Äänestys

Kiinnostaako?

Vihan lapset ei kiinnosta minua
1 (8.3%)
Noppasäännöt eivät kiinnosta/Flow on ihan riittävä
1 (8.3%)
Voisihan niitä vilkaista
6 (50%)
Olen odottanut noppasääntöjä, että pääsisin pelaamaan
4 (33.3%)

Äänestäjiä yhteensä: 12

Kirjoittaja Aihe: [Vihan lapset] kiinnostaako noppasäännöt?  (Luettu 2961 kertaa)

Poissa Sope

  • Moderator
  • *****
  • Viestejä: 1271
  • Liked: 2
  • Pelisuunnittelija - Myrrysmiehet Oy
    • Profiili
[Vihan lapset] kiinnostaako noppasäännöt?
« : Kesäkuu 14, 2014, 21:32:38 »
Olen ymmärtänyt paristakin suunnasta tulleiden viestien perusteella, että Vihan lasten noppasäännöille olisi kaipausta. Onko näin?

Voiko Flow olla yksi syy miksei peliä pelata tai ainakaan sen pelaamisesta ei kirjoitella mihinkään?
”Tuli ei polta tuttuansa”

Poissa Nuurori

  • Viestejä: 1368
  • Liked: 0
  • Pelinjohtaja on HERRA
    • Profiili
    • Space Jerusalem
Vs: [Vihan lapset] kiinnostaako noppasäännöt?
« Vastaus #1 : Kesäkuu 15, 2014, 00:06:47 »
Omaperäiset noppamekaniikat kiinnostaa periaatteessa aina, mutta vastasin nyt, ettei vihan lapset tällä hetkellä kiinnosta tarpeeksi. Vihan lapsien puolesta on tosin sanottava, etten edes omista sitä pelinjohtajan kirjaa, ja se toissavuotinen betaseikkailu ei sellaisenaan houkuta pelaamaan, ja ennenkaikkea ettei mikään muukaan peli innosta tällä hetkellä pelaamaan (vaikka pelaamaan pääsemisellä voisi ollakin terapeuttinen vaikutus).

Vihan lapsien eräs ongelma tällä foorumilla saattaa olla siinä, ettei asetelmassa ole mitään sellaista erityisen koukuttavaa ja omaperäistä, etteikö kuka tahansa tämän foorumin varsin kokeneista pelaajista olisi kokeillut jotakin vastaavaa jossakin pelissä jo aiemmin. En tiedä onko vihan lapsia myyty paljoa, enkä tiedä miten paljon pelinjohtajan kirjan omistaminen itselläni vaikuttaisi, mutta tuskin paljoa, koska en ole Lohikäärmeliittoakaan pelauttnut kuin yhden seikkailun, ja se on sentään oma :)

Joten epäilen, ettei kyse ole välttämättä flowista laajemmin, vaikka se voi olla sitä joidenkin yksittäisten pelaajien tapauksessa. Pelintekijänä olisi kyllä tärkeää saada tietää edes, että pelataanko sitä peliä, ja jos niin miten pelit ovat menneet. Itse tiedän varmasti, että Lohikäärmeliittoa on pelattu vain yhden muun porukan toimesta, josta tosin olen saanut sähköpostitse erittäin arvokasta kommenttia.

Ehkä peleissä pitäisi olla pantti mukana, tyyliin 20 euroa, jonka saa takaisin kun kirjoittaa sitä &¤%K! palautetta




Poissa Miska

  • Ironspine
  • *
  • Viestejä: 530
  • Liked: 5
    • Profiili
    • Ironspine
Vs: [Vihan lapset] kiinnostaako noppasäännöt?
« Vastaus #2 : Kesäkuu 15, 2014, 02:10:49 »
Meinasin kirjoittaa tähän juttuja pelin asetelman selkeydestä, mutta siitä on suoraan sanoen hetki aikaa, kun olen pelin viimeksi lukenut enkä ole enää yksityiskohdista varma, joten pyyhin sen kirjoituksen pois. Mutta tavallaan tässä tiivistyy ehkä Vihan Lasten pulma: Minun pitäisi tietää mistä Niissä on pelissä kyse, mutta en ole enää ihan varma miten asiat menivät. Tuon Ne vs ihmiset -kuvion pitäisi olla vain jotenkin selkeämpi ja helpompi, niin ehkäpä silloin pelikin olisi helpommin lähestyttävä. Ja noppasysteemi auttaisi asiaa mielestäni myös osaltaan.


