Äänestys

Missä nykyisin keskustelet roolipeleistä ja kuinka paljon?

Tällä foorumilla paljon
Tällä foorumilla vähän
Muulla foorumilla paljon
Muulla foorumilla vähän
En keskustele foorumeilla
Facebookissa paljon
Facebookissa vähän
En keskustele roolipeleistä Facebookissa
Google+:ssa paljon
Google+:ssa vähän
En keskustele roolipeleistä Google+:ssa
Twitterissä paljon
Twitterissä vähän
En keskustele roolipeleistä Twitterissä
Ircissä paljon
Ircissä vähän
En keskustele roolipeleistä Ircissä
Kavereiden kanssa kasvotusten paljon
Kavereiden kanssa kasvotusten vähän
En keskustele rooliepeleistä kavereideni kanssa
Keskustelen roolipeleistä jossain muussa välineessä
En keskustele roolipeleistä (pelaan vain)

Kirjoittaja Aihe: Missä nykyisin käydään roolipelikeskustelua  (Luettu 17246 kertaa)

Poissa Revontuli

• Liked: 0
    • Profiili
Vs: Missä nykyisin käydään roolipelikeskustelua
« Vastaus #15 : Kesäkuu 02, 2014, 16:11:17 »
pelilauta-skene puolestaan on jatkumoa suomalaisen punk-ropeskenelle, joka muuten selittää myös miksi kaikki perustelevat Mikepohjola-antipatioitansa sellout-diskurssilla, vaikka todellinen syy on tietysti kateus Miken ainakin näennäisesti kadehdittavaa asemaa kohtaan.
Melkoisia paljastuksia, varsinkin kun tämä on jo vuosia ollut roolipeliprojektieni virallinen keskustelupalsta! :D
Myrskyn sankarit - Suurkuninkaan miekka ilmestyy Ropeconissa.
http://www.myrskynsankarit.fi/
http://www.facebook.com/myrskynsankarit

Poissa Nuurori

• Pelinjohtaja on HERRA
    • Profiili
    • Space Jerusalem
« Vastaus #16 : Kesäkuu 02, 2014, 16:29:23 »
Paljastinhan jo muinoin roolipelaaja-lehdessä tämän Mike Pohjolan muodostaman ongelman! Harmi ettei niitä foorumeita enää ole jäljellä.

Kaikilla viittasin tietysti kaikkiin asianosaisiin, en kaikkiin pelilaudan kävijöihin, joista varmasti suurimmalla osalla ei ole mitään erityistä mielipidettä tästä mainitusta henkilöstä (mutta pitäisi olla!).

ja tietysti erikseen kysyttäessähän ei löydy ketään :D

Poissa petroos

• Profiili
« Vastaus #17 : Kesäkuu 02, 2014, 17:39:00 »
Oman, Oulu-sentrisen kokemukseni mukaan roolipelaajien yhteisöllisyys, aktiivisuus ja spontaani mielipiteidenvaihto elää vahvana, mutta on siirtynyt intternetistä tosimaailmaan. Ilolla olen seurannut paikallisten nuorisolaisten vireyttä ja paloa tähän harrastukseen ja kaikkeen sen ympärillä tapahtuvaan oheistoimintaan. Siellä he ovat, guerilla-roolipeliaktivistit piilossa vuorilla, ja tsekevaaroina tekevät sitä mistä täällä halutaan keskustella. Olen pyrkinyt pitämään pappaenergiaani touhusta erossa, tarkkailuetäisyyden päässä, etten näivettäisi tuota kukkivan kaunista skeneä, mutta kyllä on sydäntä lämittävää touhua.

Ehkä ympyrä on sulkeutunut ja tosimaailman yhteisöt ovat nyt vuorossa?

