan vain siksi, että meillä olisi keskustelun pohjaksi vähän jotain enemmän kuin yksittäiset mutu-fiilikset. Niitä ei siis ole tarkoitettu keskustelun päättäviksi erehtymättömiksi faktoiksi vaan keskustelunavauksiksi.

Tässä nimenomaisessa tapauksessa kirjoitinkin sinne aloitusviestiini seuraavasti:
se on riittävästi Pelilaudan käyttäjätutkimuksen tarpeiden kannalta etenkin, jos sen tulokset näyttäisivät osoittavan samaan suuntaan kuin aiemmat tutkimukset.

Tarkoitin tällä sitä, että tulokset voivat kertoa jotain vain Pelilauta-foorumin käyttäjistä, ei laajemmasta roolipeliharrastajajoukosta. Toinen tarkoittamani asia on, että tulokset toimivat vain, jos ne näyttävät samaan suuntaan muiden signaalien kanssa. Näitä muita signaaleja ovat sitten siellä viestin lopussa mainitut aiemmat "tutkimukset", ennen muuta aiempi pelisessioita kokoava viesti. Kyse ei siis ole siitä, että nyt on saatu lopullinen totuus jostain asiasta, vaan että tässä on kaksi erillistä signaalia, jotka osoittavat siihen suuntaan, että Pelilaudan käyttäjät tykkäävät & pelaavat tiettyjä roolipelejä. Onko todella näin - siitä keskustelu sitten jatkaa.

Muutenkin koen itselleni jotenkin vieraaksi tällaisen kovin analyyttisen keskustelun, jossa aletaan argumentoimaan jostain terminologiasta. En usko, että kukaan tahallaan täällä trollaa tai muuta sellaista, mutta oma kynnys vastailla nousee huomattavasti, kun tuntuu, että pitää olla kovin tarkka sanomisissaan väärinkäsitysten välttämiseksi ja perustella kantansa perinpohjin.

Roolipelaamista teoreettisemmin käsittelevät keskustelut ovat tosiaan monen mielestä aika huonossa huudossa. Vaikeaselkoisuuden lisäksi (tai sen takia?) ne tuntuvat myös usein johtavan riitoihin keskustelijoiden välillä. Voisiko olla, että skenen ilmapiiri olisi paljon parempi, jos jakolinjoja ja henkilökohtaista loukkaantumista aiheuttavia teoriakeskusteluja ei olisi koskaan käytykään? Syy voi tietysti olla myös keskustelijoissa itsessään: teoriakeskusteluihin osallistuvat ovat usein vahvasti oman näkemyksensä takana ja tuuttaavat sitä sen sijaan, että olisivat mukana oppiakseen muiden ajatuksista.

Pakkohan ei ole osallistua sellaisiin keskusteluihin, joista ei pidä. Mutta sitä sietää pohtia, että pitäisikö kenenkään käydä roolipeliteoreettisia keskusteluja, kun niistä ei tunnu koskaan seuraavan mitään hyvää.

Näkisin mielelläni pelilauta.fi:n avoimena keskustelupalstana, jossa ei tule sellainen tunne, että sanomisia kyylätään, mitataan, analysoidaan tai muuta sellaista.

Hm. Olisiko tuo sitä, että otetaan toisen puheet sellaisinaan eikä ryhdytä asettamaan niitä johonkin kontekstiin tai tekemään arvioita puhujasta itsestään? Olenko oikeassa, jos ymmärrän että koet aloitusviestissäni olleen erittelyn "klassisen roolipelisuunnittelun" ystäviin ja sen vastustajiin loukkaavana? Jos näin on, niin poistan sen ilman muuta.

Omasta puolestani näkisin mielelläni Pelilaudan foorumina, jossa ketään ei ryhdytä herjaamaan hänen sanomisiensa perusteella. Keskustelu keskusteluna ilman henkilökohtaisuuksiin meneviä syytöksiä.