Onhan tuo peruskonsepti aika selkeä: kapinoidaan Niitä vastaan. Mutta tavallaan juttu kompastuu siihen, että sen selittäminen, mitä Ne ovat, ei olekaan niin helppo juttu.


Jos verrataan vaikka Falling Skiesiin tai V:hen, niin noiden idea on niin paljon helpompi selittää. Vaikka tämä body snatchers -teeman tarkoitus Vihan Lapsissa onkin mielestäni tarkoitus tavallaan hämärtää sitä mitä Ne ovat, se myös tekee pelistä vaikeamman selittää eteenpäin.


Pelin idean selittämisen yksinkertaisuus on mielestäni erikoisspesiaalitärkeää, koska:
- Ihan ensimmäisenä myyt ajatuksen itsellesi ja muille, jotka ovat peliä tekemässä
- Seuraavaksi myyt pelin jälleenmyyjälle tai suoraan asiakkaalle
- Pelinjohtajan pitää myydä idea pelaajille


Jos joku noista kohdista ontuu, peliä ei välttämättä edes tehdä, konsepti jää epäselväksi tai se jää pelaamatta.


Tarkoitus ei ole sanoa, että Vihan Lapset on huono peli. Pidän sitä itse varsin potentiaalisena pelinä, mutta tässä on oma pohdintani sen suhteen, miksi sitä ei ehkä pelata.



Poissa JJKM

  • Viestejä: 582
  • Liked: 0
    • Profiili
    • Vankityrmiä & Louhikäärmeitä
Vs: [Vihan lapset] kiinnostaako noppasäännöt?
« Vastaus #3 : Kesäkuu 17, 2014, 13:47:53 »
Kiinnostusta olisi. Flow ei vain kolahda, sanotaan vielä että ei siinä systeemissä ole mitään viallista se ei vain tartu.

Poissa Nuurori

  • Viestejä: 1368
  • Liked: 0
  • Pelinjohtaja on HERRA
    • Profiili
    • Space Jerusalem
Vs: [Vihan lapset] kiinnostaako noppasäännöt?
« Vastaus #4 : Kesäkuu 17, 2014, 15:40:58 »
Mun täytyy sanoo, etten oo pelannu flowilla koskaan, mutta siitäkin huolimatta mua on hämännyt siinä systeemissä aina se ylimääräinen mekaaninen taso, joka tuntuu jotenkin redundantilta, ja jonka sitten poistin Lohikäärmeliitossa (jonka kehitystyössä flow toimi siis kuitenkin inspiraationa). Kyse on siis tästä käsityksestäni, jonka mukaan flowissa pisteytetään idea ja eläytyminen ja kerrotaan ne keskenään ja katsotaan ylittyykö vaikeusaste. Tämä liittyi vielä jotenkin skilliin. Ye olde skoolissa pelinjohtaja on yksinkertaisesti HERRA, joten jätetään laskutoimitukset sikseen. HERRAN lähestyminen on siis tavallaan sumea flow. Eläytymisen ja idean on tarkoitus hellyttää HERRAN kasvot, niinkuin flowissakin, mutta ilman mekaanista kehikkoa. Free flow.

