Kirjoittaja Aihe: Ahlaisten larppikylä  (Luettu 3064 kertaa)

Poissa JJKM

• Liked: 0
    • Profiili
    • Vankityrmiä & Louhikäärmeitä
Ahlaisten larppikylä
« : Elokuu 29, 2013, 10:20:31 »
Törmäsin tälläiseen uutiseen, tai siis eräs tuntemani niskaparta linkitti mulle uutisen siitä. Mitä ja ketkä tuonne oikein on väsäämässä? Tietääkö joku mistä on kyse?

http://yle.fi/uutiset/kirkonkyla_innostui_live-roolipelista_-_rakenteilla_oma_larppikyla/6797588

Poissa Nordic

• Liked: 1
  • * Tupilak *
    • Profiili
Vs: Ahlaisten larppikylä
« Vastaus #1 : Elokuu 29, 2013, 11:13:52 »
Muuta en tiedä mutta tuo tieto oli kertakaikkisen mykistävä:
"Lammen rannalla on kaksi rantaa"      8)

Poissa JJKM

• Profiili
« Vastaus #2 : Elokuu 29, 2013, 11:20:31 »
Muuta en tiedä mutta tuo tieto oli kertakaikkisen mykistävä:
"Lammen rannalla on kaksi rantaa"      8)

Mystistä, mutta käy järkeen, kun katselee järven pintaan niin siellähän näkyy vastassa joku tyyppi, vetehinen tms. siellä toisella puolella ja voimme olettaa että hän seisoo myöskin rannalla mutta ei samalla.

Poissa Kuusikeiju

• RST
  • Liked: 7
    • Profiili
« Vastaus #3 : Elokuu 29, 2013, 13:01:11 »
Vau! Onko täällä laudalla ketään porilaista, joka voisi valaista kulissien takaa?
Uusia Roudan maa -roolipelejä saa minulta
hintaan 42 (laita yksityisviestiä)

Poissa JJKM

• Profiili
« Vastaus #4 : Elokuu 29, 2013, 13:18:40 »
Tuosta olisi mielenkiintoista kuulla tai lukea lisää koska erilliset larppikurssit ja muut yksityiskohdat viittaavat hyvin organisoituun ja vakiintuneeseen toimintaan.

Eihän näin isot jutut vain tupsahda tyhjästä. Kulunutta Galapagos-vertausta käyttääkseni pöytäpelipuolella tuskin kukaan kehittyy eristyksissä kun esimerkiksi kuunarit Pelilauta ja Majatalo pitävät huolta että kaikissa paitsi eristäytyneimmissä saarissa leviävät uutiset ja vaikutteet. Larppaajat eivät kuitenkaan enimmäkseen vaikuta sellaisilta itsekseen nurkassa hykerteleviltä tontuilta.

Poissa Revontuli

• Profiili
« Vastaus #5 : Syyskuu 02, 2013, 09:11:18 »
Mun tietääkseni Porissa ei ainakaan ole ollut mitään valtavaa larppiskeneä, mutta itse olin kyllä muutama vuosi sitten Porin kirjastossa vetämässä kaksipäiväisen larpinkirjoittamis- ja -järjestämiskurssin. Se ei kai liittynyt juuri Ahlaisiin mitenkään, joten en tiedä, oliko siellä tuota väkeä tutustumassa harrasteeseen.
Myrskyn sankarit - Suurkuninkaan miekka ilmestyy Ropeconissa.
http://www.myrskynsankarit.fi/
http://www.facebook.com/myrskynsankarit

Poissa Solja

• Profiili
« Vastaus #6 : Lokakuu 04, 2013, 20:10:51 »
 Heipparallaa vaan, kirjoitin tuossa äskettäin pitkän sepustuksen aiheesta ja sitten se hävisi bittiavaruuteen, voitte ehkä kuvitella vitutuksen määrän. Vaan ei muuta kun alusta.

