Kirjoittaja Aihe: Palauteketju  (Luettu 6608 kertaa)

Poissa Sam!

  • Moderator
  • *****
  • Viestejä: 840
  • Liked: 3
  • Sami Koponen
    • Profiili
    • Mythopoeia: blogi tarinankerronnasta
Palauteketju
« : Helmikuu 10, 2013, 01:25:34 »
Hurraa, valmista tuli!

Peli alkoi kesällä 2012 ja päättyi helmikuussa 2013 eli kahdeksan kuukautta siihen meni. Väliin jäi pitkiäkin taukoja ja loppu vedettiin vähän väkisin. Olen silti iloinen, että peli saatiin vietyä loppuun eikä jäänyt keskeneräiseksi.

Kiitoksia kaikille osallistuneille! Teitte hyvän pelin.

Vielä muutama palautekysymys, johon saavat pelaajien lisäksi vastata myös muut peliketjua lukeneet tyypit:

1) Mikä oli pelin hienoin kohtaus?
2) Mikä pelissä oli hyvää?
3) Mitä olisi pitänyt tehdä toisin?
Pyöreän pöydän ritarit - roolipeli sankaruudesta
Pelintekijän blogi: Efemeros

Poissa petroos

  • Viestejä: 231
  • Liked: 0
    • Profiili
Vs: Palauteketju
« Vastaus #1 : Helmikuu 10, 2013, 19:24:50 »
1) Mikä oli pelin hienoin kohtaus?

Hienoja kohtauksia oli monta. Parhaat vibat omaa vastausta kirjoittaessa tuli kun sai kirjoittaa paljastuksen Isännän todellisesta luonteesta Konradille, mutta paras pitch pelinjohdolta oli hyytävä rankaisukohtaus, joka sai itsenkin ihan revittelemään oman tekstin kanssa.

2) Mikä pelissä oli hyvää?

Sekä hyvää että pahaa oli interaktion puute pelihahmojen välillä. Hyvää se oli koska se rohkaisi kirjoittamaan itsenäisemmin. Kirjeformaatti oli loistava idea ja teki pelistä heti paljon henkilökohtaisemman tuntuisen. Tykkäsin myös pelinjohdon hyytävyydestä, se teki tästä kauhupelin.

3) Mitä olisi pitänyt tehdä toisin?

Säännöt, vaikkakin yksinkertaiset, olivat jotain joka piti aina tarkistaa ja niiden pakottama draaman kaari oli vaikea ottaa huomioon. Ehkä jollain tapaa koostetumpi ja selkeämpi esitysmuoto säännöistä ja kulloisestakin skoresta olisi auttanut. Toisten hahmojen avustusmekaniikka olisi ehkä voinut tulla peliin mukaan aiemmin tarjoamaan motivaatiota hahmojen väliselle interaktiolle.

Samoin haettu tyylilaji olisi ehkä voinut tulla aiemmin selväksi. Ehkä se olisi pelastanut yhden pelaajan lopettamiselta.

---

Kaiken kaikkiaan aivan loistava peli olla mukana, kiitoksia pelinjohdolle ja kanssapelaajille. Formaatiltaan hyvin erilainen ja kiinnostava, vaikkakin jotenkin raskas. Näitä ei jaksaisi kovin monta ehkä.

Poissa Nuurori

  • Viestejä: 1368
  • Liked: 0
  • Pelinjohtaja on HERRA
    • Profiili
    • Space Jerusalem
Vs: Palauteketju
« Vastaus #2 : Helmikuu 11, 2013, 13:40:11 »
Tää oli myös lukijalle poikkeuksellisen nautittava foorumipeli seurattavaksi (ainoa mitä olen koskaan jaksanut seurata loppuun asti). Kiitos pelaajille ja pelinjohtajalle hienosta kertomuksesta.

Poissa Kuusikeiju

  • RST
  • Viestejä: 1009
  • Liked: 7
    • Profiili
Vs: Palauteketju
« Vastaus #3 : Helmikuu 15, 2013, 09:35:23 »
Tää oli myös lukijalle poikkeuksellisen nautittava foorumipeli seurattavaksi (ainoa mitä olen koskaan jaksanut seurata loppuun asti). Kiitos pelaajille ja pelinjohtajalle hienosta kertomuksesta.