Tietenkin mekaanista flowia voi käyttää vapaan tulkinnan harjoittelemiseen sikäli, että se edellyttää aina sekä onnistunutta roolipelaamista että kelpaavaa ideaa (koska 1x5 on 5, mutta jopa 2x2 on sentään 4). Toisaalta tämänkin voisi silti yksinkertaisesti jättää pelinjohtajan vastuulle. Kehikko tai ei, kyse on kuitenkin edelleen pelinjohtajan silmän miellyttämisestä. vai pitäisikö sanoa HERRAN.

Noppasysteemien ideana nimenomaan on "vapauttaa" pelaaja HERRAN ikeestä, vaikka todellisuudessa kyse on KOHTALON armoille heittäytymisestä. Usein on tietysti helpompaa hyväksyä kohtalon oikut kuin Jepen iskut hahmolomakkeen alle.



Poissa Sope

  • Moderator
  • *****
  • Viestejä: 1271
  • Liked: 2
  • Pelisuunnittelija - Myrrysmiehet Oy
    • Profiili
Vs: [Vihan lapset] kiinnostaako noppasäännöt?
« Vastaus #5 : Kesäkuu 17, 2014, 21:08:54 »
Roolipelaamisella tarkoitetaan Flow'ssa kuitenkin sitä miten idea sopii hahmoon eli saa hakemalla hakea tilanteita, joissa idea olisi loistava, mutta ei yhtään sovi hahmoon.


Herrasta ja Lohikäärmeliitosta voi keskustella Lohikäärmeliiton ketjussa.
”Tuli ei polta tuttuansa”

Poissa Nuurori

  • Viestejä: 1368
  • Liked: 0
  • Pelinjohtaja on HERRA
    • Profiili
    • Space Jerusalem
Vs: [Vihan lapset] kiinnostaako noppasäännöt?
« Vastaus #6 : Kesäkuu 17, 2014, 21:29:36 »
Eli roolipelipisteytyksessä otetaan huomioon hahmon taidot? vai miten ne taidot vaikutti onnistumiseen?




Poissa Sope

  • Moderator
  • *****
  • Viestejä: 1271
  • Liked: 2
  • Pelisuunnittelija - Myrrysmiehet Oy
    • Profiili
Vs: [Vihan lapset] kiinnostaako noppasäännöt?
« Vastaus #7 : Kesäkuu 17, 2014, 22:15:51 »
Jos hahmolla on uskottava tilanteeseen sopiva taito, voi olettaa, että hän onnistuu haasteesta sen avulla.


Taidot vaikuttaa toki luonteen ja taustan ohella roolipelaamiseen. On luontevaa ratkaista tilanne räjäyttämällä jotain, jos hahmolla on taito "räjäytykset". Jos taas ei ole, voi idea olla sinänsä hyvä räjäyttää jotain, mutta ei amatööristä kuoriudu yhtäkkiä MacGyveria, vaikka pelaaja olisi Runeberg.
”Tuli ei polta tuttuansa”

Poissa Sam!

  • Viestejä: 840
  • Liked: 3
  • Sami Koponen
    • Profiili
    • Mythopoeia: blogi tarinankerronnasta
Vs: [Vihan lapset] kiinnostaako noppasäännöt?
« Vastaus #8 : Kesäkuu 17, 2014, 22:22:51 »
Olen ymmärtänyt paristakin suunnasta tulleiden viestien perusteella, että Vihan lasten noppasäännöille olisi kaipausta. Onko näin?

Poikkeaako Vihan lasten nopallinen Flow jotenkin Stalkerin nopallisesta Flow:sta?
Pyöreän pöydän ritarit - roolipeli sankaruudesta
Pelintekijän blogi: Efemeros

Poissa Sope

  • Moderator
  • *****
  • Viestejä: 1271
  • Liked: 2
  • Pelisuunnittelija - Myrrysmiehet Oy
    • Profiili
Vs: [Vihan lapset] kiinnostaako noppasäännöt?
« Vastaus #9 : Kesäkuu 17, 2014, 22:46:28 »
Lyhyesti: kyllä.