Poissa Nuurori

• Pelinjohtaja on HERRA
    • Profiili
    • Space Jerusalem
« Vastaus #18 : Kesäkuu 02, 2014, 21:42:43 »
Nuoria ajatellen sehän on vain hyvä asia, ettei nörttikulttuuri ole enää häpeällistä alakulttuuria. Ehkä minunkaltaisten traumaisten ukkojenkin pitäisi jotenkin päästää irti siitä vastakkainasettelusta. Olisi tietysti helpompaa edetä tässä, jos ei olisi muutenkin syrjäytynyt, köyhä ja katkera*.

*parveketupakointikielto ei ole kiusantekoa. Se tupakansavu imeytyy naapureiden tuuletusräppänöistä sisään siksi, että taloissa on aina alipaine. Tunnen itseni aika voimattomaksi herätessäni tupakanhajuun talossa, jossa on n. 100 naapuria.

Poissa Sope

• RST
  • Liked: 2
  • Pelisuunnittelija - Myrrysmiehet Oy
    • Profiili
« Vastaus #19 : Kesäkuu 02, 2014, 22:46:06 »
Syvä anal yysi:

Ehkä foorumit ovat irc-gallerian tapaan menneen talven lumia. Kaveripiirikeskustelut livenä tai netissä ajavat foorumikeskustelujen edelle, koska kaverit nyt ovat niitä tyyppejä, joiden kanssa viihtyy. Huono puoli noissa keskusteluissa kuitenkin on se, että vaikka aluksi onkin virkistävää keskustella asioista samanmielisten ja mieleisten tyyppien kanssa, tulee niissä äkkiä sellainen oman pierun haisteluringin fiilis.

Itselle aikanaan iski foorumi (taisi olla praedor.orgin foorumi), koska siellä sai tuoda julki ajatuksiaan ja sinne kirjoitti myös ainakin yksi tunnettu tyyppi (Burgeri). Ei pidä väheksyä sitä puolta foorumeissa, että niihin kirjoittaa myös pelientekijät, larppien järjestäjät jne. Ja juuri niiden pelien, joista itse pitää. Jos sattuu pitämään jostain viimeisen kymmenen vuoden aikana julkaistusta suomalaisesta roolipelistä, on varsin todennäköistä, että sen pelin tekijä ainakin lukee tätä foorumia.

Itse olen myös tuosta poterohommasta varsin eri mieltä. Emme ole poteroissa vaan pikemminkin suurin osa porukasta on jo kokenut kaikki viime vuosien kiistat ja arpiset veteraanit ei enää jaksa kähistä. Burgeri vs. Larppaajat yms. oli ensin ja sitten Suomen Forge vs. muut oli Roolipelaajan foorumin aikaan.
”Tuli ei polta tuttuansa”

Poissa Indust

• Profiili
« Vastaus #20 : Kesäkuu 03, 2014, 06:35:25 »
Arpiset veteraanit eivät ole muuttaneet mielipiteitään mihinkään, mutta eivät jaksa enää edes puolustella niitä. Ehkä tätä kehitystä ei kannata kutsua bunkkeroitumiseksi, vaan jo linnoittautumiseksi, kun ei enää jakseta ampua takaisinkaan, vaan ampuma-aukotkin suljetaan. Tämä on nettimaailmassa täysin ymmärrettävää, kun on loppupelissä täysin toivotonta saada toisia ymmärtämään oma näkökulma. Kasvokkain keskustellessa (tai vaikka Ropecon-esitelmää pitäessä) se on edes teoriassa mahdollista.

Ehkäpä keskustelut pitäisi vaihtaa yksipuoleisiksi julistuksellisiksi manifesteiksi, joista ei ole tarkoituskaan keskustella, ainoastaan esitellä mielipiteitä ja näkemyksiä. Ikivanha "Turun koulukunnan manifesti" koskien "turkulaista larppaamista" oli aikoinaan kohtuullinen esimerkki. Samaten oli joskus se Jaakko Stenrosin ylläpitämä pervasiivista larppaamista käsittelevä nettisivusto, jonne otettiin mielipidekirjoituksia aiheesta. Minutkin onnistuttiin suostuttelemaan kertomaan oma (negatiivinen) mielipiteeni pervasiivisesta larppaamisesta. Sitä sivustoa ja sivuston mielipideblogauksia lukiessani minusta tuntui, että ymmärsin ihmisiä ja aihealuetta paljon paremmin kuin yhdessäkään forumikeskustelussa, siitäkin huolimatta, että 80 prosenttia kirjoittajista oli selkeästi eri mieltä kanssani.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 03, 2014, 06:37:30 kirjoittanut Indust »

