Kirjoittaja Aihe: Tracon-demot  (Luettu 1518 kertaa)

Poissa IsoVihree

• Liked: 0
    • Profiili
Tracon-demot
« : Syyskuu 15, 2013, 17:33:07 »
Lauantaina vedin neljä kertaa 45-minuuttisen demoskanaarion. Sunnuntaina lainasin peliä muille Suomi-skenen demosedille, kun vedin omaa pidempää conipeliäni enkä siksi päässyt itse demottamaan. Olisi kiinnostava kuulla sunnuntain pelejä vetäneiltä heidän kokemuksistaan, mutta tältä homma näytti minun vinkkelistäni.

Ensinnäkin Myrskyn kokeilemista oli erittäin helppo myydä satunnaisille ohikulkijoille. Sanoin, että kyseessä on fantasia-Robin Hood, ja porukka tajusi heti, missä mennään, ja jopa puolet houkutelluista yleensä innostuikin kokeilemaan. Tuttua on helpompi lähestyä kuin jotain ihan ufoa. Kun kokeilijat hieman saattavat jännittää roolipelaamista sinänsä, on mukavaa, että genre on tuttu.

Olin apulaisineni tehnyt yhden valmishahmon kustakin hahmoluokasta. Demon aluksi näytin hahmoluokkien kuvia sääntökirjasta ja jaoin hahmot siinä samalla. Suurin osa valitsi hahmonsa näin. Jotkut eivät osanneet päättää, jolloin he valitsivat hahmonsa ns. randomilla jäljelle jääneistä. Kaikissa neljässä demossa oli mukana eränkävijä, kolmessa ritari ja sikopaimen. Aarnia, niekkaa ja staaloa pelattiin myös. Kukaan ei pelannut velhoa. En juurikaan selvitellyt sääntöjä tässä valmisteluvaiheessa, vaan vedin kartan esiin ja kerroin asetelmasta, jossa ilkeä vallananastaja sortaa tavallista kansaa ja viherhuput (eli pelaajahahmot) laittavat pahiksille kampoihin.

Tästä siirryimme sujuvasti itse skenaarioon, jossa sankarit ovat tulleet Rekonin kylään hankkimaan tarvikkeita. Kylän aukiolle on kuitenkin pystytetty hirttolava ja kotkakersantti pitää tulikivenkatkuisen puheen maamoukkien petollisuudesta yms. Puheen lopulla esiin raahataan pahasti piesty seppä Gandor, viherhuppujen ystävä, ja kersantti ilmoittaa, että kapinallisten auttamisesta kiinni jäänyt miekkonen hirtetään puolilta päivin. Tässä kohtaa sitten kysyin pelaajilta, mitä he tekevät.

Kaikki porukat sujahtivat saman tien sisälle pelaamiseen ja demoissa nähtiin monenlaisia ovelia ja suoraviivaisempia tapoja pelastaa seppä majatalon ladosta, jossa hän oli vankina odottamassa kuolemaa. Kaikki porukat pääsivät vähän taistelemaan ja useimmat myös hieman sosiaalisiin vuorovaikutustilanteisiin. Juuri sen verran, että tuli tuntumaa noppien heittämiseen ja pelimekaniikkaan. Jälkikäteen ajatellen skenaariossani oli se vika, että kiipeilyyn, hyppimiseen yms. ninjailuun ei ollut skenaariossa sisäänrakennettua tarvetta, jolloin tasapaino jäi käyttämättä. Erikoiskykyjä ja tähtiä käytettiin muutaman kerran. Veikkaan, että niitä olisi hyödynnetty enemmän, jos taistelua olisi nähty enemmän. Koko ajan opetin sääntöjä sitä mukaa, kuin niitä tarvittiin. Oppimiskynnys ei käynyt ylitsepääsemättömäksi kenellekään.