Olen siis tuo kaveri joka pyllistelee tuossa artikkelin kuvassa. Olen armaan aviomieheni kanssa jonkunnäköisenä veturina tässä meidän larppihankkeessa. Mutta aloitan nyt ihan alusta. Koko homma alkoi alkuvuonna 2012. Ahlaisten nuorisoseuran alaisuudessa toimiva Ahlaste tuubi-niminen nuorten mediahanke halusi tehdä videon larppaamisesta. Minulla oli jonkun verran kokemusta koko aiheesta, mutta edellisestä pelistä oli vuosia aikaa, muulla porukalla ei juuri ollut käsitystä aiheesta. Aloitettiin siis pikaisella ”intensiivikurssilla”, jonka aika pyrin lähinnä selvittämään nuorelle pelaajajoukolleni, mitä larppaaminen oikein on. Sitten kaavittiin asustukset kasaan itse kunkin vaatekaapeista sekä kesäteatterin varastoista. Hahmot olivat lyhyesti kirjoitettuja ja muutenkin koko homma oli kieli poskella tehtyä. Sähellys tarttui nauhalle ja tässä on tulos: http://www.youtube.com/watch?v=LyiflDUENuQ

Peli meni hyvin ja kaikilla oli kivaa, joten larppaus sai jatkoa. Nuorisoseuran hallituksessa virisi ajatus, jotta haetaanpas EU-hanke ja rakennetaan larppaajille oikein kunnon pelialue. Hanke saatiin, ihme kyllä, vaikka hakijoita oli paljon. Ensimmäiseksi hankittiin vähän kankaita ja tehtiin vaatteita seuraavaa peliä varten. Tammikuussa 2013 alkoi uusi larppikurssi, tällä kertaa vähän perusteellisempi. Kokoontumisia oli kerran kuussa ja niissä käytiin läpi larppaamiseen liittyviä asioita kuten proppausta, puvustusta, erilaisia fantasiamaailmoja, bofferointi ym. Rakensimme myös omat bofferit. Voi sitä jeesusteipin määrää… Kesän korvalla oli seuraava peli, jonka satoa on tässä videossa: http://www.youtube.com/watch?v=UqvTT7xcDz0

Larppialueen rakentaminen alkoi syksyllä, eikä siinä sitten kauaa nokka tuhissut. Ensin nousi hirsirakennus, jonka tarkoitus on markkeerata tavernaa. Koko jäi niukin naukin alle kymmenen neliön, koska silloin ei tarvittu rakennuslupaa. Jäljelle jääneistä hirsistä tehtiin vielä laavu yöpymistä varten. Alueelle siirrettiin kesäteatterilavasteena palvellut pikkukoppero, josta vartiokaarti saa oman sopen. Paikalle on tulossa vielä nuotiokota, jonka seuran puheenjohtaja on ihan henk. koht. varoistaan hankkinut. Nuotiopaikka olisi ehkä ollut tunnelmallisempi, mutta emme halunneet alueen houkuttelevan asiattomia kaljottelijoita. Tämä siis tähän asti, jatkoa seuraa, mutta nyt alkaa olla hankerahat tällä erää käytetty. Lopuilla rahoilla ostettiin vielä larppiasuja puvustusta helpottamaan.

Semmonen oli se stoori. Lisää sopii kysellä vaikka sähköpostilla solja.sukanen at luukku.com. Olen halukas kertomaan tästä asiasta käytännössä niin paljon kuin joku jaksaa kuunnella.

Pelaajakantamme on melko nuorta, mutta se ei missään nimessä ole heikkous. Lasten ja nuorten mielikuvituksen rajat ovat paljon laajemmalla kuin meidän aikuisten, vaikka tietysti meillä on myös aikuisia pelaajia. Joskus on haastavaa kirjoittaa peli niin, että se on riittävän mielenkiintoinen aikuisille ja isommille nuorille, muttei kuitenkaan liian ahdistava lapsille. Ikärajaksi olemme pistäneet 12 vuotta, joten ihan pieniä lapsia ei ole mukana.