Poissa Sope

• RST
  • Liked: 2
  • Pelisuunnittelija - Myrrysmiehet Oy
    • Profiili
« Vastaus #21 : Kesäkuu 03, 2014, 09:38:46 »
Arpiset veteraanit eivät ole muuttaneet mielipiteitään mihinkään, mutta eivät jaksa enää edes puolustella niitä.

Enpä tiedä. Vielä Roolipelaajan foorumin alkuaikoina oli sellaista "Olette pelanneet roolipelejä vuosia väärin ja teidän kaikkien pitäisi maistaa Edwardsin ilosanomaa", joka on vaihtunut enemmän "kukin tyylillään" -meiningiksi. Toisaalta on linnoittauduttu, kun ei jakseta enää inttää, mutta toisaalta on alettu ymmärtää toisia enemmän.
”Tuli ei polta tuttuansa”

Poissa Nordic

• Liked: 1
  • * Tupilak *
    • Profiili
« Vastaus #22 : Kesäkuu 03, 2014, 11:27:48 »
Mä en välitä inttää enkä väitellä, jokainen pelatkoon niin kuin iloiseksi näkee.
Se on vaan vuosien aikana välillä ihmetyttänyt, että niin moni haluaa kovin paljon analysoida, teknistää ja akateemisesti määritellä pelaamista. Itsekin olen järjestelmällinen, analyyttinen ja (kai) ihan fiksu tyyppi, mutta (ehkä juuri sen vuoksi) olen aina halunnut nimenomaan pelata roolipeliä, en pilkkoa sitä paloiksi. Fantasiamaailmaan, hahmoihin ja tarinaan eläytyminen ovat oman pelaamiseni idea, eivät sääntömekaniikkojen analysoinnit, teoreettiset manifestit tai koulukuntien erot.

Poissa By-Tor

• Profiili
« Vastaus #23 : Kesäkuu 03, 2014, 12:27:07 »
Vielä Roolipelaajan foorumin alkuaikoina oli sellaista "Olette pelanneet roolipelejä vuosia väärin ja teidän kaikkien pitäisi maistaa Edwardsin ilosanomaa", joka on vaihtunut enemmän "kukin tyylillään" -meiningiksi. Toisaalta on linnoittauduttu, kun ei jakseta enää inttää, mutta toisaalta on alettu ymmärtää toisia enemmän.

Ehkä poteroituminen kielikuvana on moniselitteinen tai epäselvä, mutta minulle poteroituminen on juuri tätä: ollaan hiljaa, yksin, näkymättömissä, paikallaan. Jos jotain tulee suoraan päälle, pitää reagoida, muuten ei. Poterossa ollaan, koska liikkuminen on syystä tai toisesta vaarallista ("this demonstrates the value of not being seen"). Jossain on maailma näytteillä, mutta poteroon se ei näy eikä kuulu.

Potero maahan kaivettu kuoppa. Se on alkeellinen puolustuslinnoite ja siten linnoittamisen ensimmäinen vaihe. Vastustan kiusausta venyttää kielikuvaa pidemmälle.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 03, 2014, 12:52:31 kirjoittanut By-Tor »

Poissa By-Tor

• Profiili
« Vastaus #24 : Kesäkuu 03, 2014, 12:49:24 »
Se on vaan vuosien aikana välillä ihmetyttänyt, että niin moni haluaa kovin paljon analysoida, teknistää ja akateemisesti määritellä pelaamista.

Ihmisellä on käsitteellistämisen kyky. Se on kuin kirottu vasara, jota pidellessä alkaa nähdä pelkästään nauloja.