Tyypillinen demotettava oli teini-ikäinen tyttö, mutta joukkoon mahtui myös parikymppisiä ja varhaisteinejä ja yksi aikamies, joka oli viimeksi pelannut 80-luvulla. Aivan MS:n kohdeyleisön nuorimpia edustajia ei valitettavasti joukkoon mahtunut, mutta veikkaan, että peli toimiikin parhaiten tuollaisille 12+ ikäisille.

Itselle jäi fiilis, että MS toimii hyvin roolipelaamiseen johdattavana pelinä. Pelin hyvin perinteinen genre on ilman muuta vahvuus. Samoin mekaniikka on nopea omaksua. Itse tosin ehkä luopuisin turhasta ominaisuusarvo/ominaisuusbonus-jaosta ja käyttäisin suoraan pelkkiä bonuksia. Tuli sellainen olo, että tätä olisi kiva pelata itsekin ja pelinjohtaminen oli hauskaa. Demoyleisö tuntui valtaosaltaan nauttineen pelaamisesta, mikä oli minun ykköstavooitteeni. Ehkä tuosta joukosta joku aloittaa pelaamisen. Se toki on kiinni siitäkin, onko kaveripiirissä pelikavereita jne. Nyt kuitenkin pystyi suoraan sosoittamaan pelin, jolla aloittaa, jos kiinnostusta riittää. Olisi kiinnostava tietää, miten MS myi Traconissa.

Poissa Revontuli

• Moderator
    • Profiili
Vs: Tracon-demot
« Vastaus #1 : Syyskuu 18, 2013, 11:09:43 »
Kiitos paljon demottamisesta! Olen ajatellut tehdä valmishahmoja myös nettiin tulostettavaksi, koska ne tietysti juuri demotilanteessa helpottavat. (Vaikka "oikeassa" pelissä oman hahmon tekeminen onkin tärkeä osa hupia.)

Testaajajakauma vastaa aika hyvin meidän ostajajakaumaa. Ropeconissa ostajat olivat pääasiassa 30+ miehiä, jotka ostivat pelin lapsilleen, täällä 15-25-vuotiaita naisia, jotka ostivat sen itselleen.

Myyntialueen sulkeutuessa myimme viimeisen kappaleen, eli myimme päivää kohden hiukan paremmin kuin Ropeconissa. Itse ainakin tästä vähän yllätyin. (Tosin Ropeconissa peliä myytiin myös Fantsun tiskillä.
Myrskyn sankarit - Suurkuninkaan miekka ilmestyy Ropeconissa.
http://www.myrskynsankarit.fi/
http://www.facebook.com/myrskynsankarit

Poissa IsoVihree

• Profiili
Vs: Tracon-demot
« Vastaus #2 : Syyskuu 18, 2013, 17:41:34 »
Eipä kestä! Taidanpa vetää peliä Ropeconissakin, oli sen verran mukavaa.

Valmishahmot toki helpottaisivat demottamista, mutta Sankarien hahmonluonti on niin nopsaa, ettei tuosta isoa vaivaa koitunut. Jos valmishahmot tekee, pelaajakirjan komeita hahmoluokka potretteja kantsii ehdottomasti hyödyntää. Eränkävijän kuva varsinkin laukaisee useissa sellaisen "Mä haluun olla toi!" -reaktion.

Hyvä, että peli myi, ja erityisen kiva kuulla, että se vetää tyttöjä/naisia pelaajikseen. Olet ilmeisesti ratkaissut iänikuisen miksi tytöt ei pelaa -ongelman.  :)   Veikkaan, että tytöt tykkäävät, kun peli ei vaikuta mitenkään erityisesti tytöille tehdyltä mutta siinä ei myöskään ole minkäänlaista seksismiä ja muuta sellaista paskaa. Ainakin oma tytär pitää lähtökohtaisesti kehnompana kaikkea, minkä mieltää tytöille suunnatuksi. Sukupuolineutraalin pelaamisen puolesta!