Vaikka tässä viestissä on mainittu nimimerkkejä, tämä viesti ei ole sormenosoitus kenenkään suuntaan erityisesti. Vain huomio toiminnasta, jota on tapahtunut ja ylittää oman mukavuusrajani. Toivon, että kukaan ei ota tätä liian henkilökohtaisesti, ja miettii tätä asiaa yleisesti, eikä vain minun huuteluna (vaikka tämä onkin minun omasta näkökulmasta kirjoitettu)

Haluan ottaa tämän sopivan henkilökohtaisesti. :) Jos koet, että toiminnassani on korjattavaa, niin sano vain suoraan. Aivan hyvin voin poistella viestejäni, jotka koet loukkaaviksi: sitä varten foorumilla on se "ilmoita asiattomasta viestistä" -toiminto. Ei minulla ole mitään erityisoikeutta käyttäytyä kuin norsu, jota muiden täytyy vain väistellä. Jos ehdottomasti haluan pitää kiinni jostain puheenvuorostani, niin voin julkaista sen blogissani yhteisen keskustelufoorumin sijasta.
Pyöreän pöydän ritarit - roolipeli sankaruudesta
Pelintekijän blogi: Efemeros

Poissa Miska

• Ironspine
  • *
    • Profiili
    • Ironspine
« Vastaus #7 : Elokuu 18, 2014, 14:26:30 »
En ole loukkaantunut mistään tai koe, että minua tai muita olisi lokeroitu johonkin. Tämä tietojen kerääminen analyysiksi, muuten kuin esim. jonkun kyselyn kautta osui vain johonkin hermoon, joka herätti paljon kysymysmerkkejä.

En usko, että mitään vahinkoa on syntynyt tai ketään on tahtoen koitettu asettaa huonoon valoon tai kenellekkään kruunua päähän. Heräsin vain miettimään, että "onko tämä ok?".

Minun puolestani mitään eri tarvitse poistaa tai muuttaa.

Poissa Nuurori

• Pelinjohtaja on HERRA
    • Profiili
    • Space Jerusalem
« Vastaus #8 : Elokuu 18, 2014, 14:32:37 »
Miska pelkää, joku sekottaa sen johonkin Ironswinen sikaan, ja vaimo saa kuulla?  ;)

Itse peräänkuuluttaisin tässä (ja myäs edeltä huutelen) huomaavaisuutta sillä tavalla, että antaa kaikkien kukkien kukkia, kun eivät ne kukat itselleen voi. En itse jaksanut lukea tuota ketjua, josta tämä keskustelu alkoi (olen sellainen joka refreshaa jatkuvasti foorumeita ja facebookkia, ja sitten kun tulee jotain uutta, niin huomaan etten jaksakaan lukea sitä). Syynä oli se omasta mielestäni älytön vääntö jostain sanoista. Ratkaisu on olla lukematta tylsiä rivejä, eikä tuohtua niistä. Eikä myöskään säikähtää niitä - ASIANTUNTIJAT eivät voi mitään sille, että heidän perehtyneisyytensä aiheeseen on samalla tuhonnut heidän kykynsä käyttää normaaleja sanoja :D

Niin että annetaan kaikille benefit of doubtia ja relataan, ja jos on jotain, mikä toisissa häirittee, koitetaan ite muuttua!

Sehän on sitäpaitsi aina PELKO, joka johtaa EPÄLUULOON. PELKO häviää leikkimällä yhdessä, tai sen voi niellä kuten tappion. Suussa se karvastelee ja vielä nielusta se haluaa lentää ulos, mutta mahassa se on lievittävä lääke.

Poissa Sam!

• Liked: 3
  • Sami Koponen
    • Profiili
    • Mythopoeia: blogi tarinankerronnasta
« Vastaus #9 : Elokuu 18, 2014, 14:53:29 »
Kaikkiaan minusta kuulostaa, että useampi ei pidä tavastani kirjoittaa epätäsmällisen analyyttisesti eli olla näennäisesti analyyttinen (joku datapohja) mutta kuitenkin tehdä villejä johtopäätelmiä. Koitan jatkossa välttää tätä ja kirjoittaa vain omista kokemuksistani.
Pyöreän pöydän ritarit - roolipeli sankaruudesta
Pelintekijän blogi: Efemeros

Poissa Indust

• Profiili
« Vastaus #10 : Elokuu 18, 2014, 14:54:35 »
Minusta se Sam!n analyysin teko oli ihan ok, kun siinä kerran suoraan ilmoitettiin, mihin analyysi perustuu. Ymmärrän Miskan hämmennyksen ja alkuperäisen kysymyksen "onko ok analysoida vastauksia ketjusta, johon vastanneet eivät selvästikään olettaneet niitä analysoitavan". Itse lähden kuitenkin aina siitä, että kaikkea saa analysoida, kunhan kerrotaan, mitä analysoidaan.