Poissa petroos

• Profiili
« Vastaus #25 : Kesäkuu 03, 2014, 13:34:15 »
Osa vanhoistä jääristä poteroituu ja osa haluaa keskustella roolipeleistä, jotkut jopa väitellä ja inttää niistä. Tai haluaisi, mutta ei voi kun kukaan ei keskustele takaisin.

Nyt sanoisin, että tässä taitaa olla tämä heinäsirkkailmiö. Vanhat patut niinkuin minä ei enää kuule heinäsirkkoja ja nehän on silloin vienyt "sernopiili" ja muut saastutukset, kun kyllä niitä ennen kuului. Le Gasp. Skene kuolee kun en ennää havaitse sitä!

Vaan eihän se skene minnekään kuole, se on sielä kuulokäyrän toisella puolella vaan. Oulun kokoisessa kylässäkin jos on varovaisesti arvioiden ~ 200 (yli)aktiivista alle 27 wee ropeltajaa, jotka ovat niin aktiivisia, että haluavat käydä konissa (monta kertaa vuodessa!) pelaamassa muitten kanssa, ja varmaan kymmenen kertaa tuo ihmisiä jotka pelaavat enemmän tai vähemmän aktiivisesti ja 40-50 sellaista jotka on varsinaisia aktiiveja addiktoituneita peli-iltojen ja luolakerhojen satunnaisia kävijöitä, ja keskustelevat keskenään ja tekevät eläväksi tätä toimintaa ja ehkä 10 sellaista, jotka uhraa huomattavan osa omasta vapaa-ajastaan siihen että pyörittävät jokanäköistä toimintaa niille muille, niin ei siinä ole mitään kuollutta. Uutta porukkaa lappaa sisään joka syksy ja aktiivisuustaso tuntuu olevan ylöspäin. En jaksa uskoa etteikö tilanne olisi muissa kaupungeissa samansuuntainen.

Se vanhojen jäärien skene kuolee. Oha se varma että saavat (saamme) päristellä partojaan omissa poteroissaan. Mutta se ei nuorisoa kiinnosta pätkääkään. Ja hyvä niin. Sitten on näitä porttihuumehörhöjä niinkuin Mike ja tämä sikaroolipelin tekemättä jättänyt powerhouse, jotka koukuttaa jopa lapsosia tähän touhuun UUSILLA KOTIMAISILLA PELEILLÄ. Optimismihan tässä valtaa ihmisen. Vaikka vanhojen vänkääjien ummehtuneet ympyrät kuolee sydän- ja verisuonitauteihin niin nuori kansa se pelaa vaan! Ja siellä se tuore ja relevantti keskustelukin käydään, vaikkakin enemmän paikallisessa mittakaavassa kuin jossain virallisessa skeneaktiivien jäykässä viitekehysmaailmastossa. Eikä se ole sellaista keskustelua jota me ymmärrämme tai joka meitä kiinnostaa, ne keskustelee siitä miten ne itse pelaa ja mitä tehdään seuraavaksi ja jostain mistä mulla ei ole mitään hajua.

Että vähän siltä kuulostaa, että vanhat pertsavalmentajat kitisee kuinka talviurheilu kuulkaas loppuu tästä maasta ja siellä on rinteet täynnä rinnepummia ja lautailijaa, joita ei vois vähempää kiinnostaa joku suon kulkijoiden hemohessiräkä poskella.

Ite aion elää neljänkympin kriisiäni ihan täysillä ja pusken sinne nuorison sekaan salaa pelaamaan niin kauan kuin päästävät mukaan.

</porvoo>

Poissa By-Tor

• Profiili
« Vastaus #26 : Kesäkuu 03, 2014, 14:19:31 »
Skene kuolee kun en ennää havaitse sitä!