Perustuu noppakouraan, josta poimitaan kaksi parasta tulosta. Ksenokyvyillä myös systeemissä kohtuullisen suuri rooli sekä potentiaalinen mekaaninen haitta.
”Tuli ei polta tuttuansa”

Poissa SnowDog

  • Viestejä: 585
  • Liked: 0
    • Profiili
Vs: [Vihan lapset] kiinnostaako noppasäännöt?
« Vastaus #10 : Heinäkuu 01, 2014, 15:58:43 »
Ainahan noppamekaniikkoja kiinnostaa nähdä :)


Itselläni on nyt takana lähes vuoden kuiva kausi roolipelien suhteen ja varmaan jatkuu ainakin kunnes lomat on lusittu, mutta se on oma lukunsa. En ihan hirveästi Vihan lapsia tunne, eli täytyy tunnustaa etten omista ko. peliä. Tämänkin tunnustettuani en nyt lähtisi myötäilemään sitä, että siinä ei olisi mitään uutta. Avaruusolentojen valtaama Maa on kuitenkin melko harvinainen settingi roolipeleissä, varsinkin kun vertaa fantasiaan, josta harvoin kuulee samaa moitetta.


Miska on kyllä siinä suhteessa oikeassa, että idea pitää myydä moneen kertaan ja siinä auttaa jos se on selkeä. Mikäli avaruusolentojen olemuksessa on jotain epäselvää (en tiedä onko näin), niin se hankaloittaa mahdollisen PJ:n hommaa. Toki tästä on poikkeuksensa, esim. Night's Black Agentsin vampyyrit, joiden perimmäinen alkuperä jne. ovat kampanjakohtaisia, jos olen tämän oikein ymmärtänyt.


Stalkerin omistan ja olen lukenut läpi ja kieltämättä juuri nopattomuus siinä (ja varmasti samalla tavalla myös Vihan lapsissa) on nostanut kynnystä lähteä pelauttamaan sitä. Sen suhteen optionaalinen noppasäännöstö olisi varmaan hyvä juttu.




Poissa Bjanze

  • Viestejä: 23
  • Liked: 0
    • Profiili
Vs: [Vihan lapset] kiinnostaako noppasäännöt?
« Vastaus #11 : Heinäkuu 15, 2014, 11:44:23 »
En ole pelannut mitään roolipeliä pariin vuoteen, mutta luin vähän aikaa sitten Vihan Lasten kirjat ja siinä on kyllä potentiaalia. Lukiessani ajattelin että voisin käyttää settingiä, mutta ottaa nopallisen systeemin pelaamista varten, kun en ole nopattimia systeemejä koskaan pelannut/pelauttanut niin ne epäilyttävät. Eli voisihan niitä noppasääntöjä vilkaista, mutta oma pelaaminen ei tällähetkellä näytä kovin todennäköiseltä. Eli mun kohdallani Flow-systeemi ei ole syy siihen, etten Vihan Lapsia pelaa, mutta jos pelaisin, vaihtaisin silti todennäköisesti systeemiä. (olikohan tästä palautteesta mitään hyötyä:))

Poissa Sope

  • Moderator
  • *****
  • Viestejä: 1271
  • Liked: 2
  • Pelisuunnittelija - Myrrysmiehet Oy
    • Profiili
Vs: [Vihan lapset] kiinnostaako noppasäännöt?
« Vastaus #12 : Syyskuu 15, 2014, 21:58:54 »
Tästä on tulossa ihan Loki-tekstikin, mutta laitetaan nyt tänne.