Ja sitten siitä lammesta… Tosiasiassahan siinä on vain yksi ranta, koska se sama ranta kiertää koko lammen ympäri. Mitä herra toimittaja lienee tässä ajanut takaa on se, että lammessa on kaksi ”satamaa” eli siis paikkoja joihin on hyvä paatilla rantautua. Nyt ei puutu kun se paatti. Eli jos jollain pyörii nurkissa ylimääräisiä ruuhia yms. niin ottakaa yhteyttä. Ja pelaamaan pääsee vaikkei olisikaan ahlaslainen.

Poissa Kuusikeiju

• RST
  • Liked: 7
    • Profiili
« Vastaus #7 : Lokakuu 05, 2013, 10:16:18 »
Siis niin siisti juttu! Tästä saisi hyvän artikkelin ja noston Lokiin. Tuohan muistuttaa jo ympäristönä Rajakatseen tavernamiljöötä, noin rakennusfunktioiden näkökulmasta. Aiheutti välittömän "vau!"-tunteen.
Uusia Roudan maa -roolipelejä saa minulta
hintaan 42 (laita yksityisviestiä)

Poissa Solja

• Profiili
« Vastaus #8 : Lokakuu 05, 2013, 16:03:40 »
Huomatkaa kuitenkin että videolla näkyvä maisema ei ole meidän larppialue vaan osa Reitti Satakunta verkostoa. Toimii tosin hyvänä pelipaikkana sekin, mutta siinä on aina riski että paikalla on myös muita, esim. retkeilijöitä.

Rajakatseen pelialueeseen verrattuna meidän paikka on maastoltaan hyvin erilainen.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 05, 2013, 16:05:20 kirjoittanut Solja »

Poissa JJKM

• Profiili
« Vastaus #9 : Lokakuu 08, 2013, 20:50:06 »
Lukisin myöskin mielelläni artikkelin tästä Lokissa. Mistä muuten te järjestäjät olette aikanaan oppinne hakeneet?

Poissa Solja

• Profiili
« Vastaus #10 : Lokakuu 12, 2013, 16:10:12 »
Mitäpä tuohon vastaisi, oppi on tullut lähinnä kokemuksen mukana. Paljosta saan kiittää Eria-pelisarjaa, joka sytytti rakkauden larppaamiseen ja fantasiaan. Miehelläni on  myös reilun kymmenen vuoden kokemus pöytäroolipeleistä, joten sekin on auttanut asiassa eteenpäin (itse en kyseisestä harrastusmuodosta juuri perusta). Pelejä järjestämällä ja niihin osallistumalla on nähnyt mitä kannattaa tehdä ja mitä ei. Tietysti mokia tulee edelleen, mutta helpottaa kun tuntee omat pelaajansa ja näiden vahvuudet ja heikkoudet. Silloin on helpompi arvioida, kuinka kauas omalta mukavuusalueeltaan pelaaja kannattaa ohjata, niin ettei koko peli lässähdä siihen. SuoLi:n nettiseivujen antia olen käyttänyt myös aika paljon. Eihän larppaamista sinänsä opettaa voi, käytännössä suurin haaste on saada asiasta mitään tietämätön ihminen ymmärtämään mistä on kyse. Nuorille jo termi Fantasia saattaa olla täysin vieras.

Näissä larppi-illoissa ollaan aika paljon harjoiteltu improvisaatiota ja tarinan sekaan heittäytymistä. Meillä on tämmöisiä ns. minilarppeja, joissa hahmot on kuvailtu muutamalla lauseella ja koko homma kestää viisi minuuttia. Sitten saatetaan vetää sama läpi eri ihmisillä tai vain sekoittaa hahmot ja aloittaa alusta. Siinä näkee hyvin kuinka monella eri tavalla hahmoa voi esittää. Nuoret ovat saaneet kirjoittaa näitä myös itse. Ja yksi aika tärkeä aihe on mielestäni ollut se, kuinka täyttää ilmoittautumislomake mahdollisimman hyvin. Ensimmäisessä pelissä oli paljon ilmoittautumisia, joissa hahmotoiveita koskeviin kohtiin oli kirjoitettu "Ihan sama".