Vaikka vastauksessasi on paljon hyviä ja toivoa herättäviä ajatuksia, itse en ainakaan kirjoittanut skenen kuolemasta, vaan yhdistävän ja jaetun roolipelikokemuksen pirstoutumisesta ja roolipelikeskustelun ongelmista. Ketjun aloittava kyselykin kartoittaa, missä sitä heinäsirkkojen sirinää vielä kuuluu.

Muuten kokemukseni ovat samansuuntaiset: tutustumalla tuntuvasti nuorempiin tyyppeihin (alle 30-v) löytyy innokasta peliseuraa, joka ei nuohoa keskustelupalstoilla tai puhu paradigmoista.

Poissa Nordic

• Liked: 1
  • * Tupilak *
    • Profiili
« Vastaus #27 : Kesäkuu 03, 2014, 15:03:38 »
Joo, naavautumisen estämiseksi olemme koettaneet toimia esimerkillisesti. Meidän peliporukkaamme kuuluu vanhojen jäärien lisäksi myös nuorempaa pelaajakuntaa; tällä hetkelläkin yksi kolmikymppinen ja yksi vähän päälle parikymppinen. Nuoremman polven viaton idealismi pitää meidät ukotkin virkeänä, kun sille iloisesti nauraa hekotamme.    8)

Poissa Ilkka

• Profiili
« Vastaus #28 : Kesäkuu 11, 2014, 16:37:48 »
Itse asiassa, en oikein keksi, mistä roolipelifoorumeilla pitäisi keskustella.

Mulle itselleni foorumit ovat/olleet tällaisen keskustelun alustoja:
- "Roolipeliteoriat" ja roolipeleistä yleisemmin keskustelemaan oppiminen (sosiaalistumista)
- Tiedolliset tarpeet, mutta ennen kaikkea oman tiedon levittäminen (itsekorostusta)
- Pelituotteiden toimittaminen (tuottamista)
- Satunnainen kommentointi, kun töissä on tylsää (häröilyä)

Satunnainen kommentointi on aika turhaa ja olen ampunut itseäni jalkaan useamman kerran. Parempi ilman. Pelituotteiden toimittamiselle etäporukalla on nykyään oikein hyviä alustoja. Jengi on oppinut googlaamaan ja Wikipedian artikkelit ovat aika hyviä, joten tiedollisia tarpeita ei liene enää samalla tavalla kuin joskus aikaisemmin. Bastardimiekan esikuvista ei jaksa tuhannennen kerran jaaritella. Omalta osaltani olen löytänyt hyvän ymmärryksen siitä, mitä tämä harrastus minulle on, enkä enää jaksa kuin joko nyökytellä tai puistella päätäni.

Epäilen, että oikea harrastamiseni, siis roolipelaamiseni ja siitä kirjoittelu, olisi jopa runsaampaa ja meistä kaikista hauskempaa, jos en käyttäisi aikaani foorumeilla roikkumiseen vaan vaikkapa pelien vetämiseen tai tausta-aineiston kirjoittamiseen. Netti nyt vain sattuu olemaan usein auki ja foorumeille on helppo kurkata... Tyhjäntoimittaminen ja tyhjänjauhaminen on helppoa.

Mulla ei siis enää ole konkreettista tarvetta foorumikeskustelulle, eikä mun osallistumiseni ole keskustelua kannattalevaa vaan lähinnä sitä kommentoivaa. Jossain määrin tää myös lähestyy itsetutkiskelevaa blogaamista. Olen ollut huomaavinani samaa myös muissa jäljellä olevissa foorumiaktiiveissa. Tämä ehkä on sitä naavaistumista?

Kunhan tutkin näitä foorumeita. Kiinnostavaa dataa sosiokulttuurisesta ilmiöstä, jossa on ollut itse mukana. Analyysiharjoitelmia ja kupillinen nostalgiaa.  :)

Ilkka
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 11, 2014, 16:48:54 kirjoittanut Ilkka »
Ei sanoo: Eikö? Eiköhän!