PLONK - Vihan lasten noppasysteemi

 Mikä tämä on?
PLONK on tarkoitettu osittain korvaamaan Vihan lasten mukana tullut FLOW-sääntöjärjestelmä. PLONK muuttaa pelissä esiintyvät haasteet noppavetoisiksi. Kaikki tässä dokumentissa esitetyt sääntömuutokset ovat ekstraa Vihan lasten perussääntöihin – hahmonluonti, onnistumisten ja epäonnistumisten käsittely sekä ominaisuuspisteiden käyttö toimivat edelleen perussääntöjen mukaan.
Miten PLONK toimii?
PLONK sääntöjärjestelmässä pelaaja heittää kourallisen tavallisia noppia, valitsee niistä kahden suurimman nopan tuloksen ja laskee ne yhteen. Noppien tulosta verrataan pelinjohtajan asettamaan haastearvoon. Jos tulos on yhtä suuri tai suurempi kuin haasteen arvo, läpäisee hahmo haasteen.
Roolipelaamisesta ja ideasta saa molemmista +1 heittoon, jos ne ovat hyviä.
Jos pelaaja heittää useamman kuin kaksi kuutosta, saa hän lisätä +1 tulokseen jokaisesta lisäkuutosesta. Esimerkiksi heitto 6, 6, 6, 6, 4 tulkittaisiin tulokseksi 14.
Haasteiden vaikeusasteet:
Helppo 5
 Rutiini 6
 Haastava 8
 Vaikea 10
 Hyvin vaikea 12
 Lähes mahdoton 14
 Uskomaton 15
Esimerkki:
Pelaaja heittää neljää noppaa ja saa niistä tulokset 5,3,2 ja 2. Hän valitsee noppien tulokset 5 ja 3 saaden siis tulokseksi 8. Tällä tuloksella hän läpäisisi haastavan tason haasteen. Jos idea olisi ollut hyvä ja se olisi sopinut hahmon luonteeseen (roolipelaaminen), olisi tulos ollut 10, jolla läpäisee vaikeatkin haasteet.

 Mistä nopat kertyvät?
Heittoon saa aina yhden nopan sekä
yhden sopivasta Ominaisuudesta, hahmo voi esimerkiksi murtaa ovea voimalla, kunhan hänellä on kunto-ominaisuutta jäljellä
yhden sopivasta Taidosta, jos hahmolla on tilanteeseen sopiva taito saa hän yleensä myös ominaisuusnopan, jos ei ole käyttänyt kyseisen ominaisuuden pisteitä loppuun (esim. voimakas hahmo voi olla muuttanut tappavat laukaukset pintanaarmuiksi)
yhden sopivasta Varusteesta, varusteen tulisi olla juuri hommaan soveltuva tai sellainen varuste, jolla hahmo saa tilanteesta selkeän edun vastapuolta vastaan.
sekä tarvittavan määrän sopivista Ksenokyvyistä, ksenokyvyistä saatavien noppien tulisi olla erivärisiä kuin muut heitettävät nopat, katso syy alta.
Ksenonopat ja ksenohaasteet
Ksenonoppia heitetään joko pelaajan käyttäessä sopivaa ksenokykyä haasteissa tai hahmon altistuessa muukalaisteknologian vaikutukselle, jolloin heitetään yhtä ksenonoppaa jokaista hahmon ksenokykyä kohden. Jos yhdestäkin nopasta tulee tulos “1”, joutuu hahmo muukalaisluonnon vallan alle, ja aletaan toimia pelinjohtajan oppaan ohjeiden mukaan.

 Pelinjohtajan vinkit
Haasteet voi jakaa peruspelistä poiketen pienempiin osiin. Esimerkiksi oven murtaminen tai yksittäisen laukauksen osuminen ovat ihan hyviä haasteita tällä systeemillä, mitä ne eivät ole perussäännöillä. Nämä säännöt tekevät pelistä ehkä arvaamattomamman ja vaarallisemman, koska vastus toimii useammin kuin kerralla ratkaistavissa haasteissa.
 Jos haluat heittää myös vastuksien osalta pelinjohtajana, voit käyttää seuraavaa periaatetta:
 1 tai 2 noppaa, perustyypeillä
 3 noppaa, ammattilaisilla
 4 noppaa, erikoisjoukoilla ja raskaalla kalustolla
 5 noppaa, tehokkailla asejärjestelmillä ja tappavilla avaruusolioilla
 
”Tuli ei polta tuttuansa”