Tuon Sam!n analyysin paikkansapitävyyteen en usko, kun lähde on mitä on. Mutta minusta, toisin kuin ilmeisesti 90 prosentista muita ropeltajia, on viihdyttävää lukea roolipeliteoriaa. Jos sitä ei saa roolipelifoorumille kirjoittaa, niin mihin sitten? Viihteelle on paikkansa, mutta kyllä viihdettä saa, ja minun mielestäni pitääkin, analysoida myös analyyttisesti.

Ja ihmisiä kyllä "analysoidaan" ja kategorisoidaan nykyään(kin) huomattavan paljon sillä perusteella, mitä he nettiin kirjoittavat. Siinäpä syy, miksen enää kirjoita omalla nimelläni yhdellekään foorumille.

Poissa petroos

• Profiili
« Vastaus #11 : Elokuu 18, 2014, 15:06:24 »
Omana kantanani epätäsmällisen analyyttinenkin ote on ookoo. Se on sitä mutua muun joukossa. Ja yksi tapa mieltää ja ymmärtää maailmaa muiden joukossa. Ihan vapaasti mun puolesta.

(Noin muuten olen sitä mieltä että tilastollinen analyysi tällaisesta aineistosta on helvetin vaikeaa ja jos joku sitä tekee vakavissaan niin ison työn saa tehdä siihen että pääsee edes miettimään voiko tuloksista päätellä jotain. Ehkä kuitenkin kannattaisin enemmän laadullisia menetelmiä, tai jopa ihan empiiris-analyyttisen tieteenperinteen ulkopuolisten metodien käyttöä, kun tutkitaan merkitystodellisuutta eikä fyysistä todellisuutta. Jos joku siis vakavissaan.)

Poissa Miska

• Ironspine
  • *
    • Profiili
    • Ironspine
« Vastaus #12 : Elokuu 18, 2014, 15:24:44 »
Sen verran tarkennan omaa kantaani:
- Roolipeliteoria on tärkeää ja kiinnostavaa
- Analyysit on ok
- Sam!:in ja muiden, jotka sitä tekevät vaivannäkö näiden tietojen pureskeluun on kunnioitettavaa
- Antaa kaikkien kukkien kukkia, kunhan tekevät sen puutarhan sääntöjen mukaan, eivätkä vie muiden kukkien ravinteita.
- Pelko motivoi meitä kaikkia jollain tasolla (luultavasti tämänkin aloitusviestin aiheena oli pelko siitä, että tehdäänkö tämän analysoinnin pohjalta turhia tai vääriä oletuksia tai yleistyksiä, tai jotain. En tiedä.)
- Minua ei haittaa argumentointi tai väittely jostain aiheesta, mutta itselläni ei ole aikaa kirjoittaa pitkiä sepustuksia ja perusteluja omista näkökulmistani. Muistan kyllä joskus nauttineeni siitäkin. Osaan kyllä pysyä poissa keskusteluista, jotka minua eivät kiinnosta.

Poissa René T.N.T. Inholeso

• Profiili
« Vastaus #13 : Elokuu 18, 2014, 15:27:09 »
Mulla sitäpaitsi sattuu olemaan varma tieto, että Nokialla OIKEASTI PELATAAN KÄRPÄSTÄ ja pidetään kakkahuumorista. En halua osoitella sormella ketään, koska kaikki muutenkin tietävät ketä tarkoitan!

Poissa Nordic

• Liked: 1
  • * Tupilak *
    • Profiili
« Vastaus #14 : Elokuu 18, 2014, 15:57:10 »
Muuten olen ihan samaa mieltä kuin Miska tuossa ylempänä, mutta ropeteoriaa en kyllä osaa pitää kovin tärkeänä.   8)