Poissa Miska

• Ironspine
  • *
  • Liked: 5
    • Profiili
    • Ironspine
« Vastaus #29 : Kesäkuu 12, 2014, 08:23:34 »
...ja tämä sikaroolipelin tekemättä jättänyt powerhouse, jotka koukuttaa jopa lapsosia tähän touhuun UUSILLA KOTIMAISILLA PELEILLÄ.

Veikkaan, että tällä viitataan minuun :)

Sotakarjuista pari juttua, jota ei ehkä moni tiedä (tämä siis tiedoksi kaikille, joita asia kiinnostaa tai koskettaa, ei vain sinulle Petroos):

- Ihan ensin, peli on edelleen suunnitelmissa julkaista. Kuvitukset siihen olisi valmiina ja yli 160 sivua tekstiäkin tuli joskus taannoin kirjoitettua peliä varten muutamissa viikoissa ja sitä tuli testattua useampaan otteeseen. Pelitestauksen tulokset eivät kuitenkaan tyydyttäneet, joten pelimekaanisesti tuo jäi hieman kesken ja jätin tuon projektin hautumaan.

- Toiseksi, Sotakarjujen kirjoittaminen oli minulle eräänlainen hyvin henkilökohtainen terapiaprojekti, jonka kirjoitin poikani kuoleman jälkeen. Tuollaisten tapahtumien jälkeen sitä taipuu miettimään koko elämänsä uusiksi ja katsomaan maailmaa vähän eri näkökulmasta. Koko kirjan "haistakaa vittu äpärät ja nähkää minkä paskaläjän päällä tämä maailma makaa" -oli pitkälti omaa mustan ja synkän huumorin varjoon verhottua surua ja tuskaa, jonka halusin huutaa itsestäni ulos, parhaiten osaamallani tavalla. Kirjoittamalla roolipelin. KUn peli ei putkahtanut helposti valmiiksi ja alkoi oma puhti ja aika loppua, tuntui myös pelin loppuun saattaminen vähemmän kiinnostavalta. Mutta, nyt kun aikaa on vierinyt, voi tuohon peliinkin suhtautua paljon objektiivisemmin. Astraterran jälkeen olisi tarkoitus laittaa tuo kasaan ja saattaa tuo sisäisen kivun tuotos maailmalle viimeiselle matkalleen. Jos oikein syvällisiksi heittäydytään, ehkä en ole vielä ollut valmis päästämään irti tuosta tuotoksesta, joka on minulle kuitenkin omalla erikoisellaan tavalla osa edesmenneen poikani muistoa.

...

Mutta, muihin aiheisiin. Liittyen tähän roolipeleistä keskusteluun eri kanavissa, omalla kohdalla on käynyt niin, että kaiken muun keskellä esimerkiksi Facebookin ryhmät ovat osoittauneet itselle hedelmällisemmiksi ympyröiksi. Muun muassa siksi, että voi käydä nopeita "täsmäkeskusteluja" tai asiat ovat vain sen luonteisia, että ne eivät sovi julkiseen keskusteluun (uusien pelien kehitys, maailmanvalloitussuunnitelmien punominen, henkilökohtaiset kuulumiset ja sitä rataa). Ja kaikista suurin syy lienee se, että vietän nykyään aikaa tosi paljon bussissa, jossa on puhelimelta helpompi käydä nopeaa vuoropuhelua ihmisten kanssa, joille ei tarvitse selittää jokaisen kommenttinsa perusteita tai huomioida sitä, että kirjoittaa julkisesti. 

Seuraan edelleen keskusteluja täällä ja minusta on hienoa ja tärkeää, että meillä on Suomessa oma roolipelaamiselle omistettu foorumi.  Usein vain tuntuu, ettei minulla ole mitään kovin tähdellistä huudeltavaa tänne foorumille tai joku on sen jo puolestani tehnyt. Sanonut siis saman mielipiteen mikä minulla olisi. Mielelläni tosin osallistuisin keskusteluun täällä enemmänkin, mutta monesti tyydyn vain seuraamaan, mitä muut puhuvat. Mutta sanon kyllä sanottavani, kun sellaista on.