Toistan Nuurorin sanat. Ugh.
Uusia Roudan maa -roolipelejä saa minulta
hintaan 42 (laita yksityisviestiä)

Poissa Laxi

  • RST
  • Viestejä: 213
  • Liked: 0
  • Pelisuunnittelija - Northern Realms
    • Profiili
    • Northern Realmsin kotisivut
Vs: Palauteketju
« Vastaus #4 : Helmikuu 25, 2013, 09:23:28 »
Kiitokset vielä sekä Sam!lle pelinjohtamisesta että muille kanssapelaajille osallistumisesta. Pahoittelen vielä omalta osaltani pelin ajoittaista jäätämistä, mutta saatiin kuitenkin kunnialla läpi.

1) Mikä oli pelin hienoin kohtaus?
Hienoja kohtauksia oli paljonkin, mieleenpainuvin taisi olla kuitenkin se kun Richard joutui lopettamaan ja hautaamaan koekaniinina käytetyn paimenen. Myös Konradin peilienrikkomis-kohtaus oli sangen mainio.

2) Mikä pelissä oli hyvää?
Pelin tunnelma säilyi hyvin loppuun asti ja välillä tuli oikein mahtavaa proosaakin. Tällainen proosamainen ratkaisu toimi mielestäni oikein hyvin foorumipelissä, ja lopputuloksena tuli upea tarina josta voi nauttia vaikkei pelissä mukana ollutkaan.

3) Mitä olisi pitänyt tehdä toisin?
Säännöt olisi ollut hyvä olla selvillä jo alusta asti sen sijaan että niitä olisi tullut tipoittain. Välillä ohjeistus oli hieman epäselvää, mutta kaikesta kuitenkin selvittiin.

Toivottavasti myös sivustaseuraajat nauttivat pelistä :)

Poissa Sam!

  • Moderator
  • *****
  • Viestejä: 840
  • Liked: 3
  • Sami Koponen
    • Profiili
    • Mythopoeia: blogi tarinankerronnasta
Vs: Palauteketju
« Vastaus #5 : Helmikuu 25, 2013, 15:50:20 »
Minunkin pitää vielä kiitellä ja kehua pelaajia. Saitte hyvin kiinni tästä kirjefiktion ajatuksesta ja tuotitte loistavaa kirjallista settiä. Pelityyli vei hyvin lähelle yhteistä tarinankerrontaa, jossa jokainen ikään kuin kirjoittaa omaa juttuaan viittaussuhteessa toisiin. Sellaista kirjailijapiiri-tyylistä hommaa, jos tiedätte. Yhteisöllisempi improvisaatiovetoinen yhdessä kertominen, jossa otetaan kiinni toisen ajatuksista, kehitellään niitä eteenpäin ja edetään fiilispohjalta, on itselleni tutumpi muoto. Niinpä en tässä pelissä juurikaan osannut neuvoa ja ohjata pelaajia.

Olen silti tyytyväinen pelattuun peliin, koska mielestäni tällainen kirjailijapiiri toimii foorumipelinä paljon paremmin kuin sähäkkää reagointia vaativa "perinteinen" roolipelaaminen. Juuri tuo Nuurorin ja Kuusikeijun kehuma kirjallinen laatu myös sivustaseuraajan näkökulmasta oli yksi tavoite ja siinä selvästikin onnistuttiin hyvin. Tällaista foorumipelaamisen muotoa joutaisi kehitellä eteenpäin ja löytää niitä siihen sopivia malleja ynnä ohjenuoria.

Olen myös samaa mieltä siitä, että säännöt olisi voinut esittää paremminkin. Nyt Kätyrin osan ja De Profundiksen sääntöjen tunteminen jo entuudestaan oli melkein edellytys. Olen tottunut siihen, että kerron pelisääntöjä sitä mukaa kun niitä pelin edetessä tarvitaan, mutta tällaisessa itsenäistä työskentelyä korostavassa pelissä se ei toiminut. Sääntöjen ja hahmojen stattien esittäminen olisi myös saanut olla visuaalisempaa eikä tarvittavien noppabottien ohjelmointi liene liian vaikeaa asiansa tunteville. Kätyrin osan mekaniikkojahan on sovitettu koordinaatistoon esimerkiksi tähän tapaan:


[lähde]
Pyöreän pöydän ritarit - roolipeli sankaruudesta
Pelintekijän blogi: